filmlokationer i København
Fra : Ole Kofoed

Dato : 24-09-09 16:45

For et par uger siden var jeg i London hvor jeg brugte en dag på at
fotografere filmlokationer ( http://www.dahf.dk/viewtopic.php?f=3&t=33510 ).

Nu sidder jeg og planlægger en lignende tur til København. Jeg har fået det
meste på plads, men håber på lidt hjælp til følgende steder:

http://www.cowfeet.dk/loc/film.htm

1: Dreyer - Du skal ære din hustru - 1925

2: Chi Lu - Sexy Girls of Denmark - 1973

3: Umberto Lenzi - Un posto ideale per uccidere - 1971

4: Umberto Lenzi - Un posto ideale per uccidere - 1971

5: Bergman - En lektion i kärlek - 1954

6: Bergman - En lektion i kärlek - 1954

Mvh.

Ole

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-09-09 10:03

Ole Kofoed skrev:

> Nu sidder jeg og planlægger en lignende tur til København. Jeg har
> fået det meste på plads, men håber på lidt hjælp til følgendesteder:
>
> http://www.cowfeet.dk/loc/film.htm

> 2: Chi Lu - Sexy Girls of Denmark - 1973

Det er ved Christianshavns Vold, set fra Amager Boulevard.

De andre er sværere.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Ole Kofoed

Dato : 25-09-09 15:22

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ved Christianshavns Vold, set fra Amager Boulevard.

Takker mange gange :)

Ole

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-09-09 14:52

Ole Kofoed <ole@cowfeet.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu sidder jeg og planlægger en lignende tur til København. Jeg har fået det
> meste på plads, men håber på lidt hjælp til følgende steder:

Er der nogen der tilfældigvis har (set) en (DVD/VHS) italiensk film der
hedder noget med "7 mord" og foregar (muligvis kun tildels) i København,
med en scene på Gråbrødretorv om natten?

Jeg var en statist på sådan en optagelse i begyndelsen af 70erne. Vi (4
- 5 statister) skulle forestille at finde et menneske (et lig?) liggende
på brostenene og så bærer det bort.

Det tog lidt tid for dem at stille udstyret op og det var om vinteren så
vi sad og ventede i en bil. Mens vi ventede blev der leveret
smørebrød. Det var - fandt ve senere ud af - til dem der gik ude i
kulden, men det var der ikke nogen der sagde så vi troede det var til os
og fik spist det meste mens vi ventede.

Det opdagede de heldigvis først efter optagelsen

De blev selvfølgelig skide sure. Stjernene, der osse skulle optræde på
stedet havde ventet på et nærliggende diskotek.

Der skulle muligvis osse være en scene med en kvindlig dansk statist på
broen bag Hovedbanegården.

En af mine studiekammerater, der boede i Frederiksværk havde set filmen,
så den har været vist i Danmark.

Jeg har prøvet at Google med: film sette copenhagen.

Så dukker der een op der hedder "Sette Scialli Di Seta Gialla". Men jeg
ved ikke om det er den.

Nogen der kender til den? Og om der er en scene i den som foregår på
Gråbrødretorv? Det skulle være en "giallo" - en særlig genre italiensk
film.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Ole Kofoed

Dato : 25-09-09 15:15

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der tilfældigvis har (set) en (DVD/VHS) italiensk film der
> hedder noget med "7 mord" og foregar (muligvis kun tildels) i København,
> med en scene på Gråbrødretorv om natten?

Det er ganske rigtigt "Sette scialli di seta gialla" med den danske titel
"7 mord i København".

http://www.uncut.dk/show_review.php?review_id=832

http://img86.imageshack.us/img86/9330/cph11or.jpg
http://img103.imageshack.us/img103/5743/cph29nc.jpg

Jeg har kun set traileren til den, men den er ude på en regionsfri dvd,
desværre er den både udgået og i en elendig kvalitet.

http://www.cinema-nocturna.com/crimesoftheblackcat_review.htm

Mvh.

Ole

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-09-09 15:55

Ole Kofoed <ole@cowfeet.dk> wrote:

> Det er ganske rigtigt "Sette scialli di seta gialla" med den danske titel
> "7 mord i København".

Så vidt jeg husker var "arbejdstitlen" noget i retning af "7 små mord i
> [...]

> Jeg har kun set traileren til den, men den er ude på en regionsfri dvd,
> desværre er den både udgået og i en elendig kvalitet.

Mange tak for tippet. Den er bestilt:

http://laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=984837225593416

Den her er Region 1. Jeg håber den amerikanske kopi er bedre. Og så
bliver det spændende om "min scene" er med

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 05-10-09 23:34

On Fri, 25 Sep 2009 16:14:41 +0200, "Ole Kofoed" <ole@cowfeet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har kun set traileren til den, men den er ude på en regionsfri dvd,
>desværre er den både udgået og i en elendig kvalitet.

På Cinemateket i København kan man rette ønsker til
programredaktionen.
De tager med kyshånd imod usædvanlige ønsker, så måske er der en
mulighed her for at komme til at se den i biffen.

kmo

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-09-09 20:18

"Ole Kofoed" <ole@cowfeet.dk> wrote in

> 1: Dreyer - Du skal ære din hustru - 1925

Er det ikke Strandgade der krydser Wilders Kanal?

> 2: Chi Lu - Sexy Girls of Denmark - 1973

Har Peter besvaret - jeg er enig.

> 3: Umberto Lenzi - Un posto ideale per uccidere - 1971

Den er svær...

> 4: Umberto Lenzi - Un posto ideale per uccidere - 1971

Tror helt sikkert det er Istedgade. Måske hjørnet af Abel Catrines
Gade?

> 5: Bergman - En lektion i kärlek - 1954
> 6: Bergman - En lektion i kärlek - 1954

Ser bekendt ud på en eller anden måde... noget siger "Frederiksberg",
men jeg har intet at ha' det i. Bolden er givet videre.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : Ole Kofoed

Dato : 25-09-09 21:54

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke Strandgade der krydser Wilders Kanal?

Bliver tjekket om 12 timer :) Jeg vil meget gerne nappe det billede da er
det eneste jeg har fra den film.

> Tror helt sikkert det er Istedgade. Måske hjørnet af Abel Catrines
> Gade?

Mange tak :)

Jeg glæder mig til turen til København i morgen - Er ikke særligt kendt
derinde, men heldigvis har instruktørene af de film jeg har valgt ud filmet
på kendte steder :)

Ud over de nævnte bliver det til "The Counterfeit Traitor" og Hitchcocks
"Topaz" og "Torn Curtain"...

Mvh.

Ole

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-09-09 22:59

Ole Kofoed <ole@cowfeet.dk> wrote:

<snip>

> Jeg glæder mig til turen til København i morgen - Er ikke særligt kendt
> derinde, men heldigvis har instruktørene af de film jeg har valgt ud filmet
> på kendte steder :)

Dejlig by.

> Ud over de nævnte bliver det til "The Counterfeit Traitor" og Hitchcocks
> "Topaz" og "Torn Curtain"...

Jeg kan huske fra The Counterfeit Traitor, at der er en sekvens hvor
Eric Erickson, spillet af William Holden bliver ført rundt af een fra
noget der vist nok skulle forestille Studenternes Efterretningsvæsen.
Ham der var guide havde i hvert fald en studenterhue på. De gik rundt i
kvarteret ved H C Andersens Boulevard, Vester Voldgade og Studiestræde.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-09-09 00:25

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> hvert fald en studenterhue på. De gik rundt i kvarteret ved H
> C Andersens Boulevard, Vester Voldgade og Studiestræde.

Jeg kan huske at Hitchcock blev fascineret af det "stunt"
KS-chaufførerne plejede at lave ved linje 2's stoppested
på Rådhuspladsen, som gik ud på at de kørte ret hurtigt
op bag bussen foran, og bremsede meget præcist ned,
så der ikke var mere end 10 cm tilbage.

Det brugte Hitchcock vistnok i Topaz, men det blev vist
filmet med amerikanske busser.

--
Herluf :·)

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-09-09 10:58

Ole Kofoed wrote:

> 5: Bergman - En lektion i kärlek - 1954

Det virker bekendt, radioforretningens skilt og den lave ejendom med det
specielle tag og kvist. Schou-forretninger kunne man finde mange steder.

Jeg er født 1954 og boede indtil 1961 på Halmtorvet. Billedet kunne være
fra Vesterbrogade eller Istedgade.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-09-09 17:08

Ole Kofoed skrev bl.a.:

> 1: Dreyer - Du skal ære din hustru - 1925

Manden går /måske/ på den tidligere udgave af Christian IV's Bro ved
siden af den ligeledes tidligere Knippelsbro.

> 2: Chi Lu - Sexy Girls of Denmark - 1973

Ja, det er den gamle, tidligere militære og på midten aflåste, gangbro
over Christianshavns Voldgrav imellem Enveloppevej og Panterens Bastion.

> 4: Umberto Lenzi - Un posto ideale per uccidere - 1971

Antagelig en sidegade til Istedgade som jo ikke var (er?) ensrettet.

> 5: Bergman - En lektion i kärlek - 1954

Jeg tror det er Nørrebrogade eller Østerbrogade set mod centrum.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-09-09 21:16

Jørgen Grandt skrev:

> Manden går /måske/ på den tidligere udgave af Christian
> IV's Bro ved siden af den ligeledes tidligere Knippelsbro.

Var der en tidligere udgave af Christian IV's bro?
På et kort (fra 1906) kan jeg kun se Børsbroen, som
også førte jernbanespor fra Havnegade, mellem Børsen
og Privatbanken og videre ad Kristiansgade.

Men jeg kan ikke få synsvinklen til at passe, med Frelserkirken
i baggrunden og den gamle, lave Knippelsbro, som jo lå i
forlængelse af Slotsholmsgade (på sydsiden af Privatbanken).

Kan det tænkes at der var sådan et murværk med gadelygter
ud mod selve havnen på østsiden af Privatbanken?

> Ja, det er den gamle, tidligere militære og på midten aflåste,
> gangbro over Christianshavns Voldgrav imellem Enveloppevej
> og Panterens Bastion.

Ja. Men i 1973 var gangbroen vel ikke mere aflåst på midten?
Det ser man i hvert fald ikke på billedet. Jeg kan dog se (på
et kort fra 1955) at der var en militær skydeskole på Panterens
Bastion.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-09-09 22:32

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Var der en tidligere udgave af Christian IV's bro?
> På et kort (fra 1906) kan jeg kun se Børsbroen,
Du har nok ret.

> Kan det tænkes at der var sådan et murværk med gadelygter
> ud mod selve havnen på østsiden af Privatbanken?

Det kan godt tænkes.

> ... i 1973 var gangbroen vel ikke mere aflåst på midten?

Nok ikke og derfor næppe heller længere militær. Jeg skrev også
'tidligere'. Men da jeg var barn og ung for et par menneskealdre siden,
da var der en jernlåge midt på broen og et stjerneformet gitter med
'spydspidser' som ragede ud over rækværket. Sådan husker jeg det i al
fald. Søg evt. selv efter fotos af stedet i Den Nationale Billedbase.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Ole Kofoed

Dato : 27-09-09 07:20

"Ole Kofoed" <ole@cowfeet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu sidder jeg og planlægger en lignende tur til København. Jeg har fået
> det meste på plads, men håber på lidt hjælp til følgende steder:

Jeg takker alle for hjælpen. Mine ben ville ikke mere efter 6 timer, så jeg
nåede desværre ikke alle de steder jeg havde planlagt. Så jeg snupper nok en
tur til senere på året hvor jeg vil kigge på de nye forslag der er kommet.

Resultatet af turen:
http://www.dahf.dk/viewtopic.php?f=3&t=33701

>Dreyer - Du skal ære din hustru - 1925

Var forbi Strandgade men kunne ikke for det til at passe. Vor Frelser Kirke
var for tæt på og kanalen for lille. Set fra Knippelsbro passede afstanden
lidt bedre, så næste gang bliver det Jørgen og Herlufs forslag jeg kigger
på.

>Umberto Lenzi - Un posto ideale per uccidere

Nåede ikke i Istedgade.

Mvh.

Ole

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 27-09-09 09:42

Ole Kofoed skrev:

> Resultatet af turen:
> http://www.dahf.dk/viewtopic.php?f=3&t=33701

Tak for det. Det er rigtig sjovt.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-09-09 10:35

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Tak for det. Det er rigtig sjovt.

Enig! En herlig hobby ham O.K. har. Bliver et af de næste projekter
monstro tilsvarende sammenligninger af ældre danske film som foregår på
Amager og Christianshavn?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Ole Kofoed

Dato : 27-09-09 11:04

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver et af de næste projekter monstro tilsvarende sammenligninger af
> ældre danske film som foregår på Amager og Christianshavn?

Jeg har ikke særligt mange gamle danske film, men det kunne være jeg skulle
rode mine forældres dvd-samling igennem på et tidspunkt.

Mvh.

Ole

Fra : Grev Dracula

Dato : 27-09-09 16:33

On Thu, 24 Sep 2009 17:45:05 +0200, "Ole Kofoed" <ole@cowfeet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Mvh.
>
>Ole

3: Umberto Lenzi - Un posto ideale per uccidere - 1971:

Jeg mener, at det vi ser, er en sidevej til Gammel Kongevej på ventre
side mellem Bülowsvej og H.C. Ørstedsvej, når man bevæger sig fra
Frederiksberg Rådhus og ind mod Københavns centrum.

Det kunne være hjørnet af Gammel Kongevej og Mynstersvej. Der ligger
den dag i dag en IRMA på det ene hjørne, og jeg er næsten sikker på,
at der i 'gamle dage' lå en FONA på det modsatte hjørne.

5: Bergman - En lektion i kärlek - 1954:

Jeg kender radioforretningen med den facade, men kan lige nu ikke
komme på, hvor jeg har set den. Det ligner Nørrebrogade, men jeg er
ikke sikker .. måske kommer det senere ...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-09-09 18:46

Grev Dracula skrev bl.a.:

> Det kunne være hjørnet af Gammel Kongevej og Mynstersvej.
> Der ligger den dag i dag en IRMA på det ene hjørne, og jeg er
> næsten sikker på, at der i 'gamle dage' lå en FONA på det
> modsatte hjørne.

Ja. Gl. Kongevej 115 skulle have været FONA og nr. 117 er IRMA.

--
Herluf :·)