Sammenføring af katte - Udvidet
Fra : Kim Mortensen

Dato : 28-07-09 19:32

Hej Kære Katteexperter,

jeg har endnu et spørgsmål ang. sammenføring af to katte. men denne gang
er vi i fuld gang, men har svært ved at vurdere hvordan det går.

Jeg har en kat på omkring 12 år, som har været familiens kæledække,
indekat og meget bestemt. Og nu har vi anskaffet os en Killing på 12
uger, som er meget åben og frisk..

Vi har prøvet de tricks der står beskrever med døre på klem (faktisk
lavet en døråbning med hønsenet, så der er godt udsyn), og alt det der
skal til.. og nu har vi taget det store skrit og ladet dem være i samme
rum.. Den gamle kat væser og sprutter, men rør ikke den lille..
Killingen føjer sig for den store, og bevæger sig meget stille og roligt
væk.. Dette har stået på nogle gange nu, hvor der ikke har været fysisk
kontakt, men den store er meget larmene.. Er dette normalt, eller er
der nogle indikationer på hvordan/hvor vi er i forløbet.

Det skal siges at den gamle kat aldrig har været glad for fremmede
katte.. men på nuværende stadie kan den hvæse og sprutte lidt.. og så gå
sin ved .. Så det er ikke fordi den er ude på at gøre killingen ondt..

Mvh
Kim Mortensen

Med venlig hilsen
Kim Mortensen

Fra : Allan G

Dato : 28-07-09 19:49

"Kim Mortensen" <kimfmxKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> katte.. men på nuværende stadie kan den hvæse og sprutte lidt.. og så gå
> sin ved .. Så det er ikke fordi den er ude på at gøre killingen ondt..

For mig lyder det helt rigtigt som det går hos jer.
Jeg har nu kun sammenført hankatater med han killinger, og det på den hårde
måde.
Dvs, killingen blev lukket ud og så blev de venner.
Men det skete på samme måde som du beskriver.

Sålænge der ikke flyder blod, ja så skal de nok blive venner.
Den lille skal jo lige få at vide at han er den lille
Og det har han vist lært. Så de skal nok blive gode venner.

Mvh Allan

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 28-07-09 19:56

Kim Mortensen wrote:
> [...]
> skal til.. og nu har vi taget det store skrit og ladet dem være i samme
> rum.. Den gamle kat væser og sprutter, men rør ikke den lille..

Dette er ganske normalt.

> Killingen føjer sig for den store, og bevæger sig meget stille og roligt
> væk..

Dette er til gengæld ikke så almindeligt, de plejer at være noget
frækkere i den alder.
Men det er trods alt unormalt til den positive side

Dette har stået på nogle gange nu, hvor der ikke har været fysisk
> kontakt, men den store er meget larmene.. Er dette normalt, eller er
> der nogle indikationer på hvordan/hvor vi er i forløbet.

Det lyder alt sammen ganske normalt.
Jeg må så indrømme, at jeg aldrig har troet på de langsomme, gradvise
introduktioner, det trækker bare pinen ud efter min mening.
Dog kan det være nødvendigt, hvis man skal introducere to voksne katte
til hinanden, for det kan være lidt tricky.
Bliv ikke forbavset, hvis I om kort tid ser den gamle fjante rundt med
killingen. De kan nogle gange vende på en tallerken fra den ene dag til
den anden.

Niels Peter

Fra : Allan G

Dato : 28-07-09 20:09

"Niels Peter Hansen" <nph@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6f49a4$0$56775hvordan det går.

Klip

> [...]
> Bliv ikke forbavset, hvis I om kort tid ser den gamle fjante rundt med
> killingen. De kan nogle gange vende på en tallerken fra den ene dag til

Nemlig Niels Peder,
Hehe jeg havde en lang aften da jeg sammenførte de 2 jeg har nu, Hold da op
for en hylekoncert de holde.
Den lille ny røg ud af kassen da han kom hjem, og så så de hinanden an.

Det endte med at de begge sad og prøvede at jamre højest ude i køkkenet, Jeg
lagde mig til at sove.
For der var ingen blod, kun 2 katte der sad 10 cm fra hinanden og prøvede at
larme mest

Næste dag var de venner, og ingen klager fra naboerne, men hold da op hvor
de kunne larme der.

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-07-09 21:19

In news:XMqdnTUhsbCH2fLXnZ2dnUVZ8oednZ2d@giganews.com,
Kim Mortensen <kimfmxKATTE@BAKKEgmail.com> typed:
> [...]
> katte.. men på nuværende stadie kan den hvæse og sprutte lidt.. og så
> gå sin ved .. Så det er ikke fordi den er ude på at gøre killingen

Jeg vil sige som de andre der har svaret dig, at du overhovedet ikke behøver
at bekymre dig. Der går ikke lang tid førend de vil begynde at nyde
hinandens selskab.

Vores dejlige hankat Mivser, som desværre ikke lever mere, var 5 år da vi
fik lille Mini på godt 12 uger. Hun var da en lille smule bange for ham, når
han gik i en stor bue uden om hende og hvæsede højlydt, men det fortog sig
altså ret hurtigt, og så var de gode venner resten af den tid de havde
sammen. Mini er 8 år nu, og jeg kan huske at hun savnede ham ret meget da
han måtte aflives på grund af sygdom.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kim Mortensen

Dato : 29-07-09 13:29

> [...]
> altså ret hurtigt, og så var de gode venner resten af den tid de havde
> sammen. Mini er 8 år nu, og jeg kan huske at hun savnede ham ret meget da

Takker alle mange gange for jeres hjælp, og vi glæder os til at nyde dem
begge i samme sofa en dag med stereo brum (-:

Med venlig hilsen
Kim Mortensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-07-09 14:05

In news:laKdney6UJsJ3e3XnZ2dnUVZ8qGdnZ2d@giganews.com,
> [...]
>
> Takker alle mange gange for jeres hjælp, og vi glæder os til at nyde
> dem begge i samme sofa en dag med stereo brum (-:

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan det går efter et stykke tid. Du må
også meget gerne lægge lidt billeder ind af dem.

Fra : Heidi

Dato : 31-07-09 19:24

<klip>
Jeg har en kat på omkring 12 år, som har været familiens kæledække,
indekat og meget bestemt. Og nu har vi anskaffet os en Killing på 12
uger, som er meget åben og frisk..
</klip>

Nu er det ikke for at være negativ, men efter min mening, så er det ikke
optimalt at sætte en kat på 12 år og 12 uger sammen.
Det svarer lidt til at sætte en pensionist og et barn på 2-3 år sammen og
forvente de har fælles interesser og bliver bedste venner for livet.

En kat på 12 år - beskrevet af dig selv som familines centrum og "bestemt"
der sikker nyder livet med fred og ro, sove dase og spise. Og en fætter
frisk på 12 uger, der har mod på tant og fjas, hu-hej hvor det går og gang i
den. Jeg synes det er synd for begge katte. I værste fald bliver den gamle
stresset og den lille enten dominerende eller underkuet. Den gamle bliver
uanset hvordan vi gør regnskabet op, degraderet fra "kæledække" til at være
enten nr. 2 eller en halv nr. 1.

Men guderne skal da vide jeg ønsker alt det bedste for dig, familien og ikke
mindst kattene.

Jeg har (desværre) selv resultatet af en mislykket sammenføring (endda af
jævnaldrende katte) som jeg lod stå på alt for længe, og er endt med 2
urenlige katte (der burde aflives af den grund, men sådan er jeg ligesom
ikke, som mange herinde vil vide) Jeg fik omplaceret katten der forvoldte
alt dette, den lever i bedste velgående hos Benedikte B.og hedder Svedske
:))

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 01-08-09 14:58

"Heidi" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det svarer lidt til at sætte en pensionist og et barn på 2-3 år sammen og
> forvente de har fælles interesser og bliver bedste venner for livet.

Det sker vel jævnligt, når Bedstemor har besøg af børnebørnene?

> [...]
> bliver uanset hvordan vi gør regnskabet op, degraderet fra "kæledække" til
> at være enten nr. 2 eller en halv nr. 1.

Jeg er er sikker på, det har bedre chancer end hvis en jævnaldrende kat var
blevet indtroduceret.
Jeg har set mange eksempler på at ældre katte er livet gevaldigt op, når der
kom "ungdom i huset".

Niels Peter

Fra : Heidi

Dato : 01-08-09 22:17

> Det sker vel jævnligt, når Bedstemor har besøg af børnebørnene?

Jo, men de skal ligesom være sammen 24 timer i døgnet om de vil det eller ej

> [...]
> var blevet indtroduceret.
> Jeg har set mange eksempler på at ældre katte er livet gevaldigt op, når

Hej Niels Peter

Ja, og jeg fortæller også bare at det _kan_ gå galt, ikke at det
nødvendigvis gør det.
Men hvis det ikke fungerer efter en tid, bør man revurdere situationen
seriøst og ikke ende med den slags problemer jeg har, med urenlige katte
(pga. stress)

Desværre vokser træerne ikke ind i himlen, og Kim (spørgeren) bør da vide at
der er en risiko for at det ikke går, og en chance for at det går fint :)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Kate

Dato : 02-08-09 21:40

"Heidi" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

> Desværre vokser træerne ikke ind i himlen, og Kim (spørgeren) bør
> da vide at der er en risiko for at det ikke går, og en chance for
> at det går fint :)

Ja, jeg har 2 historier om sammenførsel af voksne katte med en killing.
Første gang var en katastrofe, men min uvidenhed gjorde at kattene
endte med at leve sammen, men helt lykkelige ved jeg i dag at de ikke
var. da Mowgli skulle introduceres var jeg helt anderledes forberedt på
evt ballade, hvorefter kræet vader lige ud af transportkassen og møder
Lante. Det var så den sammenføring
Så ja, det kan gå begge veje, men OP's beskrivelse af forløbet hos ham
giver mig indtryk af at det går helt som det skal og kattene sikkert
sagtens kan få glæde af hinanden

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Dikte

Dato : 01-08-09 06:46

On 31 Jul., 20:23, "Heidi" <zasha_xFJERNDE...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> alt dette, den lever i bedste velgående hos Benedikte B.og hedder Svedske

Tror du godt nok, det var på grund af Svedske, at dine blev urenlige?
Troede Miver havde været sådan altid?
Og at det kun var hende, der var vedvarende urenlig?
Kh Dikte

Fra : Heidi

Dato : 01-08-09 22:12

<klip>Tror du godt nok, det var på grund af Svedske, at dine blev urenlige?
Troede Miver havde været sådan altid?
Og at det kun var hende, der var vedvarende urenlig?
Kh Dikte

Det er dyrlægens - og min konklusion, det begyndte dér, da MisRosa (Svedske)
lå på lur og angreb dem uden varsel. At det så er eskaleret gennem årene, er
fordi det er blevet en vane, der virker som en snebold, der bliver større og
større med tiden.
Ja, det er dem begge, og det er anstrengende, specielt Mulle (Freddie) er
belastende da den går ind til naboerne hvis den ser sit snit til at stikke
af, og pisser på deres ting, vægge og alt muligt.

Men det er udelukkende mit ansvar, da jeg var alt for længe om at indse at
det aldrig ville gå med MisRosa (Svedske) og mine to "fastliggere" - jeg
forsøgte i over 1 år, hvir jeg skulle have indset det længe før, men dengang
vidste jeg _nada_ om katte (der ligger efterhånden 8-9 år tilbage)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor