Genre: Militærlejr-film
Fra : Jens K H

Dato : 07-10-09 19:56

Hej ng,

er der ikke en overset genre: militærlejr-film?

Genren skal ikke forveksles med krigsfilm, hvor første halvdel tit handler
om træning og planlægning (såsom Det beskidte dusin, Kellys Helte, Full
Metal Jacket osv osv), og i anden halvdel kommer krigen.

Jeg tænker på film hvor handlingen foregår i/omkring en militærlejr.

Det drejer sig om film som:

Basic
Presidio
Generalens datter
A few good men
Joint Security area (fremragende, koreansk)

Andre forslag?

--
Jens

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-10-09 20:19

"Jens K H" <jkah@tdcFJERN.dk> skrev i meddelelsen
> Hej ng,
>
> er der ikke en overset genre: militærlejr-film?

Soldaterkammerater (Dansk filmserie på over en håndfuld stk. ))
Piger i trøjen (Dansk filmserie på 2 stk.)

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-10-09 20:59

meddelelsen news:4acce9bf$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Soldaterkammerater (Dansk filmserie på over en håndfuld stk. ))
> Piger i trøjen (Dansk filmserie på 2 stk.)

Der var også en tv-serie der hed "M.A.S.H." engang

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-09 20:33

"Jens K H" <jkah@tdcFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ng,
>
> er der ikke en overset genre: militærlejr-film?
>

> Andre forslag?
>
> --
> Jens

Jeg kan lige komme i tanke om:

Biloxi Blues http://www.imdb.com/title/tt0094746/
Hart's War http://www.imdb.com/title/tt0251114/
Colditz http://www.imdb.com/title/tt0068059/

Peter

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-10-09 20:52

Jens K H skrev:

> [...]
> Generalens datter
> A few good men
> Joint Security area (fremragende, koreansk)

Film med militærtræningen i fokus kunne være Tigerland, G.I. Jane og
Rekrut Benjamin.

Visse krigsfilm er meget bundet til en enkelt base, for eksempel de
forskellige Pearl Harbor-film foregår også på militærbaser. MASH er
måske et særtilfælde.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-10-09 20:56

Jeg skrev:

> [...]
>
> Visse krigsfilm er meget bundet til en enkelt base, for eksempel de
> forskellige Pearl Harbor-film foregår også på militærbaser. MASH er

Jeg kommer også i tanker om Blue Sky med Jessica Lange.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Max

Dato : 07-10-09 22:19

Hej Jens

> Jeg tænker på film hvor handlingen foregår i/omkring en militærlejr.

Kunne det væer en militær fangelejr ?

Så tænker jeg på film som

Broen over floden Kwai

og

Merry Christmas Mr. Lawrence

--
Mvh Max

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-10-09 23:37

"Jens K H" <> skrev i meddelelsen ...
> Hej ng,
>
> er der ikke en overset genre: militærlejr-film?
>
> Jeg tænker på film hvor handlingen foregår i/omkring en militærlejr.
>
> Andre forslag?

Sgt. Bilko http://www.imdb.com/title/tt0117608/
A Few Good Men http://www.imdb.com/title/tt0104257/
Renaissance Man http://www.imdb.com/title/tt0110971/

mvh
Henning

Fra : Morten Steen

Dato : 08-10-09 09:26

> Andre forslag?

Jeg har altid haft en svaghed for Cadence, som godt nok foregår i en
militær-fangelejr, men tematisk er vi tæt på. :)

Morten

Fra : Optimus Prime

Dato : 08-10-09 15:43

Jens K H skrev:
> Andre forslag?

Jeg blev meget positivt overrasket over The Boys in Company C
(http://www.imdb.com/title/tt0077270/) - synes det er en overset film

Fra : -V-

Dato : 08-10-09 11:12

On Oct 8, 10:26 am, "Morten Steen" <morte...@SLETfilm.dk> wrote:

> Jeg har altid haft en svaghed for Cadence, som godt nok foregår i en
> militær-fangelejr, men tematisk er vi tæt på. :)

Jeg er ude i nogenlunde samme teme med mit forslag, Victory:
http://www.imdb.com/title/tt0083284/

-V-

Fra : Jens K H

Dato : 09-10-09 22:07

"Jens K H" <jkah@tdcFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ng,
>
> er der ikke en overset genre: militærlejr-film?

> [...]
Tak for inspiration til andre film, som skal ses.

--
Jens

Fra : Zeki

Dato : 10-10-09 17:18

"Jens K H" <jkah@tdcFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Andre forslag?

En af Clint Eastwoods bedste, IMO:

http://www.imdb.com/title/tt0091187/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 10-10-09 19:50

Zeki skrev:
> "Jens K H" <jkah@tdcFJERN.dk> skrev i en meddelelse
>
> En af Clint Eastwoods bedste, IMO:
>
> http://www.imdb.com/title/tt0091187/

Det er forhåbentligt sagt i spøg.

Fra : Jesper

Dato : 11-10-09 01:37

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Det er forhåbentligt sagt i spøg.

Eastwood er sej i den film!
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Optimus Prime

Dato : 12-10-09 07:25

Jesper skrev:
> Eastwood er sej i den film!

Helt enig, gik udenom den i lang tid dengang da coveret var ualmindeligt
kedeligt (og stort set det eneste man havde at gå efter dengang, før
internettet, før IMDB osv)... Tror endda jeg havde fået den ide at
filmen var s/h og den slags var ikke noget for en ung teenager; men
heldigvis fik jeg set den alligevel da vi tog en Eastwood kalavakade i
den lokale videobiks... og siden har jeg elsket den

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 13-10-09 22:03

> En af Clint Eastwoods bedste, IMO:
>
> http://www.imdb.com/title/tt0091187/