Opstart af pc med både Ubuntu og WinXP pro~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-10-09 06:27

I forlængelse af min tidligere tråd kan jeg meddele at jeg har opgivet at
installere Linux Ubuntu 9.04 på den 10 år gamle pc. I stedet har jeg
installeret Ubuntu 9.04 side om side med Win XP prof. på min to år gamle
Lenovo bærbare pc, og det ser ud til at fungere glimrende.

Et spørgsmål:
Der kommer nu en menu frem under opstart, hvor jeg kan vælge mellem Ubuntu
og WinXP prof. Hvis jeg ikke foretager et valg, starter Ubuntu automatisk
op. Hvor kan jeg ændre noget i en eller anden opsætning, således at det
bliver WinXP prof. der starter automatisk op, såfremt der ikke foretages et
valg?

Claus

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 12-10-09 06:59

On Mon, 12 Oct 2009 07:27:28 +0200, Claus E Beyer wrote:

> [...]
> automatisk op. Hvor kan jeg ændre noget i en eller anden opsætning,
> således at det bliver WinXP prof. der starter automatisk op, såfremt der

I /boot/grub/menu.lst. Led efter "default" i starten af filen.

Tomas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-10-09 07:01

"Claus E Beyer" <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
> op. Hvor kan jeg ændre noget i en eller anden opsætning, således at det
> bliver WinXP prof. der starter automatisk op, såfremt der ikke foretages

Booter op i ubuntu. Starter en terminal og skriver sudo gedit
boot/grub/menu.lst
Nu starte der en side der liger et word dokument og det i retter du til som
du vil
have det. Vejledningen står i dokumentet.
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Jaunty#Boot_Menu Her foreslår de bare
nano i stedet for gedit.

mvh
Henning

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-10-09 07:07

Den Mon, 12 Oct 2009 07:27:28 +0200 skrev Claus E Beyer:

> [...]
> automatisk op. Hvor kan jeg ændre noget i en eller anden opsætning,
> således at det bliver WinXP prof. der starter automatisk op, såfremt der

sudoedit /boot/grub/menu.lst

--
Karl Erik.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 12-10-09 09:15

Claus E Beyer <ceb.news@gmail.com> wrote:

> [...]
> bliver WinXP prof. der starter automatisk op, såfremt der ikke foretages et

I Ubuntu installerer du pakken "startup-manager". Mere information her:
https://help.ubuntu.com/community/StartUpManager

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Relax, I served on a Ferengi freighter for 8 years." Quark

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-10-09 20:04

"Allan Willems Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> I Ubuntu installerer du pakken "startup-manager". Mere information
> her: https://help.ubuntu.com/community/StartUpManager

Tak for hjælpen. Det fungerede.

Også tak til de øvrige bidragydere.

Claus