Nå så kom månebase alfa :)
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 08-10-09 02:34

Fra : panic

Dato : 08-10-09 15:24

On 2009-10-08 03:34:09 +0200, "Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> said:

> lidt reklame men hwa hulen
>
> http://www.dvdoo.dk/dvd-film/maanebase-alpha-volume-1-box-set_30870.php?utm_source=nyhedsbrev-10072009&utm_medium=nyhedsbrev

jeg

> skal have den

Billigt, men jeg tror jeg undværer

Fra : Per

Dato : 08-10-09 15:25

Bo Mørch Mogensen wrote:
> lidt reklame men hwa hulen
>
> http://www.dvdoo.dk/dvd-film/maanebase-alpha-volume-1-box-set_30870.php?utm_source=nyhedsbrev-10072009&utm_medium=nyhedsbrev
>
> jeg skal have den

He He !

Jeg kan huske at du har spurgt til den før - det er en klassiker i den
genre.

Mange moderne rumfilm har taget afsæt i netop månebase Alpha, der af mange
regnes for en af de bedste serier i den stil

mvh. Per

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 09-10-09 16:13

> [...]
>
> Mange moderne rumfilm har taget afsæt i netop månebase Alpha, der af mange
> regnes for en af de bedste serier i den stil

for mig er det ligesom at vende tilbage til min barndom og se hvad der
gjorde indtryg på mig den gang - gjorde det samme i går da jeg sad og så
tintin :)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-10-09 16:11

Bo Mørch Mogensen skrev:

> lidt reklame men hwa hulen
>
> http://www.dvdoo.dk/dvd-film/maanebase-alpha-volume-1-box-set_30870.php?utm_source=nyhedsbrev-10072009&utm_medium=nyhedsbrev
>
> jeg skal have den

Der annonceres med at dvd-filmens billedformat er widescreen. Mon det
kan passe?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Jesper

Dato : 17-10-09 05:31

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> Der annonceres med at dvd-filmens billedformat er widescreen. Mon det
> kan passe?

Næppe, det er en gammel TV serie, så den er lavet i 4:3 format.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Kim2000

Dato : 08-10-09 19:09

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> lidt reklame men hwa hulen
>
> http://www.dvdoo.dk/dvd-film/maanebase-alpha-volume-1-box-set_30870.php?utm_source=nyhedsbrev-10072009&utm_medium=nyhedsbrev
>
> jeg skal have den

Hmmmrf. Jeg gav 499 for 3 år siden, det er var den ikke værd. Men det er et
fund til en hundredemand.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-10-09 19:21

Kim2000 skrev:

> Hmmmrf. Jeg gav 499 for 3 år siden, det er var den ikke værd. Men det
> er et fund til en hundredemand.

Så kan du vel fortælle lidt om billedformatet?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Kim2000

Dato : 08-10-09 19:42

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> Så kan du vel fortælle lidt om billedformatet?

Min version er i 16:9 tror jeg det kaldes. Der er sorte streger under (og
over) og teksterne er udenfor billedet. Der står på kassen at den er
digitaliseret remasteret. Billedet er flot. Handlingen er tjajojo, men vel
egentlig nogenlunde realistisk i forhold til hvordan en base ville se ud
hvis vi byggede den i dag. Selvfølgelig med helt andre computere

Er der forøvrigt ikke noget med at man ville "genindspille" StarTrek fra
tresserne, men putte nye effekter og nye computere og den slags ind? Synes
jeg læste om det på nettet et sted? Måske var det et fanprojekt?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-10-09 20:16

Kim2000 skrev:

> Min version er i 16:9 tror jeg det kaldes. Der er sorte streger under
> (og over) og teksterne er udenfor billedet. Der står på kassen at den
> er digitaliseret remasteret.

Aha. Jeg spurgte, fordi IMDb'en siger at dens (oprindelige) format er
1.33:1, som vist nogenlunde er det jeg vil kalde traditionelt gammeldags
tv-format (3:4).

http://www.imdb.com/title/tt0072564/

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Kim2000

Dato : 08-10-09 20:29

> Aha. Jeg spurgte, fordi IMDb'en siger at dens (oprindelige) format er
> 1.33:1, som vist nogenlunde er det jeg vil kalde traditionelt gammeldags
> tv-format (3:4).
>
> http://www.imdb.com/title/tt0072564/

Jeg tror faktisk man kan ændre formattet digitalt idag? Det er i hvert fald
rart at teksterne ikke sidder på billedet.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-10-09 20:57

Kim2000 skrev:

> Er der forøvrigt ikke noget med at man ville "genindspille" StarTrek fra
> tresserne, men putte nye effekter og nye computere og den slags ind? Synes
> jeg læste om det på nettet et sted? Måske var det et fanprojekt?

Det er bestemt ikke bare et fanprojekt. En lang række af branchens bedste
folk påtog sig den kætterske opgave at modernisere den gamle serie, og
resultatet er nu ude på dvd og Blu-Ray. De fleste "udendørsscener" er blevet
shinet op, således at planeter og rumskibe nu er 3D-animerede og ikke
plasticmodeller. Derudover er billed- og lydsiden generelt blevet renset og
remastered, så serien er til at holde ud at se på.

Projektet havde alle odds imod sig, men opfriskningen er faktisk udført med
kærlig og respektfuld hånd. Skuespillet er stadig pinagtigt til tider, men
hvis man gerne vil gennemføre sit sci-fi-pensum, kan det nu lade sig gøre
uden at blive distraheret af den tekniske kvalitet.

Se evt. mine anmeldelser på
http://filmnet.dk/article-8444-Star-Trek-TOS-sson-1.html
http://filmnet.dk/article-8443-Star-Trek-TOS-sson-2.html
http://filmnet.dk/article-8442-Star-Trek-TOS-sson-3.html

--
Mvh. Peter

Fra : Henrik Laursen

Dato : 09-10-09 03:52

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote in

> [...]
> men vel egentlig nogenlunde realistisk i forhold til hvordan en base
> ville se ud hvis vi byggede den i dag. Selvfølgelig med helt andre

Din er ikke i 16:9, den er i 4:3 Letterbox
Det er faktisk det samme som man fik på mange af datidens VHS film med de
sorte strejer for oven og neden på de gamle 4:3 TV'ere.

--
Henrik Laursen

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-09 19:28

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i meddelelsen
> "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote in

> Din er ikke i 16:9, den er i 4:3 Letterbox
> Det er faktisk det samme som man fik på mange af datidens VHS film med de
> sorte strejer for oven og neden på de gamle 4:3 TV'ere.

Det lyder rigtigt.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-10-09 20:50

Henrik Laursen wrote:
> Din er ikke i 16:9, den er i 4:3 Letterbox
> Det er faktisk det samme som man fik på mange af datidens VHS film med de
> sorte strejer for oven og neden på de gamle 4:3 TV'ere.

Hvad er 4:3 Letterbox? Går det ud på at man fjerner noget af
billedindholdet, og erstatter det med sorte felter?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henrik Laursen

Dato : 10-10-09 03:34

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> Hvad er 4:3 Letterbox? Går det ud på at man fjerner noget af
> billedindholdet, og erstatter det med sorte felter?

Ved 4:3 Fullscreen optaget video til 4:3 Letterbox convert som i tilfældet
med Månebase Alfa Remastered har det gjort det ja.

Ved 4:3 optaget video til 16:9 convert fjernes der også i toppen og bunden,
men der tildeles ikke de sorte bjælker.

På de gamle VHS'er er det en anden historie, der var det et 16:9 billede
der blev formindsket og fik smidt sorte bjælker på for at passe til et
4:3 TV og så kaldte de formatet for "Letterbox".

--
Henrik Laursen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 09-10-09 16:15

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der forøvrigt ikke noget med at man ville "genindspille" StarTrek fra
> tresserne, men putte nye effekter og nye computere og den slags ind? Synes
> jeg læste om det på nettet et sted? Måske var det et fanprojekt?

Det ville være en go ide for historieren er gode