Dedikeret Ram
Fra : Jane

Dato : 08-10-09 11:09

Man ser så ofte i færdigkøbte maskiner, der står antal RAM dedikeret
grafikkortet, altså deles en del af bruger hukommelsen med grafikkortet,
hvis dette er korrekt forstået er spørgsmålet så.
Jeg har et grafikkort med kun 256 Mb, men da dette er en neddroslet 64'er
nu 32 maskine, har jeg jo alt for megen ram (8Gb), kan noget af denne megen
RAM, deles med mit relativ svage grafikkort.
Det er et 'Nvidia'geforce'9500´GT kort' begge dele er DDR 2 ram ?

Jane

Fra : jk

Dato : 08-10-09 12:29

On Thu, 8 Oct 2009 12:09:03 +0200, "Jane" <jornhansen_2@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>RAM, deles med mit relativ svage grafikkort.
>Det er et 'Nvidia'geforce'9500´GT kort' begge dele er DDR 2 ram ?

Der må være en spiller i huset. Det lyder som om, at dit grafikkort er
et selvstændigt grafikkort, da jeg aldrig har hørt om 9500 gt på et
bundkort (onboard). Det du omtaler om shared ram, dedikeret ram gælder
onboard grafik. Da du så ikke har onboard grafik, kan der ikke sættes
sådan noget op med hukommelsen. I givet fald så oplys bundkortet, men
jeg ved, at det kan man ikke så godt på mærkevare-PC'ere. Har du også
onboard grafik samtidigt ? så er der en lille chance for SLI (altså
parløb af 2 grafikkort).

Jeg kan kun anbefale at få noget 64 bits styresystem på igen. Ubuntu
64 bits (linux) er gratis og kører udmærket. Men det lyder heller ikke
som om, at det er sagen (ikke optimalt til spil). Men windows 7 kan
anbefales i langt højere grad end Vista, som jeg går ud fra, at du har
fjernet.

mvh

John

Fra : Jane

Dato : 08-10-09 14:45

Hej Det er et af 3 bundkort fra MSI.. K9A2GM-FD / FIH / FIH-S, men fotoet
ligner nu ikke, iflg. PC-Wizard er det et MS-7501 bundkort, har så lige
fundet ud af at grafikkortet er 256Mb DDR3 ram.

Fra : jk

Dato : 08-10-09 15:07

On Thu, 8 Oct 2009 15:44:47 +0200, "Jane" <jornhansen_2@hotmail.com>
wrote:

>Hej Det er et af 3 bundkort fra MSI.. K9A2GM-FD / FIH / FIH-S, men fotoet
>ligner nu ikke, iflg. PC-Wizard er det et MS-7501 bundkort, har så lige
>fundet ud af at grafikkortet er 256Mb DDR3 ram.

Iflg. dette her:
http://www.comx-computers.co.za/Reviews-MS-7501-010-MSI-K9A2GM-FIH-780G-motherboard-pr-22173.html

skulle bundkortet have ATI HD3200 onboard grafik, og det kan man
ialfald ikke få til at køre SLI med nvidia. HD3200 er mest kendt for
at være godt til hardware dekodning af blue-ray film, hvis du sætter
et blue-ray drev i PC'en. Samt desuden lyden kommer også med over HDMI
(forbundet til flad-TV). Det kan 9500 GT ikke !

Men 256 Mb DDR3 ram på grafikkortet er da heller ikke noget at pive
over. Det opfylder f.eks. Vista Air grafik krav.

mvh

John

Fra : Jane

Dato : 09-10-09 04:44

Jo-jo! men jeg spiller nu heller aldrig, jeg har kun et eneste spil
'Chicken Invaders 3' jeg skulle blot prøve ved selvsyn, og ikke kun ved at
læse om målinger, det var ved dette syn, jeg blev obs på, at spillet ikke
kan køre i mere end ¾ time eller derover, uden det så ender med en masse
hakkeri, da jeg lige igår kiggede ind i maskinen, for at se efter
bundkortmodel nr. og grafikkortet, blæste jeg møllerne fri for støv, hvilket
tog 3-4 gr. af temperaturen, nu 53gr efter endt spil.

Det er sært, også selvom de skriver hos MSI, at billederne kan variere så
det ligner nu ikke, idet de 4-ramsokler er 2x grønne og 2x orange, men som 2
og 2 ved siden af hinanden, og to af de 3 hvide sokler er farvede, endvidere
er der 6 sataindgange
Jane

Fra : Jørgen E

Dato : 11-10-09 23:27

"Jane" <jornhansen_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Man ser så ofte i færdigkøbte maskiner, der står antal RAM dedikeret grafikkortet,
> altså deles en del af bruger hukommelsen med grafikkortet, hvis dette er korrekt
> forstået er spørgsmålet så.

Dette får mig til at tænke på en annonce jeg så i dag vist nok i en TCD reklameblad,
hvor der stod at grafikkortet havde 512 MB dedikeret ram og mulighed for op til ca.
1700 MB. Dette har jeg i øvrigt ofte set i annoncer.

Hvordan dette er muligt forstår jeg ikke helt, med mindre et onbord graffikkort har
egne ram med mulighed for udvidelse, hvilket jeg dog aldrig hørt om.

Fra : Jane

Dato : 12-10-09 18:45

Jørgen skrev !
> [...]
> graffikkort har
> egne ram med mulighed for udvidelse, hvilket jeg dog aldrig hørt om.

Jeg havde mit eget Grafikkort ude forleden ( Nvidia'Geforce 9500 GT), jeg
tænkte da på, om man kunne sætte en 1Gb RAM'klods i, hvorefter den mon så,
ville opføre sig som et kort med 1Gb eller skal der skiftes andre dele,,
jeg er 'drevet' i at lodde, hvis det er det eneste ?
Jane

Fra : Jane

Dato : 31-10-09 14:33

> [...]
> ville opføre sig som et kort med 1Gb eller skal der skiftes andre dele,,
> jeg er 'drevet' i at lodde, hvis det er det eneste ?

Undskyld i gruppen, men er mit spørgsmål her virkeligt så dumt, at ingen
gider svare? eller er der slet ingen, der ved noget om det ?
Jane

Fra : co@ch [4130]

Dato : 04-11-09 23:57

> Undskyld i gruppen, men er mit spørgsmål her virkeligt så dumt, at ingen
> gider svare? eller er der slet ingen, der ved noget om det ?
> Jane

Jo...men find nu ud af hvad det board hedder.

Enten står det direkte på boardet eller på siden af den nederste PCI sokkel
på et lille klistermærke.
Brug et tandlægespejl eller lign for at se i en vinkel.

Hvis vi ikke ved hvad det er, kan det være svært at hjælpe, samtidig synes
jeg du vrøvler om 117 andre ting end lige dit spørgsmål

mvh
Bri@n

Fra : Kenneth

Dato : 05-11-09 10:37

Jane wrote:
> Undskyld i gruppen, men er mit spørgsmål her virkeligt så
> dumt, at ingen gider svare? eller er der slet ingen, der ved
> noget om det ? Jane

Du kan nok godt antage at det er det sidste. Jeg har aldrig hørt
om nogen der har forsøgt det, og jeg er ret sikker på at det
kræver mere end bare at lodde noget andet ram i.

Med Venlig Hilsen
Kenneth