Kan man overføre progammer og især de
Fra : Martin Larsen

Dato : 21-09-09 22:19

Hej gruppe

Jeg er ganske ny i linux-verdenen og har endnu ikke besluttet mig til
hvilke distro jeg vil benytte. Lige nu kigger jeg på forskellige udgaver
som virtuelle maskiner i VMWare. Det er dejligt nemt.

(Det er i øvrigt kommet som lidt af et chok hvor mange hundrede
forskellige varianter der er ... puha!)

Det hele er startet med at jeg i nogle måneder har arbejdet med en
Debian-server på jobbet. Det er en ren server, altså uden desktop, men
herhjemme vil jeg naturligvis have en desktopbaseret udgave til alt det
man normalt benytter en PC til.

Da jeg godt kan lide at arbejde med Debian, ikke mindst pakkesystemet,
har jeg besluttet at det skal være en Linux baseret på Debian. Enten
Debian selv, eller Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu/Mint etc.

Jeg er klar over at forskellen mest går på det grafiske udtryk, primært
om det er Gnome eller KDE, men ikke desto mindre er det ikke helt let at
vælge uden at bruge systemet for alvor.

Og hermed grunden til mit indlæg:

Jeg finindstiller altid mine programmer så det passer til lige netop min
måde at gøre tingene på. Udseende, tastaturgenveje, menuer osv. Af samme
årsag hader jeg at skifte PC - det tager en uges tid at sætte et nyt
system op! For jeg har virkeligt mange programmer, især
udviklingsværktøjer som er grundigt tilpasset.

Hvis jeg kommer godt i gang med en Linux-distro, og så af den ene eller
anden årsag vælge at skifte, kan jeg så overføre disse
programindstillinger, eller må jeg starte helt forfra?

Lad os bare forudsætte at det er en Debian-afart !

Hilsen og på forhånd tak :)

Martin

Fra : Frank Damgaard

Dato : 21-09-09 23:50

Martin Larsen wrote:
> [...]

> anden årsag vælge at skifte, kan jeg så overføre disse
> programindstillinger, eller må jeg starte helt forfra?

De fleste programmer lægger indstillinger under /home/BRUGERNAVN/

så backup /home og smid den ind på den nye installation evt på anden PC.

Der kan dog opstå lidt problemer hvis det er forskellige versioner
af Gnome / KDE og opsætning til disse og tilbehørsprogrammer til gnome/kde,
og versiorne ikke er helt kompatible når opsætningsfiler skal læses.

men normalt overlever de fleste ordentlige programmer at man flytter
sin /home/ til en anden PC med linux, specielt hvis det er samme version
af programmet.

Sørg blot for at oprette brugere med samme bruger-nummer , grupper og gruppe-numre.

Binære programmer kan jeg ikke anbefale at flytte mellem distributioner,
specielt hvis de kræver diverse lib's i bestemte versioner.

Selve systemopsætning af server-programmer lægges ikke under /home/
så her skal du manuelt tilpasse opsætning, men ofte kan man tilpasse/kopiere
dele fra den forrige installation ; meget gemmes i /etc/
men her er der gerne større forskel mellem distributioner, specielt
mellem ubuntu/debian og de andre som Redhat/fedora , Novell/SuSe, Mandriva,....

Og du kommer til manuelt installere, via pakkemanageren, de programmer du anvender
som ikke er lagt ind som standard-programmer i distributionen.

> Lad os bare forudsætte at det er en Debian-afart !

tja. :)

Jeg er også meget glad for debian til server, min hjemmeserver er
en debian som installeredes i vinteren 95/96.

Til desktop-pc og laptop bruger jeg ubuntu.
Jeg har dog ikke eksperimenteret med VMWare, så jeg skal ikke kunne sige
hvor godt det virker med debian/ubuntu.

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-09-09 19:30

Frank Damgaard wrote:

> men normalt overlever de fleste ordentlige programmer at man flytter
> sin /home/ til en anden PC med linux, specielt hvis det er samme version
> af programmet.

Tak for info. Det lyder jo tilforladeligt.

> Til desktop-pc og laptop bruger jeg ubuntu.

Jeg har i mellemtiden fundet "min" Linux: Mint.

Den er bygget på Ubuntu og udmærker sig ved at alt virker ud-af-boksen:
Jeg kan afspille DVD, MP3, se Net-tv osv uden at installere noget som helst.

Og så er brugerfladen tilstrækkelig tæt på Windows til at jeg med det
samme følte mig hjemme i den. Det er en rigtig god Linux til folk som
kommer direkte fra Windows!

Hilsen
Martin