Design til at holde noter i
Fra : Morten P

Dato : 09-09-09 20:57

Jeg skal opbevare noter. Alle mulige tanker, tekster, alt muligt tekst med
andre ord.

Der skal være fokus på struktur.
Dvs. at tekster skal kunne grupperes under hinanden i en uendelighed.
Eks.:

Arbejde
Møder
Januar
Referater
"2009-01-01 - Første møde"
"2009-01-06 - Andet møde"
Agendaer
"2009-01-01 - Agendaen"
Medarbejdersamtaler
"Jens Hansen"
"Peter Blik"
Privat
Sange
"Skoven er stille"
Noveller
"Jernmanden"
"kapitel 1"
"kapitel 2"
"kapitel 3"

Jeg tænker at man skal have to tabeller:

groups
------
ID (pk)
groups_ID (fk)
name

notes
-----
ID (pk)
notes_ID (fk)
groups_ID (fk)
sort
headline
text

groups_ID og notes_ID peger på tabellen selv for at kunne bygge et rekursivt
træ.

Gruppe systemet er så ret fleksibelt, men teksterne er lidt låste i og med
de blot kan have en overskrift og en tekst.
Måske der er behov for noget dynamik i form af en tredie tabel der har de
individuelle dele af en note?
E.g. headline, intro, body, footer som tilsammen udgør een note.
En anden note kan have behov færre, de samme, eller flere elementer til at
bygges op.

Måske jeg bare gør det for komplekst...

Ovenstående er nok meget rodet, men er der nogen der kan skære igennem og
sige hvad jeg præcis har brug for?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-09-09 07:48

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Måske jeg bare gør det for komplekst...
>
> Ovenstående er nok meget rodet, men er der nogen der kan skære igennem og

Skal noter have flere grupper tilknyttet? Altså at et møde både er an
aftale, relateret til Jens Hansen, og relateret til en bog?

Mvh Maria

Fra : Morten P

Dato : 10-09-09 08:45

> Skal noter have flere grupper tilknyttet? Altså at et møde både er an
> aftale, relateret til Jens Hansen, og relateret til en bog?

Godt spørgsmål.
Det var egentligt ikke tanken at noter kunne ligge i flere grupper.
De burde bare ligge i een gruppe.

Det er faktisk nok bare maksimal struktur men ikke nødvendigvis maksimal
fleksibilitet jeg er ude efter.

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-09-09 17:21

Morten P wrote:

> Jeg skal opbevare noter. Alle mulige tanker, tekster, alt muligt tekst med
> andre ord.

Altså en slags 'brainstorming' vørktøj ?
Som ikke hænger sammen med:
> Der skal være fokus på struktur.

Jeg har været meget glad for Lotus Notes 4.x, som netop var simpelt og
ligetil.

Inspireret af det har jeg lavet noget 'prototype' baseret på Access, og ASP.

Her opererer jeg med en 'master database', og 'databaseer', hvor 'databaser'
i virkeligheden er tabeller genereret på baggrund af en skabelon.

Jo, så i dit tilfælde ville jeg nok generere 2, måske 3 'databaser'
1) Arbejde
med underpunkter
- Subject ( Møder, Medarbejdersamtaler eller lign)
-- måned (Januar, februar eller lign)
--- Type (Referater Agendaer eller lign.)
2) Privat
- Subject (Sange, Noveller eller lign.)
-- Titel ("Skover er lille", "Jernmanden" eller lign.)
osv. osv.

Det kræver både struktur, og ingen struktur, og mit indlæg giver nok kun
mening hvis man er vant til at arbejde med Lotur Notes eller lignende.

Måske fremgår det ikke så tydeligt, men lav en tabel til hvert 'emne'.

Stig Johansen

Fra : Morten P

Dato : 10-09-09 18:27

> Altså en slags 'brainstorming' vørktøj ?

Ja.

> Som ikke hænger sammen med:

Hvorfor ikke?
Jeg arbejder altid meget struktureret når jeg brainstormer og skulle jeg
gøre det omkring et emne jeg virkeligt ikke ved ret meget om, så
strukturerer jeg det initielt under 'Ny fin ide' -> 'Diverse' og derefter
når jeg ser mønsteret i tankerne skilles de ad i underkategorier så Diverse
tømmes.

> Måske fremgår det ikke så tydeligt, men lav en tabel til hvert 'emne'.

Wow - Det giver så ikke ret meget mening
Jeg ender jo med en milliard tabeller der er numerisk navngivet osv.
Ej, det kan du ikke mene

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-09-09 12:57

Morten P wrote:

> Jeg arbejder altid meget struktureret når jeg brainstormer og skulle jeg
> gøre det omkring et emne jeg virkeligt ikke ved ret meget om, så
> strukturerer jeg det initielt under 'Ny fin ide' -> 'Diverse'

Det var sådan set min pointe.

At lave en fast struktur up font hæmmer kreaviteten.

> og derefter
> når jeg ser mønsteret i tankerne skilles de ad i underkategorier så
> Diverse tømmes.

Præcis, og det var også derfor jeg nævnte lotus notes, og det derivat jeg
har 'leget med'

'leget med', forstået på denmåde, at jeg har lotus notes, men følte 'trang'
til af lave en 'webificeret udgave'

> Wow - Det giver så ikke ret meget mening

Næh, men som sagt er udgangspunktet kendskab til eks. lotus notes.
Ikke at jeg vil promovere det, for de efterfølgende versioner mistede
'visionerne'.

> Jeg ender jo med en milliard tabeller der er numerisk navngivet osv.

Du har låst dig fast i den begrebsverden, der siger 'numerisk angivet'.

> Ej, det kan du ikke mene

Nej - men tænk lidt abstrakt.

Stig Johansen