Ny Computer, med hvilken?
Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-09-09 14:02

Jeg er kommet til lidt penge, og skal bruge noget af dem på en ny computer,
men hvad skal jeg gå efter?

Jeg forstiller mig at bruge sådan en 5.000 - 7.000 Kr.

Jeg skal tihvertifald have masser af RAM, har kikket lidt på hvad maskiner
har idag, og går nok efter en 8 GB.

Men hvad skal jeg gå efter af CPU, bundkort, chipset osv. det har jeg ikke
nogen forstand på, og denne gang vil jeg godt have en supper maskine, så
derfor søger jeg hjælp til valg af computer,,,

Det skal være en stationær, tror jeg nok, den skal tihvertifald mest bruges
hjemme.

Ivar

Fra : jk

Dato : 21-09-09 15:03

On Mon, 21 Sep 2009 15:02:15 +0200, Ivar Madsen <news-@milli.dk>
wrote:

> [...]
>derfor søger jeg hjælp til valg af computer,,,
>
>Det skal være en stationær, tror jeg nok, den skal tihvertifald mest bruges

Når du spørger her i gruppen, går jeg ud fra, at styresystem skal være
linux. Jeg går også udfra, at du køber stumperne og samler selv.

Jeg er glad for en stationær i et lille Antec Minuet kabinet med kun
300 watt PSU. Det er derfor et micro-atx bundkort. Men det kan da også
snildt monteres i et større kabinet.

Det vigtige i forbindelse med linux er chipset (undgå sis og via):
nvidia og nvidia onboard geforce 8300 grafik. Det er til DDR2 ram, som
er rørende billigt.

Løsningen begunstiger et lavt strømforbrug. Du spiller øjensynligt
ikke.

Hvad med en AMD Quad med 65 watt TDP ? og onboard grafik og lyd ? samt
8 Gb DDR2 ram ?
Bundkort: asus M3N78-EM micro-atx, 4 x 2 Gb pc2 6400 ram, AMD X4
Phenom ll 905E 2,5 GHz 6 Mb cache.

http://www.prcdata.dk/produkt/amd-phenom-ii-x4-905e-25-ghz-processor/109359476/udvidet/

Ram f.eks.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=206434

Jeg kører 64 bits ubuntu 9.04 med det. Det kører supergodt. Jeg har en
24" skærm med 1920x1200. Men du bestemmer jo selv hvilken skærm.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 21-09-09 15:07

Budget:
CPU m. køler: 1270
Ram: ca. 800 for 8G
bundkort: 600

hertil kommer harddisk, optisk drev og kabinet.

Det ligger omkring 4000 ialt.

mvh

John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-09 15:26

On Mon, 21 Sep 2009 16:03:08 +0200, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> Det vigtige i forbindelse med linux er chipset (undgå sis og via):

Hvorfor skal man undgå SIS og VIA?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : jk

Dato : 22-09-09 07:59

On Mon, 21 Sep 2009 16:26:05 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Hvorfor skal man undgå SIS og VIA?

Det er især compiz 3D jeg tænker på med deres onboard grafik. Kald det
bare useriøst. Men wide formater kræver også nogle gode grafikdrivere.

mvh

John

Fra : Frank Damgaard

Dato : 21-09-09 20:08

Ivar Madsen wrote:
> [...]
>
> Jeg forstiller mig at bruge sådan en 5.000 - 7.000 Kr.
>
> Jeg skal tihvertifald have masser af RAM, har kikket lidt på hvad maskiner

Hvad skal du have kørende af programmer siden du har brug for 8GB RAM ?

> [...]
> derfor søger jeg hjælp til valg af computer,,,
>
> Det skal være en stationær, tror jeg nok, den skal tihvertifald mest bruges

Kan du specificere det lidt nærmere?

er det til editering af filmoptagelser eller store billeder ?

er det konverting af film til H264/AVC eller xvid ?

er det til massive kerneoversættelser?

skal du bruge det til multimedia f.eks. med DVB-T/C og H264/AVC og
HD-programmer så se på at CPU og grafik (og fungerende driver) kan følge
med; men til denne opgave er 8GB også overkill.

.... osv.

Jeg ville nok gå efter den kombination af hardware der
bruger mindst strøm, men det kommer jo helt an på hvilke
typer programmer "kassen" skal bruges til.

Til alm surf med browser, openoffice, gimp og lign, er de fleste
PC'ere idag jo rigelig "store".

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-09-09 07:53

Frank Damgaard wrote:

> Hvad skal du have kørende af programmer siden du har brug for 8GB RAM ?

Jeg har nok ikke brug for 8 GB, men i dag har jeg 0.5 GB og når jeg i top
ser hvad der bruges af SWAP, så er det ikke unormalt at den ligger på 1-2
GB. Det siger så umiddelbart at jeg vil kunne klare mig med 2 GB, og lidt
SWAP, men RAM er så billigt i dag, at jeg vil heller putte lidt ekstra i
maskinen, og slippe for SWAP. (ja, jeg ved godt at Linux godt kan finde på
at bruge noget SWAP alligevel, og så noget mere som cachs og buffers.

> Kan du specificere det lidt nærmere?

Jeg købte en laptop i 95-96. Den har jeg i et par måneder brugt som en
server, det gør at batteriet er dødt, den virker hvis jeg har netledningen
tilsluttet, og ellers ikke. Det vil jeg ikke risikere igen, så heller den
dag jeg får brug for en lap. købe sådan en.

> er det til editering af filmoptagelser eller store billeder ?
> er det konverting af film til H264/AVC eller xvid ?
> er det til massive kerneoversættelser?

Næ

> skal du bruge det til multimedia f.eks. med DVB-T/C og H264/AVC og
> HD-programmer så se på at CPU og grafik (og fungerende driver) kan følge
> med;

Ja.

> men til denne opgave er 8GB også overkill.

Men flere samlet maskiner, leveres med 8 GB som standart, nogle endda også
12 GB.

> Jeg ville nok gå efter den kombination af hardware der
> bruger mindst strøm, men det kommer jo helt an på hvilke
> typer programmer "kassen" skal bruges til.

Ja, kunne jeg få den til at virke med øhe "save to RAM" så vil det være
lækkert. Da jeg kørte med div. servere på maskinen, (og tidligere BBS) som
samtidig fungeret som alm. PC, vænnede jeg mig til at bare sætte mig ved
maskinen, og tænde for skærmen, og så var man kørende. Har forsøgt det
sidste år at vænne mig til at slukke for maskinen, bare når jeg gik i seng,
eller byen, men vanens magt er stor, og jeg syg i hovedet,
så den køre 24/7- 365.

> Til alm surf med browser, openoffice, gimp og lign, er de fleste
> PC'ere idag jo rigelig "store".

Du vil altså mene at jeg bare skal køre i byen, og købe en maskine? Sådan i
grove træk?
Men hvilke grafik kort virker bedst?
Tænker på enten i dag, eller også sener at købe en specifik grafik kort, men
måske i starten bare bruge det der sidder på bundkortet, og bruge pengene på
noget beder bundkort/chipsæt.

Er der i det hele taget forskæld på hvilket chipsæt der bruges, når man køre
linux i dag?
Er der forskæld på hvor godt skærmkort, og deres linux driver virker?

Ivar

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 16:23

Den Thu, 24 Sep 2009 08:52:53 +0200 skrev Ivar Madsen:

> [...]
> tilsluttet, og ellers ikke. Det vil jeg ikke risikere igen, så heller den
> dag jeg får brug for en lap. købe sådan en.

Jeg tror han mente hvad du skal bruge den til.

> [...]
> måske i starten bare bruge det der sidder på bundkortet, og bruge pengene på

Det kommer helt an på hvad man vil.

Stabilitets-mæssigt skulle Intel onboard efter sigende være bedst, men
har (eller har haft) problemer med nogle spil.

Jeg valgte selv et ATI Radeon 9250, fordi det på det tidspunkt gav bedst
performance og kørte rimelig stabilt, uden at være lige så lukket som
Windows. Det er efterhånden et gammelt kort, så hvis der skal spilles
lidt mere krævende spil, er det uinteressant. Og kan sikkert heller ikke
fås længere (det er AGP). ATI er på vej med drivere til deres nye
modeller, men sidst jeg checkede var de stadig "experimental", hvorimod
jeg har et Radeon 9700 liggende hvor driveren bliver betragtet som
"beta", og det er ikke stabilt, så de nye kort vil jeg slet ikke forsøge.

Folk der kun er interesseret i spil, plejer at anbefale performance, men
driverne er lukkede, så man kan IMHO lige så godt køre Windows. XP er
langt bedre end noget andet OS Microsoft har præsteret. Men ok, lige på
desktop brugervenlighed ville jeg nok stadig vælge Linux (eller måske
OSX, hvis det skal være closed source).

Jeg er faktisk selv på udkig efter et nyt grafikkort, for lige netop
Second Life, som jeg spiller en del, kan godt snige sig ned omkring
3 frames per sekund på mit nuværende grafikkort. Det understøtter
til gengæld slet ikke Intel, og de laver vist iøvrigt heller ikke
grafikkort, kun onboard.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-09-09 05:21

Frank Damgaard wrote:

> Hvad skal du have kørende af programmer siden du har brug for 8GB RAM ?

Udover det øvige, så er jeg også syg, og kan ikke koncentere mig i ret lang
tid af gangen, så vil min hjerne lige tænke på noget andet(*, så derfor har
jeg en masse programmer kørende, f.eks. gerne Firefox med 4-5 vinduer, med
hver en 10-20 tabs. Det gør at jeg sidder meget og venter på at få skiftet
vindue. Jeg forstiller mig, at med mega maget RAM, så slipper jeg for den
ireterende ventetid.

(* jeg ved godt at det kan være svært for udenforstående, at forstå, men
bare acceptere at sådan er det.

Ivar

Fra : DenverD

Dato : 22-09-09 17:23

Ivar Madsen wrote:
> Jeg forstiller mig at bruge sådan en 5.000 - 7.000 Kr.

Dear Ivar, you have entirely too much money...please send 6,000 DKK to
my Sydbank account....gimme your real email address and i'll send the
konto nummer to ya!

--
DenverD (Linux Counter 282315) via Thunderbird 3.0.1-1.1, KDE 3.5.7,
openSUSE Linux 10.3, 2.6.22.19-0.4-default #1 SMP i686 athlon

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-09-09 13:58

> [...]
> ekstra i maskinen, og slippe for SWAP. (ja, jeg ved godt at Linux godt
> kan finde på at bruge noget SWAP alligevel, og så noget mere som cachs

Jeg har 4GB 1066Mhz i min box - grundet begrænsning i AMD-chipsættet så
ville det være 800Mhz hvis jeg valgte 8GB (pga. alle kanaler i brug).

Jeg har således valgt 4GB med højere hastighed og jeg har endnu ikke haft
dem alle i brug..

Pointe: Hvor man på Windows Vista har brug for al den ram man kan tænke
sig (og til visse spil også) så er det lidt anderledes på Linux har jeg
erfaret.

Pt. kører jeg noget test med Debian Squeeze og på en nyinstalleret Gnome
core med det jeg skal bruge af services mv har jeg et ramforbrug for
150MB....

Grunden til jeg har valgt 4GB og ikke kun 2 som burde være rigeligt, er
at jeg roder en del med billederedigering og tit er oppe på 2-3GB
ramforbrug.

Mit bud: Glem 8GB...2-4 er rigeligt.

> Er der forskæld på hvor godt skærmkort, og deres linux driver virker?

ATI har tidligere været noget skrammel, men de er vist kommet godt efter.
Dog synes jeg det virker til, at nvidia tager Linux mere seriøst, men det
er ikke noget jeg har noget at have i.