Hvorfor ./ foran?
Fra : Martin Larsen

Dato : 28-09-09 20:48

Hej gruppe

Når jeg skal udføre et script er det nødvendigt at sætte ./ foran selvom
jeg står i den samme mappe. Fx:

../myscript.pl

Det virker ikke blot at skrive myscript.pl.

Hvorfor er dette nødvendigt?

Hilsen
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-09 20:50

Den Mon, 28 Sep 2009 21:48:11 +0200 skrev Martin Larsen:
> [...]
> jeg står i den samme mappe. Fx:
>
> ./myscript.pl
>
> Det virker ikke blot at skrive myscript.pl.

For at fortælle hvor scriptet ligger henne (. = den mappe man står i).

Indtaster du kun navnet på scriptet, vil systemet kigge i PATH, dvs.
noget i retning af /bin, /usr/bin, /usr/local/bin, $HOME/bin.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-09-09 20:59

On Mon, 28 Sep 2009 21:48:11 +0200, Martin wrote:

> [...]
> selvom jeg står i den samme mappe. Fx:

> ./myscript.pl

> Det virker ikke blot at skrive myscript.pl.

Fordi den mappe du står i ("working directory") ikke er med i din $PATH.

Det er meget praktisk, for så undgår du at en eller en sjov person
lister et script med navnet "ls" ned i en mappe du cd'er til og skriver
"ls" i.

Hvis du er ligeglad med det, kan du tilføje "." til din PATH.

Mvh.

Adam

--
"Kom nu jag är kroniskt låg Adam Sjøgren
Bara mörkret hörs" asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-09-09 21:04

On Mon, 28 Sep 2009 21:48:11 +0200, Martin Larsen wrote:

> [...]
> jeg står i den samme mappe. Fx:
>
> ./myscript.pl
>
> Det virker ikke blot at skrive myscript.pl.

Fordi du ikke har "." i din $PATH.

Grunden til at man normalt ikke har det er sikkerhed. Det var lidt for
nemt for spøgefulde studerende at indsmugle programmer i lærerens (eller
hinandens) hjemmekatalog, der blev udført på uventede tidspunkter.

Da jeg startede på HP-UX engang før Arthur fik hevet sværdet ud af stenen,
så var "." normalt sidste element i $PATH. Det røg ud i forbindelse med
den øgede sikkerhedsbevidsthed engang i -æh- løbet af 90'erne, vistnok.

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-09-09 21:18

Peter Dalgaard wrote:

> Fordi du ikke har "." i din $PATH.

Tak for svarene til jer alle sammen.

Jeg er ny i Linux og er vant til at Windows altid kigger i den aktuelle
mappe først, og derefter i PATH.

Er i øvrigt blevet meget begejstre for Linux

Hilsen
Martin

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-09-09 18:12

Peter Dalgaard wrote:

> Da jeg startede på HP-UX engang før Arthur fik hevet sværdet ud af stenen,

Før Arthur hev sværdet ud af stenen kørte HP med RTE (og MPE på
business-line), og ikke HP-UX.

Stig Johansen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-09-09 19:32

On Tue, 29 Sep 2009 19:11:35 +0200, Stig Johansen wrote:

> Før Arthur hev sværdet ud af stenen kørte HP med RTE (og MPE på
> business-line), og ikke HP-UX.

Hovhov, du behøver ikke at gå helt tilbage til Stonehenge...

Men i øvrigt var de to vel ikke Unix varianter?

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-09-09 05:14

Peter Dalgaard wrote:

> Hovhov, du behøver ikke at gå helt tilbage til Stonehenge...
>
> Men i øvrigt var de to vel ikke Unix varianter?

Jeg kender ikke RTE, for jeg har arbejdet med MPE-delen.
Det var faktisk 2 forskellige divisioner ( teknisk , administrativ), nærmest
særskilte firmaer i firmaet, hvor hver division havde separate salg/support
osv.

MPE var bygget til f.eks. servicebureauer, så den havde nogle helt andre
sikkerhedsmodeller, og i det hele taget meget forskellig fra *nix
varianter, også kommandoer, subsystemer, API'er osv.

Stig Johansen