G-code2DXF
Fra : Edwin Elowsson

Dato : 06-09-09 16:46

Hej

Nogle der har et link til en fri software som kan konvertere G-coder til DXF

Edwin

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 06-09-09 18:21

"Edwin Elowsson" <edwin@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Nogle der har et link til en fri software som kan konvertere G-coder til
> DXF

Google er din ven:
http://www.google.dk/search?hl=da&ei=A--jSqzKJ8jB-QbAs5TbDw&sa=X&oi=spell&resnum=1&ct=result&cd=1&q=convert+gcode+to+dxf&spell=1

Mvh
Leon

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 07-09-09 08:34

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen

> "Edwin Elowsson" <edwin@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det gjorde jeg også søgte på Google men prøv lige, 99.9 % af hitne er DXF to
Gcode, og ikke Gcode to DXF.

Efter jeg havde gennemset de første 50 hit tænke jeg, det kunne da være der
var en som kunne lede mig direkte til et program.

Mvh
Edwein

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-09-09 20:04

Edwin Elowsson kom med denne ide:
> [...]
>
> Efter jeg havde gennemset de første 50 hit tænke jeg, det kunne da være der
> var en som kunne lede mig direkte til et program.

En søgning der giver færre hits
http://www.google.com/cse?cx=partner-pub-8957509077914564%3At32wbj-cxcg&ie=ISO-8859-1&q=G-Code+to+DXF&sa=Search

Denne ligner en mulighed men kræver oprettelse som bruger
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=8814

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Leif

Dato : 07-09-09 15:06

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Har hentet og testet Gcode, men desværre virker det ikke med mine filer,
dannet af Acad 14 med hjælp af Camball Cut til en Esab skæremaskine.

Fik godt nok 245 dele ud af testen, men de vises ikke som andet end en prik.
Har forsøgt alt muligt med lag og farver....

Har nogen en ide om hvad der sker i Gcode?

Mvh,Leif

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 07-09-09 16:25

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> prik.
> Har forsøgt alt muligt med lag og farver....
>
> Har nogen en ide om hvad der sker i Gcode?

Gcode hvor har du hentet den ???

Mvh edwin

Fra : Leif

Dato : 07-09-09 19:51

"Edwin Elowsson" <edwin@it.dk> skrev i meddelelsen

> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen

> Gcode hvor har du hentet den ???
>
> Mvh edwin

Her.

http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=8814

Kræver en nem registrering - indtil nu har jeg ikke oplevet noget negativt herfra.

Mvh, Leif

Fra : Gert

Dato : 24-10-09 20:35

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
prik.
> Har forsøgt alt muligt med lag og farver....
>
> Har nogen en ide om hvad der sker i Gcode?

hej jeg syntes det er lidt mærkeligt at lave g koder om til dfx men hvis
sådan et program skal kunne lave det om til noget der ligner en tegning
kunne jeg forestille mig at det kun må være bevægelse koder der må være i
selve G koderne og ikke M koder S koder alså kun eks G01 x 300 y 34 ( z
23 ) måske heller ikke Z værdier .. det var da en bud selv om jeg ikke lige
forstår hvad du vil den vej rundt for .. det er jo bagvendt . og hvorfor
lige til en dxf fil hvad med en geo fil eller noget andet som dwg

mvh gert

Fra : Leif

Dato : 25-10-09 10:46

"Gert" <diessel@mail.dk> skrev i meddelelsen news:4ae35702$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> forstår hvad du vil den vej rundt for .. det er jo bagvendt . og hvorfor
> lige til en dxf fil hvad med en geo fil eller noget andet som dwg

Leif skriver så igen:

Nu ved jeg jo ikke hvad Edwins formål er, men mit er at få et overblik over
flere tusinde filer for at få ryddet op i dem.

Min kode er ikke g-kode til en cnc / 3D maskine, men fra en postprocessor
til en pladeskærer og ligner nok mest nogle vektorgrafik-instruktioner.
Jeg mener nedenstående er en trekant lavet sådan at emnet placeres i højre
forreste hjørne på pladen på skærebordet, start i højre fjerneste hjørne,
af emnet så operatøren kender pladebehov. Der er 10mm offset til pladekant.

3
000001688
4
39
82
5
+6940+391
-189-19
6
29
7
-100-10
+128-220
-25-43
-6639+0
-15+26
+3265+5679
+18+26
+22+23
+49+41
+90-156
+427+134
+2916-5018
-278-390
+14-25
-56-25
-57-23
-38-15
+40-69
+139+56
8
38
5
+336-363
6
63

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 25-10-09 10:59

> [...]
> forreste hjørne på pladen på skærebordet, start i højre fjerneste hjørne,
> af emnet så operatøren kender pladebehov. Der er 10mm offset til

Hej

Mit formål var at kunne se havad et program lavede, da den PC'er med
tegningerne er blevet stjålet

Fandt filen G-Code to DXF.exe

Og den virker fint for mig.

Den kan kun bruges til Iso coder Gcoder så det hjælper jo ikke dig

Edwin
--
som altid er på jagt efter freelance job i Autocad, Inventor, Mastercam ect.

Fra : Gert

Dato : 24-10-09 20:57

> [...]
prik.
> Har forsøgt alt muligt med lag og farver....
>
> Har nogen en ide om hvad der sker i Gcode?

ups nu er g koder jo værktøjsbaner og snakker vi eks fræser så vil det da
blive noget højst mærkelige tegninger man vil få ud af det da det jo faktisk
skal bruges en omvendt postprossesor til det ..det må kun være meget
simple koder der er til at lave om til en tegning .sådan som jeg ser det kan
det vist ikke rigtig bruges i praksis da det jo er værktøjsbanerne der vil
komme til syne .. men diskutionen står da åben ..

mvh gert

mvh gert

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 25-10-09 09:06

"Gert" <diessel@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil
> komme til syne .. men diskutionen står da åben ..

Du har ret i at værktøjets offset kan ligge i NC koderne men for simplet
geometrier som det er tilfældet her ligger offset sikkert i maskinen. Det er
også min tanke at det må være nemt at tegne geometrian af ud fra G koderne.

Er der nogen som kunne give en nem instruktion, for så mange linier er det
jo ikke.

Klip fra fil:
; BORD1 (1475)
;
N0010 (UAO,E11)
N0020 GG79Z
N0030 T14.16 M06
N0040 G00 X-2 Y1867
N0050 S18000 M03
N0060 F9000
N0070 G00 X-2 Y1867
N0080 G00 Z30
N0090 G01 Z-37
N0100 G01 G41 X-107
N0110 G03 X-2 Y1762 R105
N0120 G01 X537
N0130 G02 X547 Y1752 R10
N0140 G01 Y8
N0150 G02 X537 Y-2 R10
N0160 G01 X-2
N0170 G03 X-107 Y-107 R105
N0180 G01 G40 X-2
N0190 G00 Z30
N0200 M05
N0210 (UAO,E11)
N0220 GG79Z
N0230 T13.3 M06
N0240 G00 X2 Y11
N0250 S18000 M03
N0260 F4000
N0270 G00 X2 Y11
N0280 G00 Z30
N0290 G01 Z-11
N0300 G01 Y1749
N0310 G00 Z30
N0320 M05
N0330 (UAO,E11)
N0340 GG79Z
N0350 T18.22 M06
N0360 G00 X-80 Y1810
N0370 S12000 M03
N0380 F5500
N0390 G00 X-80 Y1810
N0400 G00 Z30
N0410 G01 Z-37
N0420 G01 G41 X-64 Y1760
N0430 G01 X0
N0440 G01 X537
N0450 G02 X545 Y1752 R8 F7150
N0460 G01 Y8 F9900
N0470 G02 X537 Y0 R8 F5500
N0480 G01 X0
N0490 G01 X-64
N0500 G01 G40 X-80 Y-50
N0510 G00 Z30
N0520 M05
N0530 (UAO,E11)
N0540 GG79Z
N0550 T15.1 M06
N0560 G00 X-30 Y-80
N0570 S15000 M03
N0580 F9000
N0590 G00 X-30 Y-80
N0600 G00 Z30
N0610 G01 Z-37
N0620 G01 G41 X0 Y-64
N0630 G01 Y0
N0640 G01 Y880
N0650 G01 Y1760
N0660 G01 Y1824
N0670 G01 G40 X-30 Y1840
N0680 G00 Z30
N0690 M05
N0700 GG79Z
N0710 (UAO,E12)
N0720 (UTO,E12,X96,Y0,Z0)
N0730 T99.57 M06
N0740 S0 M03
N0750 F2500
N0760 M44 M46 M48 M50
N0770 M57 M58 M70 M71
N0780 G00 X70.5 Y1745
N0790 G00 Z30
N0800 G81 Z-15 R30
N0810 X70.5 Y1745
N0820 G80
N0830 M53
N0840 G00 Z30
N0850 M57 M70
N0860 G81 Z-15 R30
N0870 X262.5 Y1745
N0880 G80
N0890 M53
N0900 (UAO,E12)
N0910 (UTO,E12,X64,Y0,Z0)
N0920 T99.56 M06
N0930 G00 Z30
N0940 M56 M57 M69 M70
N0950 G81 Z-15 R30
N0960 X486.5 Y1745
N0970 X486.5 Y1399
N0980 G80
N0990 M53
N1000 (UAO,E12)
N1010 (UTO,E12,X96,Y0,Z0)
N1020 T99.57 M06
N1030 G00 Z30
N1040 M57 M70
N1050 G81 Z-15 R30
N1060 X262.5 Y1399
N1070 G80
N1080 M53
N1090 G00 Z30
N1100 M57 M58 M70 M71
N1110 G81 Z-15 R30
N1120 X70.5 Y1399
N1130 X70.5 Y361
N1140 G80
N1150 M53
N1160 G00 Z30
N1170 M57 M70
N1180 G81 Z-15 R30
N1190 X262.5 Y361
N1200 G80
N1210 M53
N1220 (UAO,E12)
N1230 (UTO,E12,X64,Y0,Z0)
N1240 T99.56 M06
N1250 G00 Z30
N1260 M56 M57 M69 M70
N1270 G81 Z-15 R30
N1280 X486.5 Y361
N1290 G80
N1300 M53
N1310 (UAO,E12)
N1320 (UTO,E12,X96,Y96,Z0,V96)
N1330 T99.63 M06
N1340 G00 Z30
N1350 M63 M76
N1360 G81 Z-15 R30
N1370 X262.5 Y15
N1380 G80
N1390 M53
N1400 (UAO,E12)
N1410 (UTO,E12,X64,Y0,Z0)
N1420 T99.56 M06
N1430 G00 Z30
N1440 M56 M57 M69 M70
N1450 G81 Z-15 R30
N1460 X486.5 Y15
N1470 G80
N1480 M53
N1490 (UAO,E12)
N1500 (UTO,E12,X96,Y0,Z0)
N1510 T99.57 M06
N1520 G00 Z30
N1530 M57 M58 M70 M71
N1540 G81 Z-15 R30
N1550 X70.5 Y15
N1560 G80
N1570 M53
N1580 M45 M47 M49 M51
N1590 G00 Z10
N1600 GG79ZY

Mvh
Peter

Fra : P.C.

Dato : 08-09-09 13:03

On 6 Sep., 17:45, "Edwin Elowsson" <ed...@it.dk> wrote:
> Hej
>
> Nogle der har et link til en fri software som kan konvertere G-coder til DXF
>
> Edwin

Hvilke Gkoder handler det om, --- umiddelbart når det foregår i
AutoCAD ville en Applikation vel kunne læse filen og opretteen ny med
DXF headers.

Fra : N/A

Dato : 11-09-09 13:47

Fra : P.C.

Dato : 11-09-09 05:16

On 9 Sep., 20:03, "Edwin Elowsson" <ed...@it.dk> wrote:

> Omsæt vedhæftet fil til en DXF fil  tak
>
> edwin
>
>  BORD1.CMS
> 2KVisDownload

Jeg har lidt svært ved at tolke dit svar; Jeg spørger hvilke koder der
er tale om og så kommer du med et arogant svar istedet for at svare.
Du må godt nok være en arogant stodder, tror fanden denne gruppe er så
lavt nede når de eneste der bruger den, bare bruger den til at spille
Karl Smart.
Helt ærligt, hvis du kunne svare høfligt på mit simple spørgsmål,
ville du så være istand til det ?

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 11-09-09 13:47

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

>Karl Smart.
>Helt ærligt, hvis du kunne svare høfligt på mit simple spørgsmål,

Efter at have fulgt denne gruppe i 10+ år og set alle de indlæg du har haft
trode jeg du var med på at der ikke, mig bekendt, er muligheder for gkoder i
autocad.

Derfor lød dit svar til mig, helt uforståligt for mig, jeg havde ikke nævnt
Autocad, jeg skal have det ind i Mastercam via DXF.

Mit spørgsmål var

Gkoder er komandoer til nc maskiner, og for det meste skrivet i ascii
format.

Eks.:
; BORD1 (1475)
;
N0010 (UAO,E11)
N0020 GG79Z
N0030 T14.16 M06
N0040 G00 X-2 Y1867
N0050 S18000 M03
N0060 F9000
N0070 G00 X-2 Y1867

Her er en fabrik som har fået stjålet sin pc med tegninger og nu kun har NC
koderne tilbage, disse tegninger vil de gerne have gendannet.

Jeg har fundet et program som kan dette.

det var ikke min mening ar fornærme dig men kun lidt ironi over at du
svarede helt hen i skoven efter min mening.

Med venlig hilsen edwin

Den som kun ta'r spøg for spøg
og alvor kun alvorligt,
han og hun har faktisk fattet