XP fjernskrivebord og logon ved opstart
Fra : tomaten64@hotmail.co~

Dato : 27-09-09 17:18

Hej, håber at det er den rigtige gruppe.

Jeg har to computere som begge kører XP Pro. Den ene maskine skal stå for
sig selv i bryggerset, den skal køre uden skærm, mus og tastatur.

Jeg er kommet så langt at jeg har fået etableret en
fjernskrivebordsforbindelse på mit hjemme-netværk, og nu kan jeg se og bruge
min bryggerscomputer fra en den anden maskine. Indtil videre har jeg
eksperimenteret med skærm, tastur og mus på begge maskiner. Men jeg kan ikke
finde ud af hvordan bryggerscomputeren skal sættes op så den selv kan starte
op og logge en bruger med administratorrettigheder på uden at jeg skal gå på
kompromis med at brugeren skal bruge password ved logon. Problemet er at der
tilsyneladende skal være logget en bruger på maskinen før den tillader, at
der bliver adgang til den fra den anden computer. Jeg vil altså gerne have,
at min bryggerscomputer selv kan starte op og være klar til at lade andre
bruge den via netværket. Det er jo ikke særlig praktisk at man skal
tilslutte skærm og tastatur hvis man har haft strømsvigt.

Man kan ganske vist tillade noget med logon uden password, men er det ikke
en sikkerhedsrisiko?

På forhånd tak.

mvh, tomaten64

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-09 17:33

On Sun, 27 Sep 2009 18:18:04 +0200, "tomaten64@hotmail.com"
<tomaten64(fjernes)@hotmail.com> wrote:
>Problemet er at der tilsyneladende skal være logget en bruger på maskinen før den tillader, at
>der bliver adgang til den fra den anden computer.
Det mener jeg ikke er noget krav.

>Jeg vil altså gerne have, at min bryggerscomputer selv kan starte op og være klar til at lade andre
>bruge den via netværket.
I registreringsdatabasen, hints: autoadminlogon, defaultpassword.

>Det er jo ikke særlig praktisk at man skal
>tilslutte skærm og tastatur hvis man har haft strømsvigt.
>
>Man kan ganske vist tillade noget med logon uden password, men er det ikke
>en sikkerhedsrisiko?
Du får ikke fjernskrivebord til at virke uden password, så det kommer
du ikke uden om.
Sikkerhedsrisikoen ved autoadminlogon er at passwordet står i klar
tekst i registreringedatabasen.

/Hans

Fra : tomaten64@hotmail.co~

Dato : 27-09-09 18:53

> [...]
> du ikke uden om.
> Sikkerhedsrisikoen ved autoadminlogon er at passwordet står i klar

Hej Hans,

Tak for svarene. Jeg prøver lige at kigge lidt på det med
registreringsdatabasen og defaultpassword.

Angående det her: "Du får ikke fjernskrivebord til at virke uden password,
så det kommer du ikke uden om". Det er heller ikke meningen, at man skal
kunne logge sig på udefra uden password, selvfølgelig skal der være password
når man etablerer selve fjernskrivebordsforbindelsen. Det med
passwordproblemet er noget der opstår når selve den maskine som skal
fjernstyres skal starte op fra slukket tilstand. Af og til bliver man måske
nødt til at slukke helt for den (f.eks. ved hardware opgradering), og så
skulle det hele jo gerne kunne starte af sig selv når man sætter strøm til
maskinen igen, og vel at mærke uden at man skal til at tilslutte en skærm
o.s.v. Jeg vil jo gerne have at maskinen stadig er beskyttet af et password.
Men tilsyneladende skal den bruger (i dette tilfælde mig selv) som har
tilladt at der i det hele taget kan foretages fjernstyring være logget in
for at tilladelsen kommer i gang.

mvh, tomaten64

Fra : ..::jmj::..

Dato : 28-09-09 19:09

Efter mange tanker skrev tomaten64@hotmail.com:
> [...]
> kan foretages fjernstyring være logget in for at tilladelsen kommer i gang.

Sådan som det fungerer her, så tænder man bare maskinen, man behøver
ikke at logge på. Så snart maskinen ruller, kan vi logge på den alle
steder fra. Jeg forstår ikke helt, at dette ikke er muligt for dig?
Men, måske kan der ligge noget i det faktum, at vores maskiner er
tilmeldt et domæne, og at rettigheder styres via domænecontrolleren?
Mener dog det burde kunne lade sig gøre alligevel, jvnf. fx virtuelle
maskiner.
Jørgen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-09-09 19:45

...::jmj::.. skrev:

> [...]
> domæne, og at rettigheder styres via domænecontrolleren? Mener dog det
> burde kunne lade sig gøre alligevel, jvnf. fx virtuelle maskiner.

Jeg har en XP pro kørende som testserver - den har hverken skærm,
tastatur eller password; styres udelukkende via fjernstyring - ikke
Windows Fjernskrivebord, men VNC Viewer fra RealVNC.
Og den slykkes fysisk hver nat.

Den er ikke tilknyttet noget domæne, men kun en arbejdsgruppe (for at
kunne dele mapper og filer)

Den blev sat op får et par år siden, men jeg har en svag erindring om,
at Windows Fjernskrivebord var så bøvlet, at en VNC løsning var lettere
at få i gang.

Det fungerer i al fald helt problemfrit.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-09-09 19:26

"tomaten64@hotmail.com" <tomaten64(fjernes)@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> strømsvigt.
>
> Man kan ganske vist tillade noget med logon uden password, men er det ikke

Har du evt. overvejet at bruge teamviewer til at styre den anden pc med i
stedet for? gratis program når bare det ikke bruges kommercielt.
Det kan sættes op til at starte automatisk sammen med windows, og du kan
selv sætte den kode på, som skal bruges for at komme ind på pc.en via
fjernstyring. Et glimrende program, som jeg ofte anvender til at fjernstyre
andres computere, så jeg slipper for at få dem hjem til reparation, før jeg
evt. lige har prøvet, om ikke det er en fejl 40 eller anden fejl, som kan
rettes via fjernstyring.

Kurt

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-09-09 20:49

> [...]

> tilsyneladende skal være logget en bruger på maskinen før den tillader, at
> der bliver adgang til den fra den anden computer.

Det skulle ikke være nødvendigt. Når den starter - med skærm, tastatur
og mus tilsluttet - skulle den komme hen til der hvor der er et logon
vindue og standse der og vente på login. Det skulle gerne ske uden
skærm, tastatur og mus.

Der skal køre en RDC tjeneste - kan ikke huske hvad den hedder - som
gør, at når du forbinder fra fjernecomputeren så får du det føromtalte
logon vindue op på skærmen på fjerncomputeren.

Et par tip, der måske kan hjelpe.

Jeg kan ikke huske om det er nødvendigt med XP Pro, men med Windows 98
skulle man først fjerne musen - mens omputeren var slukket - og når den
starter vil der komme et advarselvindue frem. Det vindue skulle man så
navigerer hen til med tastaturet - tab osv - og sætte et hak i Vis ikke
denne meddelse fremover og så fortsætte. Så slukker men og fjerne både
skærm kabel og tastaur og genstarter. Nu skulle computeren så kunne
boote - og komme frem til logon vinduet.

Det skal selvfølgelig osse være sådan, at Halt on Error i BIOS er slået
fra.

Du ka' osse lave det så du kan slukke computeren fra Power-on knappen,
og så den lukker pænt ned. Det gør du ved at rette i BIOS så On/Off
knappen er valgt til Suspend (hvis den mulighed er der). Derefter retter
du i Windows Strømstyring, Avanceret og aktiverer "Luk computeren når
jeg trykker på afbryderknappen på min computer" knappen.

Men normalt vil man slukke fjerncomputeren med RDC (Remote Desktop
Connection). Der skal du være opmærksom på, at den eneste mulighed i
Start er at afbryde RDC. Men trykker du på Ctrl-Alt-Backspace virker det
på fjerncomputeren på samme måde som trykkede du Ctrl-Alt-Del og så får
du Task monitoren (tror jeg den hedder) frem og der er en knap som
hedder Sluk computer og den kan du bruge til at fjernlukke med.

> [...]
> være klar til at lade andre bruge den via netværket. Det er jo ikke særlig
> praktisk at man skal tilslutte skærm og tastatur hvis man har haft

WOL.

http://www.smallnetbuilder.com/content/blogcategory/21/53/10/10/

Rul ned til den søde pingvin

Den artikle er lidt omfattende. Det nemmeste ville være at bruge setup i
din router. Min (Aldi) router har en sådan funktion indbygget.

> Man kan ganske vist tillade noget med logon uden password, men er det ikke
> en sikkerhedsrisiko?

Joh. Det bør du undgå.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-09-09 21:10

> [...]

> Jeg har to computere som begge kører XP Pro. Den ene maskine skal stå for
> sig selv i bryggerset, den skal køre uden skærm, mus og tastatur.

Man behøver i øvrigt ikke XP Pro med RDC til det. En ældre computer
og/eller en ældre version af Windows tilovers. Der er et Fjernskrivebord
i Netmeeting (v3.x) der kan næsten det samme. Og det er gratis for alle
versioner af Windows siden W95 - indtil XP. Jeg tror MS har videreført
det til Vista.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-09-09 21:13

> [...]
> i Netmeeting (v3.x) der kan næsten det samme. Og det er gratis for alle
> versioner af Windows siden W95 - indtil XP. Jeg tror MS har videreført

Der skulle stå: Jeg tror *ikke* MS har videreført det *i* Vista.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-09-09 14:02

tomaten64@hotmail.com <tomaten64(fjernes)@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Problemet er at der tilsyneladende skal være logget en bruger på maskinen
> før den tillader, at der bliver adgang til den fra den anden computer.

For at præcisere:

Du bør kunne få adgang til dine 'Shares' - delte drev/mapper på
fjerncomputeren uden at der er nogen logget på den. Når fjerncomputeren
starter og er nået til logon vinduet - selvom der ikke er nogen skærm
osv tilsluttet - skal der være adgang til Shares. Der må være noget galt
med din opsætning.

Fra : tomaten64@hotmail.co~

Dato : 04-10-09 19:20

Hej gruppe,

Tak for de mange svar og tips.

Jeg har forsøgt mig med lidt af hvert, og indtil jeg kommer lidt dybere ned
i det med fjernskrivebordet, så har jeg simpelthen valgt at bruge følgende
tekst i "kør" i start-menuen: "control userpasswords2". Jeg har derefter
valgt at lade maskinens eneste bruger (mig selv) logge automatisk ind når
maskinen starter op. Det tog lidt tid at finde ud af, at man faktisk først
får mulighed for at taste sit password ind EFTER at man har trykket ok. Når
maskinen så starter op og den forudbestemte bruger automatisk bliver logget
på, så bliver der også mulighed for at logge på med fjernskrivbord, for det
har jeg selvfølgelig sørget for at brugeren har givet ret til. Det fungerer
fint uden skærm, mus og tastatur. Jeg håber at det er sikkert nok.

Den fjernstyrede maskine skal i øvrigt fungere som optageenhed til digitalt
tv.

mvh, tomaten64.