»Lærerne bidrager til dårlig integration«
Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-09 12:28

På SBS 6 så jeg en tekst-tv, som fik mig til at fremfinde følgende:

<http://www.avisen.dk/laererne-bidrager-til-daarlig-integration_114852.a
spx>

- hvorfra jeg citerer:

=

Et nyt forskningsprojekt viser, at folkeskolen skaber skel mellem danske
børn og børn med indvandrer- og flygtningebaggrund.

"Skolen har en middelklasse-norm for det ideal. Det gælder alt fra,
hvordan man skal tale og omgås, til hvad der er den rigtige viden og det
pæne sprog. Børn, der allerede lever op til de normer, får en meget
positiv modtagelse i skolen - og det er typisk de danske børn," siger
hun til Kristeligt Dagblad og fortsætter:

"De etniske minoritetsbørn oplever omvendt igen og igen, at de bliver
betragtet som de dårlige elever - den måde, de taler på, og det, de har
at byde ind med, er ikke nok eller rigtigt i forhold til
middelklassenormen, og derfor bliver de kritiseret."

Konsekvensen er, at de etniske minoritetsbørn får en opfattelse af, at
gode og dygtige elever nærmest per definition er danske.

Det kan betyde, at de ikke føler sig som en del af skolens fællesskab,
og derfor vender især drengene sig bort fra skolen og søger i stedet
anerkendelse og fællesskab et andet sted - ofte i en maskulin
balladekultur, der er i opposition til skolen.
=

Men mig bekendt klarer indvandrerpigerne sig generelt bedre i skolen end
de danske drenge, så måske er der snarere tale om skolen er blevet
feminiseret, er blevet anti-maskulin?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 28-09-09 15:51

> [...]

> positiv modtagelse i skolen - og det er typisk de danske børn," siger
> hun til Kristeligt Dagblad og fortsætter:

Denne "hun" er så i øvrigt antropolog. Hun udtaler sig både om pædagogik,
didaktik og psykologi i artiklen, men ekspert på netop disse felter er hun
altså ikke, så det er bare en mening. Det svarer lidt til at læse en artikel
skrevet af Paula Larrain om det danske sygehusvæsen!