Gode råd til, at komme igang med
Fra : Michael

Dato : 21-09-09 02:32

Hej,

Jeg har tidliger programmeret i Pascal/Delphi, om end det er nogle år
siden, og jeg har fået den idé, at jeg vil lave min egen wav-afspiller.
Derfor har jeg brug for nogle gode råd om hvilken bøger der kan
anbefales. Jeg forstiller mig, at c++ vil være smartest, men er åben for
udvidelse af min opfattelse.

Er der nogle af jer der kan komme med nogle forslag?

/michael

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 21-09-09 03:17

Michael wrote:
> [...]
> udvidelse af min opfattelse.
>
> Er der nogle af jer der kan komme med nogle forslag?

C/C++ er formentligt det helt rigtige sprog til opgaven.

Men du skal gøre dig klart at C++ er et stort og relativt
vanskeligt sprog at lære. Du har ikke din afspiller klar
efter 14 dage.

Der er flere gode bøger om C++. F.eks. "Accelerated C++".

Arne

Fra : Michael

Dato : 21-09-09 12:38

Arne Vajhøj wrote:

> [...]
> efter 14 dage.
>
> Der er flere gode bøger om C++. F.eks. "Accelerated C++".

Arhh er 14. dage ikke nok, så gider jeg ikke
Jeg er fuldt ud klar over, at det vil tage noget tid og det passer jo
meget godt med, at vinteren nærmer sig.

Jeg har somm sagt programmeret før og har haft lavet en Mp3/wav...
afspiller så jeg starter ikke helt på bar bund så gad jeg heller ikke

Jeg kigger nærmere på den bog du nævner. Tak for det.

/michael

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-09-09 13:57

Arne Vajhøj wrote:

> C/C++ er formentligt det helt rigtige sprog til opgaven.

Nu ligger det sådan, at C/C++ ikke 'kan' mere end Pascal/Delphi, så valget
er nogenlunde frit.

Det handler lidt om at finde de underliggende biblioteker man vil bruge.

Og når du skriver:
> jeg vil lave min egen wav-afspiller.
så lavede jeg min egen 'jukebox' baseret på Wav-filer i '99, da det netop
skulle være kvalitet (til knægtens 'nonfirmation').

Jeg ved godt, at et svar som 'det har jeg gjort', kan du ikke bruge til
noget.

Men det er lang tid siden, og jeg ved ikke om jeg har kildekoden liggende
stadig - men det kán lade sig gøre.

Stig Johansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-09-09 14:22

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message

> Nu ligger det sådan, at C/C++ ikke 'kan' mere end Pascal/Delphi, så valget
> er nogenlunde frit.

Jo - f.eks. bruges til at skrive programmer der kan køre native på Ubunty

Delphi er til Win32, og Delphi Prism til .NET/Mono

Derudover kan C++ en del som Pascal/Delphi ikke kan - f.eks. templates og
multiple arv.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 22-09-09 03:41

Mogens Hansen wrote:
> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message

> Jo - f.eks. bruges til at skrive programmer der kan køre native på Ubunty
>
> Delphi er til Win32, og Delphi Prism til .NET/Mono

På Linux må det blive FPC.

Arne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 22-09-09 03:40

Stig Johansen wrote:

> Nu ligger det sådan, at C/C++ ikke 'kan' mere end Pascal/Delphi, så valget
> er nogenlunde frit.

Bortset fra at:
- Delphi ikke findes til Linux så det kan allerhøjest blive FPC
- alle API'erne er er i C/C++ så enten skal han selv konvertere
dem til C/C++ eller være heldig og finde noget på nettet
- hvis der skal laves noget low level kode er C/C++ pointere
både nemme og effektive

Så selvom man kan alt i alle sprog så er det ikke lige nemt i
alle sprog.

Arne

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-09-09 12:01

Det gik op for mig, at jeg kom til at poste i programmering.c, og
ikke .programmering, så jeg skal nok holde mig fra det en anden gang.

Arne Vajhøj wrote:
> Bortset fra at:
> - Delphi ikke findes til Linux så det kan allerhøjest blive FPC

Nåh, men jeg har faktisk både Kylix 1,2 samt 3 (Delphi til Linux), hvor
Borland prøvede at lave et initiativ, så Linux (Lintel) kunne få glæde af
de mange millioner applikationer, der findes 'out there', men folk mener at
Linux=Gratis, så det blev ikke rigtig til noget, og det bliver det nok
heller ikke (foreløbig).
Der er lidt snak om de (nu Embarcadero) måske vil lave noget cross
compilation til Linux/Mac, men jeg tvivler på der er noget marked i det.

> - alle API'erne er er i C/C++ så enten skal han selv konvertere
> dem til C/C++ eller være heldig og finde noget på nettet

Ikke forstået.
Hvorvidt et library er lavet i C eller ej, er vel kun et spørgsmål om
calling convention.
Her bruger man bare 'stdcall', eller 'cdecl' afhængig af hvad man nu skal
kalde.

> - hvis der skal laves noget low level kode er C/C++ pointere
> både nemme og effektive

He - så skulle du prøve at kigge over i .delphi.basm gruppen.
Så vil du nok finde _noget_ mere 'hardcore snak' og viden end du tror.

> Så selvom man kan alt i alle sprog så er det ikke lige nemt i
> alle sprog.

Næh, og hvad skal vi med alle disse sprog?
Nu nævner OP en, nærmest triviel, opgave med at afspille wav-filer.

Og som tidligere nævnt, handler opgaven vel mere om at finde en god
'afspiller', da jeg ikke går ud fra, at han vil programmere en sådan selv.

Når vi er i det religiøse, så vil jeg da nævne, at en af de maskiner, jeg
har arbejder mest med de sidste knap 30 år:
<http://en.wikipedia.org/wiki/HP_3000>
havde OS'et kodet i Pascal (modcal), men den var ikke så 'sjov', for de gik
aldrig ned.

Jo, der var også den der IBM System 88 (aka Stratus), hvor alt også var
lavet i Pascal:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Stratus_Technologies>

Men som sagt, så glemte jeg, at jeg postede i .c gruppen.

Stig Johansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-09-09 13:11

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> at
> Linux=Gratis, så det blev ikke rigtig til noget, og det bliver det nok

Ja.
Jeg kørte noget med Kylix 3 for C++. Det var ikke helt robust - ideen var
udemærket men også meget problematisk i praksis.

> Der er lidt snak om de (nu Embarcadero) måske vil lave noget cross
> compilation til Linux/Mac, men jeg tvivler på der er noget marked i det.

Der er Delphi Prism
http://www.embarcadero.com/products/delphi-prism
http://www.embarcadero.com/products/delphi-prism/Delphi-Prism-Datasheet.pdf
som (angiveligt) kan bruges til at lave .NET og Mono applikationer

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-09-09 18:22

Mogens Hansen wrote:

> [...]
http://www.embarcadero.com/products/delphi-prism/Delphi-Prism-Datasheet.pdf
> som (angiveligt) kan bruges til at lave .NET og Mono applikationer

Du behøver ikke at give links, for jeg følger med i udviklingen.

Det jeg snakker om er _native_ compilation, og ikke diverse afarter af .NET.

Og nu har jeg åbenbart stukket hånden i en hvepserede, men når du skriver:
> Jeg kørte noget med Kylix 3 for C++. Det var ikke helt robust - ideen var
> udemærket men også meget problematisk i praksis.

Så kan jeg fortælle dig, at jeg har nogle særdeles robuste ting kørende (dog
ikke GUI).

Det er GUI'erne, der er 'flaskehalsen', og ikke sproget/værktøjet.

Kylix strandede på, at licensen til QT var lidt for dyr, som man skulle
betale dobbelt licens (1 til Borland, og 1 til Trolltech).

Endvidere var det versionsbundet, så hvis man ville bruge en nyere version
af QT, så skulle det koste _kassen_ - igen.

Men som sagt, så er 'gratis markedet' nok ikke til 'commercial strength
quality', så jeg stopper her.

Stig Johansen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-09-09 19:06

Den Tue, 22 Sep 2009 19:21:34 +0200 skrev Stig Johansen:

> [...]
> af QT, så skulle det koste _kassen_ - igen.
>
> Men som sagt, så er 'gratis markedet' nok ikke til 'commercial strength

"Commercial strength quality" plejer at betyde at man skal have mindst
to MCSE-folk bare for at kunne følge med til at genstarte tingene når
de crasher.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-09-09 02:47

Stig Johansen wrote:
> Men som sagt, så er 'gratis markedet' nok ikke til 'commercial strength
> quality', så jeg stopper her.

Hvis vi snakker om compiler markedet, så er er markedet ved
at være identisk med gratis markedet.

Langt den største del af denne verdens software bliver bygget
med compilere som er gratis.

Arne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-09-09 02:28

Stig Johansen wrote:
> Det gik op for mig, at jeg kom til at poste i programmering.c, og
> ikke .programmering, så jeg skal nok holde mig fra det en anden gang.

> Nåh, men jeg har faktisk både Kylix 1,2 samt 3 (Delphi til Linux),

Nu du nævner den kan jeg kan godt svagt huske Kylix. Men den er
efterhånden meget gammel.

> [...]
> calling convention.
> Her bruger man bare 'stdcall', eller 'cdecl' afhængig af hvad man nu skal

Hvis det bare var så nemt.

Der er også lige diverse C struct'er som skal konverteres. Eller værre
C++ klasser.

> He - så skulle du prøve at kigge over i .delphi.basm gruppen.
> Så vil du nok finde _noget_ mere 'hardcore snak' og viden end du tror.

Det er sikkert meget "hardcore".

Men det er stadig nemmere at brugere pointere i C end assembler.

Arne

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-09 16:01

Den Sun, 20 Sep 2009 22:16:43 -0400 skrev Arne Vajhøj:

> C/C++ er formentligt det helt rigtige sprog til opgaven.

*Det* helt rigtige sprog?

Der er tale om to meget forskellige sprog.

Det ene kaldes "portable assembly", fordi det ligger så tæt på CPU'en,
det andet er et high-level objekt-orienteret sprog, med alt hvad det
indebærer.

Det ene har ikke engang en string type, men bruger pointere til alt, det
andet gør pointere næsten overflødigt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael

Dato : 21-09-09 17:01

Kent Friis wrote:
> Den Sun, 20 Sep 2009 22:16:43 -0400 skrev Arne Vajhøj:
> Det ene har ikke engang en string type, men bruger pointere til alt, det
> andet gør pointere næsten overflødigt.

C++ er vel det der kommer tættest på Delphi ikke, som jo også er
objektorienteret.

Hvordan ser det ud med udviklingsværktøjer/suiter eller hvad man nu
kalder det. Nogen forslag til hvad jeg skal kigge efter? Jeg sider på en
Linux (Ubuntu) platform.

/michael

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-09 17:13

Den Mon, 21 Sep 2009 18:01:07 +0200 skrev Michael:

> C++ er vel det der kommer tættest på Delphi ikke, som jo også er
> objektorienteret.

Korrekt.

> Hvordan ser det ud med udviklingsværktøjer/suiter eller hvad man nu
> kalder det. Nogen forslag til hvad jeg skal kigge efter? Jeg sider på en
> Linux (Ubuntu) platform.

Jeg bruger Geany. Jeg ved ikke om det passer en Delphi-mand, du skal
vel have noget drag'n'drop?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael

Dato : 21-09-09 20:08

Kent Friis wrote:

> Korrekt.

> Jeg bruger Geany. Jeg ved ikke om det passer en Delphi-mand, du skal
> vel have noget drag'n'drop?

Du får det til, at lyde som om det er noget windows pladre vi har med,
at gøre

Jeg prøver, at kigge på Geany. Det er da en start. Jeg har ingen idé
hvad jeg skal kigge efter så det er da en start .-)

/michael

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 22-09-09 03:44

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Det ene kaldes "portable assembly", fordi det ligger så tæt på CPU'en,
> det andet er et high-level objekt-orienteret sprog, med alt hvad det

Det er naturligvis to sprog.

Men givet at der med stor sandsynlighed skal bruges et C API, så
er det deres fælles egenskaber jeg fokuserer på.

> Det ene har ikke engang en string type, men bruger pointere til alt, det
> andet gør pointere næsten overflødigt.

Jeg har set eksempel på C der bruger ren array syntax til streng
manipulation og C++ som bruger pointere.

Arne

Fra : Kent Friis

Dato : 22-09-09 15:18

Den Mon, 21 Sep 2009 22:44:12 -0400 skrev Arne Vajhøj:

> [...]
> er det deres fælles egenskaber jeg fokuserer på.

> Jeg har set eksempel på C der bruger ren array syntax til streng

Det er stadig lowlevel i forhold til en std::string.

> og C++ som bruger pointere.

Man kan også skrive C-kode uden at bruge andet end if() goto... Det
gør ikke C og gammeldags BASIC til et sprog.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-09-09 02:30

Kent Friis wrote:

> Det er stadig lowlevel i forhold til en std::string.

Ja.

Men derfor bruger det ikke pointere til alt.

> Man kan også skrive C-kode uden at bruge andet end if() goto... Det
> gør ikke C og gammeldags BASIC til et sprog.

Næh.

Men det er der vist heller ikke nogen som har påstået.

Arne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-09-09 21:10

On Mon, 21 Sep 2009 21:08:27 +0200
Michael <mail@mdan.dk> wrote:

> Jeg prøver, at kigge på Geany. Det er da en start. Jeg har ingen idé hvad jeg skal kigge efter så det er da en start .-)

Er det RAD-IDE, du søger, findes der følgende:
C/C++
GTK GUI
http://projects.gnome.org/anjuta/index.shtml
QT GUI
http://www.kdevelop.org/
wxWidget GUI
http://www.codeblocks.org/

Herudover kan du understøtter både Netbeans og Eclipse udvikling af
C/C++
http://www.netbeans.org
http://www.eclipse.org

Er du stadigvæk varm på Delphi, findes der en OSS klon af Borland Delphi
http://www.lazarus.freepascal.org
De fleste komponenter fra Delphi er porteret.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen