Hente værdi fra lookupCombobx / query
Fra : Ukendt

Dato : 30-08-09 12:36

Hej.

Jeg bruger Delphi 2007 og Interbase Express til at kommunikere med min
Firebird database

Jeg har en LookupCombobox og en grid.

LookupComboboxen skal vise en række muligheder fra en tabel. Det er sat op
til en IBquery og datasource.

(Hvad er i øvrigt forskellen på propertien "keyfield" og "listfield". Jeg
får det kun til at virke, når begge er sat til samme felt.)

Grid'en er sat op til sin egen query og datasource, da den skal hente data
fra en anden tabel. Dataene skal filtreres ud fra valget i førnævte
LookupCombobox.

Jeg har derfor lavet en parameter "KladdeID" og i SQL'en skrevet:

Select * from TABEL2 where KLADDEID = :KladdeID

Jeg har så lavet en procedure, der henter værdien KladdeID fra querien
tilkoblet lookupComboboxen og sætter den på parameteren til den anden SQL /
IBQuery.

Denne procedure kaldes så fra formens onShow event og LookupComboboxens
onChange event.

Sagens kerne og mit problem er så, at querien ALTID sender den samme værdi
fra feltet KladdeID uanset hvilket valg jeg vælger i lookup Comboboxen.

Gør jeg det smadderforkert

Fra : John V.

Dato : 09-09-09 15:07

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bruger forums.talkto.net til den slags
indlæg, de nyhedsgrupper er lavet til det samme og der er faktisk en del
aktive brugere.
Embarcadero (tidligere CodeGear), laver også selv af og til indlæg i
grupperne. Samtidig koster det jo ikke noget..
John

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-09-09 18:40

"John V." <taform@c.dk> wrote in message

> Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bruger forums.talkto.net til den slags
> indlæg, de nyhedsgrupper er lavet til det samme og der er faktisk en del
> aktive brugere.

Mener du ikke forums.embarcadero.com?

Eneste grund til at stille delphi-spørgsmål her, må være manglende evner ud
i engelsk. Der er mindst 1000 gange så mange til at svare på spørgsmål hos
embarcadero. Her er vi vel en 3-4 stykker?

Fra : John V.

Dato : 10-09-09 14:45

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "John V." <taform@c.dk> wrote in message

> Mener du ikke forums.embarcadero.com?

Lol, den gamle virker stadig. Men jeg har skrevet forkert,
forums.codegear.com skal det være.
Faktisk har de ikke skrevet til mig at det skulle være ændret, måske er
det - måske ikke, eller det er bare spejlet. Eller jeg har været for sløv
til at læse alle mails fra embarcadero. Må lige kikke på det en af dagene.

> [...]
> i engelsk. Der er mindst 1000 gange så mange til at svare på spørgsmål hos
> embarcadero. Her er vi vel en 3-4 stykker?

Ja, det må være et problem at bruge delphi uden at kunne engelsk, bare at
bruge den meget omfattende hjælpe fil..

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-09-09 06:59

> forums.codegear.com skal det være.
> Faktisk har de ikke skrevet til mig at det skulle være ændret, måske er
> det - måske ikke, eller det er bare spejlet.

Det er samme IP-adresse, men på et tidspunkt lukker de nok for codegear og
så er der jo ingen grund til at henvise til den nu.

Fra : John V.

Dato : 11-09-09 14:03

> "John V." <taform@c.dk> wrote in message

> Det er samme IP-adresse, men på et tidspunkt lukker de nok for codegear og
> så er der jo ingen grund til at henvise til den nu.

Det har du fuldstændig ret i.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-09 15:34

> [...]
> i engelsk. Der er mindst 1000 gange så mange til at svare på spørgsmål hos
> embarcadero. Her er vi vel en 3-4 stykker?

Uffe, dit svar er et meget godt billede på mig.

Jeg har altid været ringe i engelsk, især mundtligt, men også det
skriftrlige, hvilket indenfor min hobby (programmering), men også i mit HD
studie kan være hæmmende for mig.