DR1 og DR2 med Linux Ubuntu?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 14-10-09 08:05

Nu er jeg kommet så vidt i min Linux Ubuntu udforskning, at jeg gerne vil
kunne se streamet DR1 og DR2 på

http://www.dr.dk/odp/player.aspx?st=frontpageTab_0&mt=frontpagetab&fUrl=undefined&sUrl=undefined

DR skriver godt nok noget om at se tv med Linux, men desværre får jeg intet
ud af deres forklaring, og håber at nogen her kan forklare mig det bedre.

Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-10-09 08:49

Claus E Beyer skrev:

> Nu er jeg kommet så vidt i min Linux Ubuntu udforskning, at jeg
> gerne vil kunne se streamet DR1 og DR2 på

DR1:
· rtsp://streamer-01.dr.nordija.dk/dr1high

DR2:
· rtsp://streamer-01.dr.nordija.dk/dr2high

Jeg plejer at bruge vlc, men totem (og sikkert andre programmer)
kan osse bruges.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : jk

Dato : 14-10-09 11:01

On Wed, 14 Oct 2009 07:49:22 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
>
>DR2:
> · rtsp://streamer-01.dr.nordija.dk/dr2high
>
>Jeg plejer at bruge vlc, men totem (og sikkert andre programmer)

Interessant !

Det er nu afprøvet (i Vista med vlc).

man kan også modtage streamed TV fra www.zattoo.com for en
abonnementspris af ca. 20 kr. pr. mdr. de har ca. 20 kanaler. Internet
har næppe båndbredde til mere end 720p HD.

mvh

John

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 15-10-09 19:00

jk wrote, On 2009-10-14 12:00:
<---cut--->
> man kan også modtage streamed TV fra www.zattoo.com for en
> abonnementspris af ca. 20 kr. pr. mdr. de har ca. 20 kanaler. Internet
> har næppe båndbredde til mere end 720p HD.

Interessant. Hvilket format benytter de? Hvilken transportprotokol?

--
Vh. Georg

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-10-09 09:25

Claus E Beyer wrote:
> [...]
>

> DR skriver godt nok noget om at se tv med Linux, men desværre får jeg
> intet ud af deres forklaring, og håber at nogen her kan forklare mig det
Prøv denne:
Linux: Hjælp til opsætning
http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/20070207114139.htm

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-10-09 10:02

Claus E Beyer wrote:

> Nu er jeg kommet så vidt i min Linux Ubuntu udforskning, at jeg gerne vil
> kunne se streamet DR1 og DR2 på

Ved ikke om det kan hjælpe, men Linux Mint (baseret på Ubuntu) ser dr.dk
streaming uden problemer direkte i browseren, præcis som i Windows.

Hilsen
Martin

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-10-09 12:05

Den Wed, 14 Oct 2009 09:04:59 +0200 skrev Claus E Beyer:

> [...]
>
> DR skriver godt nok noget om at se tv med Linux, men desværre får jeg
> intet ud af deres forklaring, og håber at nogen her kan forklare mig det

Codec - codec - codec

http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/Ubuntu.htm

--
Karl Erik.

Fra : Anders Pedersen

Dato : 14-10-09 14:43

ons, 14 10 2009 kl. 09:04 +0200, skrev Claus E Beyer:
> [...]
> ud af deres forklaring, og håber at nogen her kan forklare mig det bedre.

Til dr.dk tv bruger jeg mediaplayer connectivity der er et plugin til
Firefox. Her kan du sætte den til at kører feks wmv i VLC.
så ledes den åbner VLC for at afspille.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/446

Man kan dog ikke bruge det til tv2sputnik, her vil jeg forsøge om kan
kan få internet explorer til at kører via wine så man slipper for at
skulle bruge windows til det.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 14-10-09 15:40

Claus E Beyer wrote:
> [...]
>

> DR skriver godt nok noget om at se tv med Linux, men desværre får jeg
> intet ud af deres forklaring, og håber at nogen her kan forklare mig det

http://www.sslug.dk/emailarkiv/novice/2009_10/msg00000.html

firefox + installer via pakkemanager Gecko mediaplayer plugin

Fra : Claus E Beyer

Dato : 16-10-09 09:22

On 15 Okt., 12:42, Frank Damgaard <frank_n...@milpent.dk> wrote:

> sørg for ikke at have samtidig for mangle plugin installeret til det
> samme. f.eks. "kun" gecko plugin. har du i ubuntu flere plugins
> så går det af og til galt.

> ekstrabladet.tv virker fint her med flashplayer og gecko med DR
> på ubuntu 9.04

Jeg har prøvet at installere flashplayer og gecko ved henholdsvis at
skrive i en terminal:

sudo apt-get install flashplayer

og

sudo apt-get install gecko

men det får jeg ikke noget ud af.

Claus

Fra : Frank Damgaard

Dato : 16-10-09 18:32

Claus E Beyer wrote:

> Jeg har prøvet at installere flashplayer og gecko ved henholdsvis at
> [...]

Har du husket at afinstallerer de andre multimedia player plugins?

brug evt.pakkemanager/synaptic og søge efter mozilla/firefox plugins
til vlc, totem, mfl.

Fra : N/A

Dato : 16-10-09 18:32

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-09 16:05

On Wed, 14 Oct 2009 16:40:17 +0200
Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote:

> firefox + installer via pakkemanager Gecko mediaplayer plugin

Og som skrevet før, der skulle næsten være garanti for at gecko
mediaplayer virker med DR, da udvikleren af plugin, Kevin Dekorte,
laver regelmæssige test mod DR, da DR er en del af hans test cases for
særligt usamarbejdsvillige sites:-\

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-10-09 18:57

Karl Erik Christensen wrote:

> Codec - codec - codec
>
> http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/Ubuntu.htm

Med Ubuntu 9.04 er det er ikke nødvendigt at installere w32codecs (som
vist nok er Windows DLL'er til Mplayer med tvivlsom ophavsretslig status,
hvis man går op i den slags).

Det bør virke med VLC, eventuelt sammen med MediaPlayerConnectivity addon
til Firefox.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-10-09 19:12

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> mediaplayer virker med DR, da udvikleren af plugin, Kevin Dekorte, laver
> regelmæssige test mod DR, da DR er en del af hans test cases for særligt

Tak for info, jeg kendte ikke gecko mediaplayer plugin. Virker det bedre
end VLC til sites som DR?

--
Jesper Lund

Fra : N/A

Dato : 16-10-09 18:32

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 14-10-09 20:41

Michael Rasmussen wrote:

> Det er jo altid en smagssag, men personligt foretrækker jeg gecko
> mediaplayer, da den integrerer bedre i browseren, og ikke mindst giver
> den bedre løbende feed-back, når den skal etablere forbindelsen - med
> VLC-plugin ved man aldrig, om den er igang med at loade, fylde cache
> eller blot ikke kan få forbindelse, gecko mediaplayer giver grafisk
> tilbagemelding om status - loader, fylder cache og hvor langt den er
> nået etc.

Til gengæld har jeg lige forsøgt mig med at skifte totem-mozilla
pluginet ud med gecko, det virker med DR, men så virkede ekstrabladets
player ikke mere :(

Er der andre med lignende erfaringer?

/Kasper

Fra : N/A

Dato : 16-10-09 18:32

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 15-10-09 06:37

Fra : N/A

Dato : 16-10-09 18:32

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-10-09 11:43

Fra : Frank Damgaard

Dato : 14-10-09 21:08

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-09 19:39

On 14 Oct 2009 18:11:44 GMT
Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> [...]
eller blot ikke kan få forbindelse, gecko mediaplayer giver grafisk
tilbagemelding om status - loader, fylder cache og hvor langt den er

En anden ting jeg har observeret engang imellem er, at en ny version af
VLC ikke fungerer med DR, eller når DR pludseligt ændrer noget, så kan
VLC ikke fange feed. Da Kevin tester kontinuerligt med DR, ser du ikke
den slags problemer, og da Cesare, den pakkeansvarlige, arbejder tæt
samme med Kevin, kan seneste version af gecko-mediaplayer hentes fra
repository senest 24 timer efter ny release.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-10-09 00:33

Den Fri, 16 Oct 2009 08:21:44 -0700 skrev Claus E Beyer:

> Jeg har prøvet at installere flashplayer og gecko ved henholdsvis at
> skrive i en terminal:
>
> Claus

Hvorfor en terminal når begge kan installeres vha. Tilføj/Fjern?

--
Karl Erik.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-10-09 02:11

Karl Erik Christensen wrote:

> Hvorfor en terminal når begge kan installeres vha. Tilføj/Fjern?

Well, diskussionen mellem GUI og CLI er lang og kompliceret, men netop
på dette punkt er CLI'en klart overlegen, synes jeg.

Det er lagt hurtigere at åbne en terminal og skrive 'sudo aptitude
install <programnavn>' (forudsat man har en genvejstastekombination til
at åbne en terminal, forstås, og med passende brug af TAB til at
komplettere udsagn), end at skulle have fat i musen og klikke og klikke
og vente på, at listen over programmer loades, for derefter at klikke i
søgeboksen og vende tilbage til tastaturet og indtaste et søgenavn, og
så igen have fat i musen og klikke på det ønskede program.

/Rasmus

Fra : Sv-e

Dato : 21-10-09 22:34

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

> [...]
> søgeboksen og vende tilbage til tastaturet og indtaste et søgenavn, og
> så igen have fat i musen og klikke på det ønskede program.

Hvis man arbejder med en desktop som Gnome vil der være en box hvorfra
man kan køre en kommando. Alt + F2 for at state boxen og så skrive
kommandoen ind i feltet.

Jeg forstår godt at i syntes det er hurtigt at arbejde i en shell, det
syntes jeg også selv til mange opgaver, men det kræver erfaring at bruge
det ordentligt, ellers er der intet at hente, det er min pointe, men den
trænger åbenbart ikke rigtigt igennem.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 22-10-09 10:31

Sv-e wrote:

> Hvis man arbejder med en desktop som Gnome vil der være en box hvorfra
> man kan køre en kommando. Alt + F2 for at state boxen og så skrive
> kommandoen ind i feltet.

KDE har også en 'Run Command' i applikations-menuen, men det er en
ynkelig 'erstatning' for en terminal.
> [...]
> syntes jeg også selv til mange opgaver, men det kræver erfaring at bruge
> det ordentligt, ellers er der intet at hente, det er min pointe, men den
Selvfølgelig kræver det erfaring. Men det er jo ikke forbudt at øve sig
og opnå erfaring.
Ovennævnte kommandobox kræver forøvrigt også indsigt i programkald.
Og hvor kommer outputtet?. I den blå luft, hvis man ikke kender tricket
med at dirigere output til en fil.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Sv-e

Dato : 22-10-09 11:14

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
> Ovennævnte kommandobox kræver forøvrigt også indsigt i programkald.
> Og hvor kommer outputtet?. I den blå luft, hvis man ikke kender tricket

Ja det er rigtigt, at snakker vi om andet end at starte et program som
kan bruges sammen med desktoppen altså et grafisk program, er "kør"
kommandoen jo ikke meget bevendt. Men at overfalde alle og enhver der
bare tænker på at nævne file browseren som en brugbar filhåndtering og
fortælle hvor dårlig og nyttesløs den er er da tåbeligt, hvis det virker
for dem der bruger det så er det jo fint, og hvis file browseren bliver
brugt rigtigt med nye vinduer istedet for at åbne og lukke efter hånden
kan den faktisk give et ret godt overblik over filerne.

Hvis det skal være obligatorisk at studere brug af shell kommandoer med
alle tænkelige muligheder og kunne bruge dem inden man "legalt" kan
bruge en Linux installation, så har man jo tabt 99% af de potentielle
brugere på forhånd og med rette dømt resten som nørder.

Men du har da ret i at det udvider horisonten at lære det, men det tager
lang tid for de fleste inden de mestre det, og mange vil vel godt kunne
bruge deres Linux installation imens.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-10-09 13:39

Sv-e wrote:

> [...]
>
> Men du har da ret i at det udvider horisonten at lære det, men det tager
> lang tid for de fleste inden de mestre det, og mange vil vel godt kunne

Jeg tror at mange af dem der er så gamle i gårde at de har været med i DOS
dagene, eller måske enda CP/M, eller da der ikke var nogen grafisk skal til
diverse UNIX versioner, har stadig svære til at bruge en CLI, frem for en
URI, til at installere programmer/filer, og mange andre ting.
Mens mange (sikkert langt de fleste) der er så unge, at de er opvokset med
enten en grafisk skal på OS'et, eller at OS'et direkte er et grafisk OS.

Og husk nu på at Linux er ikke et skal vi kalde nativt grafisk OS, men et
CLI, med grafisk skal til.

Selv bruger jeg sudo urpmi [programnavn] hvis jeg ved hvad det hedder. Men
URI hvis jeg ikke lige ved hvad det er jeg vil installere.

Har jeg så problemer med at få installeret det, eller af anden grund vælger
at spørge om hjælp f.eks. har, så kunne jeg godt finde på at skrive at jeg
har installeret (eller forsøgt på) med urpmi [programnavn] slev om jeg har
brugt URI versionen af urpmi. Simpelthen fordi det nogen gange er letter at
skrive,,,

Ivar

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-10-09 13:55

Ivar Madsen skrev:
> Jeg tror at mange af dem der er så gamle i gårde at de har været med i DOS
> dagene, eller måske enda CP/M, eller da der ikke var nogen grafisk skal til
> diverse UNIX versioner, har stadig svære til at bruge en CLI,

Hvorfor skulle det være svært at bruge kommandolinie (CLI), hvis man har
været vant til det fra unix før grafisk brugergrænseflade?

> frem for en URI,

URI?

> Og husk nu på at Linux er ikke et skal vi kalde nativt grafisk OS, men et
> CLI, med grafisk skal til.

Linux er som bekendt en OS-kerne, hvor man kan bygge de
brugergrænseflader på man vil, kommandoliniebaserede eller grafiske.

Men generelt er grafisk brugergrænseflade ikke egnet til at administrere
på en unix-server, da man i mange tilfælde slet ikke vil have fysisk
adgang til serveren, men i stedet skal administrere den vha. ssh.
Ved godt at dette er en grov forenkling med mange undtagelser.

/Lars

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 22-10-09 22:05

Lars Kongshøj wrote:

> Hvorfor skulle det være svært at bruge kommandolinie (CLI), hvis man har
> været vant til det fra unix før grafisk brugergrænseflade?

Jeg forstår heller ikke hvad Ivar mener.
Jeg har arbejdet med UNIX (og lignende CLI-systemer (ikke CP/M eller
DOS) ) før Windows eksisterede, så jeg er ikke blevet 'miljøskadet' af
grafiske systemer. Jeg opdagede LINUX, da jeg faldt over bogen 'Linux in
a Nutshell'. Hovsa tænkte jeg, det er jo UNIX.

> URI?
Det er et Mandriva system, som bruges i forbindelse med RPM-pakkesystemet.

http://wiki.mandriva.com/en/Aria2#Introduction
Citat:
"
Introduction

Aria2 was integrated as download manager in urpmi for 2 reasons

* Increase the download speed by selecting the user's best mirror
* Fallback when errors occur on a mirror (Out of sync, unreachable,
etc)

Presentation
Advantages

The actual svn version of aria2 includes a new feature which allows to
store statistics on download servers. These statistics are parsed by a
URI Selector, which provides URLs to the Download Engine of Aria2. A new
URI Selector, named "Adaptive" was developed to improve download
performance for small files like RPM.
"

> [...]
> adgang til serveren, men i stedet skal administrere den vha. ssh.
> Ved godt at dette er en grov forenkling med mange undtagelser.

Man loader slet ikke X på en UNIX/LINUX server.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-10-09 14:21

Lars Kongshøj skrev:

> Hvorfor skulle det være svært at bruge kommandolinie (CLI), hvis man har
> været vant til det fra unix før grafisk brugergrænseflade?

Jeg tror nok, at jeg har skrevet det modsatte af hvad jeg mente.

Jeg mente selvfølgie, at dem der er opflasket med CLI, stadig bruger det, i
mange tilfælde, mens dem der er opvokset med grafisk interface, ikke ser den
samme fordel ved CLI.

Ivar

Fra : Peter Frenning [OZ1P~

Dato : 19-10-09 16:03

Karl Erik Christensen skrev:

> Hvorfor en terminal når begge kan installeres vha. Tilføj/Fjern?

Fordi en "rigtig" Linux/Unix guru gør det med keyboard i en terminal, og
ikke med noget så useriøst som en mus!

--
Vy 73 de OZ1PIF/5Q2M, Peter

**********************************
** Armageddon was yesterday. **
** Today we have a really **
** serious problem! **
** (Lisbeth Salander's T-Shirt) **
**********************************
email: peter(no-spam filler)@frenning.dk
http://www.frenning.dk/oz1pif.htm
Ph. +45 4619 3239
Snailmail:
Peter Frenning
Ternevej 23
DK-4130 Viby Sj.
Denmark

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-10-09 13:45

Peter Frenning [OZ1PIF] wrote:

> Fordi en "rigtig" Linux/Unix guru gør det med keyboard i en terminal, og
> ikke med noget så useriøst som en mus!

Sikke noget f.. at skrive, selv har jeg altid en komandopromt åben, men det
er altså også rat at have den grafiske skal at arbejde med.

Ivar

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 19-10-09 21:44

Peter Frenning [OZ1PIF] wrote:

> Fordi en "rigtig" Linux/Unix guru gør det med keyboard i en terminal, og
> ikke med noget så useriøst som en mus!

En mus er en god seriøs opfindelse, men den må ikke bruges uhæmmet, så
kan man få 'musearm'.
Som gammel Unux/Linux bruger falder det mig helt naturligt at bruge
linux kommandoer i en termnal.
Men jeg forkaster ikke en GUI, hvis den er god.
Til installation/afinstallation af programmer finder jeg, at en software
management GUI er nyttig.
Men derimod er en filebrowser totalt unyttig: langsom med altfor mange
overflødige museklik. Det er meget hurtigere at navigere i filsystemet
og starte programmer med linuxkommandoer.
En nyttig GUI er også KDE's (og Gnomes) panel på desktoppen. Her kan man
have ikoner for de hyppigst anvendte programmer. Et program startes med
et enkelt museklik. I en filebrowser skal der bruges dobbelt-klik, dvs.
et overflødigt klik.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-10-09 13:49

Jørgen Heesche wrote:

> En mus er en god seriøs opfindelse, men den må ikke bruges uhæmmet, så
> kan man få 'musearm'.

Du skal altid huske at bevæge finger, og håndled ud til yderstillingerne, og
gør det flere gange dagligt. Selv så når jeg sidder med hånden på musen, og
ikke bruger musen, så får fingerne lige lidt gymnastik, derved så bliver
musklerne i underarmen, og senerne ud til fingerne brugt nærmer til de de
beregnet til.

Ivar

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 20-10-09 05:59

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> have ikoner for de hyppigst anvendte programmer. Et program startes med
> et enkelt museklik. I en filebrowser skal der bruges dobbelt-klik, dvs.

Pjat. Det er det man har programmer som Gnome-Do til.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"You two just volunteered to be my first victims." Guinan