grub2 og seriel konsol - debian
Fra : rené

Dato : 21-10-09 00:19

hej gruppe,

Jeg har på min debian testing (squeeze) maskine lige opgraderet til
grub2 for at se hvordan det virker.. og umiddelbart virker det fint.

Jeg har dog nu en lille hurdle:

Jeg har en 'server' (det er egentlig bare en pc) stående i sverige, som
jeg på et tidspunkt skal have en seriel konsol på (en nettop-pc med en
USB->RS232-adapter og et nullmodem tilsluttet serielporten på
'serveren'), som jeg nu er ved at teste af herhjemme.

Alt virker fint, bortset fra, at jeg ikke får selve GRUB-menuen på
konsollen - jeg får altså alt fra default-kernen begynder at boote.

Jeg har googlet og googlet, og kan kun finde erfaringer fra folk med
andre distributioner, der antyder at grub-menuen fint kommer op hos dem,
og kommer så nu til at tænke på - kan det være, at grub2 i debian er
kompileret uden serial-support? Dokumentationen til grub2 er pt.. tæt på
værdiløs - der er en wiki, der kort beskriver de 'vigtige' ting, men
resten har jeg måtte google mig til.

Min grub.cfg ser således ud:

set default=0
set timeout=30
serial --speed=38400 --unit=0 --word=8 --parity=no --stop=1
#added af mig, jvf guide jeg googlede mig til
terminal --timeout=2 serial

if terminal_input serial ; then true ; else
# For backward compatibility with versions of terminal.mod that don't
# understand terminal_input
terminal serial
fi
if terminal_output serial ; then true ; else
# For backward compatibility with versions of terminal.mod that don't
# understand terminal_output
terminal serial
fi
### END /etc/grub.d/00_header ###
### BEGIN /etc/grub.d/05_debian_theme ###
set menu_color_normal=cyan/blue
set menu_color_highlight=white/blue
### END /etc/grub.d/05_debian_theme ###

### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###
menuentry "Debian GNU/Linux, Linux 2.6.30-2-686" {
insmod ext2
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set
40dfbf6d-5891-4dcc-b667-6ff49b1552a2
linux /vmlinuz-2.6.30-2-686
root=UUID=e51bc38b-5bd0-46f1-8262-dbd6178d43fe ro quiet console=tty0
console=ttyS0,38400n8
initrd /initrd.img-2.6.30-2-686
}

Er der andre der tilfældigvis har gjort lidt i det her under debian
eller som har mulighed for at teste?

Mvh

/rené

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 22-10-09 07:21

René skrev:

> Alt virker fint, bortset fra, at jeg ikke får selve GRUB-menuen på
> konsollen - jeg får altså alt fra default-kernen begynder at boote.

Har du fortalt BIOS'en at den skal snakke med dig på serielkonsollen?

God fornøjelse,

Jacob
--
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting
different results. (Albert Einstein)

Fra : Kent Friis

Dato : 22-10-09 17:30

Den Thu, 22 Oct 2009 08:21:19 +0200 skrev Jacob Sparre Andersen:

> Har du fortalt BIOS'en at den skal snakke med dig på serielkonsollen?

Siger du at GRUB 2 i modsætning til LILO og GRUB 1 ikke kan finde
ud af at køre serielt, men er afhængig af en BIOS der kan?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 22-10-09 21:16

Kent Friis skrev:

> Siger du at GRUB 2 i modsætning til LILO og GRUB 1 ikke kan finde ud
> af at køre serielt, men er afhængig af en BIOS der kan?

Det var muligvis det jeg skrev, men det var ikke det jeg mente.

God fornøjelse,

Jacob
--
»Der er åbenbart ét eller andet med geologer og sprog.«
»Ja, de farer i flint over ingenting.«

Fra : rené

Dato : 23-10-09 00:10

Jacob Sparre Andersen skrev:

> Det var muligvis det jeg skrev, men det var ikke det jeg mente.
>
> God fornøjelse,
>
> Jacob

Nå.. så er det vist på tide at finde en papirspose frem... Jacob var
inde på noget af det rigtige alligevel..

Det hang nemlig således sammen, at i bios på min test-maskine, der stod
serielporten som 'available', men 'disabled' (to forskellige menuer -
hurra for HP).
Det betød åbenbart, at så snart min kerne begyndte at boote, så kunne
jeg godt få output ud på porten, men ikke under grub.

Da jeg enablede seriel-porten i bios og bootede, så voila! så kan jeg se
grub-menuen på seriel-konsollen... såeh.. ups og tak for input alligevel ;)

Mvh

/rené

PS: Da jeg enablede seriel-porten kom den til at hedde ttyS2 istedet for
ttyS0. Spøjst, men det virkede da jeg fik rettet inittab og mine
boot-options til at pege på den rigtige tty :)

Fra : rené

Dato : 22-10-09 19:18

Jacob Sparre Andersen skrev:

> Har du fortalt BIOS'en at den skal snakke med dig på serielkonsollen?
>
> God fornøjelse,
>
> Jacob

Det er en ganske almindelig PC - det kan man ikke.. Men GRUB skulle
kunne sende ting ud på konsollen, da der er support for seriel
kommunikation indbygget (eller.. skulle være) - det er lissom det der
lægges op til i manualen, og jeg ville egentlig bare gerne høre om nogen
havde erfaringer med det under debian.

Det er kun grub-menuen jeg gerne vil have med - jeg godt, at man på en
serverboards kan få BIOS-medddelelser osv med også på konsollen, men det
er ikke det jeg er ude efter.

MVh

/rené