Skoleuniformer i Danmark & stramning af fr~
Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-09 07:57

Jeg ser på:

<http://www.berlingske.dk/kronikker/vi-maa-aendre-spillereglerne>

en kronik af Danmarks mægtigste kvinde, som nok kunne have interesse,
ikke mindst for skolelærere, og hvorfra jeg citerer:

=
Men på sin vis er Danmark alligevel på vej til at blive multikulturelt.
Danmark - hele Danmark - forandres i hvert fald i disse år. Når vi
politikere forsøger at imødegå konsekvenserne af det multikulturelle
Danmark, så ændrer vi undertiden på helt grundlæggende forhold i det
danske samfund - ikke fordi vi har lyst, men fordi det er nødvendigt. I
Danmark har der f.eks. aldrig været tradition for, at vi anvendte
skoleuniformer i folkeskolen. Enhver har måttet gå klædt, som
vedkommende har lyst. Jeg kan godt forstå, at nogle føler sig fristet af
tanken om skoleuniformer - en tanke som jeg for bare nogle få år siden
kategorisk ville have afvist. Hvorfor? Indvandringen er svaret - eller
rettere: konsekvensen af indvandring.

Når muslimske piger møder op i folkeskolen tilhyllet fra top til tå, og
unge muslimske knægte dukker op iført såkaldt streetwear komplet med
omvendt kasket, slaskede bukser og en attitude, der både viser og siger,
at det hele rager dem en høstblomst, så føler jeg mig pludselig fristet
af tanken om en folkeskole, hvor alle møder i skoleuniformer.

I den Christen Koldíske tradition har vi i årtier respekteret danske
friskolers uafhængighed og deres ret til i overensstemmelse med egne
overbevisninger at præge elevernes åndelige og moralske ståsted. I 1976
dukkede den første muslimske friskole så op i Danmark. DIA privatskole
hed den - siden er flere andre kommet til. Undervisningen er af
svingende kvalitet, og hvad der egentlig foregår bag kulisserne på
skolerne, ved vi ikke meget om.

Vi ved dog, at muslimske ekstremister som Abdul Wahid Pedersen, Safia
Aoude, Mostafa Chendid og mange andre har haft og fortsat har mere end
en finger med i spillet. Når Mostafa Chendid underviser i faget religion
på Iqra-skolen i Hermodsgade på Nørrebro, kan vi være så godt som sikre
på, at børnene på skolen bliver opflasket med Det Muslimske Broderskabs
ekstremistiske og fundamentalistiske udlægning af islam. Når Safia Aoude
underviser i samfundsfag og historie på DIA privatskole på Nørrebro, er
det så ikke mere end en smule betænkeligt, at det sker desuagtet, at hun
har udtrykt tvivl om, hvorvidt Holocaust er et historisk faktum eller
ej? Og hvad mon Abdul Wahid Pedersen fortalte eleverne på
Alkownain-friskolen om stening? At stening er en integreret del af
islam, som ikke er til at komme uden om, og at man derfor er nødt til at
stene utro kvinder, måske.

Muslimske privatskolers udnyttelse af den danske friskoletradition
nødvendiggør stramninger over for friskolerne, nødvendiggør ændringer i
tilsynsforpligtelsen og ødelægger en god dansk tradition for at kunne
oprette friskoler og undervise i pagt med forældrenes værdisæt.

=

Ja, mon vi i fremtiden får indført skoleuniformer i den offentlige
folke- og gymnasieskole, og får vi en stramning af friskoleregleren?

Sådanne idéer kan i hvart fald hurtigt brede sig til V og K ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten

Dato : 12-10-09 08:58

Tak til Per Rønne for linket - rart med den slags, for os der fx ikke læser
Berlingeren til daglig.

Kroniken er efter min mening for ekstrem til at være rigtig interessant, fx
i form af tvivlsomme påstande.

Eksempler:

"I 1969 var Danmark et homogent samfund"

"I historiens lys vil masseindvandringen stå som en langt mere vidtrækkende
og betydningsfuld begivenhed, end 68ernes opgør mod autoriteterne"

"Med udlændingeloven af 1983 opgav et overvældende flertal i Folketinget
forsvaret af Danmark, og vildt fremmede masser kunne under dække af
forfølgelse i hjemlandet og ved anvendelse af trylleordet asyl pludselig få
fri og uhindret adgang til Danmark. Og det blev bare værre og værre"

"Erfaringen har jo vist, at netop muslimske indvandrere i særklasse udgør et
integrationsmæssigt problem"

En væsentlig pointe er jo, at påstandene ikke lader sig efterprøve - så
afsenderen er på sikker grund

Men derudover hæfter jeg mig ved retorikken:

"...vildt fremmede masser kunne under dække af forfølgelse i hjemlandet og
ved anvendelse af trylleordet asyl pludselig få fri og uhindret adgang til
Danmark". Bemærk brugen af masser og uhindret.

"For tredive år siden havde jeg heller ikke drømt om, at jeg nogensinde
skulle plædere for at indføre et forbud mod en bestemt form for klædedragt i
det offentlige rum - på den anden side havde jeg heller aldrig set en
burka - ej heller havde formodentlig størstedelen af danskerne. Men nu er
disse mobile fængsler, der forvandler bæreren til et hvileløst spøgelse
berøvet sin egen personlighed og sit eget udtryk, pludselig om ikke blevet
hverdag, så dog blevet et ikke ualmindeligt syn på gader og stræder i de
større danske byer"

Bemærk udtrykket "mobile fængsler" og "spøgelser"

Der kan findes flere andre ensempler.

Gad egentlig vide hvor længe DF kan leve højt på, og bevare en
magt-position, på baggrund af udlændinge og indvandrertemaer. Bliver folk
ikke trætte på et tidspunkt ?

Om det kommer til indførelse af skoleuniformer afhænger nok af det, men jeg
tror ikke det passer ret godt til dansk mentalitet og 'den danske
folkesjæl'.

/Carsten

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-09 11:09

Carsten <cjng5_fjern@mail.tele.dk> wrote:

> Om det kommer til indførelse af skoleuniformer afhænger nok af det, men jeg
> tror ikke det passer ret godt til dansk mentalitet og 'den danske
> folkesjæl'.

De har nu tidligere været anvendt. I »den lærde skole« [latinskolerne],
på Københavns Universitet [hvor studenterhuen er den eneste rest
tilbage; den hvide til sommeruniformen den sorte klassikerhue til
vinteruniformen], og så naturligvis på private kostskoler.

I dag bruges kun skoleuniform på Herlufsholm, efter at den omkring 1980
blev afskaffet [drengene nægtede dog at lægge den!], og så naturligvis
på de to skoleskibe.

Eliteskolers skoleuniformer har vist i øvrigt altid givet høj status. Da
jeg således engang i 90erne var på Rønnedegår Spejdercenter på Bornholm
var der en dreng fra Sorø Akademi der fortalte om to klassekammerater
der lige inden studentereksamen havde købt sig en ny uniform: skjorte,
slips, grå flannelsshorts, blazer med skolemærke og knæstrømper, som de
kunne rende rundt i på Københavns Universitet og gøre sig til grin med;
uniformen var ganske vist afskaffet men så længe der var efterspørgsel
efter den førte den lokale herreekviperingshandler den stadig.

I dag hører man fortrinsvist argumenter for indførelsen af en sådan for
at få etnisk danske piger fra at gå for udfordrende klædt. Det synes at
være et problem på nogle skoler, som jeg dog ikke selv har erfaring for.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-10-09 10:11

Per Rønne wrote:
[...]
> I dag hører man fortrinsvist argumenter for indførelsen af en sådan for
> at få etnisk danske piger fra at gå for udfordrende klædt. Det synes at
> være et problem på nogle skoler, som jeg dog ikke selv har erfaring for.

Moderæset blandt unge, med dyrt mærkevaretøj, er vel også et problem
nogle steder, idet det flytter opmærksomheden væk fra de forskelle,
mellem eleverne, som er væsentlige, i modsætning til reelle
ligegyldigheder såsom hvor mange lommepenge forældrene kan levere.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-09 11:33

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
> mellem eleverne, som er væsentlige, i modsætning til reelle
> ligegyldigheder såsom hvor mange lommepenge forældrene kan levere.

Ja, og det kan da også få en til at blive forbløffet, når man hører om
teenagere med et månedligt tøjbudget på 500 kroner eller mere.

Jeg bruger da stadig mine snart 20 år gamle fedtlæderstøvler om vinteren
- og når de bliver slidt ned får de en forsåling ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bent

Dato : 13-10-09 01:24

"Carsten" wrote:

> Bemærk udtrykket "mobile fængsler" og "spøgelser"

Ja, burkaer er da uhyggelige. Man kan ikke se kvindens ansigt. De
fratager kvinden muligheden for at individualisere sig og gør det
dermed umuligt for hende at hævde sig. Noget mere kvindeundertrykkende
kan jeg dårligt komme i tanker om.

> IiNførelse af skoleuniformer afhænger nok af det, men jeg
> tror ikke det passer ret godt til dansk mentalitet og 'den danske
> folkesjæl'.

Det er jo det, Pia Kjærsgaard forklarer: hvad der passede til dansk
mentalitet og den danske folkesjæl før invasionen er i mange tilfælde
ikke brugbart efter invasionen.

Mvh
Bent

Fra : Carsten

Dato : 13-10-09 09:08

Svar til Bent:

Jeg hæftede mig mere ved argumentationsformen med brugen af billeder som
"spøgelser". Det svarer lidt til hvis jeg sammenlignede præster i den danske
folkekirke med en personificering af døden - helt klædt i sort - de mangler
kun leen....

Sådan argumenterer jeg ikke

/Carsten

Fra : Bent

Dato : 13-10-09 06:32

"Carsten" wrote:

> [...]
> folkekirke med en personificering af døden - helt klædt i sort - de mangler

I hvert fald har døden et ansigt.

Mvh
Bent

Fra : Zeki

Dato : 12-10-09 09:10

> Jeg ser på:
>
> <http://www.berlingske.dk/kronikker/vi-maa-aendre-spillereglerne>
>
> en kronik af Danmarks mægtigste kvinde, som nok kunne have interesse,
> ikke mindst for skolelærere

Skoleuniformer, skrårem, bogafbrændinger af "kritisk" materiale, fælles
morgensang og strækmarch - ja, det bliver dagligdagen med DF i regering.

DF får aldrig nok.

For et par år mente Pia K f.eks at
"Udlændingepolitikken er stram nok"
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-5901665.html

....men et parti som DF kan kun eksistere så længe de hele tiden presser
citronen, og hvorfor skulle de dog stoppe, når deres støtteregering i den
grad bøjer sig for stort set alt? Bare se på åbningen af Folketinget sidste
uge: Handlede den om finanskrisen eller klima? Næh... det var da DF's
dagsorden om kriminel lavalder og fodlænker der var det centrale for den
bævrende regering.

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 12-10-09 09:41

> Skoleuniformer, skrårem, bogafbrændinger af "kritisk" materiale, fælles
> morgensang og strækmarch - ja, det bliver dagligdagen med DF i regering.
>
> DF får aldrig nok.

ja, man ser for sig, maleren med overskægget der står på sin talerstol og
rabler uhyrligheder af sig i en lind strøm

- det er ikke helt det samme, men det ligner

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-10-09 10:14

Benny Bomstærk wrote:
> ja, man ser for sig, maleren med overskægget der står på sin talerstol
> og rabler uhyrligheder af sig i en lind strøm
>
> - det er ikke helt det samme, men det ligner

Nu forårsagede jøderne i 1920erne og 30'ernes Tyskland *ingen* *som*
*helst* problemer. De var produktive og lovlydige borgere, og udgjorde
tilmed i mange tilfælde samfundets klogeste hoveder. Derfor ligner det
overhovedet ikke den nuværende situation i Europa.

(Ud over alle de mange andre vigtige forskelle, så bemærk også
forskellen i ankomsttid; jøderne havde været i Tyskland i mange
generationer, og havde aktivt valgt at integrere sig. Vi taler ikke om
en gruppe af fuldstændig nytilkomne, der aktivt nægter at acceptere at
europæiske/vestlige værdier er objektivt bedre end andre kulturers værdier.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-09 11:35

> [...]

> europæiske/vestlige værdier er objektivt bedre end andre kulturers værdier.)

Jøderne havde faktisk været i Tyskland [og Polen] i tusind år, lige så
lang tid som Tyskland [og Polen] havde eksisteret som statsdannelse.

Tysklands første konge var Heinrich der Vogler der blev konge 919 ...
riget kaldtes dog stadig »østfrankisk«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 14-10-09 09:36

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu forårsagede jøderne i 1920erne og 30'ernes Tyskland *ingen* *som*
> *helst* problemer.

JyllandsPesten var ikke enig:

http://www.dragsdahl.dk/A19900419.htm

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 10:26

Zeki <zeki@nej.dk> wrote:

> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> JyllandsPesten var ikke enig:
>
> http://www.dragsdahl.dk/A19900419.htm

Politiken så vist også i 30erne Hitler som en »fredens mand«, og ville
oktober 1937 nok have klappet af Nobelkomitéen i Oslo havde den tildelt
Frankrigs Édourd Daladier, Storbritanniens Neville Chamberlain, Italiens
Benito Mussolini og Tysklands Adolf Hitler tildelt disse »statsmænd«
fredsprisen - for »peace in our time« ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 10:56

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

ORK - folk stod dengang i kø i det ganske danske land for at tilbede
nazierne

f ex konervativ ungdom er jo berømte for deres spidsbukser, støvler og
skråremme i gaderne i 30-erne - noget der var almindeligt kendt *også* før
matador

næh la os få en stærk mand

- så ka vi få penge for at holde kæft - penge lugter som bekendt ikke
- vi ka komme af med negre og andet skravl - de er grimme
- og så slipper for at tage stilling og beslutte noget selv

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 11:30

Benny Bomstærk <benny.bomst@e.rk> wrote:

> ORK - folk stod dengang i kø i det ganske danske land for at tilbede
> nazierne

Næppe, men tiden var nu en anden.

> f ex konervativ ungdom er jo berømte for deres spidsbukser, støvler og
> skråremme i gaderne i 30-erne - noget der var almindeligt kendt *også* før
> matador

Og det mest berømte billede af sådanne KUere viser - DSU Brønshøj i
deres uniform. Ridebukser, støvler og skrårem ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 11:48

> Næppe, men tiden var nu en anden.

"næppe" - "men"

- ka du bestemme dig

og jo - en folkevogn til alle er da ike at foragte - og fine veje og tog til
tiden

vi ska sku ha orden på sagerne du - og da vi jo dybest set er tyskere i det
her land, så falder det nu meget godt i tråd med folkestemningen fra pia
og - hehe - messersmidth

det ku jeg da godt li at se

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 12:15

Benny Bomstærk <benny.bomst@e.rk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> "næppe" - "men"
>
> - ka du bestemme dig

Ja, tiden var en anden, mere »militant«, men det betød ikke at danskerne
stod i kø for at tilbede nazisterne.

> det ku jeg da godt li at se

De omtales normalt som KUere, selv om de var DSUere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 14:33

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev

> De omtales normalt som KUere, selv om de var DSUere ...

det ku jeg da stadig godt li at se - socialdemokrater..... tjae, som jeg
tidl. sagde: folk stod i kø for at lefle for nazierne i 30'erne

lidt lissom i dag hvor det blot har en anden udtryksform - ja og dog - det
er jo ikke helt det samme, men det ligner!

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 15:38

> [...]

> lidt lissom i dag hvor det blot har en anden udtryksform - ja og dog - det
> er jo ikke helt det samme, men det ligner!

Jeg har skam også set en tegning i et gammelt Svikmøllen fra 30erne
[eller var det det Blæksprutten?] af en marcherende gruppe DUIere i
uniform. Teksten lød »Ungdommen marcherer«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 17:28

> Jeg har skam også set en tegning i et gammelt Svikmøllen fra 30erne
> [eller var det det Blæksprutten?] af en marcherende gruppe DUIere i
> uniform. Teksten lød »Ungdommen marcherer«.

og det gør den da gerne både dengang og nu

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-09 11:09

Zeki <zeki@nej.dk> wrote:

> Skoleuniformer, skrårem,

Som vist var en del af standarduniformen for danske politibetjente til
op i 1970erne; jeg tror at den har fungeret som en slags seler til at
holde bukserne oppe med, når bæltet er tynget ned af de ting der har
hængt i det.

> bogafbrændinger af "kritisk" materiale, fælles morgensang og strækmarch

Så skulle du besøge Moskva, æresgarden omkring Kreml ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-09 17:32

> Skoleuniformer, skrårem, bogafbrændinger af "kritisk" materiale,
> fælles morgensang og strækmarch - ja, det bliver dagligdagen med DF i
> regering.
>
> DF får aldrig nok.

DF er blot et populistisk parti der bygger på kollektiv angst. Vær bange
for det ukendte, vær bange for folk du ikke kender.
Det er den samme form for angst man benyttede i Hitlers velmagtsdage:
angsten for jøderne, og Hitler og hans slæng af forbrydere formåede
dygtigt at forøge den angst i forhold til den tyske befolkning.

Dem og os - det er livets mening for DF. En fascisme i forklædning: Den
stærke leder, den uimodsigelige leder, Pia Kjærsgaard.

Fra : Bent

Dato : 13-10-09 14:49

"Zeki" wrote:

> Skoleuniformer, skrårem, bogafbrændinger af "kritisk" materiale, fælles
> morgensang og strækmarch - ja, det bliver dagligdagen med DF i regering..

Sådan noget som det her:
http://www.flickr.com/photos/colettedenali/2866014753/ ?

Mvh
Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 03:24

Bent <translat1168@yahoo.com> wrote:

> Sådan noget som det her:
> http://www.flickr.com/photos/colettedenali/2866014753/

Pioner-uniformer der bliver kaldt »Soviet School Uniform«.

Har du aldrig været spejder?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 07:19

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

spenjder.... tjae - gu ve va de oprindelige indbyggere i sydafrika mener om
spedere.....

nationalchauvinisme har kange ansigter - var selv engang spejder, og vi
lærte da ikke at heile og gå strækmarch, men noget dybt konservativt
militært chauvinisme, det var det sku da

kors og bånd og stjerner
sætter man på folk uden hjerner

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 07:15

"Bent" <translat1168@yahoo.com> skrev i meddelelsen
"Zeki" wrote:

> Skoleuniformer, skrårem, bogafbrændinger af "kritisk" materiale, fælles
> morgensang og strækmarch - ja, det bliver dagligdagen med DF i regering.

> [...]

næh nej - jeg tror nok nærmere at det blir med inspiration fra enen anden
slags "socialisme" - nationalsocialisme

i øvrigt - de var begge - stalin eller hitler - to alen ud af et stykke og
pia og hendes storskrydende bagland har slet ikke det format

- vel nærmest på frits clausen niveau (spader)

Fra : Bent

Dato : 14-10-09 02:12

Per Rønne wrote:

> Pioner-uniformer der bliver kaldt »Soviet School Uniform«.

Ja, jeg tror også, der er sket en fejlklassificering, men denne her
tror jeg er korrekt:

Sovjetisk skoleuniform (piger):
http://www.flickr.com/photos/colettedenali/2866846496/

Kinesisk skolepige:
http://www.flickr.com/photos/jimmyleggate/2316669666/

> Har du aldrig været spejder?

Nej da!

Mvh
Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 09:16

Bent <translat1168@yahoo.com> wrote:

> Ja, jeg tror også, der er sket en fejlklassificering, men denne her
> [...]

Piger i - folkedragt.

> Kinesisk skolepige:
> http://www.flickr.com/photos/jimmyleggate/2316669666/

Pige i halvpænt tøj ...

> Nej da!

Så ved du sikkert heller ikke hvad du skulle bruge den nye iPhone 3G S,
med indlagt kompas, til ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 10:04

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

hvad skal man med en iphone når man har et mosbegroet træ?

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 10:26

?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 10:57

> ?
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

har du ikke været spejder?

- læs grønspættebogen hvor det beskrives at nord er den side på et træ hvor
der gror mos - skygge you see

det ved enhver da

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-09 11:04

"Benny Bomstærk" <benny.bomst@e.rk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> har du ikke været spejder?
>
> - læs grønspættebogen hvor det beskrives at nord er den side på et træ

Kunne du ikke sørge for at skrive OVER P.E.R.s signatur. Når han
afslutter sine indlæg med -- betyder det nemlig at alt under ofte bliver
siet fra i visse nyhedslæsere (har jeg ladet mig fortælle) udover at det
virker sjusket at læse.

Altså: under hans indlæg, men over hans signatur. Prøv at se hvilke
hadefulde indlæg der kommer hvis man vælger at skrive helt over folks
indlæg - så er der ikke tvivl om hvilke netiketteregler der bliver
diskuteret som værende brudte.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 11:30

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
> afslutter sine indlæg med -- betyder det nemlig at alt under ofte bliver
> siet fra i visse nyhedslæsere (har jeg ladet mig fortælle) udover at det

Ja, det sker helt automatisk. Hos mig ved at teksten er »dimmed out«, og
ved at det der står under de tre tegn '-- ' [afsluttes med blanktegn]
ikke kommer med i svar.

> [...]
> hadefulde indlæg der kommer hvis man vælger at skrive helt over folks
> indlæg - så er der ikke tvivl om hvilke netiketteregler der bliver

Signaturen på en man svarer skal ganske simpelt ikke med i svaret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 11:50

> [...]
> ikke kommer med i svar.

> Signaturen på en man svarer skal ganske simpelt ikke med i svaret.

EEEEKKKK - så er alle mine guldkorn forever gone???

lorteregel

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 14-10-09 11:44

det må jeg straks prøve!!!

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-09 12:46

> det må jeg straks prøve!!!
Gerne for mig. Min markør sætter sig sædvanligvis under det sidste
indlæg når jeg har bedt den om at gøre det.

Fra : Bent

Dato : 15-10-09 12:22

Per Rønne)wrote:

> Så ved du sikkert heller ikke hvad du skulle bruge den nye iPhone 3G S,
> med indlagt kompas, til ...

Til at telefonere med?

da jeg var dreng, brugte man et magnetisk SILVA-kompas. Jeg behøvde
ikke at være spejder for at finde ud af brugen af det. I søfrtsskolens
lærebog i nvigation, som jeg lånte på biblioteket, læste jeg en hel
masse om den sag. Da jeg var i 13-årsalderen, beregnede jeg elektriske
kredsløb og svingningskredse til radioer, etc. uden anden vjledning
end den, man fandt i radioamatørernes håndbog.

Det ser nydeligt ud med uniformerede og disciplinerede skolebørn, men
jeg er bange for, det på én eller nden måde virker fordummende. Det
fremmer flokmentalitet.

Det er flokmentalitet, der gør sig gældende, når elever fra
forskellige thailandske tchnical colleges overfalder og skyder
hinanden. Jeg spurgte et par unge damer ansat på Stock Exchange of
Thailand, hvorfor de gjorde det. Det var fordi man så blev populær,
lød svaret. Man tror det ikke, men jeg har selv set det.

Mvh
Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-09 05:21

Bent <translat1168@yahoo.com> wrote:

> Til at telefonere med?

Det er vist det jeg bruger min iPhone 3G mindst til; det er for mig
primært en PDA der også med Navigon-programmet er en GPS som jeg har
spændt fast på cykelstyret. En avanceret regnemaskine, en Personal
Information Manager, ordbøger og en bunke andet.

> da jeg var dreng, brugte man et magnetisk SILVA-kompas.

Det bruger jeg stadig - det havde dog været en fordel athave den i sin
iPhone, men jeg gider ikke betale en bunke penge for også at få den
funktionalitet. Ved at opgradere fra iPhone 3G til iPhone 3G S.

> [...]
> elektriske kredsløb og svingningskredse til radioer, etc. uden anden
> vjledning end den, man fandt i radioamatørernes håndbog.

Ja, i det hele taget mener du jo ikke at formel uddannelse tjener noget
som helst formål; børn og unge kan jo bare sætte sig ned og læse sig til
det hele i nogle bøger, ikke?

> Det ser nydeligt ud med uniformerede og disciplinerede skolebørn, men
> jeg er bange for, det på én eller nden måde virker fordummende. Det
> fremmer flokmentalitet.

Det kan give en »korpsånd« og en stolthed over sin skole og uniform.
Fordummende virker det i hvert fald ikke.

> Det er flokmentalitet, der gør sig gældende, når elever fra
> forskellige thailandske tchnical colleges overfalder og skyder
> hinanden.

»Technical colleges«? Hvilken aldersgruppe taler vi om?

Ifølge ordbøgerne kan udtrykket såvel henvise til tekniske skoler, som
tekniske højskoler à la det Danmarks Tekniske Højskole der i dag bærer
navnet Danmarks Tekniske Universitet. Så aldersmæssigt burde der kunne
være tale om 16-30 årige. Når jeg har undervist på teknisk skole var
eleverne dog i samme aldersklasse. Fire hold murerlærlinge, 100 drenge
og en pige ...

> Jeg spurgte et par unge damer ansat på Stock Exchange of
> Thailand, hvorfor de gjorde det. Det var fordi man så blev populær,
> lød svaret. Man tror det ikke, men jeg har selv set det.

Jeg kan nøjes med at nævne to ting fra dagens København. Brøndby
Boldklub og FCK.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 16-10-09 07:17

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev

> Det kan give en »korpsånd« og en stolthed over sin skole og uniform.
> Fordummende virker det i hvert fald ikke.

tjae - lemminger er sku da dumme og for den sags skyld pionererne i DDR
eller hitlerjugend - nårh ja, og så KU'erne i 30'erne

- og så osse korea og kina når vi nu er i gang

ja, og jehovas vidner, der jo osse har en ret sikker dress-code - amish'erne
osv osv

næhh du - så hellere individer der tænker selvstændigt i stedet for en flok
skvat der dækker sig ind under hinanden

nævnte jeg forresten også hells angels?

- eller små mænd i store uniformer (sagt af erik clausens om
forsvarskommandoen - der har fæle drømme om natten, de små pus)

igen

- kors og bånd og stjerner hænger man på folk uden hjerner

hvor kors og bånd og stjerner hér er billedet på uniformen (som man jo skal
gøre sig fortjent til - ellers får man jo ikke lov til at bære den)

Fra : Bent

Dato : 16-10-09 04:58

Per Rønne wrote:

> [...]
> spændt fast på cykelstyret. En avanceret regnemaskine, en Personal
> Information Manager, ordbøger og en bunke andet.

Firmaerne, der laver den slags gadgets må levere dem med en komplet
instruktionsbog, så man kan finde ud af at bruge dem uden at skulle
indmelde sig i FDF for at lære det. Instruktionsbogen skal helst være
på engelsk. Jeg kan mange gange ikke finde ud af de danske
betegnelser, fordi jeg har opholdt mig meget i udlandet.

Jeg lurer på, om mobile phones med GPS ikke kommer til at erstatte
rejseledere, når turister skal finde rundt i Thailand. De kan jo ikke
snakke med thailænderne, som sjældent kan engelsk, men de kan bruge en
GPS.. Lonely Planet vil sikkert bliv udstyret med GPS-koordinater til
seværdighederne, hvis den ikke allerede er det.

Her er et udmærket billede af thailandske skoleelever i skoleuniform:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thai_Students.jpg

> Ja, i det hele taget mener du jo ikke at formel uddannelse tjener noget
> som helst formål; børn og unge kan jo bare sætte sig ned og læse sig til
> det hele i nogle bøger, ikke?

Ja og nej. Jeg tror, børn fra naturens hånd er nysgerrige og grne vil
undersøge tingne og erhverve sig erfaring og viden på egen hånd. Denne
trang forsvinder imidlertid efter nogen tid i skolen, hvor de hele
tiden får trukket ting ned over hovedet og læreren tager alle
initiativer. og bestemmer, hvd de skal beskæftige sig med. De bliver
derefter ovrfladiske, ligegyldige og ukoncentrerede og mister helt
evnen til t finde ud af noget på gen hånd. Man må huske på, at dett at
lære noget intellektuelt er en personlig sag. Man må koncentrere sig
om de ting, man selv ikke forstår frem for de ting, de andre ikke
forstår. Simple refleksbetonede ting kn dog god i mnge tilfæld læres i
flok, f.eks. soldaters honnørgivning og falden på maven. Blindskrift
på maskine læres dog bedst individuelt ved hjælp af en trænings-CD.

Jeg tror, interaktive undervisningsprogrammer på computer er
fremtidens løsen inden for mange undervisningsområder, ikke mindst
sprog.

Det var den italiensk børnelæge Maria Montessori (1870-1952, der for
lidt over 100 år siden fandt ud af, at undervisning skulle være
elevcentreret og hde enorm succes med sin undervisningsmetode i et
slumkvrter i Rom, som ingen anden vill røre ved. Jeg ved ikke, hvordan
hun bar sig ad, men hun klarede det.

Thailandske skolebørn er endnu mere uselvstændige end danske
skolebørn. Dog er der nogle gansk gode men noget dyre privatskoler i
Thailand.

> »Technical colleges«? Hvilken aldersgruppe taler vi om?

Det er vocational eduction students. De må være i alderen 16-19 år.
Jeg har lige kigget på websitet for Pathumwan Tchnical College i
Bngkok. Der er ingen engelsk telkst. Det tyder på, at de ikke er for
kloge.

> Ifølge ordbøgerne kan udtrykket såvel henvise til tekniske skoler,

Det kaldes อาชีวศึกษา (aciwaseuksa) på thai, hvilket betyder
vocational education.

> Jeg kan nøjes med at nævne to ting fra dagens København. Brøndby
> Boldklub og FCK.

Her er en artikel fra den thai-sprogede avis Thai Rath om et tilfælde
af studentersammenstød i Bangkokg, som jeg har oversat til dansk.
Linket til den thaisprogede avis virker ikke længere:
http://www.thailand.dk/forum/showthread.php?t=5249&highlight=Mahboonkrong
Mord ved MBK

Mvh
Bent

Fra : Bent

Dato : 13-10-09 01:39

Per Rønne wrote:

> Ja, mon vi i fremtiden får indført skoleuniformer i den offentlige
> folke- og gymnasieskole, og får vi en stramning af friskoleregleren?
>
> Sådanne idéer kan i hvart fald hurtigt brede sig til V og K ...

I Thailand bruger man skoleuniformer både i offentlige og i private
skoler. Da skoleuniformer fremstilles i masseproduktion, er de ret
billige. Brugen af dem er derfor nok til fordel for den fattige
befolkningsdel. Dog tror jeg ikke, at uniformerne gør eleverne
klogere. Snarere tværtimod. Men da der i en thailandsk skoleklasse
ofte er 40 elever, kan det være nødvendigt med uniformer med navne og
numre påsyet for at holde styr på eleverne.

Mvh
Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-09 09:09

> [...]

> ofte er 40 elever, kan det være nødvendigt med uniformer med navne og
> numre påsyet for at holde styr på eleverne.

De bruger dem da vist også på universitetsniveau, også i nabolandene.

<http://studyinthailand.org/semester_abroad_photos/uniform.html>

De er tydeligvis også sexistiske. Pigerne i dette tropiske land kan gå
med korte skørter; drengene er tydeligvis tvunget til at gå med lange
bukser ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bent

Dato : 13-10-09 07:42

Per Rønne wrote:

> De bruger dem da vist også på universitetsniveau, også i nabolandene.

I hvert fald bruger de uniformer på technical colleges i Thailnd. Det
gør, at man kan se, hvilket college en studerende går på. Da de
studerende fra de forskellige colleges fører krig mod hinanden og
skyder hinanden, kan de så bedre identificere fjenden.

> [...]

> De er tydeligvis også sexistiske. Pigerne i dette tropiske land kan gå
> med korte skørter; drengene er tydeligvis tvunget til at  gå med lange

En ung mand i et entreprenørfirma, jeg arbejdede for, søgte om
optagelse på et technical college. Af brochuren fremgik det, at korte
bukser indgik i de de studeendes uniform. Det lavede jeg en del sjov
med.

Af websitet, du henviser til, fremgår det, at uniformstvangen blev
indført af militærdiktatoren Plaek Pibul Songkhram. Det var jeg ikke
klar over, men jeg vidste, at Ppibul hvde ønsket, at thailandske
kvinder skulle gå med hat for at virke mere civiliserede og
vesterlandske.

Skoleuniformer virker nok socialt udlignende, men eleverne finder
alligevel på ting, der fremhæver sociale forskelle. Jeg husker, at der
forud for finanskrisen i 1997, da Louois Vuitton-tasker var populære,
var elever, der lejede tasker i en butik for at blære sig med dem. De
havde ikke penge til at købe en taske, men de havde penge til at leje
en task et par dage.

Skoleuniformer bruges også i Japan.

Mvh
Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-09 15:02

> [...]

> studerende fra de forskellige colleges fører krig mod hinanden og
> skyder hinanden, kan de så bedre identificere fjenden.

Lyder noget »Nørrebrosk«.

> [...]
> optagelse på et technical college. Af brochuren fremgik det, at korte
> bukser indgik i de de studeendes uniform. Det lavede jeg en del sjov

Hvorfor dog det?

Obligatorisk eller som en option?

> [...]
> var elever, der lejede tasker i en butik for at blære sig med dem. De
> havde ikke penge til at købe en taske, men de havde penge til at leje

På secondary schools. Også på universitetet?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk