Skærme
Fijala 3554
Alternativer/erfaringer Eizo
Fra : Michael Weber

Dato : 28-08-09 14:27

Hej,

I forbindelse med en snarlig udskiftning af skærme, er jeg begyndt at
sonderer markedet for 24-26" skærme til max. kr. 10k. pr. skærm.

Skærmene skal primært bruges til tekst samt i mindre grad grafik
og ikke til spil. Først og fremmest er jeg interesseret i skærme med
nogenlunde god farvegengivelse samt en ordentlig gengivelse af sort.
Funtionelt set er pivot et "must" og højttalere irrelevant.

V.h.a. flatpanels.dk er jeg kommet frem til at det nok skal være et
sPVA-panel og er faldet over mærket Eizo.Jeg har specifikt kigget
lidt på 2 af Eizos modeller, Eizos Flexscan HD2442W
samt Eizos Flexscan SX2461W.

Eizos Flexscan HD2442W:
http://www.eizo.dk/eizo/smpage.fwx?smlanguage=&page=189&TAB=2&PRODUCT=2283
Link til forgængeren HD2441W:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc=search&subaction=showfull&id=1191309071

Eizos Flexscan SX2461W:
http://www.eizo.dk/eizo/smpage.fwx?smlanguage=DAN&page=189&PRODUCT=2190
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc=search&subaction=showfull&id=1196232825

Umiddelbart ser begge skærme gode ud, ud fra et specifikationsmæssigt
synspunkt, men én ting er specifikationer, noget andet er virkeligheden.
Derfor kunne det være interessant at høre nogle erfaringer med Eizo
som mærke og/eller om der findes andre mærker/modeller, der kunne være
interessante.

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : jk

Dato : 28-08-09 15:26

On Fri, 28 Aug 2009 15:26:48 +0200, "Michael Weber"
<michael@michaelweber.invalid> wrote:

> [...]
>Derfor kunne det være interessant at høre nogle erfaringer med Eizo
>som mærke og/eller om der findes andre mærker/modeller, der kunne være

Jeg havde tidligere en 19" eizo, som nu er sat i kælderen.

Du har ret i at s-pva paneler er udmærkede. men jeg kan anbefale at se
på s-ips skærme også. s-ips har på papiret en dårligere responstid end
s-pva, men det er også det hele. Apple er jo dog meget imponerende i
kvalitet med deres s-ips fra LG/Philips med LED-backlight. Der er 24"
og 30" skærme fra HP, som er s-ips. Jeg har selv købt en 2475w
http://www.prad.de/guide/screen4590.html

der ikke er så dyr som eizo.
30": http://www.prad.de/guide/screen3291.html
med 2560x1600 er ganske berømt. Jeg vil lige nævne at foden på disse
HP skærme fylder ganske meget i dybden, så skærmen kommer en del ud
fra væggen hos mig.

I s-pva er der også Dell.

Men jeg kan anbefale at søge på prad.de i 'modelle finden' med
LED-backlight som option og se, hvad der fremkommer. Det er ved at
blive mere udbredt. De har 50% lavere effektforbrug, p.gr.a. at LED'er
giver en bedre optisk udnyttelse af lyset end et rundstrålende snoet
lysstofrør.

Det er ligesom om, at leverandørerne koncentrerer sig om at få LED-TV
ud først og fremmest.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 30-08-09 11:19

> [...]

>Derfor kunne det være interessant at høre nogle erfaringer med Eizo
>som mærke og/eller om der findes andre mærker/modeller, der kunne være

Du er vist jobkigger ?! sikken tavshed.

Eizo er naturligvis et fremragende mærke. Men ret dyrt. Jeg har nævnt
udmærkede alternativer. Der er også et fremragende 26" LG (s-ips) med
1920x1200 pixels:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=435942
http://www.prad.de/guide/screen4409.html
og med 2560x1600 pixels i 30":
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=437335
http://www.prad.de/guide/screen4408.html

Når man søger på prad.de under 'monitore finden', 'besonderes
ausstattung' LED-backlight fremkommer 30 stk. Kun få er interessante,
dvs. 24" og med andet end TN panel:

LG W2420R
(LG W2486L er TN)
Apple LED Cinema 24"
HP LP2480zx
Samsung LX24

så LED-backlight vrimler det ikke med.

mvh

John

Fra : Michael Weber

Dato : 30-08-09 12:41

jk wrote:

> Du er vist jobkigger ?! sikken tavshed.

Jobkigger?
Du kom med nogle interessante forslag, jeg lige har undersøgt.
:)

Apple:
Apples blanke overflade, der giver reflektioner, har jeg ikke nerver
til at se på. De ser flot ud og leverer nok også et flot billede men efter
10 minutter (og med mine fedtede fingre) sidder jeg og bider i
bordpladen af irritation. :)

HP:
LP2475w ser interessant ud.
http://www.prad.de/new/monitore/test/2008/test-hp-lp2475w.html
Dog har den, i ovenstående test, et par problemer ift. homoganitet
og tekst i andre opløsninger end 19x12. Men det samme gør
sig nok gældende med andre skærme.

Dell:
Jeg faldt over denne skærm Dell UltraSharp 24" U2410 med h-ips:
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=294435

Det fremgår ikke umiddelbart af dells side at det er et H-IPS-panel,
men af denne:
http://www.cnet.com.au/dell-ultrasharp-u2410-unboxing-339298038.htm

Det ser ud til at Flatpanels er på vej med en test af U2410:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1251289795
Og den kan tilsyneladende fås for kr 3900 ved dustinhome.dk:
http://www.dustinhome.dk/pd_5010330369.aspx

Dernæst fandt jeg denne Dell 2408WFP m. S-PVA panel:
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=147255

Problemet med Dell er så bare lige at de tilsyneladende har en anelse
svært ved at vise sort, hvilket jeg har set det bemærket flere steder.
F.eks. er det et minus ved de Dell skærme, flatpanels anbefaler.

Via Prad.de undersøgte jeg, hvilke skærme NEC har og faldt over
denne NEC MultiSync LCD2490WUXI med H-IPS:
http://www.prad.de/new/monitore/test/2009/test-nec-2490wuxi.html

Samt NEC MultiSync 24WMGX3 med AMVA-Panel:
http://www.prad.de/new/news/shownews_tft1885.html

> Eizo er naturligvis et fremragende mærke. Men ret dyrt. Jeg har nævnt
> udmærkede alternativer. Der er også et fremragende 26" LG (s-ips) med
> [...]

Den skal jeg lige have undersøgt.

> og med 2560x1600 pixels i 30":
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=437335
> http://www.prad.de/guide/screen4408.html

30" er så lige stor nok synes jeg.

> Når man søger på prad.de under 'monitore finden', 'besonderes
> ausstattung' LED-backlight fremkommer 30 stk. Kun få er interessante,
> [...]

HP LP2480zx har jeg kigget på, men den
er nok lige en anelse udenfor budgettet.

De andre vil jeg lige kigge nærmere på
og så vende tilbage.

> så LED-backlight vrimler det ikke med.
>
> mvh
>
> John

Tak for dit indlæg.

Fra : Michael Weber

Dato : 09-09-09 15:47

jk wrote:

> [...]
>
> Når man søger på prad.de under 'monitore finden', 'besonderes
> ausstattung' LED-backlight fremkommer 30 stk. Kun få er interessante,

Snip, snap snude, så er det køb ude.
Har bestilt Eizos Flexscan SX2461W.
Tak for hjælpen.
:)

Fra : jk

Dato : 10-09-09 08:32

On Wed, 9 Sep 2009 16:47:04 +0200, "Michael Weber"
<michael@michaelweber.invalid> wrote:

>Snip, snap snude, så er det køb ude.
>Har bestilt Eizos Flexscan SX2461W.
>Tak for hjælpen.
>:)

http://www.prad.de/guide/screen4290.html

til 1000 euro. Man kan ikke sige, at du har fået den i nakken. Læg
mærke til at samsung har lavet panelet, s-pva.

mvh

John