A eller B skat
Fra : /Peter

Dato : 03-09-09 09:24

Det bedste bud på en gruppe der evt. kan svare...

Jeg har A-indkomst fra fast arbejde med fradrag for hus mm.
Jeg har også fået et freelance job der måske kan give 20.000 kr/år før skat.

Spørgsmålet er nu hvilken type skat skal jeg, eller kan det betale sig,
at jeg betaler af freelance indkomsten?

Fra : Kim \(6753\)

Dato : 03-09-09 09:52

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse
> [...]
> skat.
>
> Spørgsmålet er nu hvilken type skat skal jeg, eller kan det betale sig,
Jeg mener regler er at A-Skat er hovede erhverv og B-Skat står for
Bi-Erhverv altså du skal betale B-Skat af din freelance indkomsten

Fra : /Peter

Dato : 03-09-09 10:12

"Kim (6753)" <kds_removethis_@frb-internet.dk> skrev i en meddelelse
> "/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse

> Jeg mener regler er at A-Skat er hovede erhverv og B-Skat står for
> Bi-Erhverv altså du skal betale B-Skat af din freelance indkomsten

OK, mange tak Kim.

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 18:21

> [...]
> Jeg mener regler er at A-Skat er hovede erhverv og B-Skat står for
> Bi-Erhverv altså du skal betale B-Skat af din freelance indkomsten

Det er ikke helt korrekt. Har du eksempelvis egen virksomhed som eneste
beskæftigelse, skal du også betale B-skat selvom det er dit hovederhverv.

A-skat er skat, der bliver indeholdt af ens arbejdsgiver
B-skat er skat, der bliver betalt (a conto)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-09-09 19:34

"Michael Sørensen" <.> wrote in message

> A-skat er skat, der bliver indeholdt af ens arbejdsgiver
> B-skat er skat, der bliver betalt (a conto)

A-skat er strengt taget også a conto. Ellers ville vi ikke have
restskat/overskydende skat.

Én forskel er der i alle fald: Éns personfradrag anvendes primært til A-skat
og betaler man ikke det, så anvendes det til B-skat.

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 21:35

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Michael Sørensen" <.> wrote in message

> A-skat er strengt taget også a conto. Ellers ville vi ikke have
> restskat/overskydende skat.

Fuldstændig enig. Jeg valgte alligevel at skrive a conto (dog i parantes af
samme årsag som du nævner), idet den bliver betalt over 10 rater på et år ud
fra en forskudsberegning.

I sidste ende er skat "skat". Skat, herunder A-skat, B-skat,
ejendomsværdiskat og udbytteskat bliver lagt sammen og mængden af betalt (a
conto) skat bliver så fratrukket den beregnede skat, der ender med en
restskat eller overskydende skat.

Fra : alexbo

Dato : 03-09-09 20:09

"/Peter" skrev

> [...]
> skat.
> Spørgsmålet er nu hvilken type skat skal jeg, eller kan det betale sig,

A-indkomst er den indkomst der trækkes skat af inden udbetalingen, det kan
godt være fra flere arbedsgivere.
I gamle dage afleverede man et Bi-kort til nr. 2 arbejdsgiver, og så fik
skatten af mange navnet B-skat, men det er A-skat.

B-skat er den skat man betaler af selvstændig virksomhed, rente indtægter
o.s.v., indtægter hvor der ikke trækkes skat inden udbetalingen.
Den indkomst angiver man på et forskudskema, skatten regnes ud og man får 10
indbetalingskort man betaler i løbet af året, når året er gået bliver det
hele regnet sammen til en slutskat.

Så din skattebetaling afhænger af om du bliver ansat som freelance, et
vikarbureau f.eks. der udbetaler dig løn og trækker skat, eller om din
freelance betyder du er
selvstændig der skriver en faktura til kunden.

Beløbsmæssigt er det lige meget, men man kan da undervurdere B-indkomsten og
derved få udsat skattebetalingen til slutskatten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 21:38

> [...]
> 10
> indbetalingskort man betaler i løbet af året, når året er gået bliver det

Hvilke renteindtægter/udgifter trækkes der skat af inden udbetaling?

Renter hidrører kapitalindkomst / fradrag i kapitalindkomst og ens
skattekort (som består af trækprocet og fradrag) bliver beregnet ud fra de
på forskudsskemaet registrerede beløb.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-09-09 22:02

> Hvilke renteindtægter/udgifter trækkes der skat af inden udbetaling?

Alex mente det nok på denne måde: (let ændret)

B-skat er den skat man betaler af selvstændig virksomhed, rente indtægter
o.s.v.: Indtægter hvor der ikke trækkes skat inden udbetalingen.

Bortset fra det, så trækkes der f.eks. automatisk 30% udbytteskat af
aktieudbytter.

Fra : alexbo

Dato : 04-09-09 07:54

"Michael Sørensen" <.> skrev

> Hvilke renteindtægter/udgifter trækkes der skat af inden udbetaling?

Jeg kender ingen renteindtægter hvor skatten trækkes inden udbetaling.
Skat af udgifter har jeg aldrig ikke hørt om, det må du gerne redegøre for,
også gerne hvordan man får udgifter udbetalt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-09 14:54

> [...]
> for,
> også gerne hvordan man får udgifter udbetalt.

Hej Alex.

Jeg er lidt uforstående overfor dit indlæg.Muligvis er jeg gået forkert af
dit (første) indlæg.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 04-09-09 16:24

"Michael Sørensen" <.> skrev

> Jeg er lidt uforstående overfor dit indlæg.Muligvis er jeg gået forkert af
> dit (første) indlæg.

Så er vi to der ikke forstår hvad den anden mener.

Jeg prøver at præcisere hvad jeg mener.

A-indkomst er den indkomst der trækkes skat af inden udbetalingen, det kan
godt være fra flere arbedsgivere.
Det mener jeg godt kan stå alene.

B-skat er den skat man betaler af selvstændig virksomhed, rente indtægter
o.s.v., indtægter hvor der ikke trækkes skat inden udbetalingen.

Den synes jeg også er klar nok, men jeg kan se at Uffe har præciseret,
hvilket tyder på at det ikke er så klart som jeg selv tror.

Jeg mener at en selvstændig betaler B-skat, han skal selv sørge for at
betale skat af sin indkomst, den bliver ikke trukket inden udbetaling.
Renteindtægter bliver B-beskattet, der trækkes ikke skat af beløbet inden
udbetaling.
Men renteindtægten kan være forskudsregisteret og hvis man er lønmodtager
kan skattebetalingen være indregnet i skattetrækket, men der er stadig
B-skat man betaler.
Med o.s.v. mener jeg f.eks fri bil, arbejdsgiver betalt telefon, indtægter
hvor der ikke trækkes skat i forbindelse med "udbetalingen" men skatten
pålignes ved slutskatopgørelsen.
Også de ting kan blive indregnet i skattetrækket, men det er B-skat de
pålignes.

Jeg har fundet en vejledning, det er det jeg mener, uanset mine skriftlige
evner ikke slog til.

http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/4982.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-09 16:33

> [...]
> pålignes.
>
> Jeg har fundet en vejledning, det er det jeg mener, uanset mine skriftlige

Hej igen Alex.

Tak for uddybningen.Jeg er dog ikke helt enig. Fri bil, renteindtægter, fri
telefon bliver ikke per definition beskattet med B-skat, men beskattes ofte
med A-skat

Eksempelvis har en adm. direktør både fri telefon, fri bil og en masse
renteindtægter.

Disse bliver ofte beskattet over A-skatten, der trækkes af hans løn, selvom
der både er tale om A-indkomst og B-indkomst.

Det tangerer vel også småtingsafdelingen og ordkløveri efterhånden

Med venlig hilsen - og ja forresten god weekend, nu den endelig er kommet
Michael Sørensen.