Vejledning til scooter
Fra : Ukendt

Dato : 18-09-09 20:59

Jeg skal have mig en 30 km/t scooter, men hvad skal man købe?
Jeg vil have noget kvalitet som virker og som kører langt på literen og har
en komfortabel blød affjedring og ikke behøver være den dyreste i indkøb.
Den skal bruges til bykørsel. Den må gerne være lille. Jeg er i tvivl om det
skal være 2-takt eller 4-takt.

Umiddelbart ville jeg nok vælge mærker som Yamaha, Honda, Piaggio, Gilera,
Aprilia eller Suzuki.
Især en Yamaha Jog ville passe mig fint. Hvordan kører den? Den koster
omkring 14.000 kr.
Til gengæld passer prisen bedre på en Piaggio Zip til 9000 kr. Men er den
bygget i Kina? Det er jeg ikke meget for.

Og mht. forsikring: Hvor får man den billigste forsikring? Er det Codan der
er bedst til 2-hjulere?
Jeg modtager førtidspension, så der er måske noget rabat at hente?
Hvad koster hhv. en ansvar- og en kaskoforsikring til en 30-knallert i det
midtjyske? (ikke Århus).

Hvad koster en mc-kaskoforsikring til en 125 cc scooter? Jeg har nemlig også
mc-kørekort, så en 125 cc kunne muligvis også være interessant.

Mvh
Jørgen

PS: Nogle erfaringer med en Peugeot V-Click til 8000 kr.? Den er lav og har
4-takts motor og er billig.

Fra : Henning Lund

Dato : 19-09-09 10:48

Jørgen F. <ingen mail> skrev:
> [...]
> være den dyreste i indkøb. Den skal bruges til bykørsel. Den
> må gerne være lille. Jeg er i tvivl om det skal være 2-takt

Her i huset har vi 2 stk 4 taktere,den ene er en Baotian classic
til 5000 kr med et par år på bagen, den anden er en Benda Scoot
til 4000 kr en uge gammel. Jeg har intet at udsætte på nogen af
dem, man får meget for pengene og vi har endnu ikke kostet en
krone på Baotian selv om den har kørt de par år. Motormæssigt er
det den samme der sidder på de fleste kinascootere, den fejler
ikke noget, kører ca 50 km på en liter benzin og starter altid
uden problemer. Trækkraften er god nok, jeg vejer godt 100 kg og
de fiser fint afsted med mig.
Vi har valgt de billigste vi kunne finde, da der ikke er meget
forskel på de dyre og de billige ud over prisen.

Henning Lund
http://www.tjae.dk/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-09 16:56

Henning Lund wrote:
> [...]
> Vi har valgt de billigste vi kunne finde, da der ikke er meget
> forskel på de dyre og de billige ud over prisen.

Hvor har du fundet den Benda Scoot henne til 4000 kr.? Jeg synes ikke at jeg
kan finde den nogen steder.

Fra : Henning Lund

Dato : 21-09-09 18:44

Jørgen F. <ingen mail> skrev:

> Hvor har du fundet den Benda Scoot henne til 4000 kr.? Jeg
> synes ikke at jeg kan finde den nogen steder.

DBA hos en forhandler ved Kjellerup.

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-09 00:25

Henning Lund wrote:

> DBA hos en forhandler ved Kjellerup.

Kan man lokke et navn på forhandleren ud af dig?

Fra : Henning Lund

Dato : 25-09-09 13:20

Jørgen F. <ingen mail> skrev:

> Kan man lokke et navn på forhandleren ud af dig?

Kan i ikke selv finde den? Så her da
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60720379

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-09 19:10

Henning Lund wrote:
> Kan i ikke selv finde den? Så her da
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60720379

Tak. Men det er jo ikke nemt at søge på noget når fabrikatet er forkert og
byen også er forkert

Fra : Henning Lund

Dato : 27-09-09 14:12

Jørgen F. <ingen mail> skrev:

> Tak. Men det er jo ikke nemt at søge på noget når fabrikatet
> er forkert og byen også er forkert

Man må være kreativ ind imellem

Fra : ScooterGrisen

Dato : 21-09-09 09:27

Hvis du vil have kvalitet så er de mærker du selv nævner nok de
bedste: Yamaha, Honda, Piaggio, Gilera, Aprilia eller Suzuki.
Køb ikke en kina scooter hvis du vil have kvalitet som: kina scootere
har mange navne for eksempel : baotian, motor mania, skyteam, texas,
tms, listo, avanti, pexma og hvad de ellers hedder.
Vil du køre langt på literen så skal du have en 4 takt med karburator
eller brændstof indsprøjtning eller en 2 takt med indsprøjtning for
eksempel aprilia ditech.
Vær dog opmærksom på at hvis du køber en 4 takt 30km så er den
begrænset og det gør så at du ikke køre så langt på literen som der
oplyses men mindre du ikke har noget imod at fjerne begrænsninger på
din scooter. Men hvis du har MC kort så skulle du da have en 125 ccm
så slippe du for alt det bøvl med begrænsninger.
Hvis du går ind på forsikringsselvskabernes hjemmeside så kan du selv
udregne hvor meget forsikringen koster. jeg mener det er omkring 800kr
for ansvarsforsikring og 3000kr for kasko for 1 år.
For selskaber se: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/links.html#forsikringsselskaber

Peugeot v-click er en kina scooter som har fået et peugeot
klistermærke på. så hvis du vil have kvalitet så lad være med at købe
den.

Hvis du vil have kvalitet som kører langt på literen så prøv at kig på
Honda Zommer, Yamaha Neos 4 takt versionen, Yamaha Giggle, Aprilia
ditech.
Hvis du vil have en billig scooter der køre langt på literen så køb en
af kina scooterne men så værd forberedt på fejl og problemer. Nogen
som leve med det andre kan ikke.

Du kan se en masse 4 takt modeller her : http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/galleri.html
Nogle af dem fås både i 50 ccm og 125 ccm.

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-09 16:44

ScooterGrisen wrote:
> [...]
> Vil du køre langt på literen så skal du have en 4 takt med karburator
> eller brændstof indsprøjtning eller en 2 takt med indsprøjtning for

Mange tak for informationerne!
Prisen på scooteren har desværre stor betydning. Den skal lånes over 3 år og
prisen må helst ikke blive mere end 300 kr./md.

Jeg har fundet en Piaggio New Ligero til intro pris på 8.995 kr. Er den
produceret i Kina? Jeg mener at nogle Piaggio modeller er samlet i Kina
(bl.a. ZIP?). Men det er måske ikke så slemt at de er samlet derovre,
sålænge delene er produceret af Piaggio.
New Ligero har lav sædehøjde (74 cm) og vejer ikke alverden (80 kg) og
koster ikke så meget. Den er godt nok 2-takts, men ellers er der en ZIP 30
som er 4-takts til 9.995 kr. Jeg ved ikke hviken der bedst er pengene
værd...

Jeg har også kigget på en Piaggio Fly som faktisk har det hele til 12.995
kr. (tilbud 11.995) samt en Aprilia SportCity med 14" hjul til 13.995 kr.
Jeg ved ikke om man får mere køreglæde og ejerglæde ved de ekstra 4000 kr.

Jeg læste noget om, at en V-Cklic kun kan køre 25 km/t og nogle af de andre
kinesere kun kører 20 km/t. Er det rigtigt? Og kører de europæisk
producerede mindst 30 km/t? Jeg vil da ikke have en scooter der kører
langsommere end 30 km/t (gerne 35-40).

Fra : Henning Lund

Dato : 21-09-09 18:46

ScooterGrisen <fedblindkat@yahoo.dk> skrev:

> [...]
> texas,
> tms, listo, avanti, pexma og hvad de ellers hedder.

Grusom udtalelse du kommer med der. Mange af dem er slet ikke så
ringe endda.

Fra : ScooterGrisen

Dato : 22-09-09 09:33

> Grusom udtalelse du kommer med der. Mange af dem er slet ikke så
> ringe endda.

Kan du nævne nogen mærker som er af dårligere kvalitet end de nævnte
modeller ?
Det jo ikke fordi jeg siger de ikke kan bruges men sammenlignet med
andre scooter modeller så mener jeg at de nævnte ligger i bunden hvad
kvalitet angår.

Fra : Henning Lund

Dato : 22-09-09 17:41

ScooterGrisen <fedblindkat@yahoo.dk> skrev:

> Kan du nævne nogen mærker som er af dårligere kvalitet end de
> nævnte modeller ?¨

Nu er det så vovet sagt at komme med modeller som er dårligere
end Kineserne, meeeen Piaggio har haft tændingsproblemer i den
store stil i nogle af deres serier. Suzuki modellerne ruster lige
så meget som kinesere, Yamaha havde nogle modeller hvor forgaflen
satte sig efter ret kort tid, PGO usselt kickstartermekanik, osv.
osv så ved jeg ikke helt hvor godt det er, at give 3 - 4 gange så
meget for et kendt mærke når nu en lavpris kan være lige så god,
alt efter hvad behov man har.

> Det jo ikke fordi jeg siger de ikke kan bruges men
> sammenlignet med andre scooter modeller så mener jeg at de
> nævnte ligger i bunden hvad kvalitet angår.

Det er din mening, det er min erfaring jeg udtaler mig fra, jeg
har været knallertforhandler og kender alle de små skavanker der
er ved de fleste scootere.

Fra : Rexman

Dato : 24-09-09 15:24

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> wrote in news:4ab8fe1e$0
$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
>
> Det er din mening, det er min erfaring jeg udtaler mig fra, jeg
> har været knallertforhandler og kender alle de små skavanker der

Jeg kan af personlige (bruger) erfaringer i hvert fald rate mine
tidligere scootere efter stabiitet således:

Helt udenfor kategori - Suzuki FZ50 knallert. Aldrig een eneste dags
problemer med den, kørte bare, 40 km/l og 800 km på 1 l 2takts olie af
den billige fra HaraldSkrald. Reservedele kun skiftet v. slid, d.v.s.
udstødning, bremseklodser osv. - superbilligt.

Scootere:

1. pladsen: Peugeot Speedfight 2 (EU45) LC - fantastisk maskine bedste
stabilitet og kvalitet, men den mest tørstige

2. plads: Zhongyu Listo (EU45) kineser - stabil, kun 1 dårligt batteri
blev det til.Trak ikke så godt i frost trods optimering og inddysning.

3. plads: PGO T-Rex 50 (EU45) - ok stabil, men megen rust, og masser
vibrationer

4. plads: PGO BigMax (EU45) og HOT50 (30'er) - har haft begge. Masser
rust, dårlig kickstarter, elendig elstarter, dårlig komfort. Ringe lys,
ringe elsystem. På begge maskiner rustede centerfoden fast på 3 år, trods
smøringer, pasning osv.

5. Suzuki Katana LC (EU45) - nok den værste skrammelmaskine jeg
nogensinde har haft. Der var ikke det der ikke var galt. Og nej, den var
ikke tunet, kun ringen var pillet. Tror jeg brugte mere tid på værksted
end på vejen.

Just my two cent.
/Rexman