Implicit deklarering?
Fra : Morten P

Dato : 18-08-09 23:10

test.pl:

use strict;
use warnings;

my $x = undef;
my $y = $x->{'z'};
print ref($x) ."\n";

Output: HASH

Hvorfor kan jeg få lov til at anvende en udefineret variabel som var det en
hashref?

Hvorfor bliver det til en hashref derefter?

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-08-09 05:19

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

> Hvorfor kan jeg få lov til at anvende en udefineret variabel som var det en
> hashref?

Du skal skelne imellem om variablem er deklareret (my, static, our,
local) eller om den har værdien 'undef'. Det du oplever hedder
autovivification og er dokumenteret i perlref manualsiden.

På CPAN er der et pragman-modul, der lader dig styre hvornår hashrefs
og arrayrefs bliver autovivificeret. Det modul indeholder også en
længere forklaring:

http://search.cpan.org/perldoc?autovivification

//Makholm

Fra : Morten P

Dato : 19-08-09 18:01

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> [...]
>
> På CPAN er der et pragman-modul, der lader dig styre hvornår hashrefs
> og arrayrefs bliver autovivificeret. Det modul indeholder også en

Ahhaaaa!
Tak
Så fik jeg også det på plads!

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-08-09 06:38

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> På CPAN er der et pragman-modul, der lader dig styre hvornår hashrefs
> og arrayrefs bliver autovivificeret. Det modul indeholder også en
> længere forklaring:

Der skulle så have stået pragma-modul.

//Makholm