Når alt skal måles og vejes
Fra : HAWK

Dato : 24-09-09 18:05

Denne regering og især denne minister har lavet mange tåbeligheder, men er
der nogen der kan give mig en god grund til at skolernes eksamensgennemsnit
absolut skal offentliggøres??

Hvad skal det gøre godt for

og hvad fortæller det om den enkelte skole??

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-09-09 19:31

"HAWK" <ikke@tale.om> skrev i en meddelelse
> Denne regering og især denne minister har lavet mange tåbeligheder,
> men er der nogen der kan give mig en god grund til at skolernes
> eksamensgennemsnit absolut skal offentliggøres??

Så skatteborgerne kan følge med i, hvad verdens højeste skattetryk
udmønter sig i, hvad angår deres børns undervisning?

> Hvad skal det gøre godt for

Det fortæller om den den viden og kunnen den enkelte skoles elever har
tilegnet sig?

> og hvad fortæller det om den enkelte skole??

Et fingerpeg om skolens evne til at lære børnene noget?

Fra : KIm2000

Dato : 24-09-09 19:52

"Henrik Svendsen" <hrsvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> tilegnet sig?

> Et fingerpeg om skolens evne til at lære børnene noget?

Det er en farlig glidebane. Hvis en lærer i fx 2.klasse bliver bedømt på om
eleverne kan tage en bestemt test, så vil læreren indrette undervisningen
efter denne test. Så kan man have Emilie der kan skrive de rigtige tal, men
ikke have forstået hvad en tierovergang er, og det giver hende problemer i
3.klasse (men det er så en ny lærers problem). På den måde kan man ret
hurtigt konkluderer at du kan udvikle elever der kan få gode karakterer, men
ikke har forstået den grundlæggende matematik (og hvorfor det er sådan) og
så falder de fra inden matematik netop bliver rigtig sjovt på niveau B - og
underholdende på niveau A.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-09-09 20:32

"KIm2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> matematik (og hvorfor det er sådan) og så falder de fra inden
> matematik netop bliver rigtig sjovt på niveau B - og underholdende på

Jeg kan sagtens forestille mig, at eksaminer kan sammensættes
uhensigtsmæssigt; men principielt er det absolut en god ting, at
borgerne har fri adgang til at se, hvad der er af data, som fortæller
noget om, hvor godt den enkelte skole gør sit arbejde.

Fra : KIm2000

Dato : 24-09-09 20:38

> [...]
> har fri adgang til at se, hvad der er af data, som fortæller noget om,
> hvor godt den enkelte skole gør sit arbejde.

Tja, men er det eksamer, der gør det. Det er vel ret så logisk at en skole i
Vollsmose, hvor 20-30% af eleverne ikke taler dansk før skolestarten ikke
ligefrem scorer specielt højt i gennemsnit. Hvis jeg skal bedømme en skole,
så ville jeg da ganske enkelt besøge skolerne og se hvordan de er. Samtlige
skoler har jo fri adgang for forældre året rundt.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-09-09 20:48

> [...]
> skole i Vollsmose, hvor 20-30% af eleverne ikke taler dansk før
> skolestarten ikke ligefrem scorer specielt højt i gennemsnit.

Jeg forestiller mig, at der i den skole er så meget uro, at den næppe er
det optimale valg at lade sit barn bliver undervist i. Skulle det
derimod vise sig, at karaktergennemsnittet er tårnhøjt, så ville den
fordom være skudt til jorden.

> Hvis jeg skal bedømme en skole, så ville jeg da ganske enkelt besøge
> skolerne og se hvordan de er. Samtlige skoler har jo fri adgang for
> forældre året rundt.

Det er godt og rigtigt, at forældrerne har fri adgang til at se, hvad
der foregår på skolerne, og hvad det udmønter sig - herunder også
karakterer.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-09-09 21:14

Henrik Svendsen wrote:
> [...]
> borgerne har fri adgang til at se, hvad der er af data, som fortæller
> noget om, hvor godt den enkelte skole gør sit arbejde.

Du har altså ikke fattet en dyt af hvad Kim forklarer om uhensigtsmæssig
suboptimering ifht til tests?

--
/Frank

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-09-09 22:59

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Du har altså ikke fattet en dyt af hvad Kim forklarer om
> uhensigtsmæssig suboptimering ifht til tests?

Det forholder jeg mig ellers til som det allerførste. Det er
beklageligt, du ikke forstod det.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-09-09 14:25

Henrik Svendsen wrote:
> [...]
> borgerne har fri adgang til at se, hvad der er af data, som fortæller
> noget om, hvor godt den enkelte skole gør sit arbejde.

Jaja, men så skal man måle på *både* input og output, d.v.s. man skal
måle på hver enkelt elev før folkeskolelærerne får kløerne i ham eller
hende, og man skal måle igen når folkeskolelærerne er færdige med ham
eller hende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-09-09 14:24

KIm2000 wrote:

> [...]
> matematik (og hvorfor det er sådan) og så falder de fra inden matematik
> netop bliver rigtig sjovt på niveau B - og underholdende på niveau A.

Man antager desuden at det materiale som lærerne har at arbejde, med
altså de elever som ankommer i 0. ller 1. klasse, alle er lige med
hinanden, på relevante kriterier, fra skole til skole og fra kommune til
kommune.

Ikke dermed sagt at danske seminarieuddannede folkeskolelærere ikke
lider af en eklatant modvilje mod at der bliver målt objektivt på deres
kunnen. Det gør de jo, med stor tydelighed.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : HAWK

Dato : 24-09-09 19:58

> [...]
>
> Så skatteborgerne kan følge med i, hvad verdens højeste skattetryk
> udmønter sig i, hvad angår deres børns undervisning?

mener du seriøst man kan bruge karaktergennemsnittet til det??

> Det fortæller om den den viden og kunnen den enkelte skoles elever har
> tilegnet sig?

Det fortæller imho ikke en skid

> Et fingerpeg om skolens evne til at lære børnene noget?

skal det forståes sådan at den skole med det højeste gennemsnit er den
bedste skole???

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 24-09-09 20:08

"HAWK" skrev i en meddelelse

> mener du seriøst man kan bruge >karaktergennemsnittet til det??

Det er vel ikke så meget værre end at bruge karaktergennemsnittet til at
fastslå den typiske DF'vælger ! , en praksis du selv ynder .

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-09-09 21:16

Michael Meidahl Jensen wrote:

> Det er vel ikke så meget værre end at bruge karaktergennemsnittet til at
> fastslå den typiske DF'vælger ! , en praksis du selv ynder .

Sjovt at se at du erkender at DF "vender den tunge ende nedad"

--
/Frank

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 25-09-09 19:52

"Frank Leegaard" skrev i en meddelelse

> Sjovt at se at du erkender at DF "vender den >tunge ende nedad"

Det gør vel ikke den typiske DF'vælger mindreværdig , som HAWK elsker at
antyde.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : HAWK

Dato : 25-09-09 20:10

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i meddelelsen

> Det gør vel ikke den typiske DF'vælger mindreværdig , som HAWK elsker at
> antyde.

jeg har aldrig sagt at nogen er mindreværdige.

Jeg har sagt at uddannelse, viden og indsigt ikke er det der tynger den
typiske DF vælger (og det står jeg ved) men lad værre med at tillægge mig
udsagn jeg ikke har lavet

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-09-09 20:33

> "Henrik Svendsen" <hrsvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> mener du seriøst man kan bruge karaktergennemsnittet til det??

Ja.

> Det fortæller imho ikke en skid

Okay.

> skal det forståes sådan at den skole med det højeste gennemsnit er den
> bedste skole???

Skolen med det højeste gennemsnit er sikkert en af de allerbedste
skoler.

Fra : HAWK

Dato : 24-09-09 20:51

> Skolen med det højeste gennemsnit er sikkert en af de allerbedste skoler.

ja i det tilfælde jeg tænker på kan jeg kun give dig ret. Den skole i skive
kommune der har det højeste eksamensgennemsnit ER en af verdens bedste
skoler, men jeg tror nu alligevel de fleste forældre vil betakke sig for at
sende deres børn derhen.

men eksemplet illustrerer meget godt at eksamensgennemsnit ikke fortæller
noget som helst brugbart

Fra : KIm2000

Dato : 24-09-09 19:38

"HAWK" <ikke@tale.om> skrev i meddelelsen
> [...]
> eksamensgennemsnit absolut skal offentliggøres??
>
> Hvad skal det gøre godt for
>
> og hvad fortæller det om den enkelte skole??

Det er i hvert fald komplet tosset at lave et system som sikre at godt og
vel halvdelen af landets skoler fremstilles som idioter, det er jo den
nødvendige konsekvens af at baserer det på gennemsnittet. Ideen er vel
formentlig at landets skoler skal blive bedre til at gå til eksamen. Det er
åbenbart et mål.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-09-09 00:48

KIm2000 skrev:

> [...]
> den nødvendige konsekvens af at baserer det på gennemsnittet. Ideen er
> vel formentlig at landets skoler skal blive bedre til at gå til eksamen.
Målet må være at flest mulige af eleverne i landets folkseskoler lærer
mest muligt. Indlæring måler man ved de afsluttende prøver i
folkeskolen. Disse burde man offentliggøre og kun disse. Hvordan
skolerne så når målet i 9. klasse er deres sag. Men fra 0. til eksamen i
9. klasse bør de sådan set have fred til at nå de ønskede resultater.
Til gengæld skal samfundet ikke acceptere at skolerne år efter år kommer
ud med lave eksamensgennemsnit til de afsluttende eksaminer i 9. klasse.
I sådanne tilfælde skal skolerne sættes under administration af
undervisningsministeriet der så overtager ansvaret.

Fra : HAWK

Dato : 25-09-09 06:50

"Jan Pedersen" <affald@janengelbrechtpedersen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> I sådanne tilfælde skal skolerne sættes under administration af
> undervisningsministeriet der så overtager ansvaret.

jamen du kan jo netop IKKE bruge karaktergennemsnittet til det. prøv at se
hvilken skole i Skive kommune der har det højeste karaktergennemsnit, og
fortæl mig så at du fastholder din påstand

Fra : KIm2000

Dato : 25-09-09 13:23

> [...]
> hvilken skole i Skive kommune der har det højeste karaktergennemsnit, og
> fortæl mig så at du fastholder din påstand

Jeg aner ikke hvor jeg skal finde det.

Fra : HAWK

Dato : 25-09-09 13:52

"KIm2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "HAWK" <ikke@tale.om> skrev i meddelelsen

> Jeg aner ikke hvor jeg skal finde det.

nå men så skal jeg fortælle dig det.

Den skole i skive kommune der har det højeste gennemsnit er Krabbeshus
heldagsskole.
Det er oveni købet en af de skoler du mener der er spild af penge

Fra : KIm2000

Dato : 25-09-09 18:30

> [...]
> heldagsskole.
> Det er oveni købet en af de skoler du mener der er spild af penge

Er der nogen der kan give en fornuftig forklaring på dette? Hvordan kan en
skole for svært retedarede have det højeste gennemsnit?

Fra : HAWK

Dato : 25-09-09 20:12

"KIm2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen

..

> Er der nogen der kan give en fornuftig forklaring på dette? Hvordan kan en
> skole for svært retedarede have det højeste gennemsnit?

ja det er der en fornuftig forklaring på. og den forventer jeg da at du kan
finde da du jo er inden for systemet.

men du har så ikke gidet undersøge sagen for så havde du ikke skrevet at det
var en skole for svært retarderede

Fra : KIm2000

Dato : 25-09-09 20:22

> [...]
> kan finde da du jo er inden for systemet.
>
> men du har så ikke gidet undersøge sagen for så havde du ikke skrevet at

Sig mig er det her en quiz eller vil du fortælle noget om det her? Jeg skrev
at det var spild af tid at undervise _SVÆRT RETADEREDE_ hvorefter du nævner
denne skole som en "du mener er spild af penge", ergo må det vel være en
skole for svært retaderede. Hvad med at fortælle hvad det er du mener
begrundelsen er og så debatterer vi videre derfra.

Fra : HAWK

Dato : 25-09-09 20:50

> [...]
> være en skole for svært retaderede. Hvad med at fortælle hvad det er du
> mener begrundelsen er og så debatterer vi videre derfra.

næeh, jeg synes bare det er lidt morsomt at udfordre dine fordomme og se
hvordan du stædigt holder fast i dem . totalt uden at gide sætte dig ind i
tingene.
ja du skrev svært retarderede, men du har tidligere udtalt dig om
specialundervisning og vidtgående specialundervisning som noget det ikke var
rimeligt bruge så mange penge på.

men som tidligere skrevet i og med det er DIT fag vi diskuterer så er der
naturligvis visse helt grundlæggende ting som jeg forudsætter du har
kendskab til - herunder eksamensregler og så videre. men jeg undskylder da
gerne hvis jeg har stillet alt for store krav til dig

Fra : KIm2000

Dato : 25-09-09 21:02

> [...]
> ja du skrev svært retarderede, men du har tidligere udtalt dig om
> specialundervisning og vidtgående specialundervisning som noget det ikke

Nej, det da ved gud jeg ikke har. Nu skal du ikke lave en Wilstrup. Jeg har
tværtimod forsvaret det til det yderste. Jeg har flere gange derimod sagt at
vidtgående specialundervisning ikke bør finde sted i folkeskolens
_almindelige undervisning_, hvilket sker i dag af hensyn til pengepungen.

> [...]
> kendskab til - herunder eksamensregler og så videre. men jeg undskylder da
> gerne hvis jeg har stillet alt for store krav til dig

Så du gider altså ikke forklarer noget om den pågældende skole, sådan kan
man jo også forgøjle at lave en debat.

Fra : HAWK

Dato : 25-09-09 21:15

> [...]
> _almindelige undervisning_, hvilket sker i dag af hensyn til pengepungen.

du får lige et par citater:

Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til
> specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så
> er det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget
> fra 5% til 20% på blot ti år.

kan sikkert komme i tanke om mere eller andet. Men det holder ikke bare at
give mere og mere specialundervisning, det er skruen uden ende. Hver gang
der kommer et barn mere der skal have specialundervisning, så koster det
ekstra.

men jeg føler lidt at du nu vil påstå du er misforstået, og at du ikke talte
om specialskoler, men lad nu værre med det for så udstiller du endnu engang
dit manglende kendskab til skolevæsenet

> Så du gider altså ikke forklarer noget om den pågældende skole, sådan kan
> man jo også forgøjle at lave en debat.

nej du kan da ikke i fuld alvor mene jeg skal bruge tid på at belære dig om
det danske skolevæsen. hvis ikke du selv kan regne ud hvordan en
specialskole kan få et højt eksamensgennemsnit så kan detkun være fordi du
ikke kender reglerne

Fra : KIm2000

Dato : 25-09-09 21:37

> [...]
> talte om specialskoler, men lad nu værre med det for så udstiller du endnu
> engang dit manglende kendskab til skolevæsenet

Det er ikke kun citatfuskeri, det er direkte groft. I debatoplægget skriver
jeg direkte at vi skal have gjort op med BEGRUNDELSEN til at børn får behov
for det, nemlig den måde vi behandler børn på i børnehaver, vuggestuer. Der
henvises til svenske undersøgelser. Hvis du på en eller anden måde når frem
til at jeg ønsker at nægte børn den specialundervisning de har brug for, så
er du ganske enkelt ikke i stand til at læse og forstå indholdet af en given
tekst. Jeg skriver at vi skal have fundet ud af _hvorfor_ børn har brug for
specialundervisning, _hvorfor_ stiger antallet eksplosivt. I din tænkemåde
er det åbenbart forkert at ikke kun symptom behandle, men rent faktisk tænke
årsag-sammenhæng.

> [...]
> om det danske skolevæsen. hvis ikke du selv kan regne ud hvordan en
> specialskole kan få et højt eksamensgennemsnit så kan detkun være fordi du

Og her er det så at HAWK ikke selv aner en klap om det, men bruger tricket
som også Wilstrup er kendt for, hvis man ikke forstår at læse indenad så er
man dum. Fortæl os, oplys os. Indtil videre har vi end ikke kunne få
bekræftet eller få oplyst hvilken slags skole vi taler om. Det må man selv
regne ud. Det er en underlig debatform.

Fra : HAWK

Dato : 25-09-09 23:28

> [...]
> bekræftet eller få oplyst hvilken slags skole vi taler om. Det må man selv

gud fader du kan ikke engang finde ud af at indtaste 2 ord i google

Fra : KIm2000

Dato : 25-09-09 23:49

> "KIm2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen

> gud fader du kan ikke engang finde ud af at indtaste 2 ord i google

Jeg må konstatere at du ikke ønsker at forklare nærmere omkring dette.

Fra : HAWK

Dato : 02-10-09 01:35

> Jeg må konstatere at du ikke ønsker at forklare nærmere omkring dette.

Du kan konstatere hvad du vil. fakta er at jeg jo fortalt skolens navn, og
dens resultater, men du kunne ikke finde ud af at gå ind på dens hjemmeside
hvor du kunne få svar på dine spørgsmål, og derefter forlanger du at jeg
skal belære dig om reglerne for eksamen.

jeg er helt tryg ved at du er lærer NOT

Fra : Kim2000

Dato : 02-10-09 21:38

> [...]
> hjemmeside hvor du kunne få svar på dine spørgsmål, og derefter forlanger
> du at jeg skal belære dig om reglerne for eksamen.

Nu er det sådan at du har løjet om det meste i denne tråd, således også
omkring dette, der er ikke et ord omkring at skolen skulle være den bedste i
kommunen mht til karakter, det var såmænd nok også derfor du ikke linkede
men bad os andre om at finde det. Så fremkom der en rapport fra 2006 hvor
skolen ikke er listen, naturligvis bør sådan en skole slet ikke bedømmes på
samme vilkår som andre skoler, men det siger du sker, så hvad med at linke
til dette også, men det er vel også sådan noget "man kan læse indenad og
regne ud og noget i den dur.....".

Fra : HAWK

Dato : 03-10-09 10:22

> [...]
> med at linke til dette også, men det er vel også sådan noget "man kan læse
> indenad og regne ud og noget i den dur.....".

nej Kim, Du ved så lidt om den folkeskole du er ansat i at jeg ikke gider
sidde finde links til dig, for du vil simpelthen ikke være i stand til at
læse og forstå dem.

selv i ovenstrående demonstrerer du din manglende viden om folkeskolen. Jeg
skal her gøre en enkelt undtagelse og belære dig om forholdene i
folkeskolen.

i forbindelse med struktur reformen blev § 50.2 afskaffet og dermed blev
vidtgående specialundervisning formelt afskaffet. og de skoler der var
oprettet efter 50.2 overgik til at opere under nøjagtig samme vilkår og
samme lovgivning som alle andre folkeskoler. Så derfor skal de naturligvis
bedømmes på samme vilkår som andre skoler. Hvordan vil du have jeg skal
linke til at det sker?? det er jo almen viden hvis man gider læse
folkeskoleloven, med tilhørende vejledninger og bekendtgørelser, og du
forventer da vel ikke at jeg skal sidde og finde det frem til dig?? det er
DIT FAGOMRÅDE,

som sagt din viden om dit fag er så rystende at jeg hvergang jeg ser dit
navn får helt ondt imaven ved tanken om at du er ansat i den danske
folkeskole.

Fra : Kim2000

Dato : 04-10-09 10:09

> [...]
>
> som sagt din viden om dit fag er så rystende at jeg hvergang jeg ser dit
> navn får helt ondt imaven ved tanken om at du er ansat i den danske

Så det er altså §50.2 Gøg og Gokke ævler om.

"Stk. 2. Kommunalbestyrelsen opkræver betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4. Vælger forældrene en
folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen med tilhørende
skolefritidsordning i henhold til § 36, stk. 3 og 7, betaler forældrene til
skolekommunen dennes takst for skolefritidsordningen, dog betales
bopælskommunens takst, hvis denne er højest. Kommunalbestyrelsen yder
søskendetilskud til familier med mere end et barn i skolefritidsordninger,
daginstitutioner m.v. og hel eller delvis fripladstilskud under hensyn til
forældrenes økonomiske forhold, eller hvor sociale, pædagogiske eller
behandlingsmæssige forhold gør sig gældende. Reglerne fastsat i medfør af
dagtilbudsloven om kommunens tilskud til brug for dag-, fritids- og
klubtilbud og forældrenes egenbetaling finder anvendelse ved ydelse af
søskendetilskud og ved ydelse af helt eller delvist fripladstilskud."

Måske kan Hawk fortælle os andre hvordan dette har noget at gøre med emnet?
Måske kan din mentor komme dig til hjæp, hvis han ellers evner det (hvilket
jeg da stærkt tvivler på).

Fra : HAWK

Dato : 04-10-09 10:48

> [...]
>
> Måske kan Hawk fortælle os andre hvordan dette har noget at gøre med
> emnet? Måske kan din mentor komme dig til hjæp, hvis han ellers evner det

gud fader Kim. Du skal forestille at være lærer og så kan du ikke en´gang
læse og forstå en simpel dansk tekst med et lixtal på 34

Jeg skal afstå fra at kommenterer yderligere, da det jo nu ikke kan
udstilles tydeligere at du ikke aner hvad du har med at gøre rent fagligt.
Du er simpelthen en skændsel for den danske folkeskole, og bekræfter
samtlige fordomme om lærere.

Jeg takker min gud og skaber for at jeg kender så mange dygtige og vidende
lærere, at jeg godt ved at du ikke er repræsentant for standen, men
tværtimod et at eksempler på at der trænges til at blive luget kraftigt ud
hvis folkeskolen skal bevare befolkningens respekt

Fra : Kim2000

Dato : 04-10-09 10:53

> [...]
> tværtimod et at eksempler på at der trænges til at blive luget kraftigt ud
> hvis folkeskolen skal bevare befolkningens respekt

Så du henviser til en forkert paragraf og skælder derefter mig ud for at
have slået den op. Ooooookay......

Fra : HAWK

Dato : 04-10-09 11:06

> "HAWK" <ikke@tale.om> skrev i meddelelsen

> Så du henviser til en forkert paragraf og skælder derefter mig ud for at
> have slået den op. Ooooookay......

som sagt lixtallet var så højt at du ikke fattede at jeg henviste til
forskellen på en gammel lov og en ny. Du fattede heller ikke at jeg
forklarede FORSKELLEN.
Andre fangede den, men du stakkels Kim demonstrerede endnu engang at du
intet fatter, intet aner, og ikke kan læse og forstå en simpel dansk tekst
skrevet på ugebladsniveau.

Fra : Kim2000

Dato : 04-10-09 11:20

> [...]
> intet fatter, intet aner, og ikke kan læse og forstå en simpel dansk tekst

Nåda, så det er disse ænderinger du tænker på:

http://www.ft.dk/doc.aspx?/Samling/20051/lovforslag/L170/som_vedtaget.htm

Men det er jo §13 og 13a, men hov, det understøtter jo ikke det du siger.

Fra : HAWK

Dato : 04-10-09 12:15

> Nåda, så det er disse ænderinger du tænker på:
>
> http://www.ft.dk/doc.aspx?/Samling/20051/lovforslag/L170/som_vedtaget.htm
>
> Men det er jo §13 og 13a, men hov, det understøtter jo ikke det du siger.

Kim, stop nu med at udstille dig selv.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-09-09 14:27

KIm2000 wrote:
> [...]
> den nødvendige konsekvens af at baserer det på gennemsnittet. Ideen er
> vel formentlig at landets skoler skal blive bedre til at gå til eksamen.

Halvdelen af alle mennesker ligger jo under gennemsnittet. Der er ingen
som helst gode grunde til at forsøge at feje det faktum ind under
gulvtæppet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper

Dato : 27-09-09 00:11

HAWK <ikke@tale.om> wrote:

> [...]
> absolut skal offentliggøres??
>
> Hvad skal det gøre godt for
>
> og hvad fortæller det om den enkelte skole??

Lære eleverne det de skal? Hvis ikke, så viser det sig på
eksamensgennemsnittet. En skole med et lavt gennemsnit behøver ikke at
være en dårlig skole, det kan blot være en der har brug for hjælp.
F.eks. til at tackle et stort antal "tosprogede" med meget ringe
danskkunskaber. Men for at kunne hjælpe, så skal man vide at der er
noget galt.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : HAWK

Dato : 02-10-09 01:46

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen

> Lære eleverne det de skal? Hvis ikke, så viser det sig på
> eksamensgennemsnittet.

nej det er præcis det der er min pointe. At det viser sig nødvendigvis IKKE
på gennemsnittet

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-09 06:43

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen

> nej det er præcis det der er min pointe. At det viser sig nødvendigvis
> IKKE på gennemsnittet

Enig - det er utroligt som folk tillægger karakterer så meget vægt som
de gør. For det første, for nu at være pedantisk, er der ikke nogen
eksaminer i folkeskolen. For det andet skal man eksaminere i hvad
eleverne kan og ikke hvad de ikke kan, og dertil er det temmelig
problematisk at bruge en prøvekarakter til at udsige noget om elevernes
læring i folkeskolen alene på baggrund af en afgangsprøve.

Fra : Jesper

Dato : 02-10-09 19:10

HAWK <ikke@tale.om> wrote:

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen

> nej det er præcis det der er min pointe. At det viser sig nødvendigvis IKKE
> på gennemsnittet

Det gør det hver gang. Det fortæller bare ikke hvorfor, det skal man så
finde ud af.