HTML form og PHP - value
Fra : Stig Sørensen

Dato : 13-08-09 13:31

Hej gruppe.

Jeg har en HTML form, med et par input felter.
Der er validering på formen, så hvis ikke alle felter er udfyldte
kommer der en advarsel. (ej Ajax, lavet med PHP).

I den forbindelse ville det jo være rart at vise hvad brugeren har
skrevet i de felter han nu engang har udfyldt, derfor er value sat
således:

value="<?php if($_POST) echo htmlspecialchars($_POST['username']);?>"

Men! Jeg kom så i tanke om følgende:

Lad os antage at brugeren udfylder feltet "username" med: Ras"mus" -
og han glemmer at udfylde et par andre felter. Så vil Ras"mus" jo
blive vist i feltet igen, til hans store glæde, så han ikke skal
udfylde det igen (eller gå tilbage i browseren).
Men, når nu han får udfyldt de resterende felter, så står der jo ikke
længere Ras"mus" i databasen, da anførselstegnene jo er blevet escapet
af htmlspecialchars.

Det er jo så ikke noget problem, når han igen skal skrive Ras"mus" for
at logge ind feks, så skal dét felt jo også bare escapes for html-
tegn.

Men er det den rigtige praksis?

Man vil jo samtidig gerne gøre sine sider så sikrer som muligt.

Håber I kan forstår hvor jeg gerne vil hen med emnet

Mvh
Stig

Fra : Dan Storm

Dato : 13-08-09 21:58

Stig Sørensen skrev:
> Men er det den rigtige praksis?

Personligt ville jeg ikke lade et alias være det som en bruger logger
ind med - mange brugere vil gerne lave alias med særlige tegn (L@ssie,
..' Z0r0 '., tri||e og lign.)

Det er som sagt blot et alias.

Mine krav til et login er at folk logger ind med en emailadresse/et
nummer samt et password som de selv har lavet/jeg har angivet.

Det er ikke 'mere rigtigt' at gøre, men det er bare sådan jeg laver det.
Så slipper jeg for at tænke på at validere andet end at det er en
emailadresse/et nummer og så må folk sq selv bestemme hvad deres alias
skal være :)

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Stig Sørensen

Dato : 13-08-09 15:17

On Aug 13, 10:58 pm, Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> wrote:

> [...]
> Så slipper jeg for at tænke på at validere andet end at det er en
> emailadresse/et nummer og så må folk sq selv bestemme hvad deres alias

Aha.. Det synes jeg lyder om en god idé faktisk.

Vil lave det om så man logger ind med sin email adresse og kodeord.
(intet brugernavn).
Ved oprettelse skal man også indtaste et brugernavn (alias), men dette
skal vel helst være unikt så der ikke opstår forvirring på feks. et
forum (?)
Efter oprettelse har man mulighed for at indtaste flere oplysninger,
feks. rigtige navn, bopæl etc.

Mvh
Stig

Fra : Dan Storm

Dato : 13-08-09 22:27

Stig Sørensen skrev:
> Ved oprettelse skal man også indtaste et brugernavn (alias), men dette
> skal vel helst være unikt så der ikke opstår forvirring på feks. et
> forum (?)

Tja, alt afhængigt af hvad det skal bruges til naturligvis, men ja - det
ville ikke være godt hvis folk rendte og udgav sig for at være en anden ;)

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : N/A

Dato : 13-08-09 22:27

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-08-09 22:28

Stig Sørensen wrote:

> Men er det den rigtige praksis?
>
> Man vil jo samtidig gerne gøre sine sider så sikrer som muligt.

Den rigtige måde at gøre tingene på er, at bruge parameterized queries ved
input, og 'XMLEncode'[1] output.

Andet behøver du ikke tænke på (sikkerhedsmæssigt).

[1] karaktererne <>&'

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-08-09 22:29

Stig Johansen wrote:

> [1] karaktererne <>&'

Hovsa, mente selvfølgelig:
[1] karaktererne <>&"

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-09 02:55

Stig Sørensen skrev:

> value="<?php if($_POST) echo htmlspecialchars($_POST['username']);?>"

Min måde er ikke som sådan bedre, men jeg foretrækker en enklere
skrivemåde:

$username=htmlspecialchars($_POST['username']); // Kan evt. laved
med if
.... value="<?php echo '$username' ?>" ...

Og så fik jeg også rettet en HTML-fejl, for der skal være
anførselstegn om parameterværdierne.

--
Bertel