Slette tomme linier i MySQL
Fra : Peter

Dato : 12-10-09 14:19

Jeg benytter MySQL 5.0

Jeg har en tabel med et TEXT felt, kan man med SQL få fjernet alle tomme
linier i TEXT feltet, men kun når feltet ikke indeholder nogen tekst og
altså kun nogle tomme linier?

Jeg har forsøgt med dette som ikke virker:

UPDATE mintabel SET textfelt='' WHERE Trim(textfelt)=''

/H

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 12-10-09 19:41

Peter wrote:
> [...]
> altså kun nogle tomme linier?
>
> Jeg har forsøgt med dette som ikke virker:
>
> UPDATE mintabel SET textfelt='' WHERE Trim(textfelt)=''

Prøv:

UPDATE mintabel SET textfelt='' WHERE
TRIM(REPLACE(REPLACE(textfelt,CHAR(10),''),CHAR(13),''))=''

Arne

Fra : Peter

Dato : 12-10-09 23:47

"Arne Vajhøj" <arne@vajhoej.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv:
>
> UPDATE mintabel SET textfelt='' WHERE
> TRIM(REPLACE(REPLACE(textfelt,CHAR(10),''),CHAR(13),''))=''

Det virker, takker

/H

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 12-10-09 23:54

Peter wrote:
> "Arne Vajhøj" <arne@vajhoej.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker, takker

MySQL TRIM fjerner kun spaces, så jeg tænkte at vi skulle
prøve at slette selve liniskiftene.

Arne

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-10-09 05:35

Arne Vajhøj wrote:

> MySQL TRIM fjerner kun spaces, så jeg tænkte at vi skulle
> prøve at slette selve liniskiftene.

Et gammelt høkertrick er at teste mod !:
WHERE Trim(textfelt)<'!'
så får man også tabs osv med.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-10-09 14:21

Stig Johansen wrote:

> Et gammelt høkertrick er at teste mod !:
> WHERE Trim(textfelt)<'!'
> så får man også tabs osv med.

På den anden side, så hvis TRIM i mySQL kun fjerner spaces, og ikke
whitespace, så dur det ikke hvis feltet starter med cr,lf eller lign.

Stig Johansen