Vildkat der kommer ind.
Fra : Jacob Laugesen

Dato : 12-08-09 22:56

Vi har to katte og de klarer sig fint og har altid mad stående fremme.
Vi syntes at de var begyndt at spise mere uden at de tog på.

Jeg har så i aften fundet ud af at en stor hankat der lever vildt (eller
på gården ved siden af) kommer op i køkkenet og spiser med.

Han har flere gange været lukket inde et rum i kælderen hvor han har
gemt sig efter at være blevet overrasket af os. Han kommer ind via
kattelemmen i kælderen.

Vores katte er ikke meget for ham. Det er dog kun den store af de to
hankatte der gør noget ved det. Men hvis den fremmede bliver jaget op i
et hjørne så venter de bare der til vi kommer hjem.

Jeg har set at man kan få en kattelem der kun lukker op for ens egne katte.

Er der nogen der har erfaringer med dem? Det skal ikke være noget med et
halsbånd. Så der er noget med en chip. Hvad koster det?

Hilsen Jacob Laugesen

Fra : Anette

Dato : 13-08-09 13:26

Jacob Laugesen wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med dem? Det skal ikke være noget med
> et halsbånd. Så der er noget med en chip. Hvad koster det?

Vi havde det samme bøvl med en af naboens mange katte for 3-4 år siden.
En stor fertil hankat indtog vores hjem og satte sine mærker over det hele.
Det er jo lidt træls, når vores egne 4 missedyr er neutraliserede :(

Løsningen blev et "vindfang" før kattelemmen.
Vores kattelem sidder i et vindue, ca 1 meter over jorden.
Udenfor vinduet er der nu en hjemmebygget kasse med åbning/indgang i
bunden, to hylder inden i, forskudt af hinanden
som kattene skal kravle op på for at komme ind via kattelemmen.
Øverst i kassen er der plexiglas, så der er lidt lys om dagen.
Det tog kun en håndfuld kyllingestykker at få lært misserne hvordan det
fungerer.

Det virker! Vi har ikke set han sjattisseren her hos os, siden :)

/ Anette

Fra : Kim2000

Dato : 13-08-09 18:49

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> fungerer.
>
> Det virker! Vi har ikke set han sjattisseren her hos os, siden :)

Det var smart. Her er problemet jo det at så kan vovse ikke have hele
hovedet ude af kattelemmen og brokke sig

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 14-08-09 00:22

Kim2000 skrev:

> Det var smart. Her er problemet jo det at så kan vovse ikke have hele
> hovedet ude af kattelemmen og brokke sig

Det er rigtigt smart fundet på men jeg kan ikke bruge det he da vores
kattelem sidder i en dør. jeg tror det bliver en http://www.sureflap.dk/

Fra : Kate

Dato : 14-08-09 07:40

Jacob Laugesen <Sefnyr@yahoo.dk> wrote in

> Det er rigtigt smart fundet på men jeg kan ikke bruge det he da
> vores kattelem sidder i en dør. jeg tror det bliver en
> http://www.sureflap.dk/

Det ser godt nok også smart ud. Hvis mine ikke have en indheget have
ville den også være mit valg. Særligt godt synes jeg det er at man ikke
er afhængig af et halsbånd.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 13-08-09 13:50

> Vores katte er ikke meget for ham. Det er dog kun den store af de to
> hankatte der gør noget ved det. Men hvis den fremmede bliver jaget op i et
> hjørne så venter de bare der til vi kommer hjem.

Det er da også irriterende!

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med dem? Det skal ikke være noget med et
> halsbånd. Så der er noget med en chip. Hvad koster det?

Jeg har ingen erfaring med dem, men der er en her:
http://loppetjansen.dk/kat/kattelemme/cat_mate_elektronisk_kattelem_incl_2_magneter_5211_da.html

Og hvis de har chip er nu kommet en på markedet der kan læse den. Her fra en
tysk side:
http://www.zooplus.de/shop/katzen/balkon_garten/katzenklappe_und_einbautuer/mikrochip_katzenklappe/136978

Håber det hjalp

Mvh Kari

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 14-08-09 00:24

Kari Eiffert skrev:

> [...]
>

> Og hvis de har chip er nu kommet en på markedet der kan læse den. Her

Der var den. Jeg tror det bliver til en http://www.sureflap.dk/. Den
anden duer ikke da vi ikke vil have halsbånd på dem.

Når vi engang får den købt og monteret og får puttet chips i kattene
skal jeg nok skrive hvordan det gik. Tak for hjælpen.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 14-08-09 15:54

"Jacob Laugesen" <Sefnyr@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
>
> Når vi engang får den købt og monteret og får puttet chips i kattene skal
> jeg nok skrive hvordan det gik. Tak for hjælpen.

Jamen det var da så lidt. Synes også det lyder virkelig smart! Håber det
virker rigtigt godt, så I kan få fred igen

Mvh Kari

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-08-09 17:13

Jacob Laugesen wrote:

> [...]
>
> Jeg har så i aften fundet ud af at en stor hankat der lever vildt (eller
> på gården ved siden af) kommer op i køkkenet og spiser med.

Vi har lidt af det samme.
Hvis der står mad fremme hen over natten, så kommer en del katte, der gerne
vil spise med.

Vores løsning er at lave 'portionsanretninger'[1] til Twix (aka
'Bassemanden').

Når der ikke er noget at hente, så gider 'de' ikke at komme.

[1] portionsanretninger = 4-5 gange om dagen :)

Stig Johansen

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 14-08-09 00:21

Stig Johansen skrev:

> [...]
> 'Bassemanden').
>
> Når der ikke er noget at hente, så gider 'de' ikke at komme.
>
> [1] portionsanretninger = 4-5 gange om dagen :)

Vi kommer ikke altid hjem på faste tidspunkter og kan godt lide at der
altid er mad fremme til dem. Det er også nemmere hvis vi er væk i et par
dage.

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-08-09 05:45

Jacob Laugesen wrote:

> Vi kommer ikke altid hjem på faste tidspunkter og kan godt lide at der
> altid er mad fremme til dem.

Den kunne vist misforstås, den jeg skrev.

Det mad jeg snakker om er 'vådfoder' primært kogt sej.

Der er altid tørfoder, men det ser ikke ud som om de andre katte 'gider' at
gå efter det.

Står der derimod rester af 'vådfoder' om aftenen, kan vi være sikker på at
tallerkener er tørslikket.

> Det er også nemmere hvis vi er væk i et par
> dage.

I de tilfælde får vi en nabo/genbo til at kigge efter, og fylde mad i
skålen.

Stig Johansen