Mounte en NAS eller hvad det nu hedder
Fra : Michael

Dato : 27-09-09 20:25

Hej,

Jeg har fået mig en nas (Intel SS4000-E), som jeg forsøger, at tilgå fra
linux (Ubuntu). Jeg aner ikke meget om Linux (er ny inden for den
verden) og skriver som manualen siger jeg skal, men får den her
fejmeddelse: /bin/mount: /bin/mount: cannot execute binary file.

Jeg skriver: sudo -i mount 10.0.0.200:/nas/NASDisk-00002/Musik/mynas.
10.0.0.200, er NAS's adresse
Musik, er mappen på NAS'n
mynas, er den mappe jeg prøver, at mounte (mynas ligger under 'home' ved
ikke om det betyder noget)

Er der nogen ud fra overstående kan fortælle mig hvad jeg gør galt eller
komme med forslag til hvad jeg skal gøre?

/michael

Fra : Søren Ager

Dato : 27-09-09 20:54

On 2009-09-27 21:25, Michael wrote:

> Jeg skriver: sudo -i mount 10.0.0.200:/nas/NASDisk-00002/Musik/mynas.

Prøv:

sudo mount //10.0.0.200/nas/NASDisk-00002/Musik /home/<user>/mynas

--

Hilsen
Søren

Fra : Claus U

Dato : 28-09-09 17:33

Michael skrev:

> [...]
>

> Er der nogen ud fra overstående kan fortælle mig hvad jeg gør galt eller
> komme med forslag til hvad jeg skal gøre?

Jeg har en Thecus N4100 stående. Jeg har gjort følgende:

I fstab har jeg tilføjet følgende linie:
//192.168.3.13/mappe /server_art cifs
noauto,username=minnavn,password=mitpassword,_netdev,uid=basyrinus,gid=users
0 0

Hvergang jeg logger på, køre et script, som indeholder følgende:
sudo mount /server_art

Det kan også bare skrives i konsolen.

--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-09-09 17:37

On Mon, 28 Sep 2009 16:33:16 GMT, Claus U <usenet@dumbass.dk> wrote:

> Hvergang jeg logger på, køre et script, som indeholder følgende:
> sudo mount /server_art

Hvorfor ikke bare lade det ske automatisk?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Michael

Dato : 29-09-09 14:54

Hmm så langt så godt. Jeg kan tilsyneladen mounte min nas. Jeg skriver
følgende:
sudo mount 10.0.0.200:/nas/NASDisk-00002/musik /home/michael/nas

Og det det virker.. lidt
Den mounter mappen, men når jeg prøver, at hoppe ned i mappen, nas, så
skriver den:

The folder contents could not be displayed.
You do not have the permissions necessary to view the contents of "nas".

Og et dumt spørgsmål ville være, hvorfor har jeg ikke adgang??? Det er
sgu mig der har oprettet mig selv og mappen på nas'en og der havde jeg
ikke mulighed for, at bruge brugernavn og password, men kun brugernavn
og ip adresse og hvis ikke IP'en passer, ja så kan jeg slet ikke mounte den.

/michael

Fra : Kent Friis

Dato : 29-09-09 15:52

Den Tue, 29 Sep 2009 15:53:47 +0200 skrev Michael:
> [...]
> og ip adresse og hvis ikke IP'en passer, ja så kan jeg slet ikke mounte den.

Mangler du ikke en -t et eller andet?

Det er muligt mount selv kan gætte det, men jeg kan ikke

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-09-09 15:38

Den Tue, 29 Sep 2009 15:53:47 +0200 skrev Michael:

> /home/michael/nas

sudo chmod 655 /home/michael/nas -R

Sæt dig ind i rettigheder, inden du bander

--
Karl Erik.

Fra : Michael

Dato : 29-09-09 17:45

Karl Erik Christensen wrote:
> sudo chmod 655 /home/michael/nas -R

Hmmm, ja den retning havde jeg ikke tænkt. Jeg er ny i Linux verden, men
kan da godt føle mig en anelse dum, men kun en anelse
Tak for det.

> Sæt dig ind i rettigheder, inden du bander
Jeg har kigget lidt man chmod og må erkende, at ved første øjekast blev
jeg ikke klog. Men jeg huskede noget med 777 og så fik jeg også mulighed
for, at skrive til mappen

Jeg takker alle for hjælpen. Nu kan jeg da få glæde af nas'en, men
vender nok tilbage med flere spørgsmål senere hen

/michael

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-09-09 15:41

Den Tue, 29 Sep 2009 14:37:52 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> sudo chmod 655 /home/michael/nas -R
>
> Sæt dig ind i rettigheder, inden du bander

Hovsa - evt. sudo chown michael /home/michael/nas

Prøv dig lidt frem - og tilbage

--
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-09-09 15:51

Den 29 Sep 2009 14:41:14 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Hovsa - evt. sudo chown michael /home/michael/nas
>
> Prøv dig lidt frem - og tilbage

Man får normalt ikke lov til at chmod eller chown filer man ikke
allerede er ejer af.

Lokal sudo gør dig kun til en bruger der slet ikke eksister på
nas-boksen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Claus U

Dato : 29-09-09 17:23

Asbjorn Hojmark skrev:

> Hvorfor ikke bare lade det ske automatisk?

Jeg har ingen saglig begrundelse. Jeg tror sgu', at jeg sætter den til
auto

--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-09-09 21:48

Den Tue, 29 Sep 2009 18:44:33 +0200 skrev Michael:

> [...]
>

> Jeg takker alle for hjælpen. Nu kan jeg da få glæde af nas'en, men
> vender nok tilbage med flere spørgsmål senere hen

Hej Michael.
CHMOD består normalt af 3 cifre:
1. ciffer vedrører ejeren af mappe/fil
2. ciffer vedrører gruppen
3. ciffer alle i hele verdenen

Tal 1 giver lov til at eksekvere (execute)
Tal 2 giver lov til at skrive (write)
Tal 4 giver lov til at læse (read)

Man lægger tallene sammen:
chmod 700 = ejer alle rettigheder.
chmod 740 = ejer alle, gruppemedlemmer (ejers gruppe) må læse.
chmod 764 = ejer alle, gruppe læse og skrive, hele verdenen læse.

Se evt: http://www.computerhope.com/unix/uchmod.htm

--
Karl Erik.

Fra : Michael

Dato : 30-09-09 19:53

> [...]
> chmod 740 = ejer alle, gruppemedlemmer (ejers gruppe) må læse.
> chmod 764 = ejer alle, gruppe læse og skrive, hele verdenen læse.

Mmmmm, er det rigtig forstået, hvis jeg skriver 600 så betyder det, at
jeg(ejer af mappen) kan læse og skrive, men ikke eksekvere den?

> Se evt: http://www.computerhope.com/unix/uchmod.htm

Den kigger jeg nærmere på.

Tak for det.

/michael

Fra : Kent Friis

Dato : 30-09-09 20:41

Den Wed, 30 Sep 2009 20:53:09 +0200 skrev Michael:

> Mmmmm, er det rigtig forstået, hvis jeg skriver 600 så betyder det, at
> jeg(ejer af mappen) kan læse og skrive, men ikke eksekvere den?

For en mappe betyder "execute" at du må tage fat i indholdet, hvorimod
"read" er at du må se filnavnene.

Man kan fx give $HOME drwx--x--x, så kan folk ikke kigge deri, men
stadig få fat i $HOME/public_html, forudsat de ved hvad den hedder.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"