freebsd gvinum mirror rebuild: Makine ubru~
Fra : Leif Neland

Dato : 02-10-09 19:40

Gør jeg mon noget galt...?

Jeg har sat min FreeBSD til at køre med gvinum mirror, men kun med een
disk, indtil jeg fik nr 2 (byttet på garanti)

Så sætter jeg den anden disk på, laver subdiske og plexe, og kobler dem
på de ekstisterende volumes. Naturligvis er den ny disk "stale".

For at få de nye diske på, kører jeg gvinum start <volume>

Men kan det passe at maskinen er ubrugelig imens?

Jeg fik startet systat -iostat først, så jeg kan se, at maskinen er 90%
idle, og ad6 og ad8, de to diske i mirror kører med godt 80MB/s og
1300tps (hvad det så end er)

Men ellers kan jeg ikke logge på maskinen, og mailserver/webserver
svarer ikke.

Med gmirror i stedet for gvinum har maskinen bare genopbygget i
baggunden, og også på linux mirrors, har msskinen kunnet køre med kun
ringe nedsættelse af ydelsen, mens mirror'et blev sync'et.

Nu er det bare min hjemmemaskine, det skulle lige være sket med en
produktionsmaskine: "Smartmon siger disken er syg, vi skifter den lige;
det tager kun 5 minutters nedetid". Og så er serveren ubrugelig i et par
timer.... Det ville ikke være rart.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 03-10-09 16:09

Leif Neland skrev:

> [...]
> produktionsmaskine: "Smartmon siger disken er syg, vi skifter den lige;
> det tager kun 5 minutters nedetid". Og så er serveren ubrugelig i et par

Efter en times tid kunne maskinen heller ikke bruges som router, og jeg
lavede så en hård reset.

Jeg startede så i single-user og lod gvinum genopbygge mirror, og jeg
gik så i seng... Næste morgen var det lykkedes.

volumen'et var kun på 500GB. Tænk hvis det havde været på 50TB...

4 drives:
D georgie State: up /dev/ad6s1e A: 399383/952343 MB (41%)

D frankie State: up /dev/ad8s1e A: 399635/952595 MB (41%)

4 volumes:
V usr State: up Plexes: 2 Size: 500 GB

8 plexes:
P usr.p1 C State: up Subdisks: 1 Size: 500 GB
P usr.p0 C State: up Subdisks: 1 Size: 500 GB

8 subdisks:
S usr.p1.s0 State: up D: georgie Size: 500 GB
S usr.p0.s0 State: up D: frankie Size: 500 GB

Hvis man laver et mirror, hvor hvert plex består af mange subdisks
(mange fysiske diske), kan man mon sync'e en enkelt subdisk på af gangen?

Leif