Newbie Ubuntu Server 9.04
Fra : Stampe

Dato : 04-10-09 04:57

Jeg er en inkarneret Windows mand og ville lige prøve at installere Ubuntu
Server på en af min maskiner.
Sig mig en gang er der ikke nogen grafisk brugerflade? jeg har logget ind
med mit brugernavn og password så nu står cursoren bare med:

allan@ubuntu: ¨§

Jeg har for mange år siden været administrator på noget Unix og kan da huske
flere af kommandoerne ude i en shell - men altså findes der ikke et grafisk
interface man kan starte op?

Bær lidt over med mig please

Mvh
Allan

Fra : Soren AD

Dato : 04-10-09 05:50

"Stampe" <ask@ask-service.SLETdk> writes:

> [...]
>
> Jeg har for mange år siden været administrator på noget Unix og kan da
> huske flere af kommandoerne ude i en shell - men altså findes der ikke

Server udgaven udemærker sig netop ved ikke at have det. Du kan tilføje
det ved f.eks. "apt-get install ubuntu-desktop" som "opgraderer" til
normal desktop version som indeholder grafisk interface. Alternativt
(jeg har ikke lige brugt server i lang tid), se om du kan få eBox
konfigureret, så kan du administrere den via en browser på en anden
computer.

Mvh,

Fra : Stampe

Dato : 04-10-09 06:13

"Soren AD" <usenet@kokila.it> skrev i meddelelsen

> [...]
> (jeg har ikke lige brugt server i lang tid), se om du kan få eBox
> konfigureret, så kan du administrere den via en browser på en anden

Tak for hurtig respons, nå men jeg har prøvet at fyre kommandoen af, men det
ser ud til at den brokker sig over at jeg ikke er logget ind som root, men
jeg kan ikke logge ind da jeg ikke kender password - jeg blev ikke spurgt om
det under installationen - Hvad gøre jeg?

Mvh
Allan

Fra : Stampe

Dato : 04-10-09 06:20

"Stampe" <ask@ask-service.SLETdk> skrev i meddelelsen

> [...]
> men jeg kan ikke logge ind da jeg ikke kender password - jeg blev ikke
> spurgt om det under installationen - Hvad gøre jeg?

Ok så lærte jeg lidt om sudo - arbejder lidt videre

Mvh
Allan

Fra : Stampe

Dato : 04-10-09 06:35

Hej Soren AD

Min ide´ var at få en apache server op og køre samt en mail-server pt.
bruger jeg xampp på windows til apache og mysql til mailserver bruger jeg
mailenable.
Er Ubuntu Server det rigtige valg?

Mvh
Allan

Fra : Jan Birk

Dato : 04-10-09 09:00

> Er Ubuntu Server det rigtige valg?

Fortinligt valg.

Min sidste post var out-of-date

Du skal bare skrive;

sudo tasksel install lamp-server

(https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP)

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 04-10-09 08:56

Stampe skrev:
> [...]
>
> Jeg har for mange år siden været administrator på noget Unix og kan da
> huske flere af kommandoerne ude i en shell - men altså findes der ikke

Jovist men serveren er en installation uden grafik til ... server brug :)

Det nemmeste er nok for dig på nuværende tidspunkt at lægge en Ubuntu
Desktop ind i stedet.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-10-09 10:58

Den Sun, 04 Oct 2009 05:56:52 +0200 skrev Stampe:

> [...]
>
> Jeg har for mange år siden været administrator på noget Unix og kan da
> huske flere af kommandoerne ude i en shell - men altså findes der ikke

Det er såguda lidt svært at bære over med en mand, som ikke gør sig den
ulejlighed at læse dokumentationen.

https://help.ubuntu.com/9.04/serverguide/C/

Forventer du mirakler blot fordi du installerer Ubuntu?

--
Karl Erik.

Fra : Stampe

Dato : 04-10-09 11:21

"Karl Erik Christensen" <none@none.invalid.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ulejlighed at læse dokumentationen.
>
> https://help.ubuntu.com/9.04/serverguide/C/
>
> Forventer du mirakler blot fordi du installerer Ubuntu?

Ja det må du sku meget undskylde Karl og i andre sig lige til hvis jeg er
OT, men jeg er temmelig ny mht linux og derfor lidt usikker om hvordan jeg
lige kommer i gang. Men må jeg lige spørge er der andre grupper hvor en
newbie er velkommen?

Nå men nu har jeg fået installeret grafisk brugerflade..
Installeret Ebox. Jeg syntes ikke man kan gøre ret meget i ebox. Jeg kan
ændre password og tage backup/restore, er der noget jeg har overset?

Det ser ud til at WebServeren kører uden jeg har gjort noget.. Arbejder
videre

Og tak for hjælpen indtil nu

Mvh
Allan

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-10-09 12:11

On 2009-10-04, Stampe <ask@ask-service.SLETdk> wrote:

> [...]
> lige kommer i gang. Men må jeg lige spørge er der andre grupper hvor en

Du skal ikke tage dig af Karl Erik, han besidder ikke empati. Han har
dog ret i at du altid vil få de bedste svar ved at stille gode
spørgsmål. Erik S Raymond har skrevet lidt om emnet:
http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

--
Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-09 13:43

Stampe skrev:

> [...]
> er OT, men jeg er temmelig ny mht linux og derfor lidt usikker om
> hvordan jeg lige kommer i gang. Men må jeg lige spørge er der andre

Det er du her.

Du må huske at mange herinde har så grå hår mellem tænderne at de helt
har glemt hvordan det er at være ny med tingene, og så er der indimellem
nogen der er lidt ronkedorgnavne - det må man tage med :)

Nu læser jeg lige resten af tråden og ser om du endte med at skifte til
en Desktop version.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-10-09 11:35

On Sun, 4 Oct 2009 12:20:46 +0200
"Stampe" <ask@ask-service.SLETdk> wrote:

> Ja det må du sku meget undskylde Karl og i andre sig lige til hvis jeg er OT, men jeg er temmelig ny mht linux og derfor lidt usikker om hvordan jeg lige kommer i gang. Men må jeg lige spørge er der andre grupper hvor en newbie er velkommen?

Prøv sslug.dk. De har en usenet liste for Linux begyndere.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-10-09 11:58

Den Sun, 04 Oct 2009 12:20:46 +0200 skrev Stampe:

> [...]
> password og tage backup/restore, er der noget jeg har overset?
>
> Det ser ud til at WebServeren kører uden jeg har gjort noget.. Arbejder

Du er mere end velkommen til at spørge her, Allan.

Det er helt fint hvis du indleder dit spørgsmål med: "Jeg har læst i
dokumentationen, men .... "

Spørg løs - der er kompetente folk der læser denne gruppe.

Jeg har kørt med Ubuntu server, Web og Mail, i 6 år _uden_ grafik - det
kræver blot at du sætter dig ind i grundlæggende UNIX. Se evt tråden
"Mounte en NAS" fra 27. sept. Der er links til gode sider

--
Karl Erik.

Fra : Stampe

Dato : 04-10-09 12:27

> [...]
> kræver blot at du sætter dig ind i grundlæggende UNIX. Se evt tråden
> "Mounte en NAS" fra 27. sept. Der er links til gode sider

Hej Karl

Jeg læser faktisk de fleste indlæg i denne gruppe, noget af det er rent
volapyk og andet fatter jeg en del af, jeg læste bla. indlægget "Mounte en
NAS" med stor interesse.

Nå men jeg prøver et spørgsmål mere jeg ville gerne have sat en VNC
forbindelse op således at min venner kan logge ind og hjælpe mig nu og da.
Jeg har selvfølgelig kikket her: https://help.ubuntu.com/community/VNC
Der skrives en del om SSH forbindelser mv. Der er intet vigtigt på min
maskine og jeg ønsker blot en hurtig måde at få forbindelse til min maskine
via VNC med mit brugernavn og password. Det ser ud til at VNC kører, når jeg
skriver http://min.linux.maskine:5900 skriver browseren bare: RFB 003.007
Hvad betyder dette og hvad gøre jeg for at få VNC til at køre?

Mvh
Allan

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-10-09 13:49

Stampe skrev:

>når jeg skriver http://min.linux.maskine:5900 skriver browseren

Prøv med :5800 i stedet

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-10-09 12:45

Den Sun, 04 Oct 2009 13:26:45 +0200 skrev Stampe:

> [...]
> http://min.linux.maskine:5900 skriver browseren bare: RFB 003.007 Hvad
> betyder dette og hvad gøre jeg for at få VNC til at køre?

Port 5900 bruges med en VNC-client.
Hvis du connecter med en browser skal du sikkert connecte port 8080.

--
Karl Erik.