Rekursiv funktion
Fra : Anders M

Dato : 14-08-09 18:18

hej..

er der nogen der kender en god rekursiv funktion til php med
udtræk fra en mysql database med felterne id, title og parent
hvor id og parent er tal.?

Mvh Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Sørensen

Dato : 14-08-09 12:04

On Aug 14, 7:17 pm, Anders M <b...@fixgroup.dk> wrote:
> hej..
>
> er der nogen der kender en god rekursiv funktion til php med
> udtræk fra en mysql database med felterne id, title og parent
> hvor id og parent er tal.?

Jeg har lavet nedenstående funktion, hvor jeg også har et parent_id
felt der refererer til id feltet.
Og så længe parent_id ikke er lig med 0 ja så skal der foretages en
query:

Et udsnit af funktion som har mest relevans:

function get_cats($id) {

      // Get all subcategories from the currents category's id
      $cats = array();
      while ($id != 0) {

         $sql = "SELECT * FROM `categories`WHERE `id` = " . $id . "";
         $this->query($sql);
         $sub = $this->result2array();

         // Gemme data i et array, eller hvad du nu end har brug for

         // Id is now the parentid from the former category - lets make
another query as long as it isn't 0
         $id = $sub['parentid'];

      }
}

Håber det kunne bruges.

Fra : Leif Neland

Dato : 14-08-09 19:11

Stig Sørensen skrev:

> Jeg har lavet nedenstående funktion, hvor jeg også har et parent_id
> felt der refererer til id feltet.
> Og så længe parent_id ikke er lig med 0 ja så skal der foretages en
> query:

Vender du det ikke på hovedet? (Og her tænker jeg ikke på at træer ofte
tegnes med roden først)

Roden har ofte parent_id=0

Mine børn har mit id som parent_id.

Er der ingen børn, der har mit id som parent_id, er jeg barnløs, en
leaf-node.

Er der ingen noder, der har mit parent_id som id, er jeg forældreløs, og
det er ikke godt i et træ, med mindre man er en rod

Leif

Fra : Anders M

Dato : 14-08-09 19:50

Stig Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
>          // Gemme data i et array, eller hvad du nu end har brug for
>

>          // Id is now the parentid from the former category - lets make

Hej,

Tak for det fine svar. Jeg er meget ny i PHP, så kan du evt. få den
til at udskrive felterne (<a href="felt id">felt name</a>)?

Fra : Stig Sørensen

Dato : 14-08-09 17:06

On Aug 14, 8:10 pm, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:

> Vender du det ikke på hovedet? (Og her tænker jeg ikke på at træer ofte
> tegnes med roden først)

Jo, men jeg smider resultatet i en array, og laver en array_reverse.
Når jeg har dine oldebørn som 'id', er det nemmest at tælle baglæns
tilbage gennem børnebørn, børn og så dig som forældre - og så vende
hele skidtet. (er min mening).

> Er der ingen noder, der har mit parent_id som id, er jeg forældreløs, og
> det er ikke godt i et træ, med mindre man er en rod

Så er man jo bare en forældre uden 'børn' i dette sammenhæng. Det
tager funktionen jo ikke højde for, og virker præcis som den skal, til
mit forbrug (breadcrumbs med dybe (under)kategorier).

Mvh
Stig