Ferie og vor kat
Fra : Peter X

Dato : 06-08-09 13:42

Hej, vi har en næsten 6 år gl. steriliseret hunkat, der altid har levet et beskyttet liv, inde
i vor lejlighed, siden vi fik hende som 3 md gammel killing.
Hun har stort set aldrig være ude, andet end 2 gange a 10 min, i snor, i vor have.

Tidl. når vi har været på ferie har hun været på hhv. internat, hvilket ikke gik for godt, da
hun fik noget betændelse, ellers har hun været hos nogle af vor gode venner, som også holdt
hende indendørs. Hos dem gemte hun sig stort set i hele perioden (ca. 1 uge), da hun er den
type kat der let bliver bange. Vi er selvsagt meget glade for hende og ønsker på ingen måde at
der sker noget med hende.

Vi har for et par md siden været på en 5 dages ferie, hvor vi valgte at lade hende blive i vor
lejlighed, som hun selvf. kender. Vor nabo kom så forbi en gang om dagen, dvs 10-15 min, hvor
de praktisk ting vedr frisk vand, mad og toilet rengøring.

Umiddelbart vurderer vi at sidstnævnte er det bedste og mindst stressende for hende, omend hun
virkede noget fornærmet da vi kom hjem, sidste gang.

Vi står nu overfor en snarlig rejse på 9 dage og satser da på at lade hende blive i
lejligheden, hvor nabo'en kan se til hende.

Hvad mener I om dette valg ??

mvh Peter

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-08-09 15:28

In news:MPG.24e4ee1cff7cae47989fb1@news.inet.tele.dk,
Peter X <pex@nejda.com> typed:

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-08-09 15:38

> [...]
> hende blive i
> lejligheden, hvor nabo'en kan se til hende.

Der er da slet ikke noget at rafle om. Selvfølgelig er hendes eget hjem det
allerbedste. De fleste katte vil meget nødigt væk fra deres vante
omgivelser.

Jeg bor ca. 200 meter fra min datter, og når de har skullet på ferie, har
jeg altid passet deres kat. Jeg var der så 2 gange om dagen, og om
formiddagen blev han lukket lidt ud i haven. Derefter fik han mad, og så var
han vel fornøjet til jeg kom igen sidst på eftermiddagen, hvor bakken blev
skiftet og han fik mad og frisk vand igen. Jeg gav mig også tid til at kæle
med ham begge gange. Sådan har vi arrangeret det i nogle år nu, fordi vi
synes det er det bedste.

Min datter har så til gengæld været kattepasser, når vi en sjælden gang har
været væk et par dage, og det er en vældig god ordning efter min mening. Vi
har kun én kat nu, men hun har så en dejlig stor kattegård hvor hun nyder at
være.

P.S. God ferie.

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-08-09 19:23

Tove Krieger wrote:

> Der er da slet ikke noget at rafle om. Selvfølgelig er hendes eget hjem
> det allerbedste. De fleste katte vil meget nødigt væk fra deres vante
> omgivelser.

Det vil jeg også mene.
Pt passer jeg naboens kat mens de er på Bornholm.

De havde overvejet at tage hende med, men der er fremmede mennesker og
vildkatte dér hvor de er, så vi blev enige om, at det nok er bedst hun er
hjemme.

Selvfølgelig kan det nok være lidt ensomt i løbet af dagen, men jeg tror nu
alligevel det er bedst.

Stig Johansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-08-09 19:50

In news:4a7b1fd0$0$304$14726298@news.sunsite.dk,
Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> typed:

> [...]
> hun er hjemme.
>
> Selvfølgelig kan det nok være lidt ensomt i løbet af dagen, men jeg

Katte bruger jo en stor del af dagen på at sove, så jeg vil tro at vores
Mini f.eks sover meget af tiden, hvis vi er væk.

Fra : Allan G

Dato : 06-08-09 15:41

"Peter X" <pex@nejda.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Peter
Det lyder helt rigtigt i mine ører, ja nu hvor du skriver at det er en
indekat.
Jeg bruger selv pension, men mine har normalt adgang til indhegnet have.
Og det tør jeg ikke, hvis de kun ser en besøgsven 1 gang i døgnet, så for at
jeg har ro i maven, kommer mine på pension.

Mvh Allan

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-08-09 22:53

Hej
Lyder som en skøn helt normal kat.

[...]

Det er det klart også især hvis i sørger for nok stimulerende legetøj og
evt. sætter mad lidt forskellige steder hun kan skifte lidt imellem.

Vi står nu overfor en snarlig rejse på 9 dage og satser da på at lade hende
blive i
lejligheden, hvor nabo'en kan se til hende.

Hvad mener I om dette valg ??

Det kommer nok lidt an på, hvor meget tillid i har til denne nabo. 9 dage er
godt nok lidt længe, men omvendt, hvis hun bare bliver snakket med jævnligt
og meget gerne på ca. samme tidspunkt hver dag, så er det helt sikkert, at
hun sagtens kan klare 9 dage.
I kan jo også supplere med lidt musik ved meget lav styrke på en radio. Ikke
fordi katte er specielt kræsne, men dr's p4 er faktisk ofte noget dyr kan
lide, da deres jingler ikke er så shokerende og larmende som på mange af de
kommercielle kanaler.

Men kig naboen dybt i øjnene, når I aftaler, at han / hun skal bruge mindst
10 minutter i ro og fred sammen med katten hver dag. En kat er heldigvis
ikke så afhængig af sin flok som en hund, så den kan bedre tåle at få ferie
fra jer en god uges tid. med en hun som normalt er meget sammen med sin
familie vil jeg mene, at der skulle betydelig mere omsorg til.
Hvis så naboen også vil være sød og flytte lidt rundt på hendes legetøj, så
nye spændende udfordringer opstår, så skal hun såmæn nok få en rigtig
afstressende uge i sit eget selskab.

Mvh. Brian

Fra : Louise

Dato : 07-08-09 03:09

On 6 Aug., 14:42, Peter X <p...@nejda.com> wrote:
> [...]
>
> Vi står nu overfor en snarlig rejse på 9 dage og satser da på at lade hende blive i
> lejligheden, hvor nabo'en kan se til hende.

Når jeg rejser, hvilket sker ca. 1 gang om året, er Buster i pension.
Buster har det godt i pensionen, og kan huske det fra år til år, så
derfor har jeg ingen betænkeligheder ved at have ham der.

Er jeg væk en overnatning sørger jeg for rigelig mad, vand og legetøj,
så han kan klare sig selv.
En enkelt gang, hvor jeg ahr været væk to overnatninger, har en nabo
passet ham.

Har I ikke nogle venner der kan bo i jeres lejlighed mens I er af
sted, sådan så missen er i vante omgivelser og der er en til at nusse
om hende?
Hvis naboen skal gå ind og kigge til katten synes jeg naboen skal
komme et par gange om dagen - evt. morgen og aften - og bliver og
hygge og lege med missen, så hun bliver aktiveret.
Ellers tror jeg 9 dage er meget lang tid for missen.,

--
Louise