Grafikråd?
Fra : vvv

Dato : 18-07-09 19:21

Hej

Min søn har købt godfather II
Desværre kan det ikke køres pga grafikkortet, der ikke er godt nok.

Som minimum skal man i følge coveret bruge:
256mb with shader model 3.0 (nvida geforce 6800 or better (7300 7600gs and
8500 are below) ATI XI600 pro or better (x3100 x3100pro and hd2400 are
below)

Nu er grafikkort ikke noget jeg er gået særligt op i før, så jeg er lidt
blank på hvad jeg skal købe, for billigst muligt at få spillet til at virke.

Nogen hajer der kan komme med et råd eller to?

vv

Fra : vvv

Dato : 18-07-09 19:24

"vvv" <?@?> skrev i meddelelsen
> [...]
> virke.
>
> Nogen hajer der kan komme med et råd eller to?

Lige en tilføjelse.
Her fundet dette:
GeForce 9400GT, PCI-E 2.0, 512, DDR2, TV-out
til den behagelige pris af 310 kroner, men lever det op til ovenstående?

vv

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-07-09 19:45

"vvv" <?@?> wrote in message

> [...]
> GeForce 9400GT, PCI-E 2.0, 512, DDR2, TV-out
> til den behagelige pris af 310 kroner, men lever det op til ovenstående?

Ved ikke om det kan klare kravene, men i.flg denne side, er de hurtigste
billigkort dem her:

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-cards-charts-q3-2009-mainstream-quality/Left4Dead,1360.html

Og hvis de checker denne side
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-price,2323-6.html

vil du kunne se, at kortet ligger og roder i samme klasse som kort der var
moderne for 2-3 år siden.

For bare 381, kan du få et ATI 4650, som er klasser bedre.
http://www.shg.dk/p/2120975

Eller endnu bedre en ATI 4670 til 481,-
http://www.shg.dk/p/2115729

Jeg har desværre ingen praktisk erfaring med kortet så, jeg håber der er
andre der kan bidrage med noget mere.

Bjarne K.

Fra : vvv

Dato : 18-07-09 19:50

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen

> [...]
> moderne for 2-3 år siden.
>
> For bare 381, kan du få et ATI 4650, som er klasser bedre.

Hold da op du er hurtig.
Mange tak.. 481 er en fornuftig pris, ville gerne blive omkring 500.
Men ved du om det så lever op til "shader model 3.0" som jeg ikke aner hvad
er, forklar endelig hvis du har tid og lyst.

vv

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-07-09 20:06

"vvv" <?@?> wrote in message

> [...]
> Men ved du om det så lever op til "shader model 3.0" som jeg ikke aner
> hvad er, forklar endelig hvis du har tid og lyst.

Alle nyere kort har Shader model 3.0. Dvs at med Nvidia kort over 8xxx og
2xx har det og jeg mener at det startede med ATI 2400. Jeg mene det blev
introduceret med directx 9. Er dog ikke sikker, så måske du lige skulle
vente på en af hajerne.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-07-09 20:14

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote in message

> introduceret med directx 9.

Nå, fandt lige Directx 9 introducerede Shader model 2.0 og Directx9.0c havde
Shader model 3.0

Så alle de nævnte kort, inkl det du selv hare foreslået har minimum version
3.0 og sikkert også 4.0

Se eventuelt http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX

Bjarne K.

Fra : vvv

Dato : 18-07-09 20:46

> [...]
> havde Shader model 3.0
>
> Så alle de nævnte kort, inkl det du selv hare foreslået har minimum

Mange tak for hjælpen.. Jeg har stadig ikke forstået hvad det shader er, men
det er nok en viden jeg lever uden.
Jeg køber det kort du forslog.

vv

Fra : Hagar

Dato : 19-07-09 07:36

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> "Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen

> Mange tak for hjælpen.. Jeg har stadig ikke forstået hvad det shader er,
> [...]

Shader er noget der drives af grafikkortet, som er med til at drive nogle
bestemte effekter inde i selve spillet, og disse effekter er blevet mere
krævende med tiden, og nu er man så nået til shader 3.0

Hagar

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-07-09 08:58

"vvv" <?@?> wrote in message

> Mange tak for hjælpen.. Jeg har stadig ikke forstået hvad det shader er,
> men det er nok en viden jeg lever uden.
> Jeg køber det kort du forslog.

Foruden, at du ved, at det er et PCIe kort i skal bruge, vil jeg foreså, at
du også lige undersøger om jeres strømforsyning er stor nok
I.flg en test jeg har set, bruger 4670'eren omkring 60w, så det burde kunne
spille med en 300w strømforsyning.

På de billeder jeg har kunnet se hos Asus, ser det ikke ud til at hverken
4650 eller 4670 skal have strøm via et ekstra stik.

p.s. Her er en meget dårlig video, der viser lidt af de forskelle der er
imellem SM 3.0 og tidligere versioner
http://www.youtube.com/watch?v=Qs6o3Q0xPuE

--

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-07-09 19:27

"vvv" <?@?> wrote in message
> Hej
>
> Min søn har købt godfather II
> Desværre kan det ikke køres pga grafikkortet, der ikke er godt nok.
>
> Nogen hajer der kan komme med et råd eller to?

I bliver nødt til først at finde ud af om det skal være et AGP kort eller et
PCIexpress kort.

Så skal der nok komme en haj eller to forbi, med deres anbefalinger

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-07-09 19:33

> I bliver nødt til først at finde ud af om det skal være et AGP kort eller
> et PCIexpress kort.
>
> Så skal der nok komme en haj eller to forbi, med deres anbefalinger

Du var hurtigere end jeg, så nu ved vi det er et PCIe kort i efterlyser.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-09 20:37

"vvv" <?@?> wrote in message
> Hej

Jeg håber, jeg kan nå at stoppe dig. Køb _ikke_ ASUS 4670

Jeg har lige købt den idag, og der er ikke fan kontrol. D.v.s at blæseren
kører hele tiden med 100%

Ikke at den larmer helt vildt, men det er nok, til at jeg vil benytte mig af
min retur ret.

Søg eventuelt selv på ASUS 4670 fan speed på Google.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-07-09 08:43

> [...]
> af min retur ret.
>
> Søg eventuelt selv på ASUS 4670 fan speed på Google.

Hvis du har søgt, vil du kunne se, at det stort set er samtlige fabrikanter
af 4670'eren, der har valgt denne tåbelige blæser løsning. Eneste undtagelse
er vist PowerColor's model

Tænk, at det i 2009, er muligt at bringe sådan noget skrammel på markedet.

Egentlig synd, for 4670'eren giver super performance til prisen, og det
bruger ganske lidt power i 2D (det nedclocker sig selv)

Larmen betyder ikke det store, når man spiller (der skulle "larmen" fra
spillet), gerne kunne øverdøve larmen, men det er når man "arbejder" I 2D,
at kølerens summen er ganske hørbar.

En løsning kunne være at sætte en fancontrol på, og så skrue ned for
omdrejningerne, når der ikke spilles. Andre har sat blæseren til en fan
"udgang" på deres motherboard, og kan derefter styre den via Speedfan o.l.

p.s. Jeg prøvede det som sagt lige igår, og det var faktisk bedre end jeg
havde ventet. Jeg prøvede bl.a Stalker Clear Sky, hvor det var muligt at
spille i en ganske god opløsning med Direct10 lighting slået til, og eller
fuld skrue på settings. Med mit gamle kort (GT8600) var det lysbilled tempo
med disse settings.
Bioshock, kunne jeg spille I 1440*900 på højeste settings.

Jeg har ikke undersøgt, om 4650'eren heller ikke har fan speed control

Bjarne K.

Fra : vvv

Dato : 26-07-09 14:23

"Bjarne K." <bb@bb.bb> skrev i meddelelsen

> [...]
> Bioshock, kunne jeg spille I 1440*900 på højeste settings.
>
> Jeg har ikke undersøgt, om 4650'eren heller ikke har fan speed control

Tak for input. Jeg har ikke købt endnu, prøver at finde noget med
blæserkontrol, duer ikke den blæser hele tiden

vv