Kan ikke sende mails med sendmail
Fra : Martin Larsen

Dato : 14-10-09 10:12

Hej gruppe

Jeg har problemer med at få mails afsendt fra min server via sendmail.

Hvis jeg sender en mail i verbose-mode så jeg kan følge med i
konversationen, får jeg denne besked fra den server som mailen skal
sendes til:

050 450 4.1.8 <root@xxx.danhost.dk>: Sender address rejected: Domain not
found

hvor xxx er maskinnavnet.

Jeg ved egentligt godt hvad årsagen er: der burde ikke stå
root@xxx.danhost.dk men derimod fx mail@example.com.

(Hvis jeg telnet'er direkte til localhost port 25 og leverer det rigtige
hostnavn, komme mailen fint frem)

Spørgsmålet er så hvordan jeg sætter sendmail op til at bruge
mail@example.com i stedet?

1. Jeg har indsat det i /etc/mail/local-host-names
2. Jeg har indsat linjen MASQUERADE_AS(`example.com')dnl i
/etc/mail/sendmail.cf

Men intet hjælper.

Nu kommer så noget ret mærkeligt: hvis jeg genstarter sendmail, så
udsendes alle de ventende mails korrekt. Men nye mails kommer igen ikke
frem, med mindre jeg genstarter sendmail osv.

Håber nogen kan hjælpe mig på sporet!

Hilsen
Martin

Fra : Jan Birk

Dato : 20-10-09 09:33

> [...]
> found
>
> hvor xxx er maskinnavnet.
>
> Jeg ved egentligt godt hvad årsagen er: der burde ikke stå

Prøve at indsætte - hvis den ikke allerede er der - denne linie i
sendmail.mc (husk: make -C /etc/mail bagefter).
------------------------------------
FEATURE(`accept_unresolvable_domains')dnl
-------------------------------------

> [...]
> mail@example.com i stedet?
>
> 1. Jeg har indsat det i /etc/mail/local-host-names
> 2. Jeg har indsat linjen MASQUERADE_AS(`example.com')dnl i

Jeg er lidt forvirret om hvad du mener med at bruge; er det når du
sender mail? Eller?

Du bør kun rette i sendmail.mc og så køre 'make -C /etc/mail' (eller
hvor du nu har sendmail liggende.).

/Jan -som-meget-bedre-kan-lide-postfix

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-10-09 15:10

Hej Jan

Jeg har indsat det rigtige domænenavn i /etc/hosts, derefter virkede det.

> Jeg er lidt forvirret om hvad du mener med at bruge; er det når du
> sender mail? Eller?

Ja, kun når jeg sendte mail. Bruger en ekstern pop3 konto.

> Du bør kun rette i sendmail.mc og så køre 'make -C /etc/mail' (eller
> hvor du nu har sendmail liggende.).

Ja, det har jeg fundet ud af! Jeg rettede i den forkerte fil, det gjorde
det jo heller ikke bedre

> /Jan -som-meget-bedre-kan-lide-postfix

Jeg ville også hellere bruge postfix men kunne ikke få det til at spille.

Hilsen
Martin