Malt og katte
Fra : Pernille Højgaard

Dato : 07-08-09 20:42

Jeg var nede og købe malt til perseren igår.

Vi stod og snakkede lidt og så sagde sælgeren: "Du ved godt hvordan man
giver sådan noget, ikk'??" (Efter hukommelse) Og så siger hun at jeg skal
tage en teske og trykke ca. 2 cm. ud på den, og så fat i katten, og vippe
det op i ganen på ham.

Jeg læser på pakningen om det samme gode råd.....

Men min kat er åbenbart underlig, for ham æder det som slik. Jeg trykker
bare lidt ud i hans madskål, og så spinder han, mens han kommer rendende. Og
spiser helt op. Og beder om mere....

VH Pernille
--

Livet er for kort til at undgå Pernille

Fra : Dikte

Dato : 07-08-09 16:08

On 7 Aug., 21:42, "Pernille Højgaard" <p...@praxis.invalid> wrote:
> [...]
> bare lidt ud i hans madskål, og så spinder han, mens han kommer rendende. Og

Jamen de er sælsomme og ter sig ikke efter bogen... sådan er de bare.
Glæd dig over, du har en, der æder kattemali som slik..
kh Dikte

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-09 09:45

In news:4a7c839e$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Pernille Højgaard <ph@praxis.invalid> typed:
> [...]
> trykker bare lidt ud i hans madskål, og så spinder han, mens han
> kommer rendende. Og spiser helt op. Og beder om mere....

Det er faktisk ikke noget særsyn at katte godt kan lide kattemalt. Mine har
også altid syntes godt om det, og har slikket sig om munden bagefter for at
få det hele med. Jeg prøvede engang komme en anelse på fingeren for at
smage, og det smager ret sødt og dejligt, noget hen efter mørk sirup.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-08-09 12:45

Tove Krieger wrote:
> [...]
> for at få det hele med. Jeg prøvede engang komme en anelse på fingeren
> for at smage, og det smager ret sødt og dejligt, noget hen efter mørk

Katte kan ellers overhovedet ikke smage sødt, efter hvad jeg har læst.

Eller der er måske enkelte katte, der er muteret tilbage til at kunne det?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-08-09 12:58

In news:4a800834$0$301$14726298@news.sunsite.dk,
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:

> Katte kan ellers overhovedet ikke smage sødt, efter hvad jeg har læst.

Det har jeg også hørt engang, men så må det være noget andet der spiller
ind. Jeg kan dog ikke gætte hvad.

> Eller der er måske enkelte katte, der er muteret tilbage til at kunne
> det?

Det er nok usandsynligt, men det kan jo være lugten af kattemalt kattene
godt kan lide.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-08-09 13:05

Tove Krieger wrote:
> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:
>
> Det har jeg også hørt engang, men så må det være noget andet der spiller
> ind. Jeg kan dog ikke gætte hvad.

Der er jo to ting ved sukker.

Dels smager det godt, og dels giver det en hurtig blodsukkerstigning,
som de fleste af os mennesker godt kan lide.

Tit hjælper det med frugt (eller slik), hvis man er i smådårligt humør.
Blodsukkerpåvirkningen kan måske også mærkes af katte, på den måde at de
erfarer at når de spiser kattemalten, så får de en god biokemisk
oplevelse. Og så kan det udmærket godt være at kattene kan lære at
genkende kattemalten via lugten.

> Det er nok usandsynligt, men det kan jo være lugten af kattemalt kattene
> godt kan lide.

Jeg holder mest på ovenstående.

Den med blodsukkeret er især troværdig, synes jeg, fordi katte jo netop
ikke har for vane at spise søde ting (frugt og bær), eftersom de ikke
får smagsoplevelsen af (frugt)sukker. Det er derfor, alle kattedyr er
kødædere (modsat hundedyr og bjørne og andre rovdyr, der i virkeligheden
er altædere). Og hvis en kat stort set aldrig får det dér dejlige
blodsukkerhop, som vi mennesker får flere gange om ugen (eller flere
gange om dagen, alt efter hvor sundt eller usundt man nu lever), så er
det måske et rigtig stort "kick", når det rent faktisk sker.

"Hovsa, det var sgu en dejlig fornemmelse inde i mig, det vil jeg gerne
have igen en anden gang...", og så opbygges associationen mellem lugten
af kattemalt og den dejlige fornemmelse.

Det forklarer dog ikke hvorfor katten vælger at spise kattemalten
ellerførste gang; kun hvorfor katten kommer igen for at få mere af det
samme. Jeg har meget lidt erfaring med katte, og ved derfor egentlig
ikke hvor villige de plejer at være til at spise nye og fremmede ting,
som deres mennesker serverer for dem.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan F

Dato : 10-08-09 14:20

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> erfarer at når de spiser kattemalten, så får de en god biokemisk
> oplevelse. Og så kan det udmærket godt være at kattene kan lære at

Jeg havde en lignende oplevelse med en af mine katte. Jeg havde købt noget
chokolade med pebernynte fyld. Og en af kattene var rigtig interesseret. De
er ellers ikke glade for pebermynte. Men jeg tog noget sukkerfyldet, og
præsenterede for katten på en finger. Det spiste han hurtigt, og et par
minutter efter fes han rundt i lokalet, som om han var dopet. Ikke at han er
særlig rolig, men hans bror, som ellers er med på den værste, sad bare og
gloede på ham. De leger ellers sammen (og samtidig), men der ville han ikke
lige være med.

Allan F

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-08-09 15:06

Allan F wrote:
> [...]
> er ellers ikke glade for pebermynte. Men jeg tog noget sukkerfyldet, og

Noget pebermynteslik indeholder vel mere sukker end andet...

> [...]
> gloede på ham. De leger ellers sammen (og samtidig), men der ville han ikke

Det har nok været lugten. Pebermynte lugter jo ret kraftigt.

(I øvrigt bliver jeg ikke sevv specielt påvirket af sukker. Andre
mennesker taler tit om, at de bliver helt dopede af f.eks. et par
druesukkertabletter, men jeg selv oplever stort set ingen virkning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan F

Dato : 10-08-09 15:39

> [...]
> mennesker taler tit om, at de bliver helt dopede af f.eks. et par
> druesukkertabletter, men jeg selv oplever stort set ingen virkning.

Jeg kender det fra mig selv. Når jeg har været på arbejde hele natten, og
køber morgenbrød, så ryger der lige en (den eneste) brunsviger næsten inden
jeg er kommet ind i bilen. Og efter 1-2 minutter kan jeg mærke en tydelig
forandring - det er ligesom hvis man er meget tørstig, og tømmer en flaske
iskold kildevand. Jeg vil ikke kalde det et kick, men der er noget om det.

Allan F

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-08-09 06:23

Allan F wrote:
> [...]
> iskold kildevand. Jeg vil ikke kalde det et kick, men der er noget om det.

Nåja, det virker da også for mig, hvis jeg er udmattet. Jeg talte bare
om almindelig hverdag. Jeg bliver ikke "høj" af sukker, sådan som mange
andre bliver (eller påstår at blive).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-08-09 14:26

In news:4a800cee$0$298$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> samme. Jeg har meget lidt erfaring med katte, og ved derfor egentlig
> ikke hvor villige de plejer at være til at spise nye og fremmede ting,

Mange tak for en yderst god og troværdig forklaring. Den køber jeg faktisk.

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 10-08-09 14:24

On Mon, 10 Aug 2009 13:44:56 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Katte kan ellers overhovedet ikke smage sødt, efter hvad jeg har læst.

Helt så firkantet er det nu ikke: katte har smagsløg for sødt, de har
bare ikke nær så mange af dem som f.eks. hunde og mennesker.

Niels Peter

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-08-09 15:04

Niels Peter Hansen wrote:

> Helt så firkantet er det nu ikke: katte har smagsløg for sødt, de har
> bare ikke nær så mange af dem som f.eks. hunde og mennesker.

Okay... Har du et godt link om emnet?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-08-09 15:22

In news:4a8028da$0$297$14726298@news.sunsite.dk,
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:

> Okay... Har du et godt link om emnet?

Jeg fandt lige to links som måske kan bruges. Det sidste er især
interessant.:

http://www3.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=100939&side=&webside=3518085

http://www.bluewhite.dk/Tips/sanser.shtml

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-08-09 21:02

Tove Krieger wrote:
> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:
>
> Jeg fandt lige to links som måske kan bruges. Det sidste er især
> [...]

Elendigt sprog, og meget sjuskede forklaringer.

> http://www.bluewhite.dk/Tips/sanser.shtml

Den ser til gengæld meget mere interessant ud, og jeg har gemt den til
læsning ved senere lejlighed. På forhånd tak!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 12-08-09 21:45

On Mon, 10 Aug 2009 16:21:59 +0200, "Tove Krieger"
<missminimiv@privat.dk> wrote:

>http://www.bluewhite.dk/Tips/sanser.shtml

Nå, ja, den var jeg lidt for beskeden til at nævne

Niels Peter

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-08-09 20:08

Det samme her De eeeeeelsker det, og når de skal have medicin blander vi
det bare i malten, og så æder de det med glæde og beder om mere

Mvh Kari