Solved: Mobil bredbånd (Oister) og Ub
Fra : Jan Birk

Dato : 26-09-09 15:22

Ubuntu 9.04
Oister mobilbredbånd (model Huawei E1550 - 2Mbit)

Problemet er at USB stick'en har 2 modes, dels en USB-Storages- og dels
en USB-Seriel mode.

I opstartsmode, optræder den som en USB-Storages mode, da Windows
driverne ligger der og skal installeres derfra.

Linux har ikke behov for driverne, da de allerede findes i kernen.

Det handler så om, at få skiftet tilstand fra USB-Storage til USB-Seriel.

Til det formål installeres "usb_modeswitch"

Kunne ikke finde pakken via apt-get men fandt den her:
"http://packages.debian.org/squeeze/usb-modeswitch"

Udfordringen herefter er at finde de korrekte optioner til "usb_modeswitch".

"lsusb" giver input til "usb_modeswitch". Et eksempel fra min lsusb:

"jb@jb-laptop$ lsusb
Bus 001 Device 009: ID 054c:0327 Sony Corp. "

(Du skal finde den linie som indeholder noget fra Huawei og ikke Sony
som i eksemplet).

Her er 054v argumentet til "-v" og 0327 argumentet til "-p" dog skal de
angives som hex - foranstilles med 0x.

"usb_modeswitch" har en option som hedder "-H" netop beregnet til
Huawei. Den virker ikke på dette modem. Istedet skal du bruge denne
kommando:

"usb_modeswitch -v 0x12d1 -p 0x1446 -M
55534243000000000000000000000011060000000000000000000000000000"

(Se note 1)

Dette skal så køres umiddelbart inden NetworkManager i /etc/init.d køres
i opstarten. Et hurtigt hack er er sætte det ind i starten af
NetworkManager med det rigtige er nok at lave det i udev systemet.

Første gang det køres, bliver du bedt om at vælge udbyder mm. Her vælger
du Oister og taster PIN/PUKkode. Det gjorde det for mig.

Hvergang maskinen bliver startet herefter, beder som om at vælge udbyder
forfra, her siger du bare annuller. Har ikke helt gennemskuet hvorfor,
men det ser ud som om jeg får 4 devices ud af overstående
(/dev/ttyUSB[0-3], hvilket måske er forklaringen. Men det betyder ikke
noget for netforbindelsen.

Du kan teste om det virker, med at køre:

--------------------------
lsusb
usb_modeswitch scriptet
lsusb
--------------------------
Linien med Huawei har/burde skifte nummer i argumentet til -p.

Slutteligt, vil jeg nævne det skammelige i, at Oister.dk ikke selv har
lavet en vejledning på deres hjemmeside. De er ikke for fine til at
bruge OpenSource til hjemmesider og middelware (Apache og Tomcat) men
for grådige til at lave en vejledning til OpenSource folket. Skam jer.

/Jan

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-09 18:41

Jan Birk wrote:

> [...]
> bruge OpenSource til hjemmesider og middelware (Apache og Tomcat) men
> for grådige til at lave en vejledning til OpenSource folket. Skam jer.

Sammenlignet med andre 3G udbydere synes jeg egentlig at Oister er ganske
informative for Linux folket. Submit din guide til dem, og de publicerer
den garanteret sammen med deres øvrige Linux guides.

Jeg havde selv nogle Linux småproblemer (auto re-connect efter suspend
virkede ikke), som jeg løste ved at deaktivere PIN koden, hvilket er et
generelt Oister forslag til Linux brugere. Jeg var dog nødt til at bruge
Windoze for at gøre dette

--
Jesper Lund

Fra : Jan Birk

Dato : 27-09-09 09:54

> Sammenlignet med andre 3G udbydere synes jeg egentlig at Oister er ganske
> informative for Linux folket. Submit din guide til dem, og de publicerer
> den garanteret sammen med deres øvrige Linux guides.

Du har faktisk ret. Der er en god (bedre) vejledning end hos mange andre.

Den har bare ikke været tilgængelig de sidste par dage, hvor jeg har
forsøgt og haft behovet. (Tomcat fejlede hver gang jeg klikkede på
FAQ->Linux).

Sorry Oister.

/Jan