Imperial eller Imperial?
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-09-09 21:32

Hvordan siger I navnet på biografen Imperial i København?

imPErial eller imperiAL?

Jeg hørte lige Nyhederne sige det første og Lorry det andet. Det ene
er vel engelskinspireret og det andet franskinspireret.

Og Anders Lund Madsens nye talkshow hørte jeg ham skole sin
journalistpraktikant i, at det hedder imPErial og absolut ikke
imperiAL, som praktikanten havde sagt.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-09-09 21:54

Hej!

Peter Brandt Nielsen wrote:
> Hvordan siger I navnet på biografen Imperial i København?
>
> imPErial eller imperiAL?

Klart det sidste.

Personligt siger jeg dog ofte "hjemmebioGRAF" istedet ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-09-09 21:59

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Hvordan siger I navnet på biografen Imperial i København?
>
> imPErial eller imperiAL?

Biografen hedder imPEria - og har heddet sådan siden jeg dér så "West
Side Story" første gang den 10.11.1962.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-09-09 22:04

Jørgen Grandt skrev:

> Biografen hedder imPEria -

Hov, der smuttede vist et 'l' i den avancerede lydskrift.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-09-09 07:07

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Hvordan siger I navnet på biografen Imperial i København?
> imPErial eller imperiAL?

Jeg har sagt imPErial siden januar 1971 (hvor jeg så
"Løgneren"). Jeg ser absolut ingen grund til at tillægge
navnet franske associationer.

--
Herluf :·)

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-09 07:53

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

> Hvordan siger I navnet på biografen Imperial i København?

På [tillempet] BrE. Og jeg tror aldrig at jeg har hørt det udtalt 'på
dansk'.

Hvordan udtaler du i øvrigt Magasin [du Nord]? Københavnere udtaler det
på tillempet fransk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hauerslev

Dato : 01-10-09 00:41

Jeg har altid kaldt biografen for "Imperial Bio", for det er det
korrekte navn.

Og jeg har ovenikøbet kørt film derinde fra 87 - 94.

Thomas
biografmuseet.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-09 08:13

Hauerslev <mr_in70mm@hotmail.com> wrote:

> Jeg har altid kaldt biografen for "Imperial Bio", for det er det
> korrekte navn.

Men du hæfter det på et indlæg om Kinopalæet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 29-09-09 08:10

Per Rønne skrev:

> Hvordan udtaler du i øvrigt Magasin [du Nord]? Københavnere udtaler
> det på tillempet fransk.

Jeg gør selvfølgelig det samme. Det ville overraske mig, hvis det kun
var københavnere, der sagde sådan, især fordi de også har forretninger
i Odense og Århus.

Jeg ville i øvrigt også sige imPErial med tryk på anden stavelse, men
jeg har nok hørt det andet tilstrækkelig meget til, at det også virker
naturligt.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-09-09 13:57

In news.u00biwg8csbt41@peter,
Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@gmail.com> typed:

> Jeg ville i øvrigt også sige imPErial med tryk på anden stavelse, men
> jeg har nok hørt det andet tilstrækkelig meget til, at det også virker
> naturligt.

Jeg har, lige fra biografen blev åbnet i 1963 (boede dengang i København),
også udtalt navnet med tryk på anden stavelse. Jeg har derimod aldrig hørt
nogen udtale det med tryk på sidste stavelse.

Den første film jeg så i ImPErial var "Kampstjernen Galactica". Det var en
uforglemmelig oplevelse.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-09 14:42

Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> wrote:

> Den første film jeg så i ImPErial var "Kampstjernen Galactica". Det var en
> uforglemmelig oplevelse.

»Battleship Galactica« ? Sendes som serie på SBS 6.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-09-09 16:44

In news:1j6ta6k.1mbi1pn16yl1aoN%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> »Battleship Galactica« ? Sendes som serie på SBS 6.

Ja det ved jeg, men jeg foretrækker nu den BG jeg så i Imperial med Lorne
Greene som Adamas. Jeg synes ikke at den "nye" der går som serie er særligt
spændende.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-09 21:13

> [...]

> Greene som Adamas. Jeg synes ikke at den "nye" der går som serie er særligt

Filmen har jeg aldrig set, og jeg synes ikke at et rumskib kan betegnes
»Battleship«?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 29-09-09 21:25

Per Rønne skrev:

> Filmen har jeg aldrig set, og jeg synes ikke at et rumskib kan betegnes
> »Battleship«?

Battlestar.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-09-09 21:27

"Per Rønne" skrev:

> Filmen har jeg aldrig set, og jeg synes ikke at et
> rumskib kan betegnes som en »kampstjerne«. Hed

Den hed Battlestar Galactica, 1978, instruktør
Richard A. Colla:

http://www.filmanmeldelse.com/5050582001624

--
Herluf :·)

Fra : PerX ...

Dato : 03-10-09 03:06

In article <1j6try9.b781xzjwqq6cN%per@RQNNE.invalid>, per@RQNNE.invalid
says...

> Filmen har jeg aldrig set, og jeg synes ikke at et rumskib kan betegnes
> »Battleship«?

Battlestar Galatica: http://www.imdb.com/title/tt0077215/

Blev vist på TV i Usa, og i biografener i resten af verden i håb om at
få nogle penge hjem igen. Den oprindlige serie som ligger til grund til
den voldtægt de lavede i 2004 ;)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-09-09 15:53

Tove Krieger skrev:
> [...]

> udtale det med tryk på sidste stavelse.

> Den første film jeg så i ImPErial var "Kampstjernen
> Galactica". Det var en uforglemmelig oplevelse.

Den film er den eneste jeg har set med den "rystende"
lydteknik, der hed "sensurround". Mærkeligt nok var det i
3-Falke Bio jeg så Richard A. Colla's "Battlestar Galactica"
den 8. august 1979. (Så vidt jeg ved, var danmarkspremieren
den 1. august 1979).

Og så vidt jeg kan google, var det også i 3-Falke Bio at
sensurround-lydteknikken blev brugt første gang i Danmark
(til filmen "Earthquake" i 1974 og til repremieren af
samme i 1979).

P.s.
At bruge sensurround-lyd i en rumfilm er vist lidt af en
anakronisme. I rummet skulle man jo i princippet slet
ikke høre en lyd, når noget eksploderer, men stolesæderne
i 3-Falke Bio rystede lystigt.

http://www.biografmuseet.dk/3_falke_bio/afsnit/sensurround/index.htm

--
Herluf :·)

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-09-09 18:38

In news:4ac21f4a$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> typed:

> [...]
> 3-Falke Bio jeg så Richard A. Colla's "Battlestar Galactica"
> den 8. august 1979. (Så vidt jeg ved, var danmarkspremieren

Jeg tror faktisk også at du har ret Herluf. Det var jo Københavns to
største biografer, og jeg må vist huske forkert. Det er jo efterhånden også
en del år siden. Jeg har været adskillige gange i begge biografer, og set
den del rigtigt gode film i begge.

> [...]
> anakronisme. I rummet skulle man jo i princippet slet
> ikke høre en lyd, når noget eksploderer, men stolesæderne

Det var ikke alene i selve biografrummet stolene rystede. Både gulvet og
væggene rystede også helt ude i foyèen. Vi var altid i god tid, så vi blev
lidt forskrækkede, da vi oplevede den voldsomme rysten og lyden fra den
igangværende forestilling. Det var første gang jeg oplevede det. Nu er det
hverdagsmad, selv i vores mindre favoritbiograf i Mørkøv, de kan faktisk
også godt være med når det gælder lyd.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-09-09 19:11

Tove Krieger skrev:

> [...]

> hverdagsmad, selv i vores mindre favoritbiograf i Mørkøv, de
> kan faktisk også godt være med når det gælder lyd.

Ja, så kender/kendte du garanteret også biografen med
Danmarks største og allerbedste lærred, nemlig Kinopalæet.
Det var gerne der James Bond-filmene havde premiere. Når
man sad der på ottende række, fyldte billedet på det store
buede lærred hele synsfeltet. Ærgerligt at den ikke eksisterer
mere. Det var den ultimative biograf til 70 mm-film.

--
Herluf :·)

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-09-09 20:28

In news:4ac24dbe$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> [...]
> buede lærred hele synsfeltet. Ærgerligt at den ikke eksisterer
> mere. Det var den ultimative biograf til 70 mm-film.

Ja da, den har jeg også besøgt mange gange i min ungdom. Det var dengang
billetterne var til at betale. Synd at den ikke eksisterer mere.

En anden biograf som jeg holdt meget af var Palladium. Jeg husker endnu når
det store Wurlitzer orgel med Mogens Kilde, før filmen begyndte, pludselig
dukkede op gennem gulvet foran lærredet og han begyndte at spille. Det orgel
lød som et helt symfoniorkester. Det var tider dengang.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-09 21:21

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
> man sad der på ottende række, fyldte billedet på det store
> buede lærred hele synsfeltet. Ærgerligt at den ikke eksisterer

Er der ikke et Kinopalæet i Lyngby?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-09-09 21:37

"Per Rønne" skrev:

> Er der ikke et Kinopalæet i Lyngby?

Det ved jeg ikke. Den vi taler om, lå på Gl. Kongevej,
Frederiksberg. Biografen lå nederst i Codan-bygningen.

Men Bio Lyngby havde udstyr til at vise 70 mm-film.
Der så jeg Rumrejsen 2001 første gang 1973-07-31.

--
Herluf :·)

Fra : Per Rønne

Dato : 30-09-09 04:28

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Det ved jeg ikke.

<http://www.kino.dk/Biografer/Kinopalaeet.aspx>

Men jeg er godt klar over at det er en anden end den oprindelige, i
City.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : PerX ...

Dato : 03-10-09 03:07

In article <4ac21f4a$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
herlufholdtFJERN@privat.dk says...

> [...]
> sensurround-lydteknikken blev brugt første gang i Danmark
> (til filmen "Earthquake" i 1974 og til repremieren af

Hehe, ja jeg så også Earthquake i sensurround og så droppede man vist
den gimmick.

Fra : PerX ...

Dato : 03-10-09 03:04

In article <4ac20411$0$287$14726298@news.sunsite.dk>,
missminimiv@privat.dk says...
> [...]
> nogen udtale det med tryk på sidste stavelse.
>
> Den første film jeg så i ImPErial var "Kampstjernen Galactica". Det var en

Hahaha, den så jeg også, men i den biograf som lå 200-300 meter længere
nede af gade (hvor det ligger et forsikrings selskab i dag, er det
Codan) - de viste den i "sensurround" - hvergang deres vipers startede
fra kampstjernen rystede sæderne så meget at man var ved at falde ud *g*

Fra : PerX ...

Dato : 03-10-09 03:01

In article <op.u0zhz7b8csbt41@peter>, peterbrandtnielsen@gmail.com
says...
> [...]

> Og Anders Lund Madsens nye talkshow hørte jeg ham skole sin
> journalistpraktikant i, at det hedder imPErial og absolut ikke

Så må det være rigtigt.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-10-09 08:24

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news.u0zhz7b8csbt41@peter...
> Hvordan siger I navnet på biografen Imperial i København?
>
> imPErial eller imperiAL?

Det er nok sån lidt hip som hap hvad man siger. Jeg selv ville nok sige
ImperiAL, fordi jeg synes det lyder mest naturligt. Men jeg tror begge dele
er lige rigtigt.
Det er ligesom med ordet "Tunnel". Nogle siger "Tunnel" og nogle siger
Tunnél. Begge dele er lige rigtigt.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-10-09 08:26

meddelelsen news:4ac99f2f$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg selv ville nok sige ImperiAL,

.............men tror sagtens jeg ville kunne komme til at sige ImPErial".

Hilsen Åge

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-10-09 09:23

Åge Halldorsson skrev:

> ............men tror sagtens jeg ville kunne komme til at sige
> ImPErial".

Hvorfor så ikke også IMperial?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-10-09 18:05

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-10-09 18:09

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor så ikke også IMperial?

Fordi jeg aldrig har hørt nogen sige sådan og fordi det lyder komplet
forkert.

Man hører kun folk sige imperiAL og imPErial og jeg synes det første lyder
mest naturligt. Ved nærmere eftertanke synes jeg faktisk at imperiAL lyder
temmelig meget mest naturligt

Hilsen Åge

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-10-09 19:30

In news:4aca2816$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> typed:
> [...]
> lyder mest naturligt. Ved nærmere eftertanke synes jeg faktisk at
> imperiAL lyder temmelig meget mest naturligt

Det kommer vel an på om man udtaler det på engelsk eller fransk.