Min kat har en lille bitte udposning. Hvad~
Fra : Mark Jensen

Dato : 22-07-09 20:04

I dag bed jeg mærke i min kat "gled" med vilje hen af gulvet og jeg
tænkte at der nok var problemer med afføringen, men det viser sig den
har en nærmest lille "pose" omkring anus. Sådan fra anusåbningen og så
en lillefingernegl i størrelse opad derfra. Som sagt Allerhøjst på
størrelse med en lillefingernejl og det ligner at posen er fyldt med
luft hvis noget.
Katten har det ellers fint og er i strålende humør. En 3årig hunkat.

Jeg kunne forestille mig det måske var en lille betændelsesting, men
jeg ved det ikke.

Har I noget forslag og skal man se tiden lidt an om det forsvinder.

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-07-09 21:02

In news:0goe65l1selh490lbdbgosnt5mvvbf0sa2@4ax.com,
Mark Jensen <markjj@hotmail.com> typed:
> [...]
> jeg ved det ikke.
>
> Har I noget forslag og skal man se tiden lidt an om det forsvinder.

Katte (og hunde) har i hver side af endetarmsåbningen en lille analkirtel.
De bliver som regel tømt med mellemrum af sig selv, men jeg vil skyde på at
din kat har en kirtel der er stoppet. Du kan evt. få dyrlægen til at tømme
den. Indholdet stinker aldeles forfærdeligt, og det er absolut ikke luft.
Ved stoppede analkirtler kurer dyrene som regel henad gulvet på måsen, så
det bestyrker min mistanke om, at det er det der er i vejen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mark Jensen

Dato : 23-07-09 15:04

On Wed, 22 Jul 2009 22:01:34 +0200, "Tove Krieger"
<missminimiv@privat.dk> wrote:

> [...]
>Ved stoppede analkirtler kurer dyrene som regel henad gulvet på måsen, så
>det bestyrker min mistanke om, at det er det der er i vejen.

Jeg tror du har ret i diagnosen.

Det er blevet mærkant mindre i dag. Kan det gå over af sig selv?

Jeg vil tage til dyrlæge hvis det bliver meget synligt igen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-07-09 15:53

In news:ddrg65pv8iljamd3sbj8b1eqfvqbkahqrq@4ax.com,
Mark Jensen <markjj@hotmail.com> typed:

> Jeg tror du har ret i diagnosen.
>
> Det er blevet mærkant mindre i dag. Kan det gå over af sig selv?
>
> Jeg vil tage til dyrlæge hvis det bliver meget synligt igen.

Jeg ville nok ikke tage til dyrlægen hvis den er blevet mindre. Noget kunne
evt. tyde på at der er blevet tømt noget ud helt automatisk.

Jeg har flere gange været ude for at vores tidligere hankat, hvis jeg havde
ham oppe, pludselig "lækkede" en analkirtel, og så er der ikke andet at gøre
end at skifte tøj og vaske sig godt, for det er ikke just parfume man dufter
af.

Det går selvfølgelig over af sig selv, hvis kirtlen ikke bliver med at være
forstoppet, men hvis den gør det må du hellere lige rådføre dig med
dyrlægen, som sikkert tit er ude for det, og derfor kan råde dig.

Fra : Mark Jensen

Dato : 23-07-09 19:44

On Thu, 23 Jul 2009 16:53:19 +0200, "Tove Krieger"
> [...]

>forstoppet, men hvis den gør det må du hellere lige rådføre dig med
>dyrlægen, som sikkert tit er ude for det, og derfor kan råde dig.

Den er nok blevet 50 % mindre, men den laver stadig "slæden"

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-07-09 20:58

In news:1rbh65d9j6im28nl6ola7o44vob500hrr2@4ax.com,
Mark Jensen <markjj@hotmail.com> typed:

> Den er nok blevet 50 % mindre, men den laver stadig "slæden"

Det er godt nok meget sjældnere at katte har det problem end hunde, men jeg
har kendt en kat med problemet.

Da det muligvis kan være en betændt analkirtel, ville det måske være en god
ide, hvis du lige ringede til din dyrlæge og forelagde ham problemet, så kan
han sikkert fortælle dig hvor vidt du skal have ham/hende til at se på det,
eller om det er noget du selv kan klare.

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-07-09 21:00

In news:4a68c0d6$0$48235$14726298@news.sunsite.dk,
Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> typed:
> [...]
> problemet, så kan han sikkert fortælle dig hvor vidt du skal have
> ham/hende til at se på det, eller om det er noget du selv kan klare.

Jeg glemte at medsende dette link, hvor du kan læse lidt om emnet.

http://www.dyrlaegehusetnakskov.dk/hund_kat/analkirtler.htm