Enterprise Basic/Gold og Monitor
Fra : JoeDoe

Dato : 04-09-09 04:31

Jeg synes det er synd og skam, at Enterprise Monitor ikke er gratis
til privat brug - ok, jeg er nok mest ærgelig fordi jeg bare gerne
ville have den på min egen private database server men ville MySQL
ikke få mere ud af at gøre den gratis for privat? Dermed vil de
private brugere få erfaring med Monitor og måske dermed "kræve", at
den også kom på firmaets MySQL server (som selvfølgelig skal koste
penge)?

Men lige til mit egentlige spørgsmål - hvordan adskiller MySQL
Enterprise sig fra Community udgaven? Er det ikke den samme DB men
bare med supporten til forskel?

Og kan man ikke godt tegne Gold support det første år og så nedgradere
til Basic året efter? Og kan man nedgradere endnu en gang fra Basic
til Community?

Fra : Martin

Dato : 04-09-09 15:47

JoeDoe wrote:
> [...]
> private brugere få erfaring med Monitor og måske dermed "kræve", at
> den også kom på firmaets MySQL server (som selvfølgelig skal koste

Helt enig, men her er der jo faktisk også en mindre monitor i community
udgaven, jeg mener det er i Administrator der er en lille bitte monitor,
dog ikke noget specielt avanceret.

http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html

> Men lige til mit egentlige spørgsmål - hvordan adskiller MySQL
> Enterprise sig fra Community udgaven? Er det ikke den samme DB men
> bare med supporten til forskel?

http://dev.mysql.com/downloads/
Notifications når der kommer upgrades, automatisk fintuning af
indstillinger og monitoring.

> Og kan man ikke godt tegne Gold support det første år og så nedgradere
> til Basic året efter? Og kan man nedgradere endnu en gang fra Basic
> til Community?

Nej, jeg tror kun man downgrade fra Platinum til Gold da den bruger en
"Advanced entreprise server" og Basic og Silver bruger Pro serveren.

http://www.mysql.com/products/enterprise/features.html
De forskellige entreprise features.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 05-09-09 00:51

http://www.mysql.com/products/which-edition.html fortæller lidt.

> Og kan man ikke godt tegne Gold support det første år og så nedgradere
> til Basic året efter? Og kan man nedgradere endnu en gang fra Basic
> til Community?

Den slags skal du nok skrive til MySQL og spørge om for at få
et garanteret korrekt svar på MySQL aktuelle politik på
området.

Arne

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-09-09 04:55

Arne Vajhøj wrote:

> Den slags skal du nok skrive til MySQL og spørge om for at få
> et garanteret korrekt svar på MySQL aktuelle politik på
> området.

Eller til Oracle, som ½ vejs har købt mySQL sammen med Sun.
Der er tilsyneladende lidt uro om hvad Oracles hensigter med mySQL i
fremtiden vil være.

Version2 har skrevet at handlen (Sun) er godkent i USA, men at EU kigger på
fortsættelsen af mySQL i forbindelse med købet.

Nu skal man ikke tage en artikel for gode varer, men man kan godt risikere,
at Oracle ikke er interesseret i at miste markedsandele på deres
hovedprodukt.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-09-09 05:14

Stig Johansen wrote:

> Version2 har skrevet at handlen (Sun) er godkent i USA, men at EU kigger
> på fortsættelsen af mySQL i forbindelse med købet.

Computerworld har også skrevet lidt om sagen:
<http://www.computerworld.dk/art/52898?cid=10&a=cid&i=10&o=10&pos=11>

Stig Johansen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 05-09-09 14:33

Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Version2 har skrevet at handlen (Sun) er godkent i USA, men at EU kigger på
> fortsættelsen af mySQL i forbindelse med købet.

Det er vist en storm i et glas vand.

Oracle har så vidt jeg ved ikke givet udtryk for at de overvejer
at droppe med MySQL.

Rent faktisk har de fortsat med InnoDB som de købte for et par år siden.

EU er bare opmærksom på mulighederne for misbrug af markedsposition
også på database markedet.

Hvis de stiller krav til Oracle om at Oracle ikke må droppe MySQL for
at EU skal godkende købet af SUN, så tror jeg at Oracle bare
lover det fordi de ville ikke have gjordt det alligevel.

> Nu skal man ikke tage en artikel for gode varer, men man kan godt risikere,
> at Oracle ikke er interesseret i at miste markedsandele på deres
> hovedprodukt.

MySQL er ikke en specielt stor konkurrent for Oracle DB. Langt hen
af vejen forskellige markeds segmenter.

Arne

Fra : Martin

Dato : 05-09-09 20:53

Arne Vajhøj wrote:

> Det er vist en storm i et glas vand.
>
> Oracle har så vidt jeg ved ikke givet udtryk for at de overvejer
> at droppe med MySQL.

Jeg tror nu heller ikke det vil droppe den, men det er nu mere
videreudviklingen af det jeg mener der er i fare - selvfølgelig tror jeg
nok de arbejder med bugfixes, men en direkte videreudvikling så den
bliver endnu mere "konkurrent" til Oracle, eller rettere sagt så MySQL
bliver mere konkurrence dygtig på det mere "professionelle" marked

Men nu er Oracle jo ikke særlig udbredt på som webdatabase, hvor jeg
tror at MySQL's marked ligger mest.

Men et klogt køb af Oracle imo.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 06-09-09 02:10

Martin wrote:

> [...]
> bliver mere konkurrence dygtig på det mere "professionelle" marked
>
> Men nu er Oracle jo ikke særlig udbredt på som webdatabase, hvor jeg

Oracle er formentligt den mest brugte database til web
projekter >100 millioner kroner.

Men MySQL er altdominerende på alle web hotellernes Linux og
FreeBSD systemer.

Arne