Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Flytte arbejdsmarkedspensionen?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-08-09 06:18

I en alder af 55 år har jeg skiftet branche, så jeg nu er indenfor
HK-området og der regner jeg med at blive, til jeg går på efterløn (60
eller 62 år - beslutning ikke truffet endnu).

Industriens Pension har derfor meddelt mig, at jeg - indtil 1. februar 2010
- er bidragsfrit dækket og at jeg kan fortsætte som selvbetaler. Min
nuværende arbejdsgiver indbetaler til PKS.

Jeg har en privat pensionsordning (50/50) i Danske Bank, hvor jeg
indbetaler 2.500 kr. om måneden. Jeg fik den frigivet til selvforvaltning
under aktiefesten for et års tid siden, men har ikke turdet at handle og
tilkøbe, så kontanterne bliver bare sat ind uden at blive investeret.
Porteføljen har en markedsværdi på 68.000 og det kontante indestående er
52.000 kr. Realisering af porteføljen vil give et tab på 100.000 (ja, du
læste rigtigt). Om et år eller to vil kurstabet formentligt være pænt
reduceret, da det overvejende er gode C20-aktier.

Hvad gør en klog mand? Flytter jeg midlerne fra Industrien over i PKS? Det
koster vel et gebyr, men sparer formentligt løbende
administratiobsomkostninger. Hvem er bedst af de to til at forvalte
midlerne og give det bedste afkast?

Skal jeg droppe bankpensionen og dirigere indbetalingerne over til
Industriens Pension, eller ...?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-08-09 20:27

Kurt Hansen wrote:

> Hvad gør en klog mand? Flytter jeg midlerne fra Industrien over i PKS?
> Det koster vel et gebyr, men sparer formentligt løbende
> administratiobsomkostninger.

Flytning er normalt omkring 1400 kr, i hvert fald i forbindelse med
jobskifte. En hvilende ordning betaler normalt 600 kr/Ã¥r i
administration.

Dette er generelle niveauer for branchen, om det gælder dine selskaber
aner jeg ikke. Du skal også checke om PKS tager noget for at modtage
pengene.

--
Jesper Lund