| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | elektronik ombord Fra : Steffen Skov | 
  Dato :  19-10-09 16:25 |  
  |  
 
            O-høj
 Nu vi er i gang med snakken, så fandt jeg på nyhedsgruppen mobiltelefoner 
 dette link:  http://www.mobil-navigation.dk
Min tlf. er desværre ikke understøttet, men er der andre, der kender til 
 programmerne/produkterne? Hvis det også virker til søs, er det en billig 
 løsning til en håndholdt GPS, da vi alle vel i dag har en mobiltlf.!
 Hilsen Steffen
 -- 
 "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
  som søvnen bringer drømme"!
 C.Columbus 1451-1506
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (19-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  19-10-09 09:56 |  
  |  
 
            Er det ikke kun for blondiner?
 Mvh/Harding
 On 19 Okt., 17:24, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
 > O-høj
 > Nu vi er i gang med snakken, så fandt jeg på nyhedsgruppen mobiltelefoner
 > dette link: http://www.mobil-navigation.dk
> Min tlf. er desværre ikke understøttet, men er der andre, der kender til
 > programmerne/produkterne? Hvis det også virker til søs, er det en billig
 > løsning til en håndholdt GPS, da vi alle vel i dag har en mobiltlf.!
 > Hilsen Steffen
 > --
 > "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
 >  som søvnen bringer drømme"!
 > C.Columbus 1451-1506
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Steffen Skov (19-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steffen Skov | 
  Dato :  19-10-09 17:47 |  
  |   
            Men ideen var om man kunne hente længde- og breddegrader på en billig måde 
 (som backup til alt det andet dyrebare). Måske har de nye mob.tlf. denne 
 mulighed indbygget i forvejen?
 Hilsen Steffen
 ---
 Ægte blond med langt hår men ingen røde negle.
 Pd 26, nr. 18, "E`BAAD"
 
 "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:bea0b89f-316e-4fca-9943-ded301a0a264@d34g2000vbm.googlegroups.com...
 Er det ikke kun for blondiner?
 
 Mvh/Harding
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (19-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  19-10-09 14:01 |  
  |   
            Kan du downloade Google earth på en mobil med internet og en indbygget
 GPS giver den længde/bredde koordinaterne.
 
 Mvh/Harding
 Forkæl dig selv med stærke farver, få din her: ¤ ( det er nu Dell der
 bruger den reklame)
 
 On 19 Okt., 18:47, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
 > Men ideen var om man kunne hente længde- og breddegrader på en billig måde
 > (som backup til alt det andet dyrebare). Måske har de nye mob.tlf. denne
 > mulighed indbygget i forvejen?
 > Hilsen Steffen
 > ---
 > Ægte blond med langt hår men ingen røde negle.
 > Pd 26, nr. 18, "E`BAAD"
 >
 > "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:bea0b89f-316e-4fca-9943-ded301a0a264@d34g2000vbm.googlegroups.com...
 > Er det ikke kun for blondiner?
 >
 > Mvh/Harding
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (19-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  19-10-09 22:31 |  
  |  
 
            Såvidt jeg ved, er der ikke lavet løsninger med *søkort* til 
 mobiltelefoner endnu. (Correct me, if I'm wrong!). Jeg har en Nokia 6110 
 med Navigation og den er god til at finde vej i trafikken.
 Når jeg er ude på vandet, kan jeg se ... at jeg er ude på vandet ... og 
 når jeg er i havn, kan jeg se, at jeg er i havn (!).
 Jeg har aldrig undersøgt om jeg kan få adgang til koordinaterne ... Men 
 det er nu nok mest fordi jeg har så meget andet legetøj om bord ...    
....
 -- 
 mvh
 Flemming Torp
 "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4adc8545$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 > O-høj
 > Nu vi er i gang med snakken, så fandt jeg på nyhedsgruppen 
 > mobiltelefoner dette link:  http://www.mobil-navigation.dk
> Min tlf. er desværre ikke understøttet, men er der andre, der kender 
 > til programmerne/produkterne? Hvis det også virker til søs, er det en 
 > billig løsning til en håndholdt GPS, da vi alle vel i dag har en 
 > mobiltlf.!
 > Hilsen Steffen
 > -- 
 > "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
 > som søvnen bringer drømme"!
 > C.Columbus 1451-1506
 >
 >
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (20-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  20-10-09 08:30 |  
  |  
 
            Der er endnu flere aspekter læs dette indspark fra TV2:
 ---------------
 Det er bekvemt at gå på internettet via mobiltelefonen, men regningen
 kan hurtigt løbe op i tusinder af kroner. Det skriver Politiken.
 Avisen omtaler et tilfælde, hvor en dreng på 13 år ville tjekke sit
 skoleskema, som lå på internettet. Han kom i tanke om, at en sælger
 fra teleselskabet havde gjort ham opmærksom på, at hans mobiltelefon
 var glimrende til at surfe med på nettet.
 To uger efter blev drengens abonnement lukket, og selskabet sendte en
 regning på 5.900 kr. Heraf var 5.705 kr. for brug af internettet.
 Typisk betaler man per megabyte. Et besøg på Politiken.dk's forside
 kan for eksempel koste 25 kr., hvis man har abonnementet Duét Mini hos
 TDC. Hos selskabet BiBoB vil det koste omkring 2,50 kr.
 Forbrugerrådet mistænker visse teleselskaber for at skrue priserne på
 mobilens internet uforholdsmæssigt højt i vejret, fordi de færreste
 kunder er opmærksomme på, hvordan afregningen fungerer.
 -------------------
 Det er billigere at købe enten en kortplotter eller en bærbar PC.
 Mvh/Harding
 On 19 Okt., 23:30, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > Såvidt jeg ved, er der ikke lavet løsninger med *søkort* til
 > mobiltelefoner endnu. (Correct me, if I'm wrong!). Jeg har en Nokia 6110
 > med Navigation og den er god til at finde vej i trafikken.
 >
 > Når jeg er ude på vandet, kan jeg se ... at jeg er ude på vandet .... og
 > når jeg er i havn, kan jeg se, at jeg er i havn (!).
 >
 > Jeg har aldrig undersøgt om jeg kan få adgang til koordinaterne ... Men
 > det er nu nok mest fordi jeg har så meget andet legetøj om bord ...   
> ...
 >
 > --
 > mvh
 > Flemming Torp
 >
 > "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelsenews:4adc8545$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >
 >
 > > O-høj
 > > Nu vi er i gang med snakken, så fandt jeg på nyhedsgruppen
 > > mobiltelefoner dette link: http://www.mobil-navigation.dk
> > Min tlf. er desværre ikke understøttet, men er der andre, der kender
 > > til programmerne/produkterne? Hvis det også virker til søs, er det en
 > > billig løsning til en håndholdt GPS, da vi alle vel i dag har en
 > > mobiltlf.!
 > > Hilsen Steffen
 > > --
 > > "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
 > > som søvnen bringer drømme"!
 > > C.Columbus 1451-1506- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (21-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  21-10-09 23:00 |  
  |  
 
            Ja, man kan ind imellem få nogle ubehalgelige oplvelser til søs:
 Da jeg i sin tid startede med internetopkobling viamin mobil og GPRS fik 
 jeg en regning på over DKK 2.000 for tre uger i skærgården(!) ... Det er 
 mere end jeg i dag betaler for et helt års abonnement på ice.net! ... Og 
 der er langt bedre dækning og det har betydeligt højere hastighed, og 
 man betaler ikke roaming i skandiaviske farvande ...
 Jo, der er sket en del de sidste par år. Flat rate er som regel en 
 sikrere løsning ...
 For god ordens skyld; Når man benytter sin Nokia 6110 til navigation 
 bruges den indbyggede GPS antenne og man går ikke på nettet. Så det er 
 "gratis".
 -- 
 mvh
 Flemming Torp
 "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:f2b645f5-546e-4cca-8b44-265358f0f274@l31g2000vbp.googlegroups.com...
 Der er endnu flere aspekter læs dette indspark fra TV2:
 ---------------
 Det er bekvemt at gå på internettet via mobiltelefonen, men regningen
 kan hurtigt løbe op i tusinder af kroner. Det skriver Politiken.
 Avisen omtaler et tilfælde, hvor en dreng på 13 år ville tjekke sit
 skoleskema, som lå på internettet. Han kom i tanke om, at en sælger
 fra teleselskabet havde gjort ham opmærksom på, at hans mobiltelefon
 var glimrende til at surfe med på nettet.
 To uger efter blev drengens abonnement lukket, og selskabet sendte en
 regning på 5.900 kr. Heraf var 5.705 kr. for brug af internettet.
 Typisk betaler man per megabyte. Et besøg på Politiken.dk's forside
 kan for eksempel koste 25 kr., hvis man har abonnementet Duét Mini hos
 TDC. Hos selskabet BiBoB vil det koste omkring 2,50 kr.
 Forbrugerrådet mistænker visse teleselskaber for at skrue priserne på
 mobilens internet uforholdsmæssigt højt i vejret, fordi de færreste
 kunder er opmærksomme på, hvordan afregningen fungerer.
 -------------------
 Det er billigere at købe enten en kortplotter eller en bærbar PC.
 Mvh/Harding
 On 19 Okt., 23:30, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > Såvidt jeg ved, er der ikke lavet løsninger med *søkort* til
 > mobiltelefoner endnu. (Correct me, if I'm wrong!). Jeg har en Nokia 
 > 6110
 > med Navigation og den er god til at finde vej i trafikken.
 >
 > Når jeg er ude på vandet, kan jeg se ... at jeg er ude på vandet ... 
 > og
 > når jeg er i havn, kan jeg se, at jeg er i havn (!).
 >
 > Jeg har aldrig undersøgt om jeg kan få adgang til koordinaterne ... 
 > Men
 > det er nu nok mest fordi jeg har så meget andet legetøj om bord ... 
 >   
> ...
 >
 > --
 > mvh
 > Flemming Torp
 >
 > "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> skrev i en 
 > meddelelsenews:4adc8545$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >
 >
 > > O-høj
 > > Nu vi er i gang med snakken, så fandt jeg på nyhedsgruppen
 > > mobiltelefoner dette link: http://www.mobil-navigation.dk
> > Min tlf. er desværre ikke understøttet, men er der andre, der kender
 > > til programmerne/produkterne? Hvis det også virker til søs, er det 
 > > en
 > > billig løsning til en håndholdt GPS, da vi alle vel i dag har en
 > > mobiltlf.!
 > > Hilsen Steffen
 > > --
 > > "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
 > > som søvnen bringer drømme"!
 > > C.Columbus 1451-1506- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (21-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  21-10-09 11:34 |  
  |  
 
            On 19 Okt., 23:30, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > Såvidt jeg ved, er der ikke lavet løsninger med *søkort* til
 > mobiltelefoner endnu. (Correct me, if I'm wrong!). Jeg har en Nokia 6110
 > med Navigation og den er god til at finde vej i trafikken.
 >
 > Når jeg er ude på vandet, kan jeg se ... at jeg er ude på vandet .... og
 > når jeg er i havn, kan jeg se, at jeg er i havn (!).
 >
 > Jeg har aldrig undersøgt om jeg kan få adgang til koordinaterne ... Men
 > det er nu nok mest fordi jeg har så meget andet legetøj om bord ...   
Jo, der findes da flere softwarepakker til PDA?  f.eks
 http://www.nautisk.no/products/nv_pocket_navigator_maptech02
Men det er nok kun WiMo platformen det findes til - så er det jo godt
 at det er det man hælder til   
Mvh
 Henrik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (21-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  21-10-09 22:52 |  
  |  
 
            Henrik! Spørgsmålet var om der findes søkort til *mobiltelefoner* ! ...
 I min tidligere søgen efter en "cockpitløsning" købte jeg såmænd 
 Maptechs program:
 http://maptech.mytopo.com/products/PocketNavigator/index.cfm
til min lille Medion Pocket PC (= PDA, der dengang sad i bilen), der 
 kører Windows og TomTom. Men erfaringerne på vandet var ikke gode. Lille 
 skærm, vanskelig at betjene (navigation!), ikke lysstærk, ikke vandtæt 
 .... osv. osv.
 Mit andet projekt gik på, om man via blue tooth kunne benytte PDA'en som 
 "slave skærm" til den bærbare, der står velbeskyttet i kahytten ... Det 
 var heller ikke nogen succes ...
 Så jeg opgav at gå den vej ...
 Næh, må jeg be' om en vandtæt touch screen monitor!
 Men det er så også en løsning i et noget andet prisleje ...    ... :
 http://www.sejlershoppen.dk/pi/Indbygningskærm_til_Det_Levende_Søkort_1862_63.aspx
Hjælp mig lidt med WiMo ...:  Er det bare "nørdslang" for Windows 
 Mobile?
 -- 
 mvh
 Flemming Torp
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:332f8ba2-69c4-4f74-b85c-3ea3b227b14c@j9g2000vbp.googlegroups.com...
 On 19 Okt., 23:30, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > Såvidt jeg ved, er der ikke lavet løsninger med *søkort* til
 > mobiltelefoner endnu. (Correct me, if I'm wrong!). Jeg har en Nokia 
 > 6110
 > med Navigation og den er god til at finde vej i trafikken.
 >
 > Når jeg er ude på vandet, kan jeg se ... at jeg er ude på vandet ... 
 > og
 > når jeg er i havn, kan jeg se, at jeg er i havn (!).
 >
 > Jeg har aldrig undersøgt om jeg kan få adgang til koordinaterne ... 
 > Men
 > det er nu nok mest fordi jeg har så meget andet legetøj om bord ... 
 >   
Jo, der findes da flere softwarepakker til PDA?  f.eks
 http://www.nautisk.no/products/nv_pocket_navigator_maptech02
Men det er nok kun WiMo platformen det findes til - så er det jo godt
 at det er det man hælder til   
Mvh
 Henrik 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (22-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  22-10-09 03:34 |  
  |   
            Ja brugen af GPRS kan blive dyrt.
 
 Det jeg fremhævede var at man på mobilen måske kunne gå på
 internettet, på Google earth og med telefonens GPS kunne få en
 positionsbestemmelse.
 Den mulighed findes måske ikke på din mobil.
 
 Ja det er langt billigere at gå ICE-net; men som jeg har skrevet i en
 tidligere tråd burde overføringsenheden (modem) være ens eget eller på
 en låneordning uafhængig af internetopkoblingen.
 Internet opkoblingen bør være som en licens i lighed med radio hvor
 man har rettigheden til at modtage, eller som med telefon hvor man
 enten betaler for tid/Mb eller har en flat-rate aftale omkring.
 Nogle firmaer har her en sammenskruet aftale hvor man enten kan vælge
 mobiltelefon eller fastnettelefon og afregningen kan være: gratis i
 nærområdet, 1 kr i skandinavien, 10 kr i hele verden, og det uanset
 taletiden.
 Mange erhvervsvirksomheder har aftaler hvor man kan bruge internettet
 på arbejde eller hjemme og tilsvarende med programlicenser, for man
 kan jo kun være ét sted ad gangen.
 Der bør fra udbydernes siden kunne ses at man ikke skal have specielt
 dyre afregninger for private i forhold til virksomheder hvor
 anvendelsen grundlæggende er den samme, at personen kun anvender
 systemet fra én placering ad gangen.
 Telefonnumrene, om de var fra fastnet eller fra en mobil kunne
 sammensmeltes uden problemer, så hvorfor kan en internetadgang ikke
 køre på tilsvarende måde.
 Når vi er hjemme bruger vi nettet herfra uanset om det er en fast
 eller mobil  forbindelse. Når vi er på vandet kontakter vi samme
 udbyder på samme licens bare via det udstyr vi har i båden.
 På telefonen har vi fastnet og op til 5 mobiler tilsluttet uden at det
 koster mere, det er på samme aftale og der betales ikke abonnement som
 tidligere.
 Så nemt kan det gøres.
 
 Mvh/Harding
 
 On 21 Okt., 23:59, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > Ja, man kan ind imellem få nogle ubehalgelige oplvelser til søs:
 >
 > Da jeg i sin tid startede med internetopkobling viamin mobil og GPRS fik
 > jeg en regning på over DKK 2.000 for tre uger i skærgården(!) ... Det er
 > mere end jeg i dag betaler for et helt års abonnement på ice.net! ... Og
 > der er langt bedre dækning og det har betydeligt højere hastighed, og
 > man betaler ikke roaming i skandiaviske farvande ...
 >
 > Jo, der er sket en del de sidste par år. Flat rate er som regel en
 > sikrere løsning ...
 >
 > For god ordens skyld; Når man benytter sin Nokia 6110 til navigation
 > bruges den indbyggede GPS antenne og man går ikke på nettet. Så det er
 > "gratis".
 >
 > --
 > mvh
 > Flemming Torp
 >
 > "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:f2b645f5-546e-4cca-8b44-265358f0f274@l31g2000vbp.googlegroups.com...
 > Der er endnu flere aspekter læs dette indspark fra TV2:
 >
 > ---------------
 > Det er bekvemt at gå på internettet via mobiltelefonen, men regningen
 > kan hurtigt løbe op i tusinder af kroner. Det skriver Politiken.
 > Avisen omtaler et tilfælde, hvor en dreng på 13 år ville tjekke sit
 > skoleskema, som lå på internettet. Han kom i tanke om, at en sælger
 > fra teleselskabet havde gjort ham opmærksom på, at hans mobiltelefon
 > var glimrende til at surfe med på nettet.
 >
 > To uger efter blev drengens abonnement lukket, og selskabet sendte en
 > regning på 5.900 kr. Heraf var 5.705 kr. for brug af internettet.
 >
 > Typisk betaler man per megabyte. Et besøg på Politiken.dk's forside
 > kan for eksempel koste 25 kr., hvis man har abonnementet Duét Mini hos
 > TDC. Hos selskabet BiBoB vil det koste omkring 2,50 kr.
 >
 > Forbrugerrådet mistænker visse teleselskaber for at skrue priserne på
 > mobilens internet uforholdsmæssigt højt i vejret, fordi de færreste
 > kunder er opmærksomme på, hvordan afregningen fungerer.
 > -------------------
 >
 > Det er billigere at købe enten en kortplotter eller en bærbar PC.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 19 Okt., 23:30, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 > wrote:
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (22-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  22-10-09 04:05 |  
  |  
 
            On 21 Okt., 23:52, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > Henrik! Spørgsmålet var om der findes søkort til *mobiltelefoner* ! ...
 >
 > I min tidligere søgen efter en "cockpitløsning" købte jeg såmænd
 > Maptechs program: http://maptech.mytopo.com/products/PocketNavigator/index..cfm
> til min lille Medion Pocket PC (= PDA, der dengang sad i bilen), der
 > kører Windows og TomTom. Men erfaringerne på vandet var ikke gode. Lille
 > skærm, vanskelig at betjene (navigation!), ikke lysstærk, ikke vandtæt
 > ... osv. osv.
 >
 > Mit andet projekt gik på, om man via blue tooth kunne benytte PDA'en som
 > "slave skærm" til den bærbare, der står velbeskyttet i kahytten ... Det
 > var heller ikke nogen succes ...
 >
 > Så jeg opgav at gå den vej ...
 >
 > Næh, må jeg be' om en vandtæt touch screen monitor!
 > Men det er så også en løsning i et noget andet prisleje ...    ... : http://www.sejlershoppen.dk/pi/Indbygningskærm_til_Det_Levende_Søkort_1862_63.aspx
>
 > Hjælp mig lidt med WiMo ...:  Er det bare "nørdslang" for Windows
 > Mobile?
 Sorry - ja WiMo er "nørdslang" for Windows Mobile - jeg burde have
 vidst bedre   
Man kan vel godt sige at der findes søkort til til denne platform, når
 det er de samme kort man bruger?
 Mvh
 Henrik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (22-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  22-10-09 12:39 |  
  |   
            "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:d1ea663b-c9e3-4a4f-8495-44e1103f452f@m1g2000vbi.googlegroups.com...
 On 21 Okt., 23:52, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 >> Henrik! Spørgsmålet var om der findes søkort til *mobiltelefoner* ! 
 >> ...
 SNIP
 > Man kan vel godt sige at der findes søkort til til denne platform,
 > når det er de samme kort man bruger?
 
 Tænker du på de mobiltelefoner, der kan håndtere Windows Mobile?
 Hvordan får man overført søkortene til dem?
 
 En anden spændende mulighed kunne være Googles indtog på området med 
 styresystemet Android ... Tænk at have adgang til alle mulige kort - 
 herunder søkort - på sin mobil ... evt. med kommunikation via BT til 
 bådens "lokalnet", så der er kontakt til autopilot ... Ak, ja, 
 mulighederne er legio ...
 
 Men som Harding også fremhæver i andet indlæg, så kræver det nogle mere 
 realistiske priser for mobil internetopkobling ...
 
 Mine øjne "egner sig ikke" til den lille skærm på mobilen og det er 
 sjældent mobiltelefoner kan klare det miljø, vi ofte færdes i på vandet 
 .... Som tidligere nævnt: Jeg er helt tilfreds med mit nuværende set up!
 
 -- 
 mvh
 Flemming Torp
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (22-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  22-10-09 14:22 |  
  |   
            
> Mine øjne "egner sig ikke" til den lille skærm på mobilen og det er
 > sjældent mobiltelefoner kan klare det miljø, vi ofte færdes i på vandet
 > ... Som tidligere nævnt: Jeg er helt tilfreds med mit nuværende set up!
 >
 > --
 > mvh
 > Flemming Torp
 Åh ja, enig - i mine øjne skulle det også kun være en form for back-
 up!
 Man kan blot kopiere kortene fra CD'en over på et lagerkort på sin
 WiMo enhed - det er der ikke noget hokus pokus i.
 Man kan jo købe de her poser, som er beregnet til en mobil, og som er
 garanteret vandtætte indtil 3m - det skulle være fint nok. Men der er
 jo ikke tale om en skærm der kan vise noget i sollys osv....så dit
 setup er det der er nærmest perfekt   
Men mht at bruge BT til at etablere et lokalnetværk i båden - det
 ville jeg holde mig fra! BT stakken er stadig et mix af kompromis'er
 og alt for ustabilt i mine øjne. Så hellere trække nogle kabler - det
 virker!
 Go' aften   
Mvh
 Henrik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (23-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-10-09 00:25 |  
  |  
 
            Henrik, hvorfor indrykkes din tekst ikke med et >-tegn ...?
 Med din SW-ekspertise, må DU have et godt svar!
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4bc0a335-427c-4f32-a3a9-039738d83339@p36g2000vbn.googlegroups.com...
 > Mine øjne "egner sig ikke" til den lille skærm på mobilen og det er
 > sjældent mobiltelefoner kan klare det miljø, vi ofte færdes i på 
 > vandet
 > ... Som tidligere nævnt: Jeg er helt tilfreds med mit nuværende set 
 > up!
 >
 Åh ja, enig - i mine øjne skulle det også kun være en form for back-
 up!
 Man kan blot kopiere kortene fra CD'en over på et lagerkort på sin
 WiMo enhed - det er der ikke noget hokus pokus i.
 Man kan jo købe de her poser, som er beregnet til en mobil, og som er
 garanteret vandtætte indtil 3m - det skulle være fint nok. Men der er
 jo ikke tale om en skærm der kan vise noget i sollys osv....så dit
 setup er det der er nærmest perfekt   
Men mht at bruge BT til at etablere et lokalnetværk i båden - det
 ville jeg holde mig fra! BT stakken er stadig et mix af kompromis'er
 og alt for ustabilt i mine øjne. Så hellere trække nogle kabler - det
 virker!
 Go' aften   
Mvh
 Henrik
 Her kommer så mine (FT) kommentarer:
 Tak, nu nærmer jeg mig Go'nat!
 Som du ved er jeg den rene amatør på det der med IT, så selvom jeg fik 
 kopieret kort over på min mobil, ville jeg ikke ane, hvordan jeg kunne 
 bruge dem ... Der skal vel et program til - eller hur?
 Jeg har skam fået en vandtæt plastikpose af min søn til min mobil, når 
 det "går løs", men jeg er da glad for, at jeg ikke skal læse displayet i 
 den situation ...
 Helt enig om lokal-net ... ikke blåtand til kritiske processer! Jeg 
 brugte tidligere en trådløs mus i cockpittet, men det var nu ikke en god 
 løsning ... Raymarine har et velfungerende kabelbaseret SeaTalk-net og 
 en såkaldt "smart controller" ... og den *er* smart, for så behøver man 
 ikke trykke på knapperne på instrumenterne (som desværre sidder så langt 
 fra pinden, at jeg ikke kan nå dem uden at slippe pinden) for f.eks. at 
 ændre kurs på autopiloten. Man kan styre autopiloten via controlleren 
 .... og har samtidig adgang til *alle* instrument-data om sejladsen. Men 
 det har heller ikke noget med BT at gøre ...
 -- 
 mvh
 Flemming Torp 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (23-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  23-10-09 01:41 |  
  |  
 
            On 23 Okt., 01:24, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > Henrik, hvorfor indrykkes din tekst ikke med et >-tegn ...?
 > Med din SW-ekspertise, må DU have et godt svar!
 Det gør den da også? Er ovenstående ikke rykket ind hos dig nu?
 Men tilbage til din kommentar - det var jo det program jeg henviste
 til, da jeg "blandede mig i tråden  http://www.nautisk.no/products/nv_pocket_navigator_maptech02
Hvis du installerer dette på din PDA, så kan du bruge bl.a. BSB
 søkortene, som du bruger på PC'en.
 Jeg har faktisk set det hos en bekendt, og det er egentlig ret ok, men
 jeg har ikke nogen fornemmelse af batterilevetid osv på selve PDA'en
 med et sådant program kørende. Min egen teori er dog at det ikke
 tapper lige så meget af batteriet som BT gør. Helt basalt, så er det
 kun fordi mange af os er lidt gadget-liderlige at vi skal have alt det
 andet isenkram    Med en håndholdt løsning, samt opdaterede kort, så
 ville vi være rigeligt dækket ind.....
 Go' week-end   
Mvh
 Henrik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (23-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-10-09 09:04 |  
  |  
 
            "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:9f51df3c-c2ac-4353-9ead-598dc55d1333@e34g2000vbm.googlegroups.com...
 On 23 Okt., 01:24, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > Henrik, hvorfor indrykkes din tekst ikke med et >-tegn ...?
 > Med din SW-ekspertise, må DU have et godt svar!
 Det gør den da også? Er ovenstående ikke rykket ind hos dig nu?
 SNIP
 Hej Henrik,
 Næh, som du ser, det er den ikke - og i nogle af dine ovenstående indlæg 
 sker det heller ikke automatisk.
 I ét tilfælde "reparerede" jeg det selv manuelt ...
 Det samme fænomen er set med kommentarer fra Harding. Kan det have noget 
 at gøre med den nyhedslæser I eller jeg bruger (Google Groups måske?) - 
 eller hur?
 Jeg bruger og har i mange år brugt OE hjemmefra og i båden Google 
 Groups. Da jeg bruger tdc som IP kan jeg ikke komme på deres news 
 server, når jeg ikke "kalder op" via dem, men en anden IP ...
 Og til din kommentar om "gadget liderlighed" ... Det har du helt 
 misforstået! ... Her i huset er vi - og ikke mindst min kone - blevet 
 overbevist om, at der er tale om *uundværligt sikkerhedsudstyr* ...    
....
 God week end
 -- 
 Flemming Torp
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (23-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-10-09 09:33 |  
  |   
            
>
 > Jeg bruger og har i mange år brugt OE hjemmefra og i båden Google Groups. 
 > Da jeg bruger tdc som IP kan jeg ikke komme på deres news server, når jeg 
 > ikke "kalder op" via dem, men en anden IP ...
 >
 > Og til din kommentar om "gadget liderlighed" ... Det har du helt 
 > misforstået! ... Her i huset er vi - og ikke mindst min kone - blevet 
 > overbevist om, at der er tale om *uundværligt sikkerhedsudstyr* ...    
> ...
 >
 > God week end
 >
 > -- 
 > Flemming Torp
 >
 >
 Hej Flemming,
 du kan omgå nyhedsgruppeproblemet m.h.t. udbyder ved at benytte newsserveren 
 på - news.dotsrc.org - den virker fra alle udbydere - inklusive IceNet   
Man skal tilmelde sig - men det er en enkel og hurtig proces.
 venlig hilsen
 JN 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (23-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-10-09 09:56 |  
  |  
 
            "JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4ae16a30$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Hej Flemming,
 >
 > du kan omgå nyhedsgruppeproblemet m.h.t. udbyder ved at benytte 
 > newsserveren på - news.dotsrc.org - den virker fra alle udbydere - 
 > inklusive IceNet   
>
 > Man skal tilmelde sig - men det er en enkel og hurtig proces.
 >
 > venlig hilsen
 >
 > JN
 Hej JN,
 Tak for tip. Det vil jeg kigge nærmere på.
 Og måske andre medlæsere? God week end!
 -- 
 Flemming Torp 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (23-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  23-10-09 05:38 |  
  |  
 
            On 23 Okt., 10:04, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > "HKN" <henrik...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:9f51df3c-c2ac-4353-9ead-598dc55d1333@e34g2000vbm.googlegroups.com...
 > On 23 Okt., 01:24, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 > wrote:
 >
 > > Henrik, hvorfor indrykkes din tekst ikke med et >-tegn ...?
 > > Med din SW-ekspertise, må DU have et godt svar!
 >
 > Det gør den da også? Er ovenstående ikke rykket ind hos dig nu?
 >
 > SNIP
 >
 > Hej Henrik,
 >
 > Næh, som du ser, det er den ikke - og i nogle af dine ovenstående indlæg
 > sker det heller ikke automatisk.
 > I ét tilfælde "reparerede" jeg det selv manuelt ...
 > Det samme fænomen er set med kommentarer fra Harding. Kan det have noget
 > at gøre med den nyhedslæser I eller jeg bruger (Google Groups måske?) -
 > eller hur?
 >
 > Jeg bruger og har i mange år brugt OE hjemmefra og i båden Google
 > Groups. Da jeg bruger tdc som IP kan jeg ikke komme på deres news
 > server, når jeg ikke "kalder op" via dem, men en anden IP ...
 >
 > Og til din kommentar om "gadget liderlighed" ... Det har du helt
 > misforstået! ... Her i huset er vi - og ikke mindst min kone - blevet
 > overbevist om, at der er tale om *uundværligt sikkerhedsudstyr* ...   
> ...
 Det er fordi du bruger OE - såvidt jeg husker er der en opsætning i
 OE, som du kan ændre således at du får indrykningerne med pr.
 automatik.
 Jeg bruger "kun" webbrowseren, og der får jeg dem altid med.
 Jeg skal beklage mit impulsive udbrud - der er naturligvis tale om
 uundværligt sikkerhedsudstyr, som snart vil være lovbestemt   
Mvh
 Henrik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (23-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-10-09 21:51 |  
  |  
 
            Hej Henrik,
 Jeg er glad for din korrektion og præcisering vedr. investeringer i 
 sikkerhedudstyr - den kan genoprette en stærkt truet familieidyl!
 Det, de undrer mig, er, at det kun er indlæg fra dig og Harding, der 
 ikke automatisk indrykkes og forsynes med et >-tegn yderst til venstre 
 ved hver linies start ...
 God week end ... Det tyder ikke på attraktivt sejlervejr ...
 -- 
 mvh
 Flemming Torp
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:d5303b34-b8d9-42e3-90d3-65cf0dffb671@o13g2000vbl.googlegroups.com...
 On 23 Okt., 10:04, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 wrote:
 > "HKN" <henrik...@hotmail.com> skrev i en 
 > meddelelsenews:9f51df3c-c2ac-4353-9ead-598dc55d1333@e34g2000vbm.googlegroups.com...
 > On 23 Okt., 01:24, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
 > wrote:
 >
 > > Henrik, hvorfor indrykkes din tekst ikke med et >-tegn ...?
 > > Med din SW-ekspertise, må DU have et godt svar!
 >
 > Det gør den da også? Er ovenstående ikke rykket ind hos dig nu?
 >
 > SNIP
 >
 > Hej Henrik,
 >
 > Næh, som du ser, det er den ikke - og i nogle af dine ovenstående 
 > indlæg
 > sker det heller ikke automatisk.
 > I ét tilfælde "reparerede" jeg det selv manuelt ...
 > Det samme fænomen er set med kommentarer fra Harding. Kan det have 
 > noget
 > at gøre med den nyhedslæser I eller jeg bruger (Google Groups 
 > måske?) -
 > eller hur?
 >
 > Jeg bruger og har i mange år brugt OE hjemmefra og i båden Google
 > Groups. Da jeg bruger tdc som IP kan jeg ikke komme på deres news
 > server, når jeg ikke "kalder op" via dem, men en anden IP ...
 >
 > Og til din kommentar om "gadget liderlighed" ... Det har du helt
 > misforstået! ... Her i huset er vi - og ikke mindst min kone - blevet
 > overbevist om, at der er tale om *uundværligt sikkerhedsudstyr* ... 
 >   
> ...
 Det er fordi du bruger OE - såvidt jeg husker er der en opsætning i
 OE, som du kan ændre således at du får indrykningerne med pr.
 automatik.
 Jeg bruger "kun" webbrowseren, og der får jeg dem altid med.
 Jeg skal beklage mit impulsive udbrud - der er naturligvis tale om
 uundværligt sikkerhedsudstyr, som snart vil være lovbestemt   
Mvh
 Henrik 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |