Linke til en enkelt post i Access-database
Fra : Mogens L Olsen

Dato : 22-07-09 13:40

Hej der!

Jeg er netop begyndt at lave et website baseret på ASP og CSS,
hvor jeg vil bruge indlagte data på en Access-database som basis
for mine udformingen af mine websider. I den forbindelse ønsker
jeg at lave faste links til de enkelte poster (dvs. den enkelte
ID i Access-databasen). Hvordan gør jeg det?

Jeg har været inde og kigge på ASP-tutorial'en på html.dk, men
den viser kun, hvordan man henter rækker/kolonner af data efter
bestemte kriterier, ikke en enkelt post/række. Måske er det
simpelt, men jeg håber en eller anden vil hjælpe mig med det...

mvh. Mogens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 22-07-09 13:41

"Mogens L Olsen" <mogenslo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestemte kriterier, ikke en enkelt post/række. Måske er det
> simpelt, men jeg håber en eller anden vil hjælpe mig med det...

Kriteriet er jo at ID= dit sidenr.

Leif

Fra : Mogens L Olsen

Dato : 22-07-09 14:03

Hej Leif!

Det var et hurtigt svar!

Jeg er nybegynder i det her og prøver mig frem... Dit svar er ikke så
ligetil for mig. Hvis jeg vil linke til fx en post med ID = 22, hvad
skal jeg så gøre?

Jeg har prøvet denne kode:

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("db/webdatabase.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From websider Where ID = '22'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do
strNavn = rs("ID")

strLink = "<a href='test_person.asp?id=" & rs("Id") & "'>" &
strNavn & "</a>"

Conn.Close
Set Conn = Nothing

Ovenstående kode er modificeret ud fra et eksempel fra
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion19.asp (#Koden til
liste.asp), hvor data hentes ud fra flere søgekriterier og sorteret.
Jeg får følgende svar i browseren:

Microsoft VBScript compilation error '800a03fb'
Expected 'Loop'
/monzite/test_post.asp, line 25

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-09 07:11

> [...]
>
> Jeg er nybegynder i det her og prøver mig frem... Dit svar er ikke så
> ligetil for mig. Hvis jeg vil linke til fx en post med ID = 22, hvad

Det er denne kode, som du har : strSQL = "Select * From websider Where ID =
'22'"

> [...]
> Jeg får følgende svar i browseren:
>
> Microsoft VBScript compilation error '800a03fb'

Du mangler denne linje i koden

"Loop While Not rs.EOF"

Men det er ikke nødvendigt at loope igennem recordsettet...
Du skal jo kun hente denne ene post...
Slet "Do" i din kode

Bjarne

Fra : Mogens L Olsen

Dato : 23-07-09 10:46

> Slet "Do" i din kode

Det har jeg gjort nu og får følgende svar i browseren:

Microsoft VBScript compilation error '800a03ea'

Syntax error

/monzite/test_post.asp, line 18

strLink = "<a href='test_person.asp?id=" & rs("Id") & "'>" &

Ovenstående kode henviser til en anden fil "test_person.asp", der indeholder
flg. koder:

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath ("db/webdatabase.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From websider Where Id = " & Request.Querystring("id")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Kolonnernes overskrifter (Header, Emne etc.) passer, men de er vel ikke
relevante i denne sammenhæng? Hvad skal der så sættes istedet?

Fra : Leif Neland

Dato : 23-07-09 11:14

> [...]
>
> Syntax error
>
> /monzite/test_post.asp, line 18
>
> strLink = "<a href='test_person.asp?id=" & rs("Id") & "'>" &

Hvis det er hele linie 18, så skal der ikke være et "&" til sidst.

.... [ cut side, der skriver en record ud i tabelformat. ]

> Kolonnernes overskrifter (Header, Emne etc.) passer, men de er vel ikke
> relevante i denne sammenhæng? Hvad skal der så sættes istedet?

Det må du tale med designeren af siden om.
Find ud af, hvordan siden skal se ud, derefter få asp'en til at lave det.

Leif

Fra : Christian Kragh

Dato : 24-07-09 17:57

> [...]
>
> Det må du tale med designeren af siden om.
> Find ud af, hvordan siden skal se ud, derefter få asp'en til at lave det.

Nej.
Lav ASP koden og tilpas derefter dit design til den.
På den måde kan man nemmere lave "skins" til dine sites.

Jeg har altid en fast opbygning af mine sider i asp og derefter tilpasset
designet dertil.

Christian

Fra : Mogens L Olsen

Dato : 25-07-09 08:22

Hvis jeg cutter side, er der intet til at producere et link, og det skal jeg jo
bruge...

> Lav ASP koden og tilpas derefter dit design til den.
> På den måde kan man nemmere lave "skins" til dine sites.

Nu er jeg lidt forvirret over de meldinger jeg har modtaget. Måske det skyldes,
at jeg har formuleret mig uklart om, hvad jeg helt præcist ønsker at producere.

Altså: Jeg ønsker at linke til en post (fx id=22) i min Access-database via en
asp-side. Dvs. jeg skal første hente data fra post id=22, dernæst lave et link
til samme post. That's it.

Hvilke koder skal jeg bruge?

Fra : Leif Neland

Dato : 25-07-09 09:57

Mogens L Olsen skrev:
> [...]
> asp-side. Dvs. jeg skal første hente data fra post id=22, dernæst lave et link

Du har da selv vist hvordan man trækker data ud, og hvordan det vises i
en tabel.

Så du har alle de "koder", der skal til.

En pæn struktur kan være at du først i "programmet" har den del, der
trækker data ud og derefter den del, der viser det.

Hav så lidt "databehandling" i fremvisningsdelen som muligt, det fremmer
overskueligheden.

Leif