Firmabetalt bil
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-09-09 00:05

Kan nogen forklare mig hvorfor min revisor siger at det er en bedre
"forretning" for mig at lade mit private firma købe en bil til mig -
istedet for at jeg selv køber den privat.

Hvor er skattefidusen at lave mit eget firma stå for biløkonomi
(investereing, benzin, forsikring).

Jeg ser bare sådan på det at de penge jeg IKKE ville bruge er jo mit
overskud!

ER det økonomisk bedre at have "firmabil"?

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 08-09-09 23:43

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overskud!
>

> ER det økonomisk bedre at have "firmabil"?

Altså, hvis din revisor ud fra dine regnskaber og dine forhold ikke kan
forklare dig fordelen i _dit_ tilfælde, skulle du måske overveje at skifte
revisor. Det vil i hvert fald ikke være lettere for os andre, der ikke
kender dine forlhold (skattemæssige som erhvervsmæssige) som din revisor.
Tal nu med ham én gang til. Han må have en mening med rådet til dig i din
favør.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)

Fra : alexbo

Dato : 09-09-09 00:01

"Claus Rasmussen" skrev

> Kan nogen forklare mig hvorfor min revisor siger at det er en bedre
> "forretning" for mig at lade mit private firma købe en bil til mig -
> istedet for at jeg selv køber den privat.

Hvis udgifterne til bilen er større end beskatningen af firmabil, vil disse
øgede udgifter betyde en besparelse i skatten.

Lad os sige det koster 100.000 kr årligt at have bilen kørende, og du bliver
personligt beskattet af værdi af firmabil med 75.000 kr.
Så betaler du skat af 75.000 kr., firmaet tjener 100.000 kr mindre, det vil
sige du sparer skatten af 25.000 kr

Vi smækker nogle tal på.
hele overskuddet hæves, 50% skat
privatbil.
firmaoverskud 600.000 kr
skat 300.000 kr
egen bil 100.000 kr
rest 200.000 kr.

Firmabil
firmaoverskud 500.000 kr
skat 250.000 kr
skat firmabil 37.500 kr
rest 212.500 kr.

Man skal så ved beregning se på skattefri kørselsgodtgørelse for
firmakørsel i privat bil.

Det er et større regnestykke, hvor der er mange individuelle faktorer at
tage hensyn til,
men generelt jo mere man kører privat jo bedre er en firmabil, man betaler
jo personligt en fast pris for det, mens firmaet har fradrag for alle
udgifter.
Man lader i virkeligheden firmaet betale en del af sit privatforbrug, man
sparer beskattede penge og bruger nogle ubeskattede.

Det kræver så at man bruger virksomhedsskatteordningen, men det ved din
revisor så nok at du gør.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-09-09 18:37

> [...]
> sparer beskattede penge og bruger nogle ubeskattede.
>
> Det kræver så at man bruger virksomhedsskatteordningen, men det ved din

Se det var noget jeg kunne forholde mig til.

Tusind tak til dig Alex.

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : alexbo

Dato : 09-09-09 18:58

"Claus Rasmussen" skrev

> Tusind tak til dig Alex.

Velbekomme,
læg mærke til Uffe's forslag om at fordele udgifterne forholdsmæssigt.
Det kan meget vel være en bedre måde, det afhænger en del af bilens pris,
hvis bilen er dyr og man kører lidt, vil det være dyrt at have firmabil, så
kan det være bedre at dele omkostningerne med firmaet.

Er bilen billig og man kører en del i firmaet, så kan det være en fordel at
firmaet betaler km.penge for hver kørt km.
Hvis km. pengene er større end omkostningerne, er det den vej man skal, så
tjener man jo personligt og firmaet taber.

Det er humlen i det hele, at finde en løsning hvor man selv personligt
tjener og firmaet/skat taber.

En fordel ved firmabil er at der ikke skal føres kørebog, man bliver
beskattet af bilen og så er skat ligeglad med hvor meget man kører.
Det lyder måske ikke som nogen stor ting, men for mange er denne kørebog en
evig kilde til irritation, ud over at skat fejer den af bordet fordi de kan
se at den er skrevet ud i en køre dagen før.

Beslut dig til hvad bilen skal koste,
bedøm hvor meget det koster at holde den kørende, afskrivning brændstof,
reparationer, forsikring, o.s.v.
bedøm hvor meget der køres privat og firma og så tag fat i lommeregneren,
eller endnu bedre et regneark så kan man ændre lidt på tallene og se hvilket
resultat der så kommer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-09-09 06:22

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> wrote in message

> Hvor er skattefidusen at lave mit eget firma stå for biløkonomi
> (investereing, benzin, forsikring).

Jeg blev af skat gjort opmærksom på, at udgifterne til bilen kan deles
relativt mellem firma og privatforbrug. Som alternativ til en fast pris for
ubegrænset privat kørsel.

Eksempelvis har man udgifter til bil for 30000 kr og kører privat 5000 km og
i firmaregi 2500 km. Så er udgiften 4 kr per km og man kan trække 4 x 2500
kr fra. Dette er bedre end statens takst på 3.56 kr/km.

Kræver selvfølgelig kørebog.

Man skal være opmærksom på at udgiften består tildels af 25% afskrivning,
som bliver mindre med årene og til sidst vil udgiften per km måske blive
mindre end statens takst.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=104053&vId=202313&i=531&action=close#i104053