Querystring med 2 variable
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 12-10-09 22:14

Hej/

Jeg skal overføre 2 parameter, tekst og email fra en side til en
anden, når brugeren klikker på mit link "send e-mail til mig
selv".

Jeg har sat sat variablen tekst = tekst3 = tekst2 og har
mail=email. Altså med en tekst3 der er lig en tekst2.
Overførseln virker fint.

Men nu kommer det mærkelige. Nu vil jeg gerne udvide tekst3 og
skriver derfor tekst3 = tekst1 & tekst2.

Og så går det helt galt. På min afsenderside, bliver tekst1 nu
printet på siden - hvorfor mon? (Jeg beder selv om at få printet
tekst1 - men nu bliver den gentaget lige før hyperlinken). Her er
min kode

tekst1 = "Venligst indbetalt kr. 250 på vor bankkonto, som du
finder i menuen ude til venstre. Alternativt kan du indbetale
sæsonens kontingent, som dækker alle ordinære arrangementer.
Denne tilmelding er nu gyldig, og din tidligere framelding er
hermed annulleret."

tekst2 = "<h4> Din adgangsbillet til arrangementet er: " &
lkundeid & "-" & ltilmeldingsid & "</h4>"

tekst3 = tekst1 & tekst2

If hensigt = "kommer" AND (Dublet = "FT" OR Dublet = "") AND
(Session("kunde") = "betalende-medlem" OR Session("kunde") =
"medlem" OR Session("kunde") = "gaest") Then
Response.write tekst2 & " <a class='usynlig' href='#'
onclick='window.print()'>Udskriv billet på min printer</a> &nbsp;
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;<a class='usynlig'
href='sendmail.asp?tekst=" & tekst3 & "&amp;mail=" &
email&"'>Send billet som e-mail til mig selv</a></h4>"

Sålænge jeg sætter tekst3 = tekst2 går det fint. Men når jeg som
ovenfor vist sætter tekst3 = tekst1 & tekst2 går det som sagt
rigtig galt.

Det der kommer ud på min afsenderside er:

[...]

Din adgangsbillet til arrangementet er: 224-645
&mail=JENS.R.RASMUSSEN@UNI-C.DK'>Send billet som e-mail til mig
selv

Udover det er mærkeligt, at den printer dette ud - så ser
udprintningen også lidt specielt ud. Efter at have printet tekst1
og tekst2 forsætter den &mail=jens.R.rasmussen....DK'>
Og så kommer hyperlinken (som var det eneste der skulle stå) Send
billet som e-mail...

Sætningen

&mail og den slutter på ´>

er da lidt aparte, ikk? Kan nogen finde mine fejl, vil jeg være
taknemmelig?

Sluttelig skal jeg fortælle, at hvis jeg skriver

tekst3 = "Venligst indbetal ...." & tekst2
så går det fint. Altså hvis jeg skriver indholdet af tekst1
istedet for varaiblen tekst1.

mvh
Jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-10-09 23:12

Jens R. Rasmussen skrev:

> Sluttelig skal jeg fortælle, at hvis jeg skriver
>
> tekst3 = "Venligst indbetal ...." & tekst2
> så går det fint. Altså hvis jeg skriver indholdet af tekst1
> istedet for varaiblen tekst1.

Jeg er ikke 100 på, hvad du vil, men..

Jeg synes, din kode kunne gøres mere overskuelig, og det er smart, når
man vil fejlfinde. Jeg ville nok fjerne al henvisning til JS og CSS i
ASP-en, indtil den virker serverside.

Du skal så vidt jeg ved, URLEncode, hvis du vil have noget i
querystring, som er tekst og ikke bare bogstaver/tal (f.eks. mellemrum,
kommaer mv.)

PS. Nogen speciel grund til, du ikke kan lave det som en form med en
submit i stedet? Jeg tror egentlig det var hvad jeg ville gøre.
Du kan sende både som GET (altså i querystring) og som POST fra en
form, men jeg ville foretrække POST (af flere grunde, bl.a. maximum
længde på querystring, emailadresse i adressbaren synes jeg ikke lyder
som god karma, og det med URLEncode).

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 13-10-09 11:45

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg synes, din kode kunne gøres mere overskuelig, og det er smart, når
> man vil fejlfinde. Jeg ville nok fjerne al henvisning til JS og CSS i
> [...]

Hvis jeg skærer ind til benet, så er problemet, at jeg fra min
afsenderside sagten kan printe følgende tekst med en response.write
tekst1, hvor

tekst1 = "Det er noteret, at du " & hensigt & " til arrangementet
'" & Arrangement & "' d. " & rs("Hvornaar") & " kl. " & rs("Time") & " i "
& rs("Hvor") & ", " & rs("Adresse") & ", " & rs("Postnummer") & " " &
rs("By") & ".<br /> <br />Venligst indbetalt kr. " & rs("Pris-gaester") &
" på vor bankkonto, som du finder i menuen ude til venstre. Alternativt
kan du indbetale sæsonens kontingent, som dækker alle ordinære
arrangementer."

Men når jeg vil overføre samme tekst med en querystring med parameteren
tekst=tekst1, så går det galt.

Min Querystring ser sådan ud (når jeg fjerner det uvæsentlige):

Response.write "&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;<a
class='usynlig' href='sendmail.asp?tekst=" & tekst1 & "&amp;mail=" &
email&"'>Send billet som e-mail til mig selv</a></h4>"

På afsendersiden!!! skrives

Venligst indbetalt kr. 250 på vor bankkonto, som du finder i menuen ude
til venstre. Alternativt kan du indbetale sæsonens kontingent, som dækker
alle ordinære arrangementer.

Hvilket er en del af tekst1 - nemlig den del, der kommer efter

".<br /> <br />

Er det tagget <br /> der ikke må/kan overføres med en querystring, eller
???

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-09 15:20

Jens R. Rasmussen skrev:

> [...]
> class='usynlig' href='sendmail.asp?tekst=" & tekst1 & "&amp;mail=" &
> email&"'>Send billet som e-mail til mig selv</a></h4>"

Hm, troede, jeg havde sendt svar via Google Groups, det er måske spist..

OK, jeg har prøvet at trække det lidt ned, og så tilføje URLEncode:

Response.write "&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;
<a class='usynlig' href='sendmail.asp?tekst=" & _
server.URLEncode( tekst1) & _
"&amp;mail=" & _
server.URLEncode( email) & _
"'>Send billet som e-mail til mig selv</a></h4>"

Virker det?

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 13-10-09 22:30

> [...]
> "&mail=" & _
> server.URLEncode( email) & _
> "'>Send billet som e-mail til mig selv</a></h4>"

Hej Rune/

Jeg har desværre først mulighed for at teste det på fredag - så jeg
vender frygtelig tilbage Men tak itv. fordi du leder mig på rette
vej.

Jeg kender ikke URLencode. Men jeg lærer jo hele tiden noget nyt. Er
URLencode en server-funktion, som man bør bruge, hvis man har en
tekststreng med &, >, " og lignende karakterer i teksten for at undgå at
html misforstår dem? Er det sådan at URLencode oversætter fx " til
%22,komma til %2C , ? til %3F osv.?

Er der en "brist" i html vs. asp siden man skal gøre disse krumspring?
Eller kan jeg uden URLencode skrive "forsvarlig" tekst som kan overføres
med en querystring direkte?

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-10-09 05:56

Jens R. Rasmussen wrote:

> Er der en "brist" i html vs. asp siden man skal gøre disse krumspring?

Nej, for du skal også urlencode(manuelt) i html.
Forskellen er, at hvis du bruger en <form>, så encoder browseren automatisk
ved submit, hvorimod en <a> bruges som den er, og skal derfor være encoded.

> Eller kan jeg uden URLencode skrive "forsvarlig" tekst som kan overføres
> med en querystring direkte?

Det er meningen med urlencode.

Stig Johansen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 15-10-09 19:44

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> ved submit, hvorimod en <a> bruges som den er, og skal derfor være encoded.

Tak til Rune for at lede mig på sporet og fortælle mig, at der findes en
server.urlencode - og tak til stig for at fortælle mig hvorfor den er
nødvendig ved <a> og ikke ved <form>.

Selvfølgelig virker det nu - så tusind tak til jer begge.

mvh den taknemmelige

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-10-09 16:32

Jens R. Rasmussen skrev:

> [...]
> nødvendig ved <a> og ikke ved <form>.
>
> Selvfølgelig virker det nu - så tusind tak til jer begge.

Dejligt, det endelig virker;)

Jeg ved ikke, om det er interessant for dit projekt, men hvis du gerne
vil kigge lidt på, hvordan man afsender mails, kan du kigge forbi
hjemmesideskolen, hvor jeg selv har lært det fra.

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/mailform.asp

Du skal bare ikke bruge CDONTS, det supporteres (opdateres) ikke mere.

Hvad du kan bruge af det ellers, afhænger af, hvad din udbyder tilbyder.
Det står som regel i deres FAQ.

MVH
Rune Jensen