2 OS'er på samme maskine
Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-09-09 04:47

Jeg fundere på, om der er nogen BIOS'er som kan håndtere at have 2 OS'er
kørende på hver deres kerner.

Altså, hvor det er BIOS som håndtere skiftet, mellem om det er OS1 eller
OS2, der er vist på skærmen, og modtager testartur/mus input?
Eller måske kan have hvert OS vist på hver deres skærm, og man så bare
vælger hvilken skærm der er input-modtager.

Eller skal jeg have Xen eller ligene for at få det til at spille?
Hvis jeg husker ret, fra sidst jeg kikkede på, men fandt ud af at jeg ikke
kunne få windows til at spille med Xen, på en enkelt CPU. Nu skal jeg ud og
have en ny maskine i nær fremtid, så er det min drøm, at få det til at
virke.

Ivar

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-09-09 21:07

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> have en ny maskine i nær fremtid, så er det min drøm, at få det til at

Du kan fint have 2 (eller flere) OS'er installeret på samme pc, men der
kan kun bootes ét OS samtidigt, og det er bootoaderen og ikke BIOS der
styrer hvilket OS, der skal bootes.
Din drøm kan opfyldes med XEN.
http://da.wikipedia.org/wiki/Xen
Xen er en open source virtuel maskine, som gør det muligt at køre flere
instanser af forskellige operativsystemer samtidigt på en fysisk maskine.
Og man kan tilsyneladede godt installer Windows i XEN:
http://mediakey.dk/~cc/howto-install-windows-xp-vista-on-xen/
This short guide describes how to install Windows XP or Windows 2003
Server on Xen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk