Kattebakterier?
Fra : Stig Johansen

Dato : 09-10-09 16:04

Hej alle.

Jeg så (eller rettere konen så) en udsendelse i går, baronessen - tror jeg
den hed.

Her var værtinden tilsyneladende 'allergisk' over for katte og - hår.

Der blev nævnt 'kattebakterier', som skulle være, ja - næsten særdeles
farlige for mennesker.

Nu har vi haft kat(te) i ca. 25 år, og synes ikke rigtig vi har været syge
eller lignende, uagtet, at Twix f.eks. godt kan finde på at slubre lidt i
min mælk/vand, eller slikke lidt på smørret på brødet.

Hvad er det, der skulle være så 'farligt' ved katte?

Stig Johansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-10-09 22:14

In news:4acf517a$0$285$14726298@news.sunsite.dk,
Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> typed:
> [...]
> slubre lidt i min mælk/vand, eller slikke lidt på smørret på brødet.
>
> Hvad er det, der skulle være så 'farligt' ved katte?

Der menes sikkert kattebid. Det kan jeg tale med om. Da jeg for et års tid
siden legede lidt vildt med Mini gik det pludselig galt og hun bed mig i
håndledet. Det var min egen skyld, jeg skulle have holdt op i tide, så hun
blev ikke bebrejdet.

Den følgende dag svulmede min hånd uhyggeligt op, så jeg måtte på skadestuen
og fik en stivkrampesprøjte og skulle have penicillin i 10 dage. Det gjorde
simpelthen så ondt, så jeg ikke fik sovet om natten. Det var bare en lille
hjørnetand der var gået igennem huden, og lægen på skadestuen fortalte mig,
at katte har utroligt mange bakterier på deres tænder, så man skal være
yderst forsigtig med at blive bidt.

Hun er meget kælen og legesyg og bider ellers ikke, så det har nok være en
éngangsforeteelse.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 10-10-09 00:14

On 9 Okt., 23:13, "Tove Krieger" <missmini...@privat.dk> wrote:
> [...]
> yderst forsigtig med at blive bidt.
>
> Hun er meget kælen og legesyg og bider ellers ikke, så det har nok være en

Hej Fandt følgende på
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Tilberedning_hygiejne/Personlig_hygiejne/Vask_haender_efter_kontakt_med_dyr.htm

Bakterier hos hunde og katte
Kæledyr er en kilde til Campylobacter-infektion hos mennesker.
Bakterien findes jævnligt hos hunde og katte, særligt hos hvalpe og
killinger. Tal fra Statens Veterinære Serumlaboratorium for år 2000
viser, at 16% af de undersøgte hunde og 11% af de undersøgte katte var
smittet med Campylobacter, og Dansk Zoonosecenter peger på kontakt med
kattekillinger som en smittefaktor i forbindelse med Campylobacter-
patienter. Flere udenlandske undersøgelser har tilsvarende peget på
kontakt med hundehvalpe.

Er jo meget fint.. men tror osse det kan overdrives... jeg er selv tit
blebet både bidt og kradset af vores kat når vi har keget vildt -
måske har jeg bare været heldig - der er ikke sket noget.. og når
katten har bidt, er det som regel en slags "markerings-bid".. hertil
og ikke længere advarsel.. han har dog aldrig bidt "til".. de fleste
kradsemærker får jeg fordi jeg hiver hånden til mig idet han sætter
sømmene i...

Mvh Willy

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-10-09 11:53

In news:18bc293f-ae65-48e3-a2ad-2262eb423424@p35g2000yqh.googlegroups.com,
OZ1HYI Willy <oz1hyi@gmail.com> typed:

> [...]
> og ikke længere advarsel.. han har dog aldrig bidt "til".. de fleste
> kradsemærker får jeg fordi jeg hiver hånden til mig idet han sætter

Mini bed altså til, så der gik hul og det blødte. Hun har måske haft ondt ét
eller andet sted på det tidspunkt, så hun har villet gøre mig opmærksom på
det ved at bide, jeg har simpelthen i "kampens hede" overset hendes signaler
eller hvad ved jeg.

Rifter har jeg gennem 30 år med katte da haft en del af når vi har leget,
men jeg er blevet yderst forsigtig når det drejer sig om bid. Jeg har vist
lært lektien tror jeg. Jeg tror ikke at det er nær så "farligt" at blive
revet.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-10-09 20:18

OZ1HYI Willy wrote:
[...]
> [...]
> og ikke længere advarsel.. han har dog aldrig bidt "til".. de fleste
> kradsemærker får jeg fordi jeg hiver hånden til mig idet han sætter

Jeg ville gætte på, at biddet skal skabe et reelt sår, d.v.s.
kattetanden skal gå gennem huden, før du bliver inficeret med bakterierne.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 11:21

Tove Krieger wrote:
> [...]
> deres tænder, så man skal være yderst forsigtig med at blive bidt.
>
> Hun er meget kælen og legesyg og bider ellers ikke, så det har nok

Jeg kender en god kur: Er du blevet krattet eller bidt af en kat, tager du
straks noget ufortyndet Sanex og putter på såret. Så svulmer det ikke det
mindste op og smerter og kløer heller ikke.

--
/Frank

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-10-09 12:02

In news:4ad0602c$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> typed:

> Jeg kender en god kur: Er du blevet krattet eller bidt af en kat,
> tager du straks noget ufortyndet Sanex og putter på såret. Så svulmer
> det ikke det mindste op og smerter og kløer heller ikke.

Tak for rådet Frank. Jeg købte for nogle dage siden et par flasker med
desinficerende gel, jeg tror at det også kan bruges. Der står at det dræber
99% af alle bakterier, så jeg bruger det flittigt i denne tid hvor H1N1
truslen hænger over hovedet på os alle.

OT - P.S. Min mand og jeg blev influenzavaccineret i går mod den
almindelige influenza, så vi er forhåbentlig godt garderet, d.v.s. min mand
er i risikozonen for H1N1 så han skal også have de to andre sprøjter.

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 10-10-09 12:43

Tove Krieger wrote:

> [...]
> dræber 99% af alle bakterier, så jeg bruger det flittigt i denne tid
> hvor H1N1 truslen hænger over hovedet på os alle.

Eneste ulempe ved at komme det på rifter er, at det svier ad hekkenfeldt
til på grund af spritindholdet ...

Niels Peter

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 12:59

Niels Peter Hansen wrote:

> Eneste ulempe ved at komme det på rifter er, at det svier ad
> hekkenfeldt til på grund af spritindholdet ...

Det er det rare ved Sanex. Ganske og aldeles smertefrit. Det andet vil vel
være som gammeldags jod var? Det sagde man så var mere ardannende end
tøsejod netop pga spritindholdet.

--
/Frank

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-10-09 13:21

In news:4ad0734c$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Niels Peter Hansen <nph@bluewhite.dk> typed:

> Eneste ulempe ved at komme det på rifter er, at det svier ad
> hekkenfeldt til på grund af spritindholdet ...
>
> Niels Peter

Så er det da godt at man ikke er pivet.

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 10-10-09 07:50

On 10 Okt., 14:20, "Tove Krieger" <missmini...@privat.dk> wrote:
> Innews:4ad0734c$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> [...]

Tak for rådet/rådene...
Tøsejod hed i min ungdom indianerblod.. og hvem ville ikke være
indianer dengang ? *griner* - har nu osse noget stående som er godt
mod rifter osv...(klorhexidin)..
Mvh Willy

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 16:43

OZ1HYI Willy wrote:

> Tak for rådet/rådene...
> Tøsejod hed i min ungdom indianerblod.. og hvem ville ikke være
> indianer dengang ? *griner* - har nu osse noget stående som er godt
> mod rifter osv...(klorhexidin)..

Synes ikke rigtig man kan få klorhexidinglukonat længere. Hvorfor ved jeg
ikke. Det havde lige præcis samme evne som Sanex- Ingen svien - ingen
hævelse.

--
/Frank

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 10-10-09 18:23

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Synes ikke rigtig man kan få klorhexidinglukonat længere. Hvorfor ved jeg
> ikke. Det havde lige præcis samme evne som Sanex- Ingen svien - ingen
> [...]

jo da, det kan fås i Matas og sikkert også på apoteket.

jeg har en flaske SkinOcare stående, der indeholder 250 ml klorhexidin 0,2 %
(chlorhexidine Diglyconate), fabrikanten er Pharma Vest, Silkeborg.

Jeg bruger det både til mig selv og til hundene, hvis vi får en skramme
eller rift. Jeg ved ikke, om katte kan tåle det, de er ofte lidt mere sarte
end hunde.

mvh Anelise

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 20:27

A. S. Nielsen wrote:
> [...]
> Jeg bruger det både til mig selv og til hundene, hvis vi får en
> skramme eller rift. Jeg ved ikke, om katte kan tåle det, de er ofte

Den jeg tænkte på var svjh 3% og lå i Falckkasser i hine tider.

Den du har mener jeg er så mild den bruges til mundskyl.

--
/Frank

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 11-10-09 11:34

> Den jeg tænkte på var svjh 3% og lå i Falckkasser i hine tider.
>
> Den du har mener jeg er så mild den bruges til mundskyl.
>

> --
> /Frank

nej, opløsningen på 0,2 % er beregnet til sårrens.

mvh Anelise

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-10-09 20:20

Frank Leegaard wrote:
> Synes ikke rigtig man kan få klorhexidinglukonat længere. Hvorfor ved jeg
> ikke. Det havde lige præcis samme evne som Sanex- Ingen svien - ingen
> hævelse.

Der er en slags vådservietter med klorhexedin i min førstehjælpskasse
fra Falck. Det er dog ikke specielt stærkt, måske 0,05% eller noget (sig
til hvis jeg skal se efter).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-10-09 20:23

Stig Johansen wrote:
[...]
> Hvad er det, der skulle være så 'farligt' ved katte?

Jeg kan svagt huske, at der for nogle år siden var noget snak om et
eller andet, som katte bar rundt på, vistnok en flercellet parasit af en
art (amøbe?) snarere end en egentlig bakterie, som kan forårsage
permanent adfærdsændring hos mennesker ved en infektion.

Desværre kan jeg ikke huske hvad tingen hedder...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 20:28

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> permanent adfærdsændring hos mennesker ved en infektion.
>
> Desværre kan jeg ikke huske hvad tingen hedder...

Rabies?

--
/Frank

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-10-09 21:11

Frank Leegaard wrote:
> Peter Knutsen wrote:
[...]
> Rabies?

Nej, den kunne jeg godt huske, og det var ikke den.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 21:34

Peter Knutsen wrote:
> [...]
>
> Nej, den kunne jeg godt huske, og det var ikke den.

Jeg gad ikke læse om toxoplasmose, men mener det er den som gør at gravide
ikke bør tømme kattebakke. Ellers er der vist ikke så meget.

--
/Frank

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-10-09 10:07

Frank Leegaard wrote:

> Jeg gad ikke læse om toxoplasmose, men mener det er den som gør at gravide
> ikke bør tømme kattebakke. Ellers er der vist ikke så meget.

Det er selvfølgelig 113% frivilligt, om man ønsker at vide om
toxoplasmose eller ej.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 17:01

Peter Knutsen wrote:

> Det er selvfølgelig 113% frivilligt, om man ønsker at vide om
> toxoplasmose eller ej.

Mjow .. Det vil jeg mene ...

--
/Frank

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-10-09 20:28

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> permanent adfærdsændring hos mennesker ved en infektion.
>
> Desværre kan jeg ikke huske hvad tingen hedder...

Det kunne jeg så alligevel:
< http://en.wikipedia.org/wiki/Toxoplasmosis >

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-10-09 05:51

Stig Johansen wrote:

> Der blev nævnt 'kattebakterier', som skulle være, ja - næsten særdeles
> farlige for mennesker.

Tak for svarene.
Jeg skulle nok have nævnt, at det jeg reagerede over var at man fik det til
at fremstå som om det var farligt at have kat i det hele taget.

Sådan noget med: "Uff hvor er der mange hår" (de havde 8 katte).
Og et rengøringsfirma sagde, at de her "kattebakterier" var både i støv og
hår, så det lød som om det fargligt, alene at katten (af og til) gik på
bordet.

Det var det jeg mente med at jeg tror tøsen(værtinden) var kattehader, for
det tror jeg simpelthen ikke på - altså at der skulle være en
"kattebakterie" alle steder, der er farlig for mennesker.

(Der blev ikke talt om kattebakker/afføring)

Stig Johansen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-10-09 09:39

Stig Johansen wrote:
> Tak for svarene.
> Jeg skulle nok have nævnt, at det jeg reagerede over var at man fik det til
> at fremstå som om det var farligt at have kat i det hele taget.
[...]

Principielt er det en smule farligt at have kæledyr, der ikke er i bur,
d.v.s. katte og hunde og lignende, netop fordi deres adfærd ikke er 100%
hygieinisk.

Omvendt er der også fordele ved at have kæledyr, herunder
helbredsmæssige fordele, og sunde og raske mennesker tager sjældent
skade af lidt bakterier.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 13-10-09 10:16

Peter Knutsen wrote:

> [...]
>
> Omvendt er der også fordele ved at have kæledyr, herunder
> helbredsmæssige fordele, og sunde og raske mennesker tager sjældent

Principielt er det endnu farligere at bo sammen med andre mennesker, men
det har så mange fordele, at det langt opvejer smittefaren

Niels Peter