Ældste skoleelev død
Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-09 16:10

Jeg ser netop at verdens ældste skoleelev er død, 90 år gammel. Da han
startede i 1. klasse for seks år siden, som 84-årig, må han netop have
stået for at skulle rykke op i 5. klasse.

Hvad ville I sige til at få en 84-årig i en af jeres 1. klasser?

<http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/08/15/100916.htm>
<http://abcnews.go.com/WNT/story?id=2705039&page=1>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Solitaire

Dato : 18-08-09 16:29

On 15/08/09 17:10, in article 1j4i231.908umtkagn5wN%per@RQNNE.invalid, "Per
Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> stået for at skulle rykke op i 5. klasse.
>
> Hvad ville I sige til at få en 84-årig i en af jeres 1. klasser?

Jeg ville synes det var hyggeligt, han skulle da være så hjerteligt
velkommen!:D)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-08-09 00:02

Solitaire wrote:

> Jeg ville synes det var hyggeligt, han skulle da være så hjerteligt
> velkommen!:D)

Nogle ville nok gøre sig tanker om vedkommendes motiver for at ville gå
i en almindelig skoleklasse omgivet af små børn.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-09 02:52

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Nogle ville nok gøre sig tanker om vedkommendes motiver for at ville gå
> i en almindelig skoleklasse omgivet af små børn.

Det ville nu næppe blive aktuelt her i landet, hvor analfabetisme for
unge og voksne er begrænset til dybt åndssvage [som alligevel aldrig
lærer det; nogle har sågar ikke engang et talt sprog, IQ 20, som på
Tokanten på Amager] og ganske få indvandrere [jeg er selv en enkelt gang
for årtier siden stødt ind i en sådan].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-08-09 18:38

Per Rønne wrote:

> [...]
> lærer det; nogle har sågar ikke engang et talt sprog, IQ 20, som på
> Tokanten på Amager] og ganske få indvandrere [jeg er selv en enkelt gang

Rigtigt nok, selv om jeg er lidt usikker m.h.t. nytilkomne indvandrere.
Lærer de alle at læse? Altså alle dem der kommer hertil som voksne?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-09 04:41

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Rigtigt nok, selv om jeg er lidt usikker m.h.t. nytilkomne indvandrere.
> Lærer de alle at læse? Altså alle dem der kommer hertil som voksne?

Som nævnt er jeg kun stødt ind i én analfabet her i landet, som ikke var
åndssvag, og det er så lang tid siden at jeg tror at vi taler om
1970erne, altså en 30 år siden.

Også i de lande vi har fået indvandrerne fra går børn i skole, men i
modsætning til danskerne har de ikke gået mindst 7-9 år i skole [dem der
kun har gået i skole i 7 år har i øvrigt typisk haft mere skolegang end
dem der senere har gået i skole i 9 år; lektionslængde og -antal har jo
ikke været konstant] men kun 3-5 år.

Jeg taler her ikke om somalierne, som jeg aldrig har haft kontakt med.
Kun set på gaden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk