Erfaringer med børn og dykning?
Fra : Jim Andersen

Dato : 08-10-09 12:02

Jeg er OWD med 10 ferie-dyk.

Jeg påtænker at lade min datter på 10 tage et Padi Scuba Diver certifikat
(max 12 m, kun sammen med instruktør/DM/etc) så vi kan tage på
resortdyk-ture sammen.

Er der nogen her der har erfaringer (ikke meninger) desangående?
Hvad sagde lægen, hvad tjekkede I før/under kurset, på uddannelsesstedet
osv.

/jim

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 08-10-09 08:33

On 8 Okt., 13:02, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid> wrote:
> [...]
> resortdyk-ture sammen.
>
> Er der nogen her der har erfaringer (ikke meninger) desangående?

Du undgår nu ikke min mening alligevel. Hvis det var mit barn som
skulle ud at dykke, så ville jeg kun gøre det, hvis jeg selv kunne
varetage barnets sikkerhed. Og det føler jeg mit ret overbevist om at
du har svært ved som OWD med 10 ferie-dyk.

Jeg har selv en nevø som har plaget om at få lov at lære at dykke, og
ham begyndte jeg først at lære det da han var 14, da jeg ikke syntedes
at han udviste tilstrækkelig modenhed tidligere.

Men folk og børn er selvfølgelig forskeliige.

Jens Olsen

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 08-10-09 16:36

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Du undgår nu ikke min mening alligevel. Hvis det var mit barn som
> skulle ud at dykke, så ville jeg kun gøre det, hvis jeg selv kunne
> varetage barnets sikkerhed.

Så det du siger er at alle andre instruktører end dig selv, kan ikke
varetage deres elevers sikkerhed.

> Jeg har selv en nevø som har plaget om at få lov at lære at dykke, og
> ham begyndte jeg først at lære det da han var 14, da jeg ikke syntedes
> at han udviste tilstrækkelig modenhed tidligere.

At han så ikke har været moden til det, har jo ingen indflydelse på om
spørgerens datter er moden nok til det.

Nu er din nevø jo ikke dit barn, men alligevel tog du ham ud da han var
14, da er han jo stadigvæk et barn. Øh hvad mener du så lige ?

> Men folk og børn er selvfølgelig forskeliige.

Det har du helt ret i.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 08-10-09 16:42

Jim Andersen wrote:
> Jeg er OWD med 10 ferie-dyk.

Cool

> Jeg påtænker at lade min datter på 10 tage et Padi Scuba Diver certifikat
> (max 12 m, kun sammen med instruktør/DM/etc) så vi kan tage på
> resortdyk-ture sammen.

Tro mig det bliver en oplevelse hun ikke glemmer.

> Er der nogen her der har erfaringer (ikke meninger) desangående?

Jeg har ikke erfaring med at mine børn skulle lære at dykke, eftersom
jeg ingen børn har. Men jeg har flere gange haft fornøjelsen af at
uddanne børn.

Børn på 10-14 er ofte meget nemmere og mere lærenemme end børn fra 14 og
opefter, hvor mange begynder at bliver utroligt genstridige. Og det
bedste som instruktør er at se den enorme glæde de oplever ved at lære
at dykke. Jeg tror ikke selv jeg ville se så glad ud hvis jeg vandt
1million i lotto, som nogle børn ser ud når de første gang dykker i havet.

> Hvad sagde lægen, hvad tjekkede I før/under kurset, på uddannelsesstedet
> osv.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med den/de instruktører der
skal afholde kurset, så du føler dig tryk ved situationen.

Normalt er det ikke nødvendigt at blive undersøgt ved en læge, men kig
grundigt på 'medical statement' (som den hedder hos padi) og hvis du er
det mindste i tvivl, så tag datteren forbi jeres læge, så han kan
underskrive at der ikke er problemer. Enhver kompetent alm.
praktiserende læge, vil sende dig forbi en dykkerlæge hvis de er det i
tvivl.

Hvor i verdenen, er det i skal dykke sammen ?

Rigtig god fornøjelse.

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-10-09 12:27

Soren 'theDiver' Reinke wrote:
> Men jeg har flere gange haft fornøjelsen af at
> uddanne børn.

Tak for dit input.

> Hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med den/de instruktører der
> skal afholde kurset, så du føler dig tryk ved situationen.

Det jeg havde overvejet var at prøve at sikre mig at instruktøren ikke er
blevet "påtvunget" at indlemme barnet på kurset, mod sin vilje.
Der er jo nogle instruktører der ikke mener børn bør dykke.
Og være meget flexibel mht datoer, så hun kunne komme sammen med andre børn
(og ikke føle at hun holder de andre kursister tilbage).
Ang. flaskestørrelse, findes der specielle børnestørrelser jeg skal
insistere på, eller skal det blot være aluminium istedet for stål eller?

Har Padi fået indført specifikke "børne-undervisnings-kurser" for deres
instruktører?
http://www.awoosh.com/Doc%20Vikingo%27s%20Resource%20Page/Children%20&%20Diving.htm
"PADI has taken special educational efforts to alert instructors to the
safety issues. And while current instructors haven't been trained to certify
children but still can, future instructors will find extensive material
incorporated into upcoming revised Instructor Development Courses."

> Normalt er det ikke nødvendigt at blive undersøgt ved en læge

Jeg troede det var et krav hos Padi, når det gjaldt børn?

> Hvor i verdenen, er det i skal dykke sammen ?

Vi skal til Egypten, Makadi Bay (ved Hurghada). Sidste år dykkede jeg med
www.aquariusredsea.com og var godt tilfreds så dem vælger jeg også i år.

Vi skal ikke direkte dykke sammen (være buddies). Hun skal dykke med en
erfaren instruktør. Også for at holde hende på tæerne, så hun ikke tænker
"åh pyt, far er her til at passe på mig".
Men bådturen ud, frokostpausen, og turen hjem glæder jeg mig usigeligt til.
Hun er en rigtig vandhund der næsten ikke kan drives ud af pølen, og laver
kolbøtter og står på hænder og snorkler efter løse mosaikker på ferier.
Og i øjeblikket hygger vi os om aftenen med at skiftes til at læse højt af
OWD-bogen så hun kan øve sig på sit engelske, og se OWD-dvd'erne.
Og næste gang vi skal i svømmehallen skal vi så øve os i at tømme maske,
træde vande i 10 minutter, svømme 200 meter, udligne osv.

> Rigtig god fornøjelse.

Tak.

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 09-10-09 13:35

Det lyder lige som om du har bestemt dig men skulle lige have flere til at
bekræfte det.
Er det fordi du selv er i tvivl pga. hendes alder ?

Sten

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-10-09 10:47

Sten Nordstrøm wrote:
> Det lyder lige som om du har bestemt dig men skulle lige have flere
> til at bekræfte det.

Nej. Det er fordi jeg altid undersøger sagerne grundigt inden jeg kaster mig
ud i dem, og bagefter beklager mig over at "hvorfor var der ingen der sagde
det? Hvor kan jeg klage?". Så jeg har ikke bestemt mig. Jeg er stadig ved at
indhente fakta.

> Er det fordi du selv er i tvivl pga. hendes alder ?

Ja, naturligvis. Dykning er farligt, uanset alder. Og når man skal tage en
kalkuleret risiko, så bør man kende farer og ulemper inden man beslutter
sig.

Sådan gjorde jeg også inden jeg meldte mig mig og konen til OWD-kursus. Jeg
skaffede og studerede dvd'er og bøger inden jeg tog på kurset, og spurgte
også dengang om der var nogen der havde nogen real-life erfaringer om bl.a
valg af dykkercenter. Jeg fremskaffede opgørelser og statistikker over
dykkerulykker (specielt med dykkerulykker under OWD-kurser) for at kunne
vurdere risikoen for os.

Sådan gjorde jeg også inden jeg anskaffede motorcykel, og inden jeg kørte
med børnene bagpå.

/jim

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 09-10-09 15:59

Jim Andersen wrote:

> Tak for dit input.

> Det jeg havde overvejet var at prøve at sikre mig at instruktøren ikke er
> blevet "påtvunget" at indlemme barnet på kurset, mod sin vilje.

Helt enig, at undervise børn er noget helt specielt, nogle instruktører
elsker det, andre vil helst undgå det. Så det er en rigtig god ide at
sikre sig 'ungerne' ikke er blevet tvunget ned over hovedet på instruktøren.

> Der er jo nogle instruktører der ikke mener børn bør dykke.

Yeps.

> [...]
> Ang. flaskestørrelse, findes der specielle børnestørrelser jeg skal
> insistere på, eller skal det blot være aluminium istedet for stål eller?

Ja det gør der.

I det center jeg selv arbejdede i egypten havde vi 7 liters flasker til
børn.

> [...]
> children but still can, future instructors will find extensive material
> incorporated into upcoming revised Instructor Development Courses."

Padi ændrer løbende deres materiale for at tilpasse sig udviklingen
inden for dykning.
Jævnfør en Padi medarbejder jeg lige har talt med, er der nu mere stof
angående specielt sikkerheden indenfor uddannelse og dykning med børn,
end der tidligere har været. Dermed ikke sagt at de instruktører der er
uddannet før denne ændring ikke duer til det.

Men som du selv nævnte, er det godt at tale med instruktøren først, om
de kan lide at uddanne børn.

> Jeg troede det var et krav hos Padi, når det gjaldt børn?

Ikke så vidt jeg lige kan se, der står i instruktør manualen:
Participants who answer yes to any question on the
medical history form must receive medical approval
from a licensed physician prior to inwater activities.

Og:

Note: Medical requirements may vary from country to country, consult
your PADI Office.

Og hvordan reglerne lige er i Egypten, må jeg indrømme jeg ikke længere
kan huske, har ikke arbejdet der siden 2004.

> Vi skal til Egypten, Makadi Bay (ved Hurghada). Sidste år dykkede jeg med
> www.aquariusredsea.com og var godt tilfreds så dem vælger jeg også i år.

Nice :)

> Vi skal ikke direkte dykke sammen (være buddies). Hun skal dykke med en
> erfaren instruktør. Også for at holde hende på tæerne, så hun ikke tænker
> "åh pyt, far er her til at passe på mig".

Det lyder som en rigtig god ide.

Personligt forsøger jeg altid at skille forældre og børn ad, samt
kæreste par (den yngre af slagsen). Ved børn og forældre, har børnene
nogle gange svært ved at abstrahere fra at det nu ikke er far/mor som
fortæller dem ting, samt forældre har det nogle gange med at blande sig.
Og ved specielt yngre kæreste par, er der tit en dominerende part som
vil styre det. Og det gavner normalt ikke uddannelsen.

> [...]

> Og næste gang vi skal i svømmehallen skal vi så øve os i at tømme maske,
> træde vande i 10 minutter, svømme 200 meter, udligne osv.

Hvor lyder det godt.

Rigtig god tur, og skriv endeligt direkte til mig hvis du har flere
spørgsmål, eller bare vil fortælle hvordan det gik :)

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 08-10-09 18:01

On 8 Okt., 17:35, Soren 'theDiver' Reinke <so...@REMOVEreinke.dk>
wrote:

> Så det du siger er at alle andre instruktører end dig selv, kan ikke
> varetage deres elevers sikkerhed.

Næh, det er ikke det jeg siger.

> At han så ikke har været moden til det, har jo ingen indflydelse på om
> spørgerens datter er moden nok til det.

Nej, børn er som sagt forskellige.

> Nu er din nevø jo ikke dit barn, men alligevel tog du ham ud da han var
> 14, da er han jo stadigvæk et barn. Øh hvad mener du så lige ?

Jeg mener det jeg skrev. Det er faktisk ret logisk og konsekvent, hvis
du tænker det igennem.

Jens Olsen

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 09-10-09 15:30

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Næh, det er ikke det jeg siger.

Du siger de eneste der skal tage dine børn ud er dig selv, og alligevel
tager du din nevø ud som 14 årig, altså som et barn. Men din nevø er jo
ikke dit barn.
Du modsiger dig selv.

> Nej, børn er som sagt forskellige.

Helt korrekt.

> Jeg mener det jeg skrev. Det er faktisk ret logisk og konsekvent, hvis
> du tænker det igennem.

Ja du gør noget (tager din nevø med ud), samtidigt med du siger du kun
ville hvis du selv kunne varetage DIT barn sikkerhed, og din nevø er
ikke dit barn. Så var din nevø's far/mor med ude og var de erfarne
dykkere så de kunne varetage deres barn sikkerhed
Hvis det er tilfældet, så er det logisk det du siger, ellers modsiger du
dig selv.

Fra : N/A

Dato : 09-10-09 16:00

Fra : N/A

Dato : 09-10-09 15:30

Fra : N/A

Dato : 09-10-09 15:30

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 09-10-09 08:38

On 9 Okt., 16:29, Soren 'theDiver' Reinke <so...@REMOVEreinke.dk>
wrote:

> Du siger de eneste der skal tage dine børn ud er dig selv, og alligevel
> tager du din nevø ud som 14 årig, altså som et barn. Men din nevø er jo
> ikke dit barn.
> Du modsiger dig selv.

Næ, men hvis du tror jeg gør, så fint med mig. Who cares.

Jens Olsen

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 09-10-09 16:00

jenspolsen@hotmail.com wrote:
> Næ, men hvis du tror jeg gør, så fint med mig. Who cares.

Kan du havde en rigtig god weekend.