Firewall - gør porte usynlige?
Fra : Martin Ploug

Dato : 17-10-09 10:58

Hej

Jeg har lige læst i Komputer for alle,
at man kan teste sin firewall ved at
køre denne test http://www.pcflank.com/scanner1.htm.

I artiklen står der, at der heslt skal stå
stealthed (usynlig) ud for hvert punkt i oversigten
til sidst.

Det gør der ikke hos mig - der står hhv. closed og open.
Jeg har lige prøvet med Online-Armor Free.

http://www.pcflank.com/scanner1.htm anbefaler, at man
installerer Outpost Firewall Pro
http://www.pcflank.com/outpostpro.htm

Inden jeg installerede Online-Armor prøvede jeg to gange
at installere Outpost, men begge gange frøs installationsprogrammet.

Jeg bruger Windows Vista.

Er der andre firewall programmer jeg kan prøve, som
gør mine porte usynlige jf. ovenstående?

Jeg vil helst have henvisninger til programmer, som kun indeholder
en firewall. Jeg er nemlig tilfreds med det antivirus program jeg
har.

Tak.

Mvh. Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-09 11:34

Den Sat, 17 Oct 2009 11:58:14 +0200 skrev Martin Ploug:
> [...]
> til sidst.
>
> Det gør der ikke hos mig - der står hhv. closed og open.
> Jeg har lige prøvet med Online-Armor Free.

Open betyder at der er et program der svarer når man sender trafik
til porten.

Closed betyder at din PC afviser trafik til porten, enten aktivt
(firewall) eller fordi der ikke er noget program til at tage imod
trafikken.

"Stealth" er et marketing-begreb for at din PC IKKE afviser trafikken.
Man ved altså ikke om der er et program der tager imod trafikken.

"Stealth" burde med rette hedde "ved ikke".

Hvis jeg var malware-udvikler, ville jeg lave det sådan at mit program
tager imod trafikken, men ikke svarer før et password er godkendt. Så
ville porten stå som "stealth", og folk der læser for mange dårlige
artikler ville tro at alt er i den skønneste orden.

> [...]
>
> Jeg bruger Windows Vista.
>
> Er der andre firewall programmer jeg kan prøve,

Jeg er ret sikker på at Vista har en indbygget.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-10-09 11:38

Kent Friis skrev:

> [...]
> artikler ville tro at alt er i den skønneste orden.

> Jeg er ret sikker på at Vista har en indbygget.

Hej Kent

Tak for dit indlæg.

> Jeg er ret sikker på at Vista har en indbygget.

Ja, men er den sikker nok - sådan uden videre?

Mvh. Martin

Fra : Root Kit

Dato : 17-10-09 13:15

On Sat, 17 Oct 2009 12:37:40 +0200, Martin Ploug <mploug@pc.dk> wrote:

>Ja, men er den sikker nok - sådan uden videre?

Nu er alt jo relativt. Men som udgangspunkt - ja.

Al hypen omkring de såkaldt personlige firewalls (og i samme ombæring
online scannere) startede (og delvis med rette) den gang windows blev
leveret med åbne porte i sin default konfiguration. Alt det ændrede
sig efter Windows XP med service pack 2 - og er idag primært en gang
salgsgas.

Windows Vista gi'r dig samme "usynlighed" som udgangspunkt - selv om
"stealth" som Kent rigtigt skriver er noget opreklameret gas.

Hvis et program prøver at åbne en port for indkommende trafik i Vista
vil du blive spurgt - og du må så selv afgøre om du vil tillade det
eller ej.

I øvrigt skal du være opmærksom på at disse scannere tester din
offentlige IP adresse. Kun hvis din maskine er koblet direkte på
nettet er det den der bliver testet. Kobler du f.eks. op gennem en
router er det den der bliver testet - og intet tiltag du måtte gøre på
din maskine vil ændre noget.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-09 18:48

Den Sat, 17 Oct 2009 12:37:40 +0200 skrev Martin Ploug:

> Ja, men er den sikker nok - sådan uden videre?

Jeg vil vove at påstå at alle dem du kan downloade er mindre sikre.

At kunne angribe maskinen, kræver at der er et program på maskinen med
en sikkerhedsfejl.

Jo flere programmer du installerer, jo større er risikoen.

Bliver der fundet en fejl i Vista[1], som kan angribes fra nettet,
kommer du i risiko-zonen uanset om du installerer det ene eller det
andet.

Bliver der fundet en fejl i Norton firewall, bliver du ramt hvis du
har den installeret. Nøjes du med Vistas egen, sker der ikke noget.

[1] fx i IP-stakken.
--
"The Brothers are History"

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-10-09 13:21

Martin Ploug skrev:

>http://www.pcflank.com/scanner1.htm anbefaler, at man
>installerer Outpost Firewall Pro
>http://www.pcflank.com/outpostpro.htm

ja de skal da lige se om de kan sælge det til nogen der hopper på den.

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-10-09 13:26

Ivan V. Klattrup skrev:

> ja de skal da lige se om de kan sælge det til nogen der hopper på den.

Hej

Mange tak for jeres indlæg.
Jeg lader det nok bare blive
ved Vistas firewall så.