ADSL2+ VS. VDSL2+ ved 1km
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-09-09 11:13

Hej

Nu hvor Fullrate er startet med levering af VDSL2+ og de samtidigt
dækker min central så er det jo lidt spændende hvordan VDSL yder ved
afstand af ca.1km til centralen.. Det er nemlig det at fullrate siger
jeg kun kan få ADSl 20/2 (op til)
Men i prensippet må VDSL løsningen være bedre på afstanden til at køre
20/2? Men det lader ikke til at fullrate vil sælge det. ihvertfald
ikke på nettet.

Nogen der ved noget mere om det? Synes jeg har set et skema engang der
viste ydelse vs afstand på de forskellige teknologier.

Mvh. Bjarke

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-09-09 18:18

On Sat, 19 Sep 2009 10:12:44 -0700 (PDT), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> wrote:

> [...]
> dækker min central så er det jo lidt spændende hvordan VDSL yder ved
> afstand af ca.1km til centralen.. Det er nemlig det at fullrate siger

Det er sandsynligt, de blot ikke har VDSL på den central, evt, ikke
eget udstyr overhovedet.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-09-09 11:26

On 19 Sep., 19:18, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> Det er sandsynligt, de blot ikke har VDSL på den central, evt, ikke
> eget udstyr overhovedet.

Jojo har fx tjekket en adresse på samme vej som centralen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-09-09 11:34

On 19 Sep., 19:26, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> Jojo har fx tjekket en adresse på samme vej som centralen

De skiller åbenbart ved 1000meter

ex.:Tilsluttet central:   Hedehusene
Afstand fra central til din adresse:   ca. 991 m
Beregnet maksimal hastighed:   25 Mbit / 8192 kbit

Tilsluttet central:   Hedehusene
Afstand fra central til din adresse:   ca. 1002 m
Beregnet maksimal hastighed:   op til 20 Mbit / 2048 kbit (ikke mulighed
for at vælge VDSL (de 2 adresser er naboer))

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-09-09 00:30

On 19 Sep., 19:12, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Nogen der ved noget mere om det? Synes jeg har set et skema engang der
> viste ydelse vs afstand på de forskellige teknologier.

ja nu svarer jeg lige mig selv så i andre også ved det, jeg fandt
nemlig denne grafiske fremstilling. http://www.myupload.dk/showfile/29227052eb7.bmp
på forummet her: http://www.dailyrush.dk/boards/1460/topics/76697/pages/1/

Der lader det til VDSL2+ yder mere op til ca. 1,6km hvor derefter at
yde det samme som ADSL2+
Meen der er jo nok mange forbehold ved dette, men uanset burde jeg
have bedre chancer for at få mere hastighed end nu hvor det er ret
irrerende når man kommer fra fibernet....

Men fullrate garantere stadig ikke nogen hastighed, og det lidt surt
hvis man ikke kan få en skid efter at betale 600kr i oprettelse....
Sagen er den at jeg bor ca. 1km fra centralen, både ifl. fullrate´s
målinger og en konkret måling hos TDC hvor de siger jeg kan få mindt
15Mbit... Men sagen er bare at den nuværende ADSL2+ kører med en
dæmpning der er ret høj, og jeg tror viterligt de har lavet noget
forkert på centralen dengang de tilsluttede de rå kobber over til
Dansknet for der virkede det ikke, der skulle en tekniker ud for at
tilslutte.... mens mine naboer kører fint alle med TDC TV og 10Mbit
internet grr.... TDC sætter sku nok filtre på nede på centralen når de
vil irretere konkurrenterne

Fra : Allan S. Olsen

Dato : 20-09-09 17:12

>Nogen der ved noget mere om det? Synes jeg har set et skema engang der
>viste ydelse vs afstand på de forskellige teknologier.

Som tekniker ansat ved TDC har vi nu igennem en tid lavet og installeret
VDSL.
Den erfaring vi har fået med VDSL er at VDSL på relativ kort afstand fra
ctr. kører fantastisk.
MEN allerede på afstande på ca. 800m kabellængde, der "trækker" ADSL
teknologien væsentlig bedre end VDSL.
Har haft en kunde der ville have 20/2 på lidt over een km, men VDSL'en
lavede mange bitfejl, selv ved nedgradering til 10/2.
Ved konvertering til ADSL 10/2, da kunne kunde kører uden fejl.

Sørgeligt, men fakta viser det er sandt.

Allan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-09-09 14:25

On 20 Sep., 18:12, "Allan S. Olsen" <nul...@goj.net> wrote:

> [...]
> Ved konvertering til ADSL 10/2, da kunne kunde kører uden fejl.
>
> Sørgeligt, men fakta viser det er sandt.

Okay, men var det så med VDSL2+, eller VDSL?

Fra : Allan S. Olsen

Dato : 20-09-09 22:06

>Okay, men var det så med VDSL2+, eller VDSL?

Tja det er et godt spørgsmål.
Det fremgår ikke af udstyret.
Men lidt søgen på nettet om TDC's udstyr, angiver det skulle være VDSL2.

Allan

Fra : Frans Meyer

Dato : 20-09-09 22:48

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ved konvertering til ADSL 10/2, da kunne kunde kører uden fejl.
>
> Sørgeligt, men fakta viser det er sandt.

>Okay, men var det så med VDSL2+, eller VDSL?

Helt præcis er der tale om VDSL2 - fra Fullrate.

VDSL2+ findes ikke såvidt jeg ved....

Jeg mener så yderligere at der er tale om 30a profilen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Very_High_Speed_Digital_Subscriber_Line_2

Og er TDC løsning ikke baseret på VDSL ?

vh
Frans