Katten drikker brændenældevand
Fra : Brian H

Dato : 23-07-09 21:47

Min kæreste har brændenælder liggende i en spand vand på terrassen, det er
åbenbart godt at vande med eller sådan noget :)
Mit spørgsmål går på om vores kat må drikke dette vand?

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 23-07-09 21:55

Brian H wrote:
> Min kæreste har brændenælder liggende i en spand vand på terrassen, det
> er åbenbart godt at vande med eller sådan noget :)
> Mit spørgsmål går på om vores kat må drikke dette vand?

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen problemer i det. "Giften" i
brændenælder er eddikesyre, som de fleste pattedyr sagtens kan udskille.
Hvis der stadig er eddikesyre i "udtrækket", vil lugten få katte til at
holde sig fra det.
Oven i købet anbefales brændenælder som kosttilskud til mennesker, fordi
de indeholder store mængder jern og C-vitamin.
Det kræver dog, at det er de helt unge, lysegrønne planter.

Niels Peter

Fra : Brian H

Dato : 23-07-09 22:42

"Niels Peter Hansen" <nph@bluewhite.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> de indeholder store mængder jern og C-vitamin.
> Det kræver dog, at det er de helt unge, lysegrønne planter.

Han er helt pjattet med det. Han vil også hellere drikke regnvand fra bordet
på terrassen end fra vandskålen 3meter derfra :)
Ved ikke om det har noget med sagen at gøre, men han er / har lige været
syg. Han kaster sine hårbolde op men sluger dem igen, hvilket gav ham
maveproblemer med opkast 3-4dage i træk, spiste ingenting osv. Han er dog
ovenpå igen.

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 23-07-09 22:57

Brian H wrote:

> [...]
> syg. Han kaster sine hårbolde op men sluger dem igen, hvilket gav ham
> maveproblemer med opkast 3-4dage i træk, spiste ingenting osv. Han er

Det er almindeligt kendt, at katte hellere vil drikke hvad vi opfatter
som "beskidt" vand end vand fra hanen. Ingen ved med sikkerhed hvorfor,
men nogen mener, at det er fordi kommunevand tit er renset med klor, og
klor lugter meget slemt i en kattenæse.
De fleste katte har mange hårboller for tiden, fordi de fælder mere i
varmen.

Niels Peter

Fra : Brian H

Dato : 24-07-09 09:39

> [...]
> "beskidt" vand end vand fra hanen. Ingen ved med sikkerhed hvorfor, men
> nogen mener, at det er fordi kommunevand tit er renset med klor, og klor

Jeg lader ham drikke vandet :)
Men så vidt jeg ved bruger vi ikke klor til at rense vandet her i DK...

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-07-09 09:44

Brian H wrote:

> Men så vidt jeg ved bruger vi ikke klor til at rense vandet her i DK...

Nåh - og hvornår er vi holdt op med det?

Som barn havde jeg nogle ubehagelige oplevelser med klor, så ált der
indeholder klor, incl. klorin med citrus, er bandlyst her i huset.

Stig Johansen

Fra : Willy Hansen

Dato : 24-07-09 15:16

> [...]
>
> Som barn havde jeg nogle ubehagelige oplevelser med klor, så ált der
> indeholder klor, incl. klorin med citrus, er bandlyst her i huset.

Der bruges ikke klor ude på landet... det har måske været tilfældet i
storbyen, hvor de har tappet af overfladevandet fra søerne i "gamle"
dage...
(alder er noget relatvit)

Med venlig hilsen
Willy Hansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-07-09 15:26

In news:gp-dnZ1qFrSuX_TXnZ2dnUVZ8mmdnZ2d@giganews.com,
Willy Hansen <oz1hyiKATTE@BAKKEhotmail.com> typed:

> Der bruges ikke klor ude på landet... det har måske været tilfældet i
> storbyen, hvor de har tappet af overfladevandet fra søerne i "gamle"
> [...]

Vi bor i en lille landsby med privat vandværk, og vandet er lækkert, koldt
og velsmagende. Alligevel er Mini begejstret for vandet i havebassinet,
eller vandpytterne i indkørslen, men det er jo også vand hun *selv* har
fundet mener hun.

Nu, hvor vi ikke tør lade hende gå ud af hensyn til genboens forbaskede
køter, må hun "nøjes" med vandet fra vandhanen, men det glider da også ned
uden vrøvl.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-07-09 06:01

Willy Hansen wrote:

> det har måske været tilfældet i
> storbyen, hvor de har tappet af overfladevandet fra søerne i "gamle"
> dage...

Præcis - København.

Jeg mener stadig det er overfladevand vi får her i området.

Dog lugter det ikke mere af klor, så enten er de holdt op, eller også har
jeg mistet noget af min lugtesans.

Stig Johansen